کد خبر 1243123
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
توسعه همکاری های ایران و فیلیپین در صنعت حلال

یک مقام مسئول گفت: در وبینار توسعه همکاری‌های تجاری و صنعت حلال بین ایران و فیلیپین، پیشنهاد امضای سند همکاری در شناسایی متقابل استاندارد و نشان حلال بین ایران و فیلیپین مطرح شد.

به گزارش مشرق به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، سیدرضا سیدآقازاده از برگزاری وبینار توسعه همکاری‌های تجاری و صنعت حلال بین ایران و فیلیپین خبر داد و اظهار داشت: در این نشست پیشنهاد امضای سند همکاری در شناسایی متقابل استاندارد و نشان حلال بین ایران و فیلیپین مطرح شد.

مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در این گفتگوی مجازی که با موضوع صنعت حلال و همکاریهای تجاری که برای نخستین بار بین دو کشور برگزار شد، طرفین به تشریح و تبیین مقررات و آئین‌نامه‌های مرتبط با صنعت حلال و راه‌های تقویت مناسبات تجاری بین دو کشور پرداختند.

وی افزود: وجود موافقت‌نامه بازرگانی بین دو کشور از سال ۱۹۹۶ زمینه تسهیل تجارت بین دو طرف را فراهم کرده و با توجه به موقعیت فیلیپین در اتحادیه جنوب شرق آسیا ASEAN و مشارکت آن کشور در بازارRCEP و از سوی دیگر رابطه مکمل اقتصاد ایران و فیلیپین، انتظار می‌رود همکاری دو کشور بتواند در بازارهای ثالث نیز تعریف شود.

مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: سازمان توسعه تجارت ایران به منظور بسترسازی ارتباط تجار دو کشور پیشنهاد کرد سند همکاری‌های تجاری بین این سازمان با سازمان متناظر آن در فیلیپین DTI امضا شود. همچنین امضای سند همکاری در شناسایی متقابل استاندارد و نشان حلال بین دو کشور از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در جلسه بود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ویدئوکنفرانس اولین تماس دو طرف در نوع خود بود، مقرر شد این گفتگوها ادامه یابد و موارد توافق شده در جلسه برای مذاکره بیشتر و تهیه اسناد لازم، از کانال دیپلماتیک پیگیری شود.

لازم به ذکر است، این وبینار با پیگیری سفارت جمهوری اسلامی ایران در مانیل و همکاری سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین دپارتمان توسعه تجارت و مرکز حلال فیلیپین، وبینار توسعه همکاری‌های تجاری و صنعت حلال بین ایران و فیلیپین برگزار شد. در این نشست از طرف جمهوری اسلامی ایران علیرضا توتونچیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مانیل، مسلم بیات، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، محمد حسین شجاعی، مشاور ارشد علمی رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و سیدرضا سیدآقازاده، مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران و از طرف فیلیپین معاون وزیر صنعت و تجارت و رئیس مرکز حلال این کشور حضور داشتند.

گفتنی است، فیلیپین با بیش از ۱۰۶ میلیون نفر جمعیت و بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، یکی از اقتصادهایی است که رشد قابل توجهی در سال‌های اخیر داشته و تحلیل ساختار تجارت خارجی آن نشان دهنده ظرفیت قابل توجهی در تحقق توسعه تجارت متقابل بین ایران و فیلیپین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس