فساد اخلاقی یا سرکوب نیازها؛ تنها گزینه‌های ۱۲میلیون مجرد کشور!

یک استاد دانشگاه و مشاور خانواده گفت: از دو دهه قبل بیش از ۱۲میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داشته‌ایم که عدم رسیدگی به آن فرد را یا به فساد و روابط خارج از چارچوب و یا به‌سوی سرکوب نیازها سوق می‌دهد.

به گزارش مشرق، علیرضا لاور، استاد دانشگاه و مشاور خانواده، در مورد وضعیت ازدواج جوانان و موانع پیشِ‌روی آن‌ها اظهار کرد: گزاره‌های متفاوتی در مورد سمت و سو و تمایل به ازدواج جوانان مطرح می‌شود که متأسفانه بسیاری از مسئولین و رسانه‌ها یا از روی غرض و یا از روی جهل، چنین مباحثی را بیان می‌کنند که خلاف واقعیت است و پایه علمی ندارد، مثلاً مطرح شده است که براساس پژوهش‌ها تمایل جوانان به ازدواج کم شده است و ۳۷ درصد جوانان تمایل به ازدواج ندارند!

بیشتر بخوانید:

روایت معاون وزیر جوانان از مشکلات جنسی جامعه

وی ادامه داد: باید گفت این گزاره کاملاً غیرعلمی است و پژوهش‌های نگرش‌سنجی در حوزه جوانان این مسئله را نشان می‌دهد که اساسی‌ترین مورد، وجود موانع در حوزه ازدواج است، یعنی اگر موانع برداشته شود ازدواج تسهیل می‌شود و دیگر بحرانی به‌نام عدم تمایل به ازدواج نخواهیم داشت؛ مؤلفه‌ای که امروز در مرحله بحران قرار دارد افزایش سن ازدواج است و مشخص‌ترین عوامل مؤثر در این باره موانعی است که فرآیند ازدواج را سخت و پیچیده می‌کند؛ البته این موانع، با تدابیر حکومتی، عمومی و اجتماعی قابلیت رفع دارند؛ حاکمیت و دولت با عدم ریل‌گذاری و بسترسازی مناسب و بموقع، ازدواج جوانان را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده‌اند؛ مغفول ماندن قانون تسهیل ازدواج از سال ۸۴ که بیش از ۱۵ سال از تصویب آن می‌گذرد از این جمله است که متأسفانه در دولت‌ها و مجالس گذشته هیچ عزم جدی برای اجرایی شدن آن نبوده است.

بیشتر بخوانید:

ارائه مشاوره رایگان به زوج‌های جوان تهرانی

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سازوکارهای حکومتی می‌توانند با مؤلفه‌های فرهنگ‌سازی، سازوکارهای اجتماعی را در محوریت تسهیل ازدواج جوانان قرار دهند؛ امروزه از رسانه‌ها مخصوصاً صداوسیما گرفته تا بیلبردهای تبلیغاتی شهری و حوزه‌های مختلف فرهنگی، همگی به تجملات و تشریفات ازدواج ضریب می‌دهند؛ موانع اقتصادی مثل عدم اشتغال، عدم وجود مسکن ارزان و در دسترس از جمله این مسائل هستند، در مورد آقایان مسئله سربازی هم اضافه می‌شود! اگر حاکمیت بخواهد به‌صورت پیشران حرکت کند و بهره‌وری زندگی جمعیت جوان و پیشران را بهبود ببخشد، ضرورت دارد که حتی در حوزه سازوکارهای آموزش و پرورش و آموزش عالی به‌سمت بهینه‌ شدن پیش برود، در این باره، کاهش بازه تحصیلات در مقاطع عمومی و آکادمی قابل ذکر است.

بیشتر بخوانید:

آمار ازدواج ۴.۶ درصد افزایش یافته است

وی افزود: این مؤلفه‌ها براساس پژوهش‌های ملی و بین‌المللی قابلیت اجرایی شدن را دارند و اگر عزمی وجود داشته باشد این تغییرات می‌توانند تعداد ازدواج‌ها را افزایش و سن ازدواج را کاهش دهند؛ نکته قابل ذکر دیگر، نقش‌آفرینی نهادهای اجتماعی و خودِ مردم برای مسئله ازدواج است؛ مثلاً در حوزه فرهنگ و اقتصاد، در زمان قبل از کرونا اگر به عموم مردم می‌گفتیم که بدون تجملات و تشریفات مراسم ازدواج خود را برگزار کنند، حتماً مخالفت می‌کردند! اما بعد از دو سال از شیوع کرونا به‌واسطه اینکه بسیاری از مراسم ممنوع شد، در نتیجه بسیاری از هزینه‌های غیرضروری نیز به حداقل رسید و این خودش در حوزه ازدواج جوانان شتابی را به وجود آورد.

مشاور بنیاد ملی خانواده تصریح کرد: عزم جدی عموم مردم، والدین، عدم سختگیری و بهانه‌تراشی والدین، تمرین مسئولیت‌پذیری در زندگی، از مواردی هستند که می‌توانند سن ازدواج را کنترل کنند و به‌سوی ازدواج بهنگام سوق دهند؛ تأکید ما ازدواج بهنگام است، سن صرفاً یک عدد است و زمان بهینه ازدواج، زمانی است که دختر و پسر به رشد فکری، عقلی، اجتماعی و قابلیت مسئولیت‌پذیری رسیده باشند، این رشد ممکن است گاهی حتی در ۱۵سالگی اتفاق بیفتد یا در ۴۰سالگی هنوز اتفاق نیفتاده باشد؛ آمادگی برای ازدواج، از لحاظ سنی زمان مشخصی ندارد لذا هجمه‌های رسانه‌ای که در مورد سن ازدواج مطرح می‌شود نیز از جمله مؤلفه‌هایی است که باید به آن پرداخته شود.

وی اضافه کرد: از دو دهه قبل بیش از ۱۲ میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داشته‌ایم که عدم رسیدگی به آنها موجب شده است این قشر در تأمین نیازهای عاطفی، احساسی و جنسی خود از زمان بلوغ محدود باشند که فرد را یا به فساد اخلاقی و روابط خارج از چارچوب و هم‌باشی سوق می‌دهد و یا به‌سوی سرکوب نیازها و خویشتنداری! البته خویشتنداری نیز تا زمان محدودی کاربرد دارد و جوابگوست! خطای استراتژیک عموم جامعه، دغدغه‌مندان و برخی مسئولان توصیه به کنترل و خویشتنداری به‌جای تأمین عقلانی و طبیعی این نیاز طبیعی است.

لاور متذکر شد: تحولی که برای آینده کشور باید رخ دهد در چند عنوان خلاصه می‌شود؛ نخست اینکه تمرکز همه زیرساخت‌ها مبتنی بر حوزه خانواده باشد، به‌استناد اصل دهم قانون اساسی که تصریح می‌کند همه برنامه‌ها باید با محوریت پاسداری از خانواده شکل بگیرد؛ اگر این اصل محور قرار گیرد سازوکارهای حوزه مسکن و اقتصاد در جریان تشکیل خانواده تنظیم می‌شود؛ دوم، برطرف کردن و تسهیل موانع اقتصادی به‌ویژه در حوزه مسکن حتماً باید با برنامه‌های شدنی پیگیری و در دستور کار قرار گیرد؛ سوم، تحول جدی در فضای فرهنگی و اجتماعی مخصوصاً از طریق رسانه‌ها که در حوزه سبک زندگی و فرهنگ‌سازی فعالیت می‌کنند؛ چهارم، اصلاح برساخت‌های تربیت جوانان که در حوزه آموزش و پرورش، خانواده،  آموزش عالی، جوانان را مسئولیت‌پذیر و توانمند پرورش دهند.

وی یادآور شد: در نهایت اینکه، اگر یک عزم جدی و عمومی برای این تحولات وجود داشته باشد، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مثل مفاسد اخلاقی، انحرافات جنسی و حتی اعتیاد بر بستر خانواده ایمن‌سازی می‌شود؛ متأسفانه در حوزه جوانان علی‌رغم شعارهایی که در دولت توسط مسئولین داده می‌شد، کوچک‌ترین توجهی به آن نشده است! و امیدواریم در دولت آینده شاهد این تحول جدی در حوزه ازدواج جوانان باشیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 139
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    68 40
    نمی دانم چرا اصرار دارید خود را به آن راه بزنید؟ این وضع محصول بدیهی لیبرالیسم و مدرنیته است و شما نمی توانید در جامعه مدرن منتظر بقای سنت باشید. وقتی شما استخدام مطمئن و دایم را حدف کردید منتظر نباشد تعهد دایم برای ازدواج جایی در جامعه داشته باشد. محصول سرمایه داری و عدم پایداری اقتصادی عدم پایداری ازدواج و جایکزینی ازدواج با دوستی های موقت در تمام دنیا است. در دنیای سخت قدیم درست است که یک نفر می رفت از خارکنی درآمد کسب می کرد اما این یک شغل مطمئن و دایمی بود. همیشه خار بود و همیشه مردم نیاز داشتند که هیزم و خار صحرا را بسوزانند و هر روز هم درآمدی از این کار داشت که می توانست بر اساس آن زندگی کند. حتی در قدیم کارگر ساختمانی هر روز و یا اقلا هر هفته کار و شغل داشت. اما حالا ممکن است ماهها بیکار بماند. اما حالا یک مرد کارگر و یا کارمند که نمی داند تا یکسال و حنی یک ماه دیگر شغل دارد چرا نباید رو به دوستی موقت بیاورد؟ مضافا اینکه با وجود این همه زنهایی که با انواع آرایش و بی حجابی در کوچه و بازار و محل کار جلوی او ریخته است چرا باید خود را به یک زن متعهد کند؟ چند روز با این می گردد و چند روز با دیگری. این وضعیتی است که برای همه دنیای سرمایه داری ایجاد شده است و اگر می بینید کار به همباشی های یکشبه و one-night-stand کشیده است. از سوی دیگر زنان هم دیگر شاغل هستند و احساس نیاز به داشتن آقابالاسر و مردی که کار کند و به آنها نفقه بدهد نمی بینند. برای همین حتی اگر هم ازدواج کنند سریعا یاد طلاق می افتند. فرزندآوری هم که دیگر ارزشی ندارد و مثل قدیم نیست که فرزند عامل تولید ثروت و درآمد برای خانواده در سالهای بعد و بیمه سالخوردگی و پیری والدین باشد. پس تنها هدف ازدواج می شود اطفای شهوت. که این هم دیگر ازد.اج لازم ندارد و با آزادی روابط جنسی بسادگی و ارزانی قابل تامین است و به قول بعضیها نیاز نیست برای خوردن روزی یک لیوان شیر برویم گاو بخریم.
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      75 8
      جوان دهه شصت مظلوم ترین جوان ایران است . **** من که آرزوهام را دفن کردم .
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      62 2
      خدا از باعث و بانیش نگذره. در پیشگاه الهی پاسخگو باید باشند. جوانانی که مایل به ازدواج بودند اما به خاطر بی کفایتی مسئولین که این شرایط اقتصادی رو رقم زدند از ابتدایی ترین نیاز محروم شدند.
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      55 1
      مگه چقدر دیگه زنده ایم الان ۳۸ سالمونه مثل برق گذشت یک مقدار دیگه صبر کنید در درگاه خدا از همه بلاهایی که سرمان اوردند شکایت خواهیم کرد . خدا اصلاح طلب و اصولگرا نیست و حرفهامون را خوب می فهمه
    • سید IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      17 24
      به نظرم شما باید طرز نگاهت را عوض کنی و بری اول تحقیق کنی و واقعیات را ببینی، نه اون چیزی که تو کله‌ی پوکت صب تا شب فرو کردن. وگرنه میانگین سن ازدواج در امریکا بیست ‌چهار ساله
    • به سید SE ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      18 11
      تو برو نگاهت را درست کن. . اولا این آمار کسانی است که ازدواج می کنند! ثانیا معنی ازدواج در آمریکا خیلی متفاوت است و در آنجا مرد مسوول دادن نفقه و مهریه نیست و ثالثا طلاق کاملا عادی است و متوسط سن طلاق هم سی سال است. ما هم داریم به همانجا می رویم. فروپاشی خانواده و عدم ازد.اج و یا خانواده های کوتاه مدت و پر از خیانت.
    • امیر IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      10 0
      عین حقیقت همین بود دمت گرم.
    • اکبر IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      10 6
      لیبرالیسم،دنیای سرمایه داری، تحریک مردها بوسیله زنهای آرایش کرده، لزوم وجود آقا بالاسر برای خانم ها، دیدگاه "وجود فرزند برای تولید ثروت است" ،اینها دقیقا تفکرات وهابی های تندرو هست
    • به اکبر IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      13 6
      پس قبول دارید حتی وهابی ها هم از شما عاقلتر و با شعورترند. یعنی ابله تر از این جریان لیبرال و فمینیست در عالم وجود ندارد.
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    14 40
    سلام ثمره سیاست های کارگزاران سازندگی و هم پیمانان آنها این است یادگار مدیریت های غربگریانه فاجعه در راه هست اگر به گام دو انقلاب و به میدان سازی برای گسترش مقاومت جهانی نرویم سیاست نگاه به درون با کپی سیاست های غربی فارغ از برون این مصیبتها را دارد سیاستمداران بهوش باشند.
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      43 8
      خودت فهمیدی چی گفتی اصلا؟! همین شماها و افکار تون با به راه انداختن جنگ تحزب و تعصب، اوضاع مملکت رو به اینجا رسوندید و الان هم متاسفانه چنان بر طبل رسوایی و اوضاع بد مملکت میگوبید که گویا نقشی در آن نداشتید.
    • به ۱۰:۴۳ IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      7 11
      جرا خود را به آن راه می زنید؟ سرمایه داری همین است. باید خانواده از بین برود و یا به نهاد تشریفاتی با تعریف مدرن تبدیل شود. همه جای دنیا اینطور شده.
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    91 64
    حکومت دینی یعنی فقر. جهل. و سرکوب نیازهای جنسی..
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      44 41
      حکومت لیبرالی و غربی هم یعنی حدود 80 درصد بچه های آمریکایی حرومزاده هستند و معمولا پدرشون معلوم نیست، 70 درصد دختراشون تا سن هفده هجده سالگی اقلا یک بیماری جنسی گرفتن، همین امروز بلومبرگ نوشته بود روزی 256 نفر در آمریکا از اور دوز مواد مخدر میمیرن، حال میکنین!!! هروقت یه مثال موفق پیدا کردین بیاین اینجا صحبت کنیم!!
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      80 33
      اتفاقا حکومت دینی یعنی اشتغال و مسکن برای همه. یعنی همه همسر دارند ! اگر می بینید این اتفاق نیفتاده یعنی حکومت دینی نیست و فقط اسم دین را یدک می کشد.
    • حقگو IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      47 27
      حکومت اسلامی اینگونه نیست اتفاقا در حکومت پیامبر اسلام و امیرالمومنین نه فقر بود نه سرکوب نیاز جنسی نه جهل ... و با حکومت کلیسا تفاوت داشت که فقر و جهل و سرکوب بود . اتفاقا این نظر شما که همه ادیان رو با یک چوب می زنید ناشی از جهله ، در زمان حاضر هم حکومت دینی در عمل وجود ندارد
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      19 41
      احمق الان تو کشورای دیگه چون حکومت دینی نیستن فقر مشکلات جنسی ندارن البته از بی دین بی وجودی مثل تو انتظاری نیست معلوم نیست سر چه سفره ای بزرگ شدید چی تو حلقومت ریختن
    • CA ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      5 5
      خیر، یعنی راه راست و اونی که جلو چشمت هست رو رها کن، بچسب به فرعیات! یعنی به جای اینکه راه راست رو هموار و مسطح کنی، مراقب باش کسی نره تو جاده خاکی!! دقیقاً همینجوریه.
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      18 8
      اشتباه ما اینه که همه چیز و از جمله حکومت ها(هر نوعش) رو در مسائل خیلی خیلی شخصی مون دخالت میدهیم تا اون ها با ورودشون به مشکل، ایجاد بحران و فاجعه کنن! از اول بگید به شما ارتباطی نداره و خودتون با پشتکار دنبال کار خودتون باشید، فکر کنید یتیم هستید! والا... امیدتون رو از اینها بِکنید به والله که شادترید.
    • CA ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      5 10
      فقط در المان ها، دیوایس ها و چهره ها دین رو میبینیم، در فکر، اندیشیدن، فرهنگ و باورها گمان نمیکنم. مغز، گفتار و عمل چیز دیگریست... لیبرال و آمیختگی کاپیتالیستی همه جا قابل مشاهده است. مصلح واقعی در بین توده هاست، هم رو با زبان نرم ارشاد کنیم.
    • علی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      2 3
      آخه مشکل اینجاست که تمام دنیا دارن علیه ما عمل میکنند که این حکومت دینی موفق نشه، وگرنه که....
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    24 39
    به تیترتون این واژه رو هم اضافه کنین: فساد اخلاقی یا سرکوب نیازها و یا تقوا پیشه گی و عفت ورزی
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      35 8
      شوخی نکن مومن !!! مثل اینکه به آدم گرسنه بگیم غذا نخور تحمل کن گرسنگی رو !!!
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      20 5
      هر وقت تو توانستی یکسال شام و نهار و غذا نخوری و تقوا پیشه کنی میتونی به افراد مجرد هم چنین پیشنهادی بدهی ! مشکل و معظلات جوانان با شعار برطرف نخواهد شد
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      8 14
      بحث آب و غذا با مسائل جنسی قابل مقایسه نیست. آب و غذا لازمه ولی اگه انسان وقت آزاد نداشته باشه ذهنش هم درگیر مسائل جنسی نمیشه
    • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      9 0
      روابط مرکز و مونث محدود در مسایل جنسی نیست ...عاطفی و حمایتی و.. هم هست ... بنابراین حتی با داشتن مشغله بازهم این نیاز فکری و روحی وجود داره ..!! و پاک شدنی نیست !!
  • CA ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    30 3
    کجا بودید شما استادان نابغه تا حالا. نوش دارو بعد از به خاک رفتن کشور
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    57 6
    برای آقایان جوان مینویسم که اصلا غصه نخورید، ازدواج نکردین هیچ چیز از دست ندادین!! فوقش شش ماه یک سال اولش ممکنه کمی به خاطر وضعیت جدید خوش بگذره بهتون ولی بعد از عادی شدن بقیش شامل خرحمالی، رفتن خونه فک و فامیل زنتون و شاید خودتون، شنیدن غر غر دائمی و در نهایت پس از بازنشستگی، مسافر کشی یا شطرنج بازی با بقیهٔ بازنشستگان در پارک در انتظارتون هست. این در نود درصد مواقع صادقه و البته استثناء هم ممکنه داشته باشه ولی به قول یک نفر فکر کنین رفتین چتر بازی بهتون بگن 90 درصد احتمال داره چترتون باز نشه، خداییش بخاطر اون ده درصد احتمال باز شدن چتر از هواپیما میپرین بیرون؟؟!!!!! من شصت سالمه و چهل ساله ازدواج کردم از نظر دور و بریها راضی و موفق هستم ولی همهٔ دوستانم اگر میتونستن دوباره انتخاب کنن حتما ازدواج نمیکردن!! مشرق جان لطفا سانسور نکن چون وافعیته، ممنون!!!
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      11 39
      چرت و پرت نگو ...شما هنوز درک نفرمودی زندگی مشترک و برخورداری از نعمت همسر و فرزند و تشکیل و داشتن خانواده و نسل چه لذتی برای یک انسان دارد حیوانات به این تکامل غریزی رسیده اند ولی ما موجودات دو پا هنوز .....
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      36 1
      بله ازدواج در این وضعیت به ضرر مردهاست.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      26 4
      خطاب به 9:55 شما و امثال شما دو حالت بیشتر نداره: یا وضعتون خوبه و نفستون از جای گرم در میاد یا خودتون رو میزنید به بی خیالی و نفهمی که به قول گفتنی دایورت میکنی رو....! در هر دو حالت ما را با شما کاری نبست.برو خود را باش.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    34 41
    تنها راه جلوگیری از اشتغال زنان هست، زنانی که کار دارند دیگه تن به ازدواج نخواهند داد.
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      31 29
      شما تفکر طالبانیزم دارید و این خیلی خطرناک است بایستی مساله را حل کنید نه صورت مساله را اگر توانایی تحلیل و آنالیزم ندارید لطفا بر مشکلات نیفزایید مشرق لطفا سانسور نکن
    • به ۹:۵۷ - IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      33 20
      پس شعور طالبان از امثال تو خیلی بیشتر است. خودتان مشکل را ایجاد می کنید و خودتان جلوی حل مشکل را می گیرید. همین الان اگر میلیونها زن کارمند و منشی و نظایر آن جای خود را به مردان بدهند، این مردان فرصت ازدواج را پیدا می کنند . مشاغل برای رفع نیاز جامعه است نه ارضای اخساسات فمینیستی شما. بسیاری از همان زنان شاغل که الان عموما بی شوهر مانده اند و آرزوی مادری را به گور خواهند برد. به خاطر تقلید کور و بی منطق شما از غربیهایی که می خواستند با بکار کشیدن زنان قیمت کارگر و نیروی انسانی را کاهش دهند.
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      19 23
      این وضع جامعه فساد و فحشا و سگ بازی و اشتغال زنها این اسمش اسلام و حکومت اسلامی نیست
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      5 2
      لابد نیاز دارند که کار میکنند .
    • نرگس محمدی IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      4 5
      خفه بمیر بابا بگو جامعه مرد سالارو دوست داری چرا تقصیر زنان میزاری مرتیکه احمق
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      4 4
      دقیقا زن می خواد کار کنه ؟؟؟ اول از همه دوسال در در بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، زندان زنان ، نیروهای مسلح و...برای کشور خدمت کند ..!! مخصوصاً در این شرایط کاهش درآمدهای دولت ..!! بعدشم در مشاغل واقعا ضروری و مورد نیاز زنان بکار گمارده شوند ...!! و غیر از آن فرصت را به مردان بدهند ...چون مرد نان آور خانواده و.. و توقع و تعهد عرفی و شرعی از او هست ‌‌..!!
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    40 3
    ما که مجردیم و سنمون هم از ازدواج گذشته و ......
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      19 7
      خوش به حالت، شانس آوردی خبر نداری!!!
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    18 3
    فکر کنید یک جوان 27-28 ساله و بالاتر؛ با مکارم اخلاق، یاد و خاطره ی پروردگار و ورزش، بر آن نیازها چنان رستم اسفندیار و همچون روئین تنان یورش برده به پیکارش رود! توهم، خیال تون رو دوست دارم! ولی رؤیا در دنیای واقعی جایگاهی ندارد... فیلم هندی مگه.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    18 0
    با پنج سال حقوق دهه 60 و 70 چکار میشد کرد؟ VS با 5 سال حقوق سال 1400 چکار میشه کرد؟ شدیم #اصحاف_کهف ..!
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      4 1
      دقیقا فقط لطف خدا شامل حالمون نشد
  • محمد IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    16 23
    سال ۹۱ در سن ۲۸ سالگی برای اولین بار رفتم خواستگاری خیلی سخته دنیای تنهایی و رفیق بازی رو ترک کنی و به ازدواج تن بدی با حقوق ۶۰۰ تومنی افتادم دنبال وام ۳ میلیونی ازدواج که قسطش ۱۸۰ تومن بود نه خونه ای نه ماشینی سخت هست حتما بدونید سخت هست الان توی سال ۱۴۰۰ اولین فرزندم بدنیا اومد هنوز مستاجرم و به خودرو معمولی دارم اما شیرینی این زندگی را با همه سختی ها با هیچ‌چیزی عوض نمیکنم اونی که میخواد ازدواج کنه و اونی که میخواد فرزند داشته باشه با قرض و قسط هم این کارو می‌کنه ولی وظیفه دولت ها تسهیل این هست چون به نفع حکومت ها هست ازدیاد نسل ، جلوی گیری از فساد جوانان، افزایش نشاط اینها به طور. مستقیم به دست نمی‌آید باید کارهای زیربنایی و تشویق های مکرر برای نظام خانواده وجود داشته باشه من خودم اگه زودتر سر کار میرفتم حتما زودتر ازدواج میکردم و اگه وضعیت مالی به من اجازه میداد زودتر فرزندم به دنیا می آمد.
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      21 22
      احسنت بر شما جوان قوی و با ایمان!!! امیدوارم خداوند به زندگیتان برکت و عمر طولانی و با عزت و سلامتی به شپا و همسر و فرزندتان بدهد امیدوارم خانواده کوچکتان بزرگتر شود
    • محمد IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      0 5
      منم همان سال با همان حقوق شیش صد تومنی ازدواج کردم ولی دختره دو ماه بیستر نتونست دوام بیاره و تمام کرد .الان با حقوق بیست ملیونی هیچی نمیتونم بخورم
  • ندا IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    18 23
    علت ازدواج نکردن خانمها پر مدعا شدن اکثر اقایون تو ازدواجه که حد خودشون رو نمیشناسن و هر کدومشون با ازدواج با کسی که همه جوره به خودشون برتری داره طمع دارن.بالاخره ممکنه موفق بش با دختری که امید ازدواج با پسر هم کفو خودشو از دست داده بشن.ولی اون دختر دایم افسردس.و یسری دخترا هم تن به این ازدواجهای ننگین به صرف داشتن شوهر نمیشن.جامعه هم هر چی بخواد تیکه بندازه.
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      13 1
      باشه بابا فهمیدیم باکلاسی
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      13 5
      دقیقا" بلعکس فرمودید ! جای آقایان رو با خانم ها تعقیر بدهید مطلب صحیح ..
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      6 4
      دقیقا منم همین مشکلو داشتم دوستام واسه برادراشون دنبال دخترای فوق پولدار بودن یا طرف سیکل بود میخواست از دختر ارشد و دکتر خواستگاری کنه
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      4 1
      دقیقا مشکل خودت رو گفتی احساس میکنید از خواستگارهاتون یه سر و گردن که چه عرض کنم چند متر بالاتر هستید از خر این توهم بیاید پایین
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    24 4
    از نظر من زندگی ابعاد مختلفی داره که یکیش ازدواج، تشکیل خانواده و فرزند آوریه که خیلی هم خوبه ولی اگر امکانش برای کسی فراهم نشد میتونه در ابعاد دیگه زندگی موفق باشه و لذت ببره. یکی از دوستان هست چهل سالشه ازدواج نکرده و عاشق کوهنوردی و کمپینگ و ایناس و هر هفته اینور اونوره داره لذتشو میبره خیلی هم خوشحال به نظر میاد!! کارمند هم هست و درآمد متوسطی داره.
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
      0 0
      خیلی ها ازدواج نمی کنند.
  • US ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    29 15
    امیدوارم کسانی که با خودبرتر بینی جاهلانه و رجز خوانی تو خالی برای دنیا باعث ایجاد این شرایط و به گناه آلوده شدن میلیون ها جوان شدن جواب خوبی برای روز قیامت آماده کنن
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      18 18
      اتفاقا تو دوره ی اونایی که دنبال «تنش‌زدایی» با «دنیا» بوده ن که وضعیت بدتر شده که. زمان هاشمی و خاتمی، پدر و مادر ما، که هر دو تا شون کارمند بودن، پونزده سال دویدن تا یه آپارتمان نقلی خریدن، دوره احمدی‌نژاد اون پونزده سال رسید به پنج سال. خیلیا با حقوق کارمندی خونه خریدن. دوره ی برجام اون پنج سال شد پنجاه سال ...
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      12 17
      الان آیا همان کشورهای دلخواه شما از ژاپن تا آلمان و از آفریقای جنوبی تا کلمبیا که نوکر محض آمریکا بودند غرق فحشا و سقوط اخلاقی و کاهش ازدواج و افزایش طلاق و فرزندان نامشروع نیستند؟ در عوض کره شمالی خبری از این چیزها ندارد.
    • US ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      11 9
      چه احمقی هستی تو که میگی کره شمالی نداره. الان خود کره شمالی اعلام نون ندارن بخورن بعد تو ماله به چی می کشی.
    • به ۱۴:۵۸ SE ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      9 10
      کره شمالی اعلام کرده نون نداره؟ کجا؟کی؟ حالا فرضا نون نداشته باشد بهتر است یا فساد و اعتیاد و فحشا و... نداشته باشد؟
  • فرهاد. مجد IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    23 2
    با این همه گرانی و مشکلات و اجاره های سنگین .. حقوق ودستمزدهای بسیار پایین هیچ کدام از پسران مجردی که به سن ازدواج رسیده تن به ازدواج نمیدن ؛ این وضع بهتر نمیشه حتی بدتر هم خواهدشد.. ملت خواب هستند و بفکر ارزانی طلا و دلار هستند .. در حالیکه هیچی ارزان نمیشه** وضع بدتر میشه.. حتی کابینه جدید هم که بیاد روی کار هرسال وهر دوره بدتر شد...... مردم امید به ارزانی و رفع تحریمها واحیای برجام نداشته باشید. وضع خوب شدن درکارش نیست
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    38 5
    تو این شرایط، کسانی که ازدواج نمی کنند اتفاقا تاحدی بیانگر تعهد و مسئولیت پذیری بالای اون هاست.نمیخوان برای رفع نیاز جنسی و روحی خودشون، یا حرف دیگران، شرابط بدی رو برای همسر و فرزندان رقم بزنند.
    • محمد US ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      17 4
      احسنت همین حس رو دارم
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    25 8
    این دوازده ملیون رو میتونین کلیه وقلبهاشون رو درارین وبفروشین ارز آوری خوبی داره
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    24 2
    اینها همش صحبت هست، واقعیت جامعه استمنا و استشها هست.
  • JP ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    27 2
    خدا به همه ی ما صبر بده، چطور باید انتظار داشته باشیم جوانی که در 30 سالگی تازه شغل بدست آورده با حداقل حقوق اعلامی، گرایش به ازدواج داشته باشه ..! به فرض ازدواج کرد، اولاً زندگی باکیفیت که نمیدونم و شاید اصلا به اجاره نشینی و خرج زندگی نباید اشاره کنیم! ولی کدوم دختر حاضر میشه با حقوق 4تومن زندگی رو شروع کنه؟ دوماً باید قید فرزند رو بزنند و نهایتا بعد از 5سال که حقوق شون متعادل شد، برای یک فرزند برنامه ریزی کنند... همه ی اینها به کنار، خرید یک خانه ی 40-50 متری جنگیدن در چند جبهه ی مختلف هست! زمین گران، مصالح هر 3 الی 6 ماه یک نرخ! الهی بمیرم برای جوانانی که 3 نفره بناست در این خانه ها زندگی کنن و برخی که اصلا معلوم نیست فازشون چیه هر روز تز فرزند بیشتر هم دارن و بدتر اینکه مدعی دین و شریعت هم هستن! پناه بر خدا از این همه بی نظمی و هرج و مرج. به حال خودمون گریه کنیم بهتر است.
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      5 14
      بالاخره روزی دهنده خداست یا تو و امثال تو؟
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      1 1
      خدا میگه عقل داشته باشید ، خدا قانونش سرجاشه ولی از مائده آسمانی که خبری نیستش که ...!!! کارگزاران و برنامه ریزان نظام باید چندضاعف کنند ..!! ایده و پیشنهاد زیاده ...اما نه اجرا میشه نه پیگیری میشه و نه فراخوان می‌دهند ..!!
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    13 8
    کسی که از سربازی به عنوان مشکل حرف می زنه هیچ براوردی از موضوع نداره و صرفا برای خوش آمد عده ای حرف می زنه معضل اصلی اینه که برای تبلیغات دخترها را بردید سرکار و جایگاههای شغلی که مناسب مردها است را به اونها دادید حالا مرده بیکاره یا شغل فصلی ددره ولی دختره در مناصب بالای حکومتی جای گرفته . اما یکی از بزرگترین علل ازدواج نکردن ها را از من مجرد بشنوید که سنم بالا رفته . دخترهایی که مجرد ماندن یا به رتبه های بالای علمی و شغلی رسیدند یا به علت مشکلی ( از مشکل سلامت جسمی تا روحی و اخلاقی و ...) یا به دلیل ترس از سختی های زندگی خونه پدر ماندند . پسرها هم همینطور به علاوه دسته ای که شغل ندارند و حتی سربازی هم رفتند . حالا دختر خانم هایی که می ترسند از سختی ها و موقیت اجتماعی پیدا کردند به سفارش پدر مادر و البته با قیاس هایی مثل اینکه حقوق من بالا است و پسر شغلش به کلاس من نمی خوره و آقا بالا سر نمی خواهم تن به ازدواج نمی دهند دخترهایی که مشکلات دارند هم مورد اقبال پسر هایی که واقعا دنبال ازدواج می گردند نیستند . این وسط می مونند عده ای که قصد ازدواج دارند اما به دلایلی مثل پس زدن های مداوم نا امید می شوند .
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      5 0
      یکی از دوستام می‌گفت یکبار تا کلیومتر ۱۷ جاده مخصوص کرج رو دو طرفشو پیاده به کارخانه ها و.. سر زد ..یا کلا نیرو نمی گرفتن یا رزومه رو بهانه می کردند اما جالبتر اینکه برخی از همین شرکت های قطعه ساز هایتک خودرو دختر مجرد و دیپلمه و تا سی وچند سال و بدون رزومه را قبول می کردند ...!! مثلا شرکت ک..ز .. و می گفت چطور با حسرت از پشت نرده های ایران‌خودرو و سایپا زنان و دختران را می‌دید که خندان و.. در محوطه‌ کارخانه قدم می زدند ...!! اما تجربیات پدران ما که با یک دیپلم و حتی کمتر جذب شرکت های اینچنینی می شدند ..!!!
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      5 0
      باور بکنید یا نه، ذر یکی بزرگترین شرکتهای مادر تخصصی سرامیک ایران دیدم دختران دیپلمه ادبیات و علوم انسانی پشت دستگاههای جذب اتمی دارند کار می کنند.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    8 2
    با سلام افزایش سن تجرد پدیده چند وجهی است. یکی از وجوه آن امنیتی است و هدف آن تخریب کانون خانواده و کاهش حد نصاب نرخ جایگزینی جمعیت است. این بازی پیچیده و خطرناک و در نهایت منافع دشمنان در آن قابل مشاهده است. دولت و ... در ایجاد این بحران سهم دارند.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    18 1
    قانون مهریه رو اصلاح کنید
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    36 0
    بیخود اسم مجردها را خراب نکنید برو ببین فساد در سطح متاهل ها به چه میزان وحشتناک رشد کرده است زنان شوهر داری که دوست پسر دارند و مردان متاهلی که شوگر ددی زندگی دیگران شده اند شما مثل اینکه در این جامعه زندگی نمیکنید
  • تارا IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    17 3
    ازدواج شغل وپول می خواد
  • بوفالوی عجیب IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    17 7
    از نظر من مجرد بودن پادشاهی است ، حالا میگن ازدواج مانند گوجه سبز ترش میمونه ، نخوری آب دهنت جاری میشه بخوری هم لپ و لوچه هات میفشاری و واه واه میکنی آخرش هم سردیت میشه ، حالا خودت جوان محاسبه کن که ازداوج کنی یا نه کدوم به صرفه است حرف دیگران را ول کن.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    11 3
    اخه تواین دوره زمونه ی گرونی کی خونه داره یا ماشین که پدر مادر دخترا طلب می کنند همه چیز از خودماست از ماست که برماست
  • CA ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    21 3
    درست میشه، مرگ بر امریکا ..!
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      16 9
      آری. مرگ بر آمریکا و مرگ بر سرمایه داری و مرگ بر صندوق بین المللی پول. مرگ بر استخدام قراردادی. مرگ بر استفاده از زنان به جای مردان برای کار. مرگ بر آمریکا که عامل این مصایب ذر تمام دنیا است
  • محسن IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    15 0
    برای دولت اصلا مهم نیست که کسی ازدواج میکنه یانه
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    12 5
    دوستم میگه اصلاازدواج خوب نیست الان مشکلات دورو برایا رو میبینم میگم راست میگه تجرد بهتره
  • ویانا IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    11 3
    مشرق جان مقاله ی پر از اشکال و ابهام شما دردی رو دوا نمی کنه همه چی نوشتی الا ضعف ایمان بزرگ ترین مشکل جامعه ی ما بی دینی بی اخلاقی و.... با نام اسلام مدیر و مسؤل میشن ولی بویی از اسلام و حکومت اسلامی نبردن
  • Mahor IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    21 7
    مشکلات اخلاقی فقط و فقط نتیجه فساد بعضی از خانمهاست،اگر زن نجیب وباوقار باشد هیچ مردی مشکل اخلاقی پیدا نمیکند،حتی پیرمرد90ساله هم این جور عشوه ها را دوست دارد،من خودم خانم هستم ودعا میکنم خداوند ریشه این زنها را از دنیا بکند
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      2 5
      واقعا برای همچین تصوری متاسفم خدا رو شکر ما کلی مرد داریم که ادعای شما رو رد میکنند و با وجود به قول شما زنهای بد پاک و متعهد موندند هیچ زنی خودش رو از یک زندگی پاک محروم نمیکنه مگر اینکه مجبور به تامین مالی خودش باشه حالا اونایی که معتقدا اقایون برن جای خانمها و با حقوق زیر ۱میلیون تومن کار کنند تا اوضاع بهتر شه احتمالا اینجا زندگی نمیکنند و به ضعیفترین اقشار جامعه که زنان سرپرست خانوار و یا زنانی هستند که مجبورند با حداقلها کار کنند ظلم میکنند .
  • زهرا IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    8 8
    ازدواجی که به خیانت ختم میشه همون بهتر که نباشه دوست من شوهرش بعد از بیست و پنج سال بهش خیانت کرد با دو تا دختر دسته گل
  • US ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    25 2
    من که خیلی دلم میخواد بتونم ازدواج کنم سنم رفته روی ۳۵ و هنوز که نشده ان شالله امسال خدا گره همه مشکلات را باز کنه ان شالله ظهور حضرت آقا امام زمان
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    7 11
    به مجردها توصیه میکنم دیگه برای ازدواج چشمشون به مسئولان و خانواده ها و حتی والدینشون نباشه و 124 هزار صلوات برای پیدا کردن همسر نذر کنند و در اخر با عجل فرجهم بفرستند و روزانه بدون قطع شدن بفرستند ان شاالله خداوند مشکل اونها رو حل میکنند
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    11 2
    خوست دولت‌ها بوده است که جوانان به جای ازدواج به سمت و سوی فساد کشیده شوند و با ترفندهایی جلوی رشد جمعیت را گرفتند و با اشرافی گری های. لاکچری جلوی ساده زیستی و ازدواجهای سنتی را گرفتند تا امروز جامعه ی ایران. به یک کشور میانسال. با فساد اخلاقی. و بی میلی به ازدواج همسو گردد
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    10 5
    با احادیث نبوی راجع به ازدواج به جوانان عرضه شود که فقیر با ازدواج ثروتمند می شود و به جوان فقیر دختر بدهید و دخترانتان را در سن پایین شوهر بدهید. تا زمانی که ما راجع به آموزه های اسلام در شک و تردید هستیم وضع به همین صورت هست
  • علیرضا نیکرو IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    10 4
    شرایط ازدواج را دولت رئیسی مهیا کند
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    26 7
    با دختر اینستاگرامی ازدواج نمی کنم. کسی که همزمان با چند نفر در شبکه های مجازی ارتباط داره، هیچ تعهدی به ازدواج و تأهل نداره.
  • DE ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    7 1
    با سلام:من یک پدر هستم با چهار فرزند دونفرشان متولدین 60 و61 سومی متولد 69 وچهارمی متولد 1377 میباشند فرزند سوم درسال1395 ازدواج کرد من که بازنشسته هستم انموقع مستمری ماهانه ام حدود یک ونیم میلیون بود توان تهیه جهیزیه نداشتم داماد فردی متدین وجوانمرد بود بدون جهاز قبول کرد ودر حال حاضر هردو کار میکنند وزندگی تقریبا خوبی دارند خدارا شکر دوتای اولی هنوز ازدواج نکرده اند و آخری نیز همین چند روز اخیر کارشناسی گرفت وزمان ازدواجش شده ولی من پدر که شرعا باید پاپیش بگذارم ولی دستم خالیست همه فرزندانم تحصیلکرده وسروزبان خوبی دارند ولی استخدام نشده اند مواقعی بوده که برای شغل آزاد برنامه ریزی کرده ایم وبرای شروع متقاضی وام شده ایم ولی موافقت نشده ویا اگر موفق هم شده ایم بقدری دیر شده که سرمایه مورد نیاز برای شروع کار با محسبات زمان برنامه ده برابر شده است ونتیجه فقط بدهکاری بنده شده دیگد هیچ .کارشناس محترم بدولت پیشنهاد تسهیلات برای ازدواج کرده وراهکار ارایه کرده دستش هم درد نکند .ولی من از طرف همه مردم عرض میکنم هیچکدام از موارد مذکور لازم نیست ودولتمردان بزحمت بیفتند فقط مزاحمت ایجادنکنند تا جوان ایرانی بتواند مشغول کار شود واگر تورم بطاقتفرسا اجازه دهد بصورت بخور ونمیر عمرشان را با فلاکت حاضر سپری کنند وبمیرند ببا کاری کرده اند اجازه مردن هم نمدهند عصر امروز دفتر مشق محصل 200 تومان صبح فردا 400 تومان پسفردا 600 تومان .کشاورز توان خرید سموم ندارد تولید کننده توان خرید مواداولیه ندارد تاکسی توان خرید بنزین ولاشتیک ندارد کارگر از بس گرسنگی میکشد توان کار ندارد در تمام جهان رایج است که اقلام مصرفی مالیات بر ارزش افزود شامل نمیشود یکی نیست بگوید ببابا مالی که فروخته میشود برای فروشنده ارزش ازوده ندارد وقی من اونو ندارم چه افزوده ای قبوض آب برق تلفن فاضلاب گاز یک خانواده سه نفره بالای یک میلیون میشود ماهیانه یک میلیون اجاره بها و دانشجوی دانشگاه آزاد حالا حسب بفرما حقوق دریافتی 2میلیون تومان بنظر شما میشه ازدواج کرد اگر وضعیت اقتصاد کشور چنین ادامه پیدا کند منظر انقراض نسل اریانی باید شد وقتی آحاد جامعه قادر به تامین نان خشک برای خانواده اش نیست نیازی به طرح های عمرانی نیست عمران برای جمعیت است وقتی جمعیتی نمی ماند عمران یعنی چه بلی استقلال خیلی خوب است بلی بالا بورن توان نظامی
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      3 1
      احسنت به شما پدر گرامی، امیدوارم ما هم داماد خوب و متدینی گیرمون بیاد که سر جهیزیه مدارا کنه. پدر من وضع مالیش بد نیست ولی زیاد اهل خرج کردن نیست و نمیدونم وقتی نوبت ازدواج ما بشه چقدر حاضره هزینه کنه. ان شاءالله همه جوونا خوشبخت بشن
    • م ج IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      6 2
      بنده چندین سال است که به فرزندانم نصیحت میکنم که مبدا به ازدواج فکر کنید ها.... اصلا و کلا فکر ازدواج را از سرتان بیرون کنید و گر نه بدبختر از این هم میشوید.....
  • بابک از لاهیجان IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 1
    متاسفانه به مفاهیم کلیدی حقوق یک شهروند آقای لاور نمی‌پردازد یا نمی‌داند که نادان است یا میداند جرات مطرح کردن ندارد تبهکار است. بابک
  • ناشناس IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    10 0
    نمیدونم این مطلب رو که مثل تیغ دولبه میمونه و جوابش رو هم مثل تیغ دو لبه داده کیه ولی یا واقعا خودش رو در حصار زمان پیامبر دفن کرده یا واقعا انسانی که درک داشته باشه اینچنین تندروی نمیکنه اولا : کار نیست دوما اگر باشه تامین معاش نیست سوما اجناس گرونه نمیشه خرید چهارما توی خونه کاغذی هر وقت زندگی کردید بیاید به ما هم بگید . با کدوم سرمایه با کدوم کار با کدوم جهیزیه با کدوم پشتوانه میشه ازدواج کرد؟؟؟؟؟ با دست خالی؟ امسال سال ۱۴۰۰ قیمت پست ترین خونه در دور افتاده ترین منطقه تهران ۲۰۰ میلیون پول پیش با ماهی دو تومن؟؟؟؟کو ؟؟؟ لطفا واقع گرا باشید با کلماتی همچون لیبرالیسم اصولگرا اصلاح طلب خودتون رو گول نزنید . زمینی نیست تا کشاورزی صورت بگیره اول مقدمات رو اماده کنید بعدش بپردازید به چرا و چگونگی کار و زندگی مردم.
  • کی که یه روز جوان بود IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    28 3
    دلیل این مشکلات: -بدنیا اومدن در کشور اشتباه و...
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      6 17
      الان فکر می کنی متولدان آمریکا و فرانسه چرا هر روز شورش می کند؟ متولدان ژاپن و کره جنوبی چرا هر روز خودکشی می کنند؟
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      3 0
      همه از اول تو آفریقا موز بودن
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    15 1
    ایا این 12 میلیون نفر برای امرار معاش گزینه ای دارند، ازدواج پیش کش، اگر اقای روحانی و دولتش محاکمه نشوند به همه ملت ظلم صورت گرفته ایشان و دولتشان از عوامل بدبختی همه ایران هستند، به اون سطح از بلوغ سیاسی رسیده ایم باید این اتفاق بی افتد
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    12 12
    من به شدت طرفدار ترویج ازدواج موقت هستم راه حلالی که در جمهوری اسلامی پی گیری نشد که نشد
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    8 0
    فساد بیداد میکنه جوون روز به روز هرزه تر میشن کافی ازشون بپرسید ... رو میشناسی
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    12 3
    مجردها خوب می فهمند که نگه داشتن ایمان در آخر زمان مثل نگه داشتن آهن داغ در دست است یعنی چه؟؟؟؟ خدا نگذرد از مسئولین پیر بدون میل به ازدواج
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    15 3
    این ها را به این به اصطلاح آیت‌الله و حجت‌الاسلام بگو که مردم و اقتصاد رو بازیچه کرده اند
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      8 1
      اگر بجای ایشان بودم فریاد وا اسفاه وا اسلاما سر می دادم عدم ازدواج جوانان لطمه به نسل مسلمین است ای خدا ..بی تفاوتی به معیشت مردم را چطور می توانند ببیند و تحصن نکنند؟؟؟!!!
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      5 11
      اتفاقا خیلی داد زدند. کر بودید و نخواستید بشنوید. خواستید دستورات صدوق بین المللی پول را پیاده گرده. هر قدر علما داد زدند این بانکداری ربا است و اسلامی نیست گوش ندادید. هر قدر هشدار دادند زنان را به جای مردان استخدام نکنید توجه نکردید. حالا طلبکار هم هستید؟ چه پررو..
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    8 3
    اضافه کنید بعضی ها با سگ و گربه هم مشغول هستن ..!!
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    3 0
    دخل و خرج ها جور نیست ..درک و وجدان و منطق کمرنگ هه، قوانین با واقعیت های امروزی جامعه مطابقت نداره ...روحیه فردگرایی و خلوت گزینی هم در بیشتر افراد امروزی وجود داره ... بنابراین خیلی ها حال و حوصله ازدواج ندارن ... ازدواج مثل هندونه دربسته ست ....با این شرایط چطور ی جوان حاضر به ریسک باشد و کلی هزینه کند ؟! با این حقوق های طبقه کارگر حتی ازدواج موقت هم شدنی نیست ...تمام درآمد را عیناً و بلکه بیشتر باید تقدیم کرد ..!!!
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    5 4
    خیلی حرف ها هست .‌..ولی سکوت سنگین تره ‌‌..همه تیپ دختری دیدیم ...تعهد و صداقت و وجدان نیست ‌‌..!!!
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    11 0
    از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود ...!!!
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    4 0
    قیمت خانه تودولت تدبیرظرف دوسال ۸برابرماشین ظرف دوسال ۶برابراجاره خانه ۶برابرلبنیات تودوسال ۴برابرحبوبات وپروتئن ها ۴برابربرنج وغلات تودوسال ۳برابرپوشاک ۴برابر لوارم خانگی ۵برابرایاب وذهاب ۲برابرو....شده مردم رامسخره کرده اید حرف ازازدواج اسان میزنین انوقت جوانان وکلا مردم بیچاره راگوشه رینگ برده وچپ وراست مشت ولگد سیلی بهش میزنین معلومه که وقتی حق ازدواج راازش بااین شاهکارها میگیرین منتظر فساداخلاقی باید باشین چندنفر وتاچندسال تقواپیشه کنن وخودرا ساام نگه دارند تا ۳۰ سالگی ۴۰ سالگی؟الان داره به ۵۰ سالگی میرسه سن تجرد دولت روباید بابت خیانتها به اشدمجازات رسوند باورکردنی نیست پراید حلب پاره که بالای ۱۰ میلیون پول حرامه براش واتش زدن پوله داره به ۱۵۰میلیون!!!!!!!!!!!میرسه ودولت ومجلس درخواب نازتشریف دارن
  • بابک IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    17 1
    از زمانی که نقش زن در اجتماع زیاد شد این معضلات اجتماعی از قبیل فساد. بی میلی به ازدواج. طلاق. بیکاری برلی مردان به وجود آمد وقتی هر جا نگاه میکنی برای تصاحب مشاغل بخاطر حقوق پایین و ..طالب زنان هستند و دولتها هیچ برنامه و دغدغه ای برای اشتغال جوانان ندارند چاره ای جز خونه نشینی مردان وجود ندارد . وقتی دو سال مردو در اوج شکوفایی میفرستن خدمت سربازی و یه بیمار روانی ازش میسازن و عملا خلع سلاحش میکنن در عوض زن تو اون ۲ سال یا کار میکنه و یا با آرامش میشینه و کنکور میخونه اونوقت تو استخدامیا نه تاهلی اولویت هست نه مرد بودن تو اولویت هست اونوقت با یه مرد بیکار مواجه هستیم که تو این شرایط اسفناک مملکت جز یه مدرک هیچی از خودش نداره مشخصه که اون دختری که به استقلال مالی رسیده و در اجتماع حضور فعالی داره هیچ میلی به ازدواج نداشته .کلام آخر اشباع مشاغل آزاد و عدم اولویت به مردان در استخدامی دولتی برابر است با انفجار جامعه طلاق فساد و ولنگاری جوانان
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      5 1
      دقیقا بهمین خاطره از نظر سواد و کیفیت تحصیلی زنان عملکرد بهتری دارند و اینکه بدون هیچ اتلاف وقت و انرژی جذب بازار کار می شوند و از هر نظر از ی پسر جلو می افتند ..اون پسر دستکم ۲۴ دوره از ی دختر عقب افتاده است ...!!
    • من IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      2 10
      توقع نداشته باشید خانمهای با استعداد رو قربانی آقایان بی عرضه کنن. خانمها واقعا خیلی موارد، بهتر و با مسئولیت پذیری بیشتری کار میکنن. همین باعث میشه کارفرما با همون حقوق، کارمند خانم رو ترجیح بده
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      3 6
      استعداد ؟!!! ، یوقت ندزدنشون ؟!!! اینها اگه اینهمه نوبووووق دارند چرا تشریفشونو نمی برند خارج ؟!! در قید ازدواج هم که نیستن !!! خوب به کارفرما خدمات می دهند !!!
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    4 1
    واقعیت این هست که به جز قیمت مسکن و اجاره مابقی هزینه ها در ایران در مقایسه با درآمد اندک هستند. دولت باید قیمت مسکن را کنترل کنند و مردم هم توقعاتشان را کنترل کنند
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    7 4
    وقتی نقش زن در جامعه پر رنگ شده حتی شاید بیشتر از رژیم پهلوی !! بواسطه تحصیلات و.. بسیار خب تکالیف اجتماعی هم برای زنان قایل شوید ..!! چه اشکالی داره زنان دوسال در بهداشت و درمان ، آموزش و پرورش، امداد و نجات ، شهرداری ، بخش های درمان و تعاون و تولید نیروهای مسلح به کار گرفته شوند ؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا زنان نباید مورد حسابرسی اجتماعی و قانونی قرار بگیرند ؟! و روز به روز آزادی های بیشتر داشته باشند و در عین حال کما فی سابق معافیت از خیلی چیزا داشته باشند ؟؟ چرا نقش ها و تکالیف و وظایف خانوادگی و اجتماعی برای زنان باز تعریف نمی شود ؟!! عدالت کجاست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    6 6
    من اگه جای قانونگذار بودم ، دختری که عوض داشتن جدیت برای ازدواج مشغول سگ گردانی هست را به اردوگاه کار اجباری می فرستادم یا دوسال موظف به خدمت در دیگر بخش های مورد نیاز جامعه
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      2 2
      پسرا سگ گردانی نمی کنن؟ ؟؟
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      5 0
      زنان و دختران در رژیم پهلوی دوسال مسوولیت اجباری اجتماعی داشتند و برای زندگی مشترک آماده می‌شدند !!
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    9 1
    رفتار اکثر دختران امروز را ببینید فقط بزه کاری و ضد هنحار های اجتماعی ..مصرف موادو دستکم سیگار به دست ، سگ گردان ، دوستی ها و روابط متعدد .. اینا دنبال ازدواج هستن ؟!؟؟ باید کشور حداقل دو سال از این نیروهای هرز رفته و در عین حال مورد استفاده مجانی کمپین های ماهواره و...در جهت منافع خود کشور و نظام استفاده کند ...!!
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      1 4
      ببخشید مردا اکثریت بی اراده شدن ربطی به موضوع خانوم ها م نداره
    • من IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      5 0
      اتفاقا همین دخترخانمها، زودتر ازدواج میکنن. دیدم که میگم و متاسفانه دختران عفیف و پاکدامن، مجرد موندن.
    • به من IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      4 1
      و البته تند و تند هم طلاق می گیرند! دریافت مهریه شده کاسبی بعضی همین دختران.
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      5 1
      بی ارادگی مردها ناشی از تورم ، چماق مهریه و نفقه و فشار اطرافیان بخصوص همسر و حاشیه ی امن قانونی و اجتماعی برای زنان هستش ..!! مرد آورده مالی و جانی می آورد و با یک تصمیم غلط به فنا می رود ولی زن با هزار و یک دوز و کلک امکان ازدواج مجدد یا دستکم موقت و.. یا عرضه در جامعه دارد .. پول در آوردن برای زنان راحت تر است تا برای مردان !!!!!!
  • سعید IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    8 3
    الان دختران کار پیدا میکنند ونیازی به شوهر ندارند وبعداز رسیدن به پول شوهر هم برای خود انتخاب میکنند ومغرورهم هستند ولی نمیدانند انتخابگر پسر هست نه دختر .وسرانجامی ندارد ودیگر اینکه بعداز گذشت سن بلاتکلیف میمانند
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    6 2
    دخترا دنبال ازدواج و تعهد نیست این یه واقعیته، که به مشکلات اقتصادی و غیره اضافه شده، همه مشکلات گردن پسرا نندازید، ولی بهترین زمان برای ازدواج وقتی که پسرا دنبال تشکیل خانواده هستن میبریدشون خدمت همین میشه دیگه
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 0
    با آمدن حضرت آیت الله رئیسی ان شاء الله ایران به چشم انداز ایران 1400 دست گیدا میکنه و در نیمه دوم سال 1400 ایران یکی از ابرقدرت‌های جهان تبدیل خواهد شد 30 سال اینهمه هزینه برای این برنامه امسال جواب خواهد داد و ایران اسلامی پوزه همه کشورهای متخاصم را به خاک خواهد مالید
  • Helia IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 7
    لازم‌ نکرده دخترای بدبختو به زور شوهر بدین همینجوریشم تو خونه کم کلفتی میکنیم خوب میکنن ازدواج نمیکنن آفرین قشنگ مجرد باشین راحت زندگی کنین دستتون تو جیب خودتونه منم همینارو میکنم خودتونو بدبخت نکنین اوکی؟؟!!
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    2 0
    سوره مدیریت،بیسوادی ،فقرفرهنگی ،رکوداقتصادی ،بیکاری و سیاست های اشتباه و...روزگارمارو سیاه کردین
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    8 0
    اکثر دشمنیایی که به مردم ایران میشه به دهه شصتیاست قوانین برنامه های کشور همه و همه چی بر ضدماست
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    5 0
    ************************************************************************************************************************************************************************فقط یکیو پیدا کنین مثه خودتون همین باقی مشکلاتی که میگنو بریزین دور, دو نفر مثه هم که بهم میرسن مشکلی بینشون نمیمونه*********************************************************************************************************************************************************************************************************************************88*****************************************
  • US ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    2 2
    خوشا به حال دهه نودی ها، حداقل دیدگاه ها تغییر کرده. من که از جوانیم، یعنی یک دهه از عمرم واقعاً چیزی نفهمیدم... خوبه، حداقل حسرت دوره جوانی رو نمیخورم! آرزویی داشتیم، رؤیایی میساختیم... ما تسلیم روزگار شدیم، اما... من که نفرین میکنم، خودشون، خاندانشون، عزیزانشون و هر ایدئولوژی که داشتن. میدونی! اگر هوا گرمه، من یکی که امیدوارم به جای باران از آسمان آتش بباره. برام مهم نیست، جهنم و به درک.
  • رحمتی IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 0
    به مهمترین عامل هیچ اشاره ای نکرده اید عامل بزرگ ترس خانواده ها ترس از مهریه و نحوه به اجرا در آمدن آن در لحظه ثبت آن میباشد ازدواج آسان با توجه دولت و مجلس محترم به این امر تسهیل جوانان به امر ازدواج خواهد بود
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      2 0
      باید از برجام و مکانیزم ماشه درس بگیریم ..!!! یعنی دقیقا حقوق و تکالیف مرد و زن شده عین برجام روحانی ..!! همخوانی با واقعیت های امروز ندارد ..!! قوانین باید شخم زده بشه !!
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    7 0
    این مقالات هر از گاهی منتشر میشه ، کارکردش هم دقیقا مشابه گفتار درمانی دکتر !! روحانی هست ش ..!!
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      3 0
      لعنت بر فریدون روحانی
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    4 0
    اگه تمام آقایان دستکم یک سال خویشتن داری می کردند و باج نمی دادند ...!!!
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 0
    اگه دنبال بقا و مهمتر تمدن سازی هستیم باید این معضلات و ابعاد آن کامل بررسی و رفع بشود ..!! دوراندیشی لازمه ، مشکل این جاست که رسانه و دستگاه های مسوول از تلویزیون بگیر تا شهرداری و وزارت فرهنگ آیا به اندازه نیروی انتظامی حمیت و جدیت دارند ؟!! امیدوارم دولت آقای رئیسی هماهنگی ۱۰۰ درصدی ایجاد کند ..!! هر سیاست اجرایی و اعمالی نیازمند دستکم سه ماه فرهنگ سازی پیش و پس از آن هست ...!! باید ذهن ها آماده پذیرش باشد ..!! باید کارفرماها تشویق و توبیخ بشوند که بر اساس منافع درازمدت کشور گزینش نیرو داشته باشند ...!! تجردگرایی خیلی وقت ها ناشی از اجبار شرایط کاری هست ..!! چرا شرط استخدام بعضی از شرکت های بزرگ هایتک نیروی مجرد زن هست ؟!
  • خانوم متاهل IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 6
    سلام هموطنان باید بگم این جونهای مجرد باید نیاز جنسی خودشونو برطرف کنن این ریطی به حکومت نداره .برای این امر باید ازدواج کنن کار هست اگه شغل داری مانعی نیست کسی که اهل کار نباشه تقصیررو میندازه گردن دولت وبی کفایتی مسءولین .ودین وسنت پیامبر به خدا تو شهر خود ما شغل هست کارگر جماعت زمستون هم کار دارن .قرار نیست همه شغل ثابت داشته باشن تا بتونن ازدواج کنن .باید در صدا سیما تبلیغ بشه که خانوما سخت نگیرن واسه پسرا تا ازدواجی صورت بگیره.عزیزان همه کارمند نمیشن همه شغل دولتی ندارن من خودم آقامون مکانیک هستن به صورت درصدی کار میکنه زندگی ساده ولی خوب وسالمی دارم دوتاهم بچه داریم خدا رو شکر خوشبختیم .نه پولداریم نه فقیر
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 1
    نگاه کنید مردم قانونها تصویب شده،رهنمودها داده شده این دولتهان که اجرا نکردن اونام که تقصیر خودتونه خودتون انتخاب کردین همه مشکلات بعد از انقلاب یا تقصیر خودتونه یا میراث رژیم گذشتست وگرنه حکومت اسلامی آنقدر کارآمده که اگه تو هر کشوری روی کار می اومد الان اون کشور اولین اقتصاد جهان بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس