جمعیت نمایه

۱۱ ژوئیه سال ۱۹۸۹ میلادی سازمان ملل یک مناسبت جدید اعلام کرد؛ «روز جهانی جمعیت». موضوع جمعیت آن‌سال‌ها مُد روز و بحث روز بود.

به گزارش مشرق، ماجرا از آنجا شروع شد که آمارها نشان داد جمعیت جهان رو به افزایش است؛ در سال ۱۸۰۰ میلادی جمعیت جهان حدود یک میلیارد نفر بود و در سال ۱۹۰۰ میلادی حدود یک و نیم میلیارد نفر و در سال ۱۹۵۰ میلادی حدود ۲ و نیم میلیارد نفر. دلیلش؟ پیشرفت‌های پزشکی که با مرگ‌ و میر ناشی از بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی مقابله می‌کند به همراه پیشرفت‌های فنی و علمی در حوزه افزایش تولیدات کشاورزی و موادغذایی.

در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی نیز جمعیت جهان همچنان شتابان افزایش می‌یافت تا اینکه در دهه ۷۰ میلادی یک اتفاق مهم افتاد. «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور آمریکا که می‌خواست بداند افزایش جمعیت جهان چه تأثیری بر منافع آمریکا و جایگاه این کشور به‌عنوان یک قدرت جهانی خواهد داشت به «هنری کسینجر» مشاور امنیت ملی گفت که برود و تحقیق کند و ببیند ماجرا چیست. کسینجر هم رفت تحقیقی محرمانه انجام داد که نامش «مطالعه امنیتی شماره ۲۰۰» بود و ۱۵ سال بعد فاش شد.

کسینجر در آن سند نوشته بود: «جهان غرب به واردات مواد معدنی و مواد خام از کشورهای در حال‌ توسعه وابسته است و رشد جمعیت این کشورها به مصرف بیشتر منابع طبیعی توسط خودشان و همچنین مسائلی نظیر بی‌ثباتی احتمالی منجر می‌شود و موجب کاهش دسترسی آمریکا به منابع طبیعی آن‌ها و در نهایت، تهدید اقتصاد و سیاست آمریکا خواهد شد». از آن‌زمان جمعیت‌زدایی از سایر کشورها شد اولویت اصلی آمریکا.

ایران ۶۰ سال دیگر چقدر جمعیت دارد؟

«هنری کسینجر» (نفر سمت راست تصویر) در دهه ۷۰ میلادی به مقامات آمریکایی قبولاند که جایگاه آینده آمریکا در جهان در گرو کاهش جمعیت کشورهای دیگر است

نهضت فریب جهانی با برنامه‌های عامه‌پسند!

در همان دهه ۷۰ میلادی آمریکا آمد پشت برنامه «تنظیم خانواده» سازمان بهداشت جهانی و تمام امکانات اقتصادی و سیاسی و تبلیغاتی فراهم شد برای ترساندن مردم و دولت‌های سایر کشورها از افزایش جمعیت. در نهایت برای کشورهای قاره آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی چنین القاء شد که اگر جمعیت را مهار نکنند در آینده بیچاره خواهند شد و نان هم نخواهند داشت برای خوردن و مردم از گرسنگی می‌افتند به جان هم و کشورشان دچار بحران و فروپاشی می‌شود. سازمان ملل هم که پشت برنامه بود و یک نهضت جهانی راه افتاد برای ترس از افزایش جمعیت کشورها و خیلی سریع آمارسازی و بحران‌نمایی هم در حد کمال در خدمت این نهضت نوپدید قرار گرفت تا کشورها با بودجه خودشان بیفتند دنبال برنامه‌های عامه‌پسند و خوش رنگ و لعابی نظیر تنظیم خانواده و بهداشت جنسی که مزایایی داشت، ولی عاقبتش می‌شد همان کاهش جمعیت.

ایران ۶۰ سال دیگر چقدر جمعیت دارد؟

تصویری از صفحه نخست سند «مطالعه امنیتی شماره ۲۰۰»

آمریکا برنامه‌اش را فازبندی هم کرده بود و فاز نخستِ کاهش جمعیت تمام کشورهای آفریقایی به همراه ۱۳ کشور از جمله هند، برزیل، ترکیه، اندونزی، کلمبیا، مکزیک و مصر را شامل می‌شد. آمریکا برای پیشبرد این برنامه پول هم خرج می‌کرد و طبق یک تحقیق در ۴ دهه اخیر حدود ۹ میلیارد دلار پول داده برای اجرای برنامه‌های تنظیم خانواده در سایر کشورها. آلمان، انگلستان و فرانسه هم پول می‌دادند برای این برنامه‌ها و پشتیبانی فنی و فرهنگی و پزشکی می‌کردند.

ایران ۶۰ سال دیگر چقدر جمعیت دارد؟

سازمان ملل در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی کمک غذایی به برخی کشورهای آفریقایی و آسیایی را به اجرای برنامه کنترل جمعیت مشروط کرده بود

کاهش در سایر کشورها، افزایش در آمریکا!

کشورهای حامی کاهش جمعیت در کشور خودشان چه می‌کردند؟ پول خرج می‌کردند و همچنان خرج می‌کنند برای حمایت از فرزندآوری و افزایش جمعیت. فقط یک نمونه‌اش آمریکا که جمعیتش را از ۱۵۰ میلیون نفر در سال ۱۹۵۰ میلادی به ۲۸۰ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ رساند و حالا هم جمعیتش به بیش از ۳۳۰ میلیون نفر رسیده است! یعنی در همین ۲۰ سال اخیر ۵۰ میلیون نفر به جمعیتش اضافه کرده است!

معلوم است در یک دهه اخیر با بروز هشدارهای جمعیتی و البته این‌بار هشدارهای مربوط به کاهش جمعیت برخی کشورها و از همه معروف‌تر روسیه و ژاپن به‌کلی از آن سیاست قدیمی دست کشیدند و سیاست افزایش جمعیت را پیگیری می‌کنند.

ایران ۶۰ سال دیگر چقدر جمعیت دارد؟

برنامه کاهش جمعیت هیچ‌گاه در آمریکا اجرا نشد. جمعیت این کشور در ۲۰ سال اخیر ۵۰ میلیون نفر افزایش یافته است

در ایران چه خبر بود؟

در ایران برنامه‌های کنترل جمعیت از اواخر دهه ۴۰ شمسی جدی شد و نرخ رشد جمعیت کاهش یافت. ولی در دهه ۶۰ نرخ رشد جمعیت رو به افزایش رفت و به حدود ۴ درصد رسید. از اواخر دهه ۶۰ دوباره برنامه‌های کنترل جمعیت جدی شد و تا حدود ۲ دهه بعد ادامه داشت. تا اینکه در یک دهه اخیر تحقیقاتی در دنیا و در ایران صورت گرفت و نشان داد کاهش جمعیت چقدر می‌تواند فاجعه‌بار باشد و توان دفاعی، فرصت‌های اقتصادی، امکانات رفاهی، تأمین اجتماعی، رشد علمی و پیشرفت فناوری و همچنین نیروی کار مولد یک جامعه را کاهش دهد و حتی از بین ببرد.

ایران ۶۰ سال دیگر چقدر جمعیت دارد؟

در آمریکا فرزندآوری با مشوق‌های اقتصادی همراه است و از نظر فرهنگی تبلیغ می‌شود. خانواده داگر با ۱۹ فرزند یک برنامه تلویزیونی جذاب هم در آمریکا دارند

بزرگ‌ترین خطر برای ایران

در ایران در دهه ۹۰ بالاخره ورق برگشت و از سال ۱۳۹۳ نیز با ابلاغ «سیاست‌های کلی جمعیت» توسط رهبر انقلاب نور امیدی تابیدن گرفت که جمعیت ایران در آینده افزایش یابد و به مقدار متناسب برسد. در این‌سال‌ها نیز رهبر انقلاب بارها درباره جمعیت تذکر و هشدار داده‌اند و کاهش جمعیت را بزرگ‌ترین خطر برای کشور معرفی کرده‌اند؛ «الان آمار فرزندآوری ما به قدر جانشینی هم نیست، یعنی کمتر از جانشینی است، الان این‌جوری است. این معنایش این است که ما تا ۳۰ سال دیگر یک جامعه‌ پیر داشته باشیم. خطر بزرگی است، این از همه‌ خطرات بزرگ‌تر است. این خیلی مهم است. این احتیاج به تلاش و کار دارد. مسلما راه‌هایی هم وجود دارد برای اینکه بشود این را درست کرد؛ باید بنشینید این راه‌ها را پیدا کنید».

ایران ۶۰ سال دیگر چقدر جمعیت دارد؟

رهبر انقلاب درباره پیری جمعیت به‌عنوان بزرگ‌ترین خطر برای ایران هشدار داده‌اند

مشکل چقدر جدی است؟

حالا برای اینکه بدانیم مشکل کجاست و چقدر عمیق و جدی است باید به آمارهای جمعیتی نگاه کنیم. طبق یک برآورد ایران با نرخ رشد جمعیت حدود یک درصد که در سال‌های اخیر دارد در سال ۱۴۶۰ جمعیتی حدود ۴۶ میلیون نفری خواهد داشت که بیش‌ از نیمی از آن سالمند است و در سال ۱۴۸۰ جمعیت به ۳۱ میلیون نفر خواهد رسید باز هم با نیمی سالمند! و مشکل به همین جا ختم نمی‌شود چون همین نرخ رشد یک درصدی هم رو به کاهش است و به‌دلیل بروز کرونا و به‌تأخیراندازی فرزندآوری حالا به زیر یک درصد رسیده است.

شاید در این شرایط مهم‌ترین هشدار «روز جهانی جمعیت» برای ایرانی‌ها این باشد که واقعا بنشینند و فکر کنند و چاره‌ای بیابند برای آنکه جمعیت ازدست‌رفته را به ایرانِ آینده بازگردانند.

ایران ۶۰ سال دیگر چقدر جمعیت دارد؟

افزایش جمعیت ایران به یک برنامه جامع فرهنگی و البته مشوق‌های اقتصادی کارآمد نیاز دارد  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    91 5
    اکنون بیش از چهل سال انقلاب شده و نیز کاهش نرخ باراوری پس از دهه 60 و در دوره انقلاب روی داده، فکر نمی کنید نسبت دادن مساله کاهش جمعیت به قبل انقلاب و 1970 کاری غیرعقلانی باشد؟؟ اگر هم برنامه ای در آن زمان بوده ما فرصت کافی برای رفع آنها داشتیم
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      26 25
      بعد اقای هاشمی و خاتمی که برنامه ی بسیاری رو برای کاهش جمعیت ایران انجام دادن و هنور هم عواملشون روی کار هست کجای کار قرار دارن؟ فکر فکر بیگانه بود، اما کی تو ایران عملیش کرد؟
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      9 2
      از نظر بنده دلیل اصلی کاهش نرخ جمعیت در ایران: ۱ . مشکلات اقتصادی. ۲. تبلیغات زندگی تجملاتی در صدا و سیما برای شروع زندگی مانند: مراسمات در تالار های مجلل . مهریه بر اساس سال تولد و...۳. تضاد های سبک زندگی غربی رواج داده شده در ایران و سبک زندگی سنتی که توسط نهاد های حکومتی تبلیغ میگردد. ۴. اشتغال و تحصیل طولانی مدت زنان بیشتر از تمام کشور های اروپایی و آمریکایی و لیبرال و فمنیست. ۴. اشغال سمت های شغلی در ادارات دولتی توسط زنان پس از فارغ تحصیل و سربازی اجباری برای مردان و بی شغل ماندن مردان. ( زنان درآمد دارند و مردان بیکارند) . ۵. به هراس انداختن زنان از درد زایمان در شبکه های اجتماعی در حالیکه در حال حاضر بدلیل وجود انواع مسکن و روش های بی حسی زایمان زنان به راحت‌ترین شما ممکن انجام میشود. ۶.عدم آموزش موثر و کاربردی در مدارس و دانشگاه ها و کارگاه های بعد از ازدواج برای پرورش و تربیت صحیح فرزند و ایجاد حالت اضطراب در زوج های جوان نسبت به آینده فرزند. ۷. ازدواج دیر هنگام و طلاق زودرس. ۸.مشکلات ناباروری ناشی از مصرف مواد مضر مثل قلیان در زنان جوان
    • KIAN96906380 IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      10 15
      تا کِی قرارِ هشدار برای کاهش جمعیت و نرخ پایین ازدواج داده بشه؟ کِی قرار مسئولین أمر آستین برای این معظل بالا بزنن؟! نکنه شوخی‌شون گرفته یا جدیت و حیاتی بودن حل این مسئله مهم رو هنوز متوجهش نشدن!!!
    • احمد IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      5 12
      مشکل کاهش جمعیت یه راهکار خیلی ساده داره. به مدافعین حرم افغان و عراقی و پاکستانی شناسنامه بدید، به غربگداها پاسپورت.
    • IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      11 0
      مشکل الان ما تفکرات پیر و پاتال ها در راس امور کشور ما هست افراد فاسدی که زندگی خودشونو کردن فرزندانشونو فرستادن اونور اب و برای جوانان ما تصمیم میگیرن لعنت
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 0
      رفسنجانی و خاتمی سر خود عمل نکردن سیاست های کلی نظام این بود
  • الهام IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    من مخالف افزایش جمعیت در ایران هستم، نباید کشور خود را با کشورهای دیگر مقایسه کرد ، دو سوم ایران با کمبود آب و خشکسالی مواجه است ، مردم در سطح پایین اقتصادی زندگی می کنند و به دلیل عوامل متعددی اکثر مردم دارای بیماریهای روحی هستند، ابتدا باید این معضلات و مشکلات را چاره اندیشی کرد و بعد به فکر زادو ولد بود. ممنون
    • ببببببببب IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      15 2
      همه شدن پابرهنه وفقیر و بدبخت اینا دنبال افزایش جمعیت اند کشور ایران ظرفیت داشته باشه به شکل خودکار جمعیتش افزایش پیدا می کنه کاری نیازی به سیاست گذاری نیست شما کار و پول برا جوونا تامین کنین که لااقل ازدواج کنن بع فکر افزایش جمعیت باشبید اونایی هم کار داشتن بیکار شدن الان
    • 9 IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      6 26
      امریکا و اسراییل هم مختلف افزایش جمعیت ما هستن، پس به درک که مخالفی.
    • KIAN96906380 IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      2 6
      بااین اوصاف و ادامه این روندمخرب 60سال دیگر ایرانی وجود نخواهد داشت که به آن به خود ببالیم. و همچنان تا 60سال آینده قراراست فقط هشدار داده بشه، حل معظل آنهم به شکل ساختاری برای وقتی عملی خواهد شد که دیگر ایران، ایرانِ امروز و ایرانِ جوان نیست و نخواهد بود! اگر به خود نیاییم و مسئولین همچنان سر در برف کرده باشند کمتر از 60سال سیاهی روزگار ایران زمین و مردم نجیبش را همگان خواهند دید و خواهیمَم دید. ..
    • FR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      4 2
      آمریکا و اسرائیل غلط کردن با تو...
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    75 10
    مردم بچه بیارند ، بعد دزدی کنند بدن بخوره .؟
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      11 2
      روغن موتور بخرید بجای روغن پخت و پز . اگه گرون تر نباشه
  • قاسمم IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    10 1
    چرا هیچ اسمی از کسی که جایزه کنترل جمعیت رو دریافت کرد نمیزنید
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 0
      مرندی
  • 10098 IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    9 0
    تشویق مردم به افزایش جمعیت پیش نیاز های بسیار مهمی دارد که تحقق انها واجب تر از خود افزایش جمعیت است گفتید امریکا در طول 20 سال اخیر 50 میلیون نفر به جمعیتش اضافه کرده است که این قطعا با مشوقها و حمایتهای نهادهای مسئول انجام شده است اما در کشور ما فقط شعار است و شعار است در دولت قبلی قرار بود برای تولد هر کودک مبلغ 1میلیون تومان در حسابی به نام خود کودک افتتاح شود تا در سن قانونی از مزایای ان بهرمند شود خب چه شد ؟؟؟ به کجا رسید ؟؟؟ واقعیت این است که اجرای برنامه لازم و واجب افزایش جمعیت در ایران بدون تحقق پیش نیازهای آن غیر ممکن است
  • سعید IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    7 0
    مشرق عزیز همین الانم تو تأمین نیازای مردم داره قصور میشه یه نمونشم همین برق چطوری انتظار دارین با این وضع اقتصادی خوانواده ها به فکر فرزند آوری بیشتر باشن منطقی به قضیه نگاه کن میدونی فقط هزینه پوشک یه نوزاد چقدر اذیت کنندس؟ یه حرف جالب دیدم تو فضای مجازی گفته بود شما اقتصادو مثل ژاپن کن ما جمعیتو مثل چین میکنیم. انشالله سربلندی ایران بزرگ
  • رضا IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    62 25
    اگر چه امر فرزند آوری سیاست مهم نظام ما به شمار می آید. اما واقعیت آن است که ظرفیت طبیعی سرزمین ما گنجایش جمعیت بیش از 20 میلیون نفر را ندارد. کمبود آب، برق، اشتغال، مسکن و.... موجب شده است تا خانواده ها تمایل چندانی به فرزند اوری نداشته باشند.
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      4 13
      تنهایی حساب کردی و آمار گرفتی یا بی بی سی سعودی اینترنشنال هم کمکت کردن ؟؟لااقل قبل از نظر تخیلی دادن برو آمار سازمان ملل رو بخون که ایران را با همین منابع فعلی حائز داشتن ۹۵ میلیون جمعیت می داند
    • سعید IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      3 3
      حرفات درسته ولی 20 میلیون دیگه خیلی اغراق آمیزه.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 5
      چرند نگی نمی گن لالی ! حتما از نظر شما در عربستان و امارات و کویت و قطر و لیبی و ‌‌... که حتی یک رودخانه هم ندارند و تمام ببابان هستند نباید اصلا کسی زندگی کند ! جمعیت پاکستان همسایه ایران که وسعتش یک سوم ایرانه ۲۰۰میلیون هست شما بهتره این نسخه ها رو برای اسراییل و هند و چین و امریکا و پاکستان و نیجریه بپیچید .
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    106 9
    همين جمعيت فعلي به بدبختي و فقر و فلاكت افتادن
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      14 85
      ساکت
    • پژمانفر IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      6 6
      ۴۲ ساله از انقلاب میگذره تا الان زندگی برامون به اندازه این ۸سال آقای روحانی سخت نشده چون خودش میخواست مملکت رو ساقط کنه با فشار اقتصادی و هرج مرج اقتصادی،مطمئن باشین انسانهای سالم و صالح توی مسند کار باشن شرایط اینجوری نمیمونه
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    46 16
    دایی بنده یک انقلابی دو آتیشه بود که هم در انقلاب و هم در جنگ تحمیلی حضور داشت اما بعد از اینکه فرزند چهارم رو از بیمه و کوپن و... محروم کردند تبدیل شد به یک ضد انقلاب دو آتیشه... خخخ
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      1 0
      خخخ
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    56 0
    خیلی نگران کاهش جمعیت هستید کاری نداره ما بچه دار میشیم می دیم دست خودتون بزرگش کنین ... والله
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      6 0
      احسنت
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    11 0
    یعنی آدم میخوهد جلو دهنش بگیره خودتون نمیزارید. آخه من یه بچه دارم،20 ساله تکنسین مکانیک هستم تو یه شرکت با حقوق نسبتا خوب. تو لباس و خورد و خوراکم موندم،بچم فکرمیکنه گوجه و خیار میوه است. بعد بچه بیاریم ول کنیم تو خیابون به امون خدا که مستضعف تولید کنیم
  • علی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    10 0
    سرمایه ملت رو با وجود این همه تحریم در خودرو بورس زمین مسکن سکه به یغما بردید و ازبین بردید شما اگر حرف و عملتان یکی هست بی خانمانان و مستاجران رو خانه دار کنید
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    18 0
    جمع کنید افزایش جمعیتو. با همین جمعیت نه زمینی مونده نه محیط زیستی نه آبی برق هم که ماشالله. بیمارستانها جای سوزن انداختن نیست آلودگی هوا بیداد میکنه.جایی واسه حقوقتم اعتراض کنی میگن کلی دکترا بیکار هست بیان بجات. فقط کارگر مفت میخوان وبچه های خودش برن اونور آب عشق و حال وما واسشون کارگر و برده باشیم
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    9 0
    بسیاری از مردم قادر به فراهم کردن هزینه های یک بچه هم نیستند.وضعیت جمعیت فقط تقصیر مسئولان است.
  • علی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    11 0
    بنده مستاجرم خانه ام رو فروختم با حرف یک رئیس جمهوری وارد بورس شدم الان مستاجرم چون قبلن خانه داشته ام وام اجاره نیز حتی به من تعلق نمیگیره شما مارو از زندگی ساقط کردید همه سرمایه مان رو از بین بردید مال ما رفت حالا خانواده ما هم به خطر افتاده واقعا چه راهکاریی داره دولت برای ما؟
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 0
      سلام دوست عزیز زیاده خواهی شما و امثال شما باعث شد از زندگی ساقط شوید در همان زمان کلی از کارشناسان به وضوح در برنامه های رسمی تلویزیون گفتند که کسی خانه اش را نفروشد و چنین کاری انجام ندهد. گرچه رئیس جمهور و دولت نیز بی تقصیر نیستند اما یک مقدار هم به تقصیر خودت فکر کن.
  • ا....د IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    11 0
    مقصر اصلی سران مملکت هستند وقتی هیج فکری برای اینده جوانان در اینسالها نکردند نتیحه این میشود جوان بیکار است نمیتواند تزدواج کند بچه ای هم در کار نیست اگر با بدبختی هم ازدواج کرد باز نگاهداری بچه با توجه به تمامی هزینهایش باز فرزنداوری مشگل است ومهمتر اینکه اینده ان بچه هم تاریک است مثل همین فرزندان امروز... یک پدر رنجدیده
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 7
    فرزند می اریم
  • رضا IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    11 0
    مردم از گرسنگی دارن میمیرن ، پول دارو ندارن،
  • رضا IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    2 11
    الان برای خانواده های پرجمعیت قبوض با تساعدهای سرسام آور همراه است زیرا الگوی مصرف آب و انرژی برای یک خانواده 3/5 نفره تعریف شده است. به این ترتیب خانواده های پرجمعیت مانند خانواده هشت نفره ما همیشه محکوم به پرداخت هزینه تساعد قبوض هستیم و خانواده های دو یا سه نفره حتی با مصرف زیاد آب و انرژی همیشه از تخفیف قبوض بهره مند خواهند بود. این چیزی بود که حتی مجلس انقلابی هم به آن توجهی نکرد و پیشنهاد دولت را تایید و تصویب کرد.
  • ارکان IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    12 0
    جمعیت جدید حالا جای خودش. شما جوانان را ب ب صورت سازمان یافته ب شیشه معتاد نکنید، تکلیف خاصی ندارید
  • سعید IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    7 0
    مگه نظر من چه توهینی در خودش داشت که سانسور کردین بابا شما دیگه شورشو درآوردین فقط متاسفم برای خودم...
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    9 0
    کشور نه اب دارده نه برق داره ، گرانی و تورم مردم رو به خاک سیاه نشونده ، دلت خوشه
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    9 0
    والا می ریم بیمارستان ، مطب ، داروخانه ، اتوبوس ، مترو و ... جا نیست و همه مثل دشمن به هم نگاه می کنند ، شما هنوز از پس کار و آب و برق و ... همین جمعیت بر نمی آیید ، آنوقت چطور انتظار دارید جمعیت زیاد شود ؟ البته برای وحشی ها که همه جا با قلدری و وحشی بازی کارشان را پیش می برند ، خیلی خوب است که جمعیتشان زیاد شود ، ولی برای مظلومان و برای با کلاس هایی که وحشی نیستند ، خیلی زندگی سخت است و همان بهتر نسلشان ادامه پیدا نکند .
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    5 2
    دولت سرمایه داری...این سیستمی هستش که در حال حاضر الگوی حکومت ها در جهانه...در این الگو دولتها پول بیت المال و همچنین پول مردم که بصورت ربوی به بانک ها و بورس داده میشه رو جمع میکنن و تبدیل به سرمایه دار کلان میشن...و دولت با این پول بیشتر تولید مملکت رو به انحصار خودش درمیاره...حالا این سرمایه دار بزرگ نیاز به کارگر داره...هر دولتی که کارگر(یا برده ی ) بیشتری داشته باشه ، کارخونه بیشتری داره...پس میشه اقتصاد اول جهان...مثل چین...اما مردم چی؟...مردم دو دسته میشن....دسته اول کارگر سرمایه دار میشن و در آپارتمانهای کوچک شب رو صبح میکنن و بعد به حمالی روی میارن...و دسته دوم هم نزول خورهایی هستن که پولاشون رو در بانک ها و بورس انبار کردن... حالا راس همه ی اینا دولت سرمایه داری هستش... جمعیت نه کمش خوبه که حکومت مرکزی ضعیف بشه...نه هم زیادش خوبه که بنیان خانوادها سست بشه...اعتدال...
  • ریحانه IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    11 0
    زمانیکه من و همسرم هر کدوممون دو جا کار میکینیم و با این وجود پولی برای پس انداز باقی نمی ماند میشه به فرزندآوری فکر کرد؟
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    13 0
    الان صندلی های دانشگاهها و مدارس خالی شده چون دیگه دانشجو دانش اموز نیست تا چند سال دیگه بیش از ۵۰ درصد دانشگاهها و مدارس تعطیل خواهند شد.
    • کورو‌ش کبير IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      1 0
      الان همه تحصیل کرده ها بیکارند. همان بهتر تعطیل شوند.
  • M IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    9 0
    همین جمعیت فعلی با هزار مشکل و بدبختی از پس خودشون برنمیان بعد بیان نون خور اضافی هم بیارن اونهم با اینهمه تورم و بیکاری و مشکلات شدید اقتصادی
  • احمد IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    14 0
    من از پس خرج زندگی ام بر نمیام از پس کرایه خونه و مایحتاج اولیه اونوقت بچه دار شم ؟
  • علی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    12 0
    بچه بیاریم بعد تو فقر بزرگش کنیم؟
  • ناشناس IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    37 0
    اگه راست میگین همین جوانان فعلی رو سروسامان بدین کار ومسکن بدین با این فقر وفلاکت همین جمعیت هم داره از بین میره 17ماهه کرونا اومده یه واکسن نزدن جوان ها از بین نرن مردم با چه امیدی بچه بیارن
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    24 0
    خودمون الان مرغ نداریم بخوریم بچه رو میخواهیم چیکار الان همه همون اول سقط میکنند قیمت مرغ گوشت کرایه اجاره کرونا لباس پوشک و.......
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 1
      اگه ذره ای انسانیت داشتی درباره کشتن یک انسان (سقط) اینقدر راحت حرف نمی زدی
  • موسی PL ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 47
    اگر دولت و مجلس برنامه ریزی کنند به راحتی ترمیم جمعیت اتفاق خواهد افتاد بطور مثال 1- از استخدام افراد مجرد در مراکز دولتی جلوگیری شود 2- به مجردها فرصت 6 ماهه داده شود که اگر متاهل نشوند تسویه حساب خواهند شد . 3- به متاهل ها فرصت 2 ساله داده شود که اگر فرزند نداشته باشند بازخردید خواهند شد همینطور به خانوارهای تک فرزند و دو فرزند باید اتمام حجت شود تا آمار خانوار خود را به حداقل 5 نفر برسانند به خانواده های معیل مساعده به نسبت تعداد فرزندان داده شود . در استخدام در مراکز دولتی به خانوارهای پرجمعیت اولویت داده شود . زمین دولتی در اختیار خانوارهای پرجمعیت قرار گیرد و ....
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      26 0
      مرد حسابی طرف میره خواستگاری بهش میگن کار نداری. بره سر کار میگن زن نداری.
    • سعید IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      13 0
      مگه زیر یوغ طالبان رفتیم که این دستورات رو صادر می کنید.خیلی از مجردهای باغیرت رو میشناسم که مجبورند خرج مادر و پدر و خواهرشون رو بدن که فرصت فکر ازدواج رو ندارن.
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 0
      بجای این کارها سربازی اجباری رو حذف کنید یکم از خودتون مایه بزاید بجای مردم
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    2 6
    اگر موانع برای یک رفاه نسبی ویک زندگی آبرومند برداشته بشه بخصوص تسهیل در امر اشتغال و ازدواج همراه با فرهنگ سازی درست بنظرم این مشکل قابل حل باشه هرچند شاید کمی زمان بر باشه.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    10 0
    لطف کنید راهی برای سیر کردن شکم بچه هم معرفی کنید، ممنون...
  • رضا IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    13 0
    ملت نون خوردن ندارند مشكل بي ابي وخشك سالي وقحطي وبيكاري كشور را تهديد ميكنه شما به فكر افزايش جمعيت هستيد كشور ما فاقد امكانات وزير ساختهاي مناسب براي جمعيت بيشتر مي باشد
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    12 1
    منابع آبی ایران میتونه حداکثر ۲۰ ملیون نفر را تامین کنه اگه بخواییم به منابع آسیب نرسه
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    9 0
    شما واقعا کارشناس هستید یا آقا زاده های بازگشته به وطن برای تصاحب شغل پدری تا هر آنچه پدر نکرد شما تمام کنید جمعیت کره زمین به حد انفجار رسیده منابع در حال نابودی هستند کشورها باید با مشورت با هم راهکاری برای کنترل جمعیت و کاهش آن به همان چند صد میلیون جهانی بیابند. گرسنگی در آفریقا و هند بیداد میکند. منابع زیر زمینی ایران خالی شده اونوقت شما با چه عقلی مقاله بیرون میدی این همه جوانان بیکار
  • شهروند IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    25 1
    ملت گشنه نون ندارن بخورن نه کسی ازدواج میکنه نه بچه دار میشه از لطف مسولین بی عرضه کشور
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    21 0
    شما نون و اقتصاد رو معمولی کن... مردم خودشون بچه میارن...ونیازی به دلسوزی مسئولین نیست...
  • ناشناس IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    4 0
    منفی می شود
  • سعید IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    25 0
    ایران مملکتی شده که هر کاری پرهزینه تمام میشه که علت اون همه کاره بودن افراد بیسواد ولی چاپلوس و نیز فامیل باز و همشهری باز. افزایش جمعیت در شرایط فعلی نسخه نه اشتباه بلکه بسیار اشتباهی است. نسخه ای که اصلا دغدغه نیم درصد مردم نیست چرا داره براش ریل گذاری میشه. به داد همین 85 میلیون برسیم که در تأمین آب،برق،شغل،مسکن،بیمه و خیلی از امور به مشکل برخوردیم. ما در شاخص توسعه انسانی رتبه خوبی نداریم.
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    9 3
    حدود ۶۰ درصد کودکان به دنیا آمده در کشورهای غربی حاصل ازدواج نیستندو پدر مشخصی ندارند. اگر میخواهید مثل آمریکا جمعیت را زیاد کنید وای به حال ما
  • الم IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    16 1
    اگر تعداد حمعیت برایمان مهم بود میتوانستیم از رفتن ده ملیون ایرانی به خارج از کشور جلو گیری کتیم تعداد کمی نبود به علت مشکتلات و برخلاف میل مجبور یه ترک دیار شدند
  • االبب IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    13 0
    من نمیدونم واقعا باید به مسئولینمملکت چی گفت؟ مگر شما توی این مملکت زندگی نمیکنید؟ آوردن بچه مستلزم مقدمات خاص خودشه برای اقایان 1)سن رشد 2)فضای مناسب شغلی(فراهم بودن شغل متناسب با تحصیلات یا مهارت (داشتن درامد) 3)دارا بودن سرپناه ملکی یا دارا بودن در امدی که مازاد برمخارج روزانه توان پرداخت اجاره داشته باشد
  • سیاوش IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    13 1
    با این وضع اقتصادی ازدواج هم نمیشه کرد چه برسه به فرزند آوری بیشتر!!!
  • یک نظر IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    8 0
    قانون طبیعت میگه وقتی برای یک گونه گیاهی یا جانوری شرایط رشد فراهم نباشه، جمعیت اون گونه کاهش پیدا می کنه که برای بیشتر جانداران غذا به عنوان مهمترین عامل رشد جمعیت محسوب میشه. ولی برای انسان شرایط شامل موارد بیشتری میشود: آب، غذا، هوا، مسکن، شغل، درآمد، شرایط تحصیل یا پیشرفت و ....هیچ پدر و مادری دوست نداره توی خونه اش چند تا جوان بی کار افسرده مجرد به سر و کله هم بزنند و چدر و مادر از کار افتاده از دیدن سرنوشت اینچنینی برای فرزندانش روزی صد مرتبه آرزوی مرگ کنه. این قانون طبیعته: وقتی شرایط رشد فراهم نباشه، جمعیت کاهش پیدا می کنه!
  • کریمی قدوسی IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    23 1
    احسنت بر ملت مقاوم و سرسخت ایران اجرکم عندالله
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    25 0
    الان دغدغه اکثر جوانان شغل و کار و اقتصاد و در آمد هست و به همین خاطر زیر بار مسئولیت ازدواج نمی روند و آنهایی هم که ازدواج میکنند تا چند سال بچه دار نمی شوند و اگر هم بشوند اکثرا یک بچه و این فاجعه هست و با این اوضاع اقتصادی و تورم حتی پدران هم‌ کم کم پشیمان هستند با یک حقوق ساده میشه از عهده پوشک و شیر خشک بر آمد بقیه مخارج پیش کش
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    38 1
    من تو همین یکیشم موندم،
  • حسام IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    16 2
    ما از ابتدا با دلسوزی همه جوانب آن رابیان کردیم ولی مارک ضد انقلاب چسباندید وهیچوقت یادم نمیره که از هرمزگان منو به قم برگشت دادند چون عواقب کنترل جمعیت را بیان کردم . مشرق جان چهل سال تبلیغ عملی از کنترل جمعیت تک فرزندی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده اللهم اجعل عوافب امورنا خیرا
  • DE ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    45 2
    بیخیال جمعیت. حساب کنید شیعه در ایران چند سال دیگه میشه اقلیت. ازدیاد جمعیت مرزهای ایران را کشورهای سنی همسایه تسویق و ترغیب میکنند . یک مشت ادم های کثیف نجس پلید لات و اراذل و ا‌باش دزد غرب گدای لاتچری و سلیبریتی هم در کنار غرب پرستی افتادند به جون شیعه ها تا سگ و گربه را بجای بچه در زندگی آنان بچپانند.
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    15 0
    داداش با پوشک و شیر خشک و هزینه آزمایشات و بارداری و زایمان چنده. مسولین خبر دارند. ببخشید نوه هاشون خارج دنیا اومدن خبر ندارن
  • حسن زاده IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    4 0
    با برنامه ریزی کلان و ... مدیران ، انشاالله تا پایان قرن ۱۴
  • ایرانی IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    6 0
    مردم مابسیار نجیب و خانواده دوست هستند.قبل از انقلاب مردم زندگی می کردند.ازدواجهای موفق در تمام سطوح شهری و روستایی صورت می گرقت و خانواده ها زندگی های سالم و بچه و آرامش و تلاش داشتند.مردم هرگز فرزندآوری شان ربطی به تبلیغات نداشت.مردم عقل دارند .میدانند یه ده آباد بهتر از صد شهر خرابه.در حال حاضر مسئولین فقط حرف میزنند و مردم هم کار درست را انجام میدهند. کسی که توانایی دارد چند فرزند می آورد و اکثریتی که یک فرزند می آورند و تو همین یکی هم با اوضاع خراب مالی دولت موندن.
  • حمید IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 7
    از سال هفتاد ویک با شدت تمام به هرکجا که دستمان رسید با کنترل جمعیت مخالفت کردیم ولی دامنه تبلیغ من آموزگار دانش آموزان مدرسه واولیای آنان بود که در جلسات با اولیا از درس کتاب اجتماعی چهارم ابتدایی که مشکلات خانواده های پر جمعیت رابیان می کرد مخالفت می کردیم به چهره مشکل دارتبدیل شدیم که چرا با دلسوزان آموزش وپرورش مخالفیم علی رغم داشتن فوق لیسانس بیش از ده سال درخواست مدیریت مدرسه را هرسال تکرار کردم ولی مخالفت ما با دلسوزان کنترل جمعیت یعنی مشکل دار بودن نمی شه به مخالف مقام مدیریت حساس مدرسه ای را بدهند فاجعه کامل شد وآمریکا واشغالگران قدس پیروز این فاجعه شدند. والن هم حتما این نوشتارمان غیر قابل انتشارشماست.
  • علی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 7
    معلم چهارم ابتدایی درس مدنی باید فواید خانوار کم جمعیت را با هزار دلیل به بجه ها می قبولاند وامتخان می گرفت ونمره می داد. تا دامنگیر شدن فاجعه کی به کی پرتقال فروش کی بود بگرد وپیدا کن دلسوزان ... برای افزایش جمعیت ایران در دوران هخامنشیان می تواند مورد بررسی وبه روز شود .
  • Azathoth US ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 5
    شما مسکن تامین کن چشم
  • حمید IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 8
    هم دردوران دفاع مقدس وهم در جنگ با مزدوران بیگانه در غرب وجنوب شرق از جان مایه گذاشتم ولی وقتی موافق کنترل جمعیت نبودیم فرزندم علی رغم معدل بالای نود دو درصد در آزمون استخدامی کشور صلاحیت استخدامی را ندارد دلسوزان را همراه کنترل جمعیت از زندگی ساقط کردید.
  • NL ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 9
    در مورد مغز متفکر کنترل جمعیت نظری ندارید احیانا ؟؟
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    9 0
    اصلا گیرم کنترل جمعیت نشده بود و الان ۱۲۰ میلیون جمعیت داشتیم اینا که در تامین همین ۸۰ و اندی هم موندن اون موقع میخواستن چه بلابی سرمون بیارن جمع کنید این بساط را
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 1
      اگه ۱۲۰میلیون جمعیت داشتیم خیلی قبلتر این جمعیت یا باعث اصلاح و کارامدی نطام یا انقلاب و تغیرنظام می شد و وضعیت کج دار و نریز الان رو شاهد نبودیم
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 2
    بچه میاریم
  • بهنام IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    6 0
    بچه بیارن که چی بشه بچه ای که نتونن براش شیر خشک بخر نتونن پوشاک بخرن . بچه ای که وقتی بزرگ شد نتونه یه خونه اجاره کنه یا نتونه جهیزیه تهیه کنه و از همه مهتر نتونه یه کار پیدا کنه که ا استقلال مالی داشته باشه برای چی بدنیا بیاد . بیاد یه عده ریا کار دروغ گو مال مردم خوار و یه عده ...... ببینه
  • علی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    2 1
    شرکت قارچ ملارد (بزرگترین تولید کننده قارچ تهران)هر دختری که باردار بشه رو دیگه باهاش قرارداد نمی بنده! ابجیم اونجا کار می کنه و جرات باردار شدن رو نداره! حالا این یک از هزارانه!
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    8 19
    دم امریکا گرم.... ایرانی هرچی کمتر بهتر
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 1
      مرگ بر امریکا و نوکراش
  • حقگو IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    5 2
    اولین کسی که این فاجعه را پیش بینی کرد و هشدار داد در دهه۷۰ علامه طهرانی البته اون موقع توجهی نشد
  • حقگو IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    متاسفانه مسئولان ما هم خدا را می خواهند و هم خرما را ! هم می خوان جمعیت زیاد شود و هم هزینه اش را پرداخت نکنند هم سربازی اجباری باشد هم بیکاری و گرانی و مشکل مسکن باشد و زحمت حل کردنش را ندهند و هم پزهای فمنیستی بدهند هم ازدواج و فرزندآوری رونق بگیرد ! با حلوا حلوا کردن کام آدم شیرین نمی شه ...
  • ناشناس IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 1
    حتی اگر تحقیق کسینجر صحت داشته باشه باز هم دلیل نمیشه که ما بگیم جمعیت از نظر کمی باید اضافه بشه. چون کشور ما ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون رو ندارد. مخصوصا از نظر منابع آبی.
  • نیکی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 0
    من خودم کاسبم تو بازارم . داریم فرزند اولمونو میاریم دوهفته یبار باید خانومم بره پیش ماما هربارم پول ویزیت میگیره(پولکی شدن همشون) چندبارم باید بره سونو و آزمایش که تقریبا هربار میشه یه تومن حالا هزینه زایمان و... هم مونده که بالای ۱۰تومن میشه اگه هزینه اینا صفربشه( چون فقط اونایی که بچه دار میشن از این سونو و ماماو... استفاده میکنن) باز جوون خیالش یکم راحت میشه حداقل تا بدنیا اومدنش چندمیلیون خرج نمیکنه من از پول سود و مایه و چک برمیدارم کارگر بیچاره چیکار کنه
  • M IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 0
    سربازی دومین عامل ازدواج و در نتیجه رشد جمعیت است.
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    2 0
    با این وضعیت وخیم اقتصادی و بی پولی و بیکاری و محیط زیست داغون و هزار و یک جور مشکل دیگه، هر کی بچه دار بشه به غلط کردن خواهد افتاد. حالا بدویید بچه دار بشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس