کد خبر 1242191
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
جنگ پر هزینه آمریکا علیه عراق و میراث رامسفلد

مرگ دونالد رامسفلد، وزیر دفاع اسبق آمریکا درد زخم کهنه جنگ این کشور علیه عراق را تازه کرد.

به گزارش مشرق، مرگ «دونالد رامسفلد»، وزیر دفاع «جورج دبلیو بوش»، در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ (۹ تیر ۱۴۰۰) در سن ۸۸ سالگی، بهانه بررسی میراث وی در سیاست نظامی خارجی آمریکا و البته نقشش در جنگ آمریکا علیه عراق شد.

«گاردین» در گزارشی در مورد نقش رامسفلد، وزیر دفاع اسبق آمریکا، جنگ عراق را جنگ رامسفلد خوانده و از آن به عنوان میراث همیشگی وی یاد کرد.

گزارش گاردین با توصیف رامسفلد به عنوان وزیر دفاع قلدر، نادان و متکبر آمریکا که با این ویژگی هایش به رقم خوردن فاجعه در عراق کمک کرد، نوشت، در حالی که ظاهر رامسفلد از وی تصوری به عنوان یک فرمانده متفکر و قاطع را ایجاد می‌کرد، واقعیت امر چیز دیگری بود؛ رفتارها و اقدام‌های نادرست و عمدتا تبلیغاتی وی به ویژه در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر به لطف دستگاه تبلیغاتی پر پرسنلی که در اختیار داشت، اصولا سبب می‌شد تا بی توجهی هایش به مسائل دفاعی و امنیتی نادیده گرفته شود.

بیشتر بخوانید:

چرا آمریکا باید سریع‌تر خاورمیانه را ترک کند؟

این گزارش در ادامه، با تاکید بر این موضوع که بعید به نظر می‌رسد که تاریخ، تهاجم جنگ طلبانه رامسفلد علیه عراق را ببخشد، به سهام‌های با ارزش وی در شرکت‌های تسلیحاتی اشاره کرده و نوشت، رسوایی قرارداد تسلیحاتی ۲۶ میلیارد دلاری که منجر به زندانی شدن شماری از مقام‌ها و مسئولان آمریکایی شد، با وجود مصون ماندن رامسفلد از تعقیب کیفری، دلیلی مهم برای فعالیتش در این زمینه است.

این گزارش مهم‌ترین اقدام و میراث رامسفلد را حمله و اشغال عراق در ۲۰۰۳ می‌داند که در پی تلاش‌های وی برای تولید اطلاعات در مورد وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور، رخ داد.

بیشتر بخوانید:

وقتی رامسفلد آشوب در عراق را مصداق آزادی دانست

رامسفلد پس از افشای واقعیت مبنی بر نبود چنین تسلیحاتی در عراق، از پاسخگویی و قبول مسئولیت طفره رفت؛ او همچنین برخوردی گزینشی در رابطه با اتفاق‌هایی که در عراق می‌افتاد، داشت.

اگرچه نمی‌توان با اطمینان در مورد پایان خوشایند جنگ عراق نظری داد، اما با اطمینان می‌توان گفت که سبک مدیریت رامسفلد، پایان فاجعه بار آن را تضمین کرد.

گذشته از تصمیم‌های نادرست وی در مورد ارتش آمریکا و نحوه اعزام آن به عراق، بی برنامگی اش در مورد عواقب احتمالی انحلال ارتش عراق و مسائلی مانند این نشان دهنده روحیه دمدمی وی بود.

اگرچه رامسفلد مدتی تلاش کرد تا کاربرد کلمات باتلاق، مقاومت و شورش در موضوع جنگ علیه عراق ممنوع شود، اما این تلاش تاثیری بر فهرست بلند بالای تلفات آمریکا نداشت؛ زیرا پیشتر نیز آمریکا شاهد میراث وی در سمت وزارت دفاع در زمان ریاست جمهوری «فورد» نیز بود.

گزارش در پایان، به ویژگی شخصیتی نامطلوب وی در زندگی عمومی اش اشاره و از وی با عنوان فردی شیاد یاد کرد و توصیه می‌کند برای مشاهده میراث رامسفلد به اطراف خود نگاه کنید تا حضور نظامیان آمریکایی در جنگی که پایانی برایش متصور نیست، دیده شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس