گفت و گوی وزیران خارجه روسیه و ارمنستان درباره وضعیت قره باغ - کراپ‌شده

مسکو - ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گوی تلفنی با آرارات میرزویان همتای ارمنی خود، درباره اوضاع منطقه قره باغ ازجمله امکان تبادل اسرای باقی مانده بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تبادل نظر کرد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: وزیران خارجه روسیه و ارمنستان، درباره  اجرای توافق های سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بدست آمده در روز ۹ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ و ۱۱ ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ باتوجه به نزدیک شدن زمان صدور بیانیه سه جانبه ماه نوامبر در مورد برقراری کامل آتش بس در منطقه قره باغ گفت و گو کردند. 

در این مکالمه تلفنی، به پیشبرد راه حل های برای حل مسائل انسانی قره باغ، در وهله نخست بازگشت اسرا و افراد بازداشت شده به کشور خود و تحویل نقشه های میادین مین در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان از سوی ارمنستان و نیز حفظ میراث فرهنگی و انسانی توجه خاص شد.

بیانیه وزارت خارجه روسیه افزود: وزیران خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان در ادامه گفت و گوی خود در مورد کاهش تنش ها در مناطق مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، بازگشایی همه راه های حمل و نقل و برقراری روابط اقتصادی در منطقه قفقاز جنوبی و نیز ایجاد شرایط مساعد برای همکاریهای منطقه ای تبادل نظر کردند.

دو طرف بر اهمیت ادامه تلاش ها برای حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک حوادث مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کردند.    

 در ادامه مکالمه، لاوروف و میرزویان درخصوص همکاری های دو کشور باتوجه به تماس های دوجانبه در سطوح مختلف گفت و گو کرده و برخی مسائل بین المللی و منطقه ای را هم مطرح کردند.  

 روسیه با ارمنستان و جمهوری آذربایجان روابط حسنه دارد و برای حل و فصل مساله قره باغ با استفاده از این روابط تلاش می کند. 

در این رابطه روز ۲۰ مهر ماه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دیدار و درباره حل مساله قره باغ و اوضاع منطقه قفقاز جنوبی گفت وگو کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در بیانیه ای نوشت: پوتین در آغاز دیدار با پاشینیان با اشاره به تماس های تلفنی مکرر دو طرف که در آن مسائل دوجانبه و نیز موضوع قره باغ مطرح می شود، گفت که البته دیدار و تماس حضوری برای دستیابی به نتایج مورد نیاز پرثمرتر است.

وی افزود: باتوجه به این‌که در آینده نزدیک اجلاس سران سازمان کشورهای همسود برگزار می شود، در دیدار امروز مواضع خود در این راستا را نیز هماهنگ می کنیم.

رییس جمهوری روسیه گفت: بدیهی است که امروز درباره مسائل اصلی همکاری های ما ازجمله حل و فصل اوضاع منطقه (قره باغ) و نیز منطقه قفقاز در زمان حاضر و در درازمدت گفت و گو می کنیم.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز با بیان اینکه دیدار امروز چهارمین دیدار با رییس جمهوری روسیه است، گفت: این چنین تعدد دیدارها حاکی از سرعت بالای توسعه روابط دو کشور و درک اهمیت مشارکت راهبردی بین ارمنستان و روسیه است.  

 ایالت خودمختار قره باغ کوهستانی در قلمروی جمهوری آذربایجان در آستانه  فروپاشی شوروی سابق،  جدایی خود را از دولت مرکزی باکو اعلام کرد.

اقدام های جدایی طلبانه ارامنه ساکن قره باغ کوهستانی و تلاش های ارمنستان برای الحاق این منطقه منجر به درگیری های نظامی سالهای ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۴ میلادی میان آذربایجان و ارمنستان شد.

در نتیجه این درگیری های نظامی منطقه قره باغ کوهستانی و هفت شهرستان دیگر جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.

 تلاش های بین المللی نزدیک به ۳۰ سال برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ نتیجه ای نداشت و جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی ۴۴ روزه سال گذشته توانست سرزمین های اشغالی خود در قره باغ را آزاد کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجتبی از زنجان IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 1
    اگر علیه ایران اقدام بشه حزب کارگران فارس گروه مسلح تشکیل میشه کل ایران رو فارس می کنه
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      البته که نویسنده این کامنت نوکر اردوقان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس