مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران: مشکلات برقی به‌زودی برطرف می‌شود

مشکل امروز برق، در کم‌توانی مدیریت دولتی، غفلت از تکالیف برنامه ششم توسعه، اجرای معاهده پاریس و انحراف در سیاست‌گذاری است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه جام‌جم در ارزیابی علل قطع اخیر برق نوشت: جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه بازدید از مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور گفت: ظرفیت نصب شده در کشور حدود ۸۵ هزار مگاوات است که از این میزان بین ۵۲ تا ۵۳ هزار مگاوات قابل استفاده خواهد بود. این در شرایطی است که پیک مصرف حدود ۶۴ هزار مگاوات برآورد شده و کسری برق حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار مگاواتی داریم.

صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور در شرایطی گفته می‌شود که دولت سالانه با سیاست‌گذاری‌های مختلف تولید برق را به حدود ۱۰۰ هزار مگاوات افزایش می‌داد. آمارها نشان می‌دهد تولید برق در هشت سال گذشته تنها 17/6 درصد رشد داشته است. در برنامه ششم توسعه باید سالی ۵۰۰۰ مگاوات تولید جدید برق انجام می‌شد اما سالانه ۲۵۰۰‌ مگاوات برق جدید تولید شده است.

محقق نشدن و بی‌توجهی به مفاد برنامه ششم توسعه باعث شد تا بازارهای صادراتی ایران نیز از دست برود. ایران در سال‌های گذشته به برخی کشورهای همسایه از جمله عراق برق صادر می‌کرد که فعلا متوقف شده است.

مشخص است در این شرایط عراق نیاز خود را از کشور دیگر تامین خواهد کرد و به‌ دست آوردن دوباره آن برای ایران آسان نخواهد بود.

جام‌جم در ادامه می‌افزاید: در دولت یازدهم معاهده‌ای به‌نام معاهده پاریس تایید و اجرا شد که برخی کارشناسان دلیل خاموشی‌های اخیر را اجرای آن می‌دانند. در معاهده پاریس آمده به‌ منظور کنترل و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای کشورها در زمینه استفاده از سوخت فسیلی سقف تعیین کنند.

همچنین نگاهی به خاموشی‌های اخیر نشان می‌دهد مهم‌ترین عامل پیشامدهای کنونی، کم‌توانی برخی مدیران ارشد در کنترل و راهبری بحران‌ها، ناشی از انتصابات و انتخاب‌های ناشیانه دوران اخیر و به حاشیه راندن افراد دانا، توانا، مجرب، متخصص و متعهد است. انتقادات بسیار اساسی و زیادی به سیاست‌ها و عملکرد برخی از مسئولان و مدیران ارشد بخش نیرو وارد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    1 0
    هي خودمان و خودتان را گول بزنيد آخر توسعه صنعت برق با كدام سرمايه؟! هر هزار مگاوات برق يك ميليارد دلار سرمايه گذاري مي خواهد.
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    0 1
    خدایا کی ازدست این دولت بی تدبیر خلاص می شیم شمارش معکوس تا۱۲مرداد
  • پارسا IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    0 0
    .. نفوذ ی ضد انقلاب در وزارت نیرو رخنه دارد
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    1 0
    افزایش تولید برق تضادی با معاهده پاریس نداره، به شرطی که سعی کنیم در نیروگاههای تجدید پذیر سرمایه گذاری بیشتری کنیم، کشور ما پتانسیل قوی در تولید انرژی خورشیدی و بادی داره، نیروگاههای خورشیدی حرارتی میتونن با صفحات تیره رنگ انرژی خورشید رو به حرارت تبدیل و توربین های بخار رو به حرکت در بیارن، این روش برخلاف روش سلولهای خورشیدی فتو ولتائیک اصلا ارزبری نداره و تمام تکنولوژیش در داخل موجوده و هزاران شغل ایجاد میکنه ، حتی به راحتی قابل تطبیق با نیروگاههای بخار قدیمی هست . در تولید توربین های بادی هم ما توانمندی خوبی در داخل داریم ولی مهم سرمایه گذاری مناسب در این بخش هست. جمع آوری گاز فلرهای نفتی هم میتونه هم کربن تولیدی رو کم کنه هم برای تولید برق استفاده بشه. ضمنا اگر ما به انتشار کربن در جو بی تفاوت باشیم و تغییرات آب و هوایی شدید تر بشه خشکسالی زمین های کشاورزی رو نابود میکنه و شهر ها آب کافی برای شرب نخواهند داشت اونوقته که داشتن برق هم به هیچ دردی نمیخوره و مردم مجبور به مهاجرت میشن.
    • محمد IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      0 1
      نخیر خیلی خیلی هم تضاد دارد
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    آقای وزيرازابتدای كاراصرارزيادداشتندبرالویت نیروگاههای تجدیدپذیركه اين كاركم نتیجه وبرای طولانی مدت ضروریست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس