پیشنهادات مرکز پژوهش‌های مجلس برای "کاهش سن ازدواج"

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی عوامل تأثیرگذار بر افزایش سن ازدواج جوانان پرداخته و پیشنهاداتی در این حوزه ارائه کرده است.

به گزارش مشرق، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی عوامل تأثیرگذار بر افزایش سن ازدواج جوانان پرداخت.

در این گزارش آمده است: براساس داده‌ها و نتایج سازمان ثبت احوال کشور و مرکز آمار ایران، روند تحولات شاخص‌های ازدواج به گونه‌ای است که نرخ ازدواج با کاهش و میانگین سن ازدواج با افزایش روبه‌رو بوده است.

بررسی ابعاد مسئله ازدواج و الگوهای همسرگزینی نشان از کلیدی بودن متغیر سن ازدواج در این الگوهاست و افزایش سن ازدواج الگوهای آن را دچار تحول کرده و شاخص‌های دیگر از جمله فرزندآوری، طول عمر ازدواج، استحکام خانواده، ضرورت ازدواج و ... را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تبیین چرایی افزایش سن ازدواج و احصای متغیرهای تأثیرگذار بر آن، در این گزارش مورد نظر قرار گرفته است؛ در این راستا پیمایش‌ها و پژوهش‌های ملی انجام شده مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه جلسات هم‌اندیشی با صاحب‌نظران این حوزه برگزار شده است.

در این گزارش نتایج به دست آمده از دو روش استفاده شده نشان می‌دهد، بالا بودن هزینه‌های آغاز زندگی، هزینه بالای مسکن، بیکاری و عدم اشتغال جوانان و پیدا نکردن گزینه مناسب ازدواج در سه اولویت اول عدم ازدواج بهنگام جوانان قرار دارند.

عوامل ذکر شده به ترتیب در حوزه‌های اقتصادی، اقتصادی  ـ اجتماعی و اجتماعی ـ فرهنگی قرار دارند؛ به عبارتی می‌توان گفت عدم تغییر روند موجود و عدم توانمندسازی اقتصادی افراد در تأمین معاش یک خانواده نه تنها استحکام خانواده‌های موجود را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد بلکه شکل‌گیری خانواده‌های جدید را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

غالب عواملی که در اولویت بالای اثرگذاری هستند یکی از کارکردهای مهم خانواده که کارکرد اقتصادی است را با اخلال مواجه می‌کنند؛ از این رو افراد در سطح اول رفع نیازهای خود با مشکل روبه‌رو شده و به سطوح دیگر که تشکیل خانواده و تأمین نیازهای عاطفی را شامل می‌شود، وارد نمی‌شوند.

البته عوامل تأثیرگذار بر سن ازدواج به‌صورت شبکه‌ای به یکدیگر متصل بوده و چرخه عوامل را تشکیل می‌دهند؛ از این رو حل مسئله موردنظر از طریق قطع چرخه و روابط دوسویه اثرگذاری و اثرپذیری امکان‌پذیر است و راهبرد حل مسئله ازدواج با در نظر گرفتن عوامل اولویت‌دار در افزایش سن ازدواج و روابط بین آنها باید تدوین شود.

یکی از راهبردهای مهم و اثرگذار در کاهش سن ازدواج، حکمرانی نظام آموزشی و تقویت مشاغلی است که وابستگی به تحصیلات عالی ندارند؛ از سوی دیگر باید در طراحی فرایندها و زیرساخت‌های شغلی به ایجاد بسترهای گسترش کارآفرینی و تولیدی‌های خرد توجه ویژه شود.

نکته دیگر در مورد اشتغال، اهمیت به ظرفیت‌های استان‌ها و شهرهای مختلف در تولید اشتغال است چرا که بر اساس آمار شهرهایی که اشتغال‌زایی بالاتری داشته‌اند، سن ازدواج پایین‌تری نیز داشته‌اند؛ این مقوله خود به کاهش مهاجرت نیز کمک خواهد کرد.

موضوع دیگر در راستای تقویت قدرت انتخاب‌گری صحیح در امر ازدواج است که به ایجاد و تقویت نهادها و ظرفیت‌های مردمی و مهارت‌افزایی افراد و خانواده‌ها در این امر نیاز است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    4 1
    زن میخوام به قرآن
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    11 0
    شما وضع اقتصادی رو درست کن مردم خودشون میرن زن میگیرن. با پراید ۲۱۰ میلیون میشه زن گرفت؟!
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    5 0
    فعلا که مردم تو آذوقه روزانه موندن والا حلال همه مشکلات این اوضاع نابسامان اقتصادی،است اگر اقتصاد مملکت درست بشه همه چی درست میشه نه تبلیغ لازمه نه جایزه خودرو وووو
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    6 0
    با این وضعیت مگه ازدواجی هست که شما به بالا واپسین بودن سنش میرسین
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    1 0
    ........
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    1 0
    خنده
  • سعید IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    جوان بنده خدا که سهل است من پنجاه ساله با این حقوق بازنشستگی و افزایش ناچیز ده درصد توان تشکیل زندگی ندارم که هیچ توان کمک به ازدواج فرزندانم را هم ندارم دیگر خواب است و خیال که یک جوان بتواند یک خانه چهل متری برای خود اجاره کند چه رسد به خرید
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    اونای که زن گرفتن از پشیمانی شاخ در آوردن
  • تاجر IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    فاقد اجرا و عمل است.
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    شما میگویید ونتیجه هم میگیرید -روی کاغذ خیلی از مسائل آورده میشود اما در اجرا نقاط بسیار ضعیفی وجود دارد .پدربیامرز با بخشنامه وآئین نامه ودستورالعمل که نمیشود تحمیل کرد . خواسته های ملی کشور با موضوعاتی گره خورده که تا آن مشکلات رفع نشود رفع این مطالبی که گفته اید غیرممکن خواهد بود سرنوشت وام ازدواج وفررندآوری سرنوشت وامهای تولیدی بود که احمدی نزاد ارائه کرد که سر از خرید مسکن وزمین کشاورزی وسرمایه گذاری در غیر از آن چیزی که انتطار میرفت صرف شد . باید به ریشه ها پرداخت نه به شاخه ها
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    خاطرم هست در دهه های قبل هفته ایی نبود که جشن عروسی نباشد اما الان بندرت شما تالار ی را میابی که جشن عروسی برپا بشود دیگه پژوهش نمیخواد وقتی پا به تحقیقات میدانی گذاشتی هیچ چیز مکتوم نیست واقعیتها خودش باهات حرف میزنه
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    با سلام خدمت دوستان عزیز شرایط شرایط خوبی نیست ....
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    شما هنوز دهه 60 و باقی دهه ها رو نتونستین سر و سامون بدین اونوقت با این اقتصاد دنبال ازدواج توی سن پایینی
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    خدمت بسیار مقدس سربازی توش نبود خداروشکر
  • محمد ش ف IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    فقط اشتغال جوانان رو درست کنید مابقی خود بخود قابل حل شدن است .
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    مگر ایران سن ازدواج داشت بابا بجای پاک کردن صورت مسئله مشکلات اقتصادی رو حل کنید جوانان خودشون با آغوش باز به سمت ازدواج خواهند رفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس