پاشینیان

نخست‌وزیر موقت ارمنستان ادعا کرد که جمهوری آذربایجان در صدد راه‌اندازی یک جنگ تازه در منطقه قره باغ کوهستانی و مرز دو کشور است.

به گزارش مشرق، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر موقت ارمنستان امروز (شنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا مدعی شد که جمهوری آذربایجان قصد دارد درگیری‌های نظامی جدیدی را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در مرز ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان آغاز کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی تاس، پاشینیان در این خصوص گفت: «طبق اطلاعاتی که از منابع غیررسمی به دست آمده است، (جمهوری) آذربایجان قصد دارد درگیری‌های نظامی جدیدی را در آرتساخ (قره باغ کوهستانی) و در مرز ارمنستان و آذربایجان به راه اندازد. نشانه‌هایی از این موضوع را امروز در بخش نخجوان مرز ارمنستان و آذربایجان شاهد هستیم. اقدامات تحریک‌آمیز آذربایجان به ما اجازه نمی‌دهد کار در زمینه تعیین مرزها را آغاز کنیم».

وی سپس در ادامه برای گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری آذربایجان درباره مسئله قره باغ گفت که ایروان برای ازسرگیری فرایند مذاکرات در خصوص حل و فصل نهایی درگیرهای قره باغ در چارچوب گروه مینسک آمادگی دارد.

نخست‌وزیر موقت ارمنستان در این خصوص توضیح داد: «اعمال زور و ارتکاب جرایم گسترده، کمکی به حل درگیری‌های قره باغ نمی‌کند. حل این موضوع تنها از طریق مذاکرات تحت حمایت گروه مینسک امکانپذیر است».

وی سپس با اشاره به این موضوع ادامه داد: «من قبلاً نیز چندین بار گفته‌ام که ارمنستان آمادگی از سرگیری فرایند مذاکرات مطابق با شروط بیانیه ۱۳ آوریل گروه مینسک را دارد».

باکو و ایروان از فوریه ۱۹۸۸ در خصوص مالکیت منطقه قره باغ کوهستانی با یکدیگر درگیر هستند و گروه مینسک به ریاست مشترک روسیه، ایالات متحده و فرانسه بعنوان قالبی برای یافتن راه‌هایی به منظور حل صلح‌آمیز این درگیری‌ها ایجاد شد.

گروه مینسک همچنین شامل کشورهای بلاروس، آلمان، ایتالیا، سوئد، فنلاند، ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز می‌شود.

دور جدید تنش‌ها در منطقه قره باغ کوهستانی از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد و پس از یک ماه و نیم درگیری، در نهایت در تاریخ ۹ نوامبر سال گذشته میلادی، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه‌ای مشترک در خصوص توقف کامل خصومت‌ها در منطقه قره‌باغ امضا کردند.

در تاریخ ۱۳ آوریل سال جاری میلادی، علی اف اعلام کرد که انتظار دارد که پیشنهاداتی از سوی گروه مینسک در خصوص عملکرد بیشتر این کشور دریافت کند و تصریح کرد که می‌تواند نقش مثبتی را در برقراری بیشتر یک زندگی صلح‌آمیز در منطقه ایفا کند. در همان روز، گروه مینسک از دو طرف خواست که از اتهام‌زنی متقابل خودداری کنند و مقدمات مذاکرات سازنده را فراهم آورند.

اظهارات نخست‌وزیر موقت ارمنستان در حالی مطرح شده است که ۲۳ تیرماه وزارت دفاع ارمنستان از کشته شدن یک سرباز این کشور در تبادل آتش با نیروهای جمهوری آذربایجان در مرز بین دو کشور خبر داد.

نیروهای آذربایجانی بعد از آن به مواضع ارمنستان تیراندازی هدفمند انجام دادند که نیروهای ارمنستانی به اقدامات متقابل برای ممانعت از کارهای مهندسی طرف آذربایجانی با هدف پیشبرد مواضع جنگی خود، دست زدند.

آن طور که وزارت دفاع ارمنستان گزارش کرده بود، در پی تبادل آتش متقابل، یک نظامی نیروهای مسلح ارمنستان کشته شد ولی آن طور که رسانه‌ها گزارش کردند، هیچ گونه تلفاتی از طرف آذربایجانی گزارش نشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    51 4
    پسر خوب وقتی به توافقی که امضا کردی عمل نمیکنی و کوریدور زنگه زور رو نمیدی حتما به زور ازت میگیرن دیگه
  • US ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    29 8
    ارمنستان رو روسیه و ایران فریب میدن این ها برای منافع خودشان ارمنستان رو قربانی می کنند صلح با اذربایجان و ترکیه از لحاظ اقتصادی به نفع ارمنستان است این دو کشور نمی خواهند کشور های قفقاز در ارامش باشند اگر کشورهای قفقاز متحد بشند از لحاظ اقتصادی پیشرفت خواهند کرد به خاطر همین این دو کشور بین کشورهای قفقاز اختلاف ایجاد می کنند
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      16 21
      جک خوبی بود! شما آرزوی نابودی ارمنستان را دارید. شما این کشور را یک مانع برای اهداف پان ترکیستی خودتان می دانید اون وقت ایران روسیه رو مانع صلح در منطقه می دانید؟!
    • علی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      15 6
      جناب ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷ مواظب النگوهات باشیا راستی وقتی ارتش اسلام رو مقابلت دیدی حتمن از قبل هماهنگ کن که پشت فرانسه و ارمنستان و سایر مسلمون کشها قائم بشی هرچند اونام دنبال جایی برای مخفی شدن خواهند گشت فعلا بواسطه امثال شماها در نبود شیر هفت تیر کش شدن
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    41 8
    مردم ارمنستان وقتی دوباره رای دادن به پاشینیان بازنده جنگ و کوچاریان جنگ طلب رو رد کردن یعنی از اشغالگری و تبعات اون خسته شدن. این نازکردن ها برای گرفتن امتیاز بیشتره والا خوشون میدونن ۳۰ سال پیش ترک میکردن احترامشون هم سرجاش بود و اینجوری مضحکه نمی شدن.و این همه زیان نمی دیدن. الان هم ترکیه و آذربایجان عجله ای ندارن ۳۰ سال دیگه هم صبر میکنن ولی اون موقع ببا این وضعیت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ارمنستان معلوم نیست باشه. شاید ۴ تا پیرمرد و پیرزن مونده باشن. اون موقع دیگه تمام ارمنستان کریدور میشه.
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      11 53
      ارمنستان هیچ کریدوری به پانترکهای وحشی بدخواه نخواهد داد
    • سگ اریایی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      37 6
      کریدور زنگزور رو با زور باز می کنیم
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      35 11
      ترکیه و اذربایجان مرزهاشونو به روی ایران ببندند ایران فرو می پاشه قبل از افراط گرایی تحقیق کن بیشتر صادرات ایران از مسیر ترکیه و اذربایجان انجام میشه
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    30 9
    افراطی ها باید این موارد رو در نظر داشته باشند ترکیه از سال 98 واردات قیر از ایران رو ممنوع کرده ایران نه تنها بازار ترکیه رو از دست داده بلکه به کشور های که از طریق ترکیه قیر صادر می کرد بازار انها رو هم از دست داد چون ترکیه احازه صادرات قیر از خاک ترکیه به کشور های دیگه رو به ایران نداد بیشتر صادرات ایران از مسیر ترکیه انجام میشه تجارات ایران و روسیه هم بیشتر از خاک اذربایجان انجام میشه اگه ترکیه و اذربایجان مرزشان رو به رو ایران ببندند اقتصاد ایران فرو می پاشه مثل شوروی تجزیه میشه قبل از دشمنی کردن با کشورهای همسایه درست تحلیل کنید
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      14 40
      دقیقا به همین خاطر ما نباید اجازه احداث کریدور به پانترکیسم بدخواه ودشمن ایران و محدود کردن مرز ارمنستان را بدهیم
    • US ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      24 14
      احمق اگه شما بخواهید دشمنی تان را با ترکیه و اذربایجان ادامه بدید انها مرزها یشان را به روی ایران می بندند باعث فرو پاشی ایران می شوند اگه این دشمنی شما ادامه پیدا کنه انها تورک ها مسلح می کنند جنگ داخلی میشه شما با این کار دارید بهانه دست انها میدید تا تورک ها رو مسلح کنند
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      8 20
      ایران به دنبال دشمنی نیست به خاطر همینه حرفش اینه هیچ مرزی نباید تغییر کنه که کاملا درست منطقیه. این کریدور هم بعید می دونم چیزی جز یه مسیر ارتباطی ساده باشه.
  • حق IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    41 10
    حتی ایروان هم خاک اسلام و آزربایجان هست. ارمنستان کشور کاردستی استالین بود.ارمنستان هم مانند رژیم غاصب صهیونیستی باید نابود شود حالا چرا ایران با ارمنستان شیعه کش مراوده داره؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس