به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرام مرزوبوم روایتی از همکاری آمریکا با صدام در جنگ تحمیلی به روایت اسناد وزارت خارجه امریکا را منتشر کرد.

  سندی با نام "چگونه صدام متولد شد؟" در کنگره آمریکا در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۲ به شماره سند S۸۹۸۷ ۵۸۹۹۸ ارائه شد. در این سند آمده است:  برخی از مقامات آمریکایی بعدا براورد کردند، بالگردهایی که به عراق داده شد، برای پاشیدن گازهای سمی بر روی کردها در جنگ استفاده شد

 آمریکا از راه تصویر ماهواره های خود به این حقیقت مسلم آگاه بود که صدام در حال استفاده از سلاح های شیمیایی علیه نیروهای ایرانی است.

ریک فرانکونا سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی که وابسته نظامی آمریکا

در بغداد در هنگام حملات سال ۱۹۸۸ بود، به فارین پالیسی می گوید: "عراقی ها هرگز به ما نگفتند که قصد داشتند از گاز عصبی استفاده کنند. آنها نباید هم می گفتند؛ ما از آن خبر داشتیم.او تأکید می کند که حملات شیمیایی عراق از سال ۱۹۸۳ آغاز شد.

وادیم سیموننکو و جورج استنفورد در کتاب" سایه جعبه هسته ای : میراث ها و چالش ها" هم معتقدند قرار نبود این بالگردها که نظامی نبودند،کاربرد نظامی در عراق پیدا کنند اما ریگان با مَثَل معروف نگو و نپرس این بالگردها را تحویل عراق داد؟

 مایکل روبین در کتاب "رقص با شیطان" می نویسد که صدام حسین از دیدار با رامسفلد خوشحال بود و گفتگوها در سال ۱۹۸۴ ادامه پیدا کرد تا اینکه ریگان تصمیم گرفت اطلاعات نظامی ایران را به عراق بدهد. وزارت امور خارجه آمریکا نمی خواست موضوع کاربرد سلاح شیمیایی به وسیله عراق در این رویکرد نزدیکی به عراق تأثیر بگذارد. هنگامی که کتانی از واشینگتن دیدار کرد، ایگلبرگر به او گفت محکوم کردن عراق از سوی آمریکا درباره استفاده عراق از سلاح شیمیایی، یک کار عادی است و نباید آن را خیلی جدی بگیرید.

 دیدار دوم رامسفلد در بغداد در مارس ۱۹۸۴ از نگاه وزارت امور خارجه یک بارومتر بود و وزارت امور خارجه امریکا خاطر نشان کرد که استفاده عراق از سلاح شیمیایی تأثیری بر روابط دو کشور ندارد و حتی امریکا کوشش خواهد کرد تا اقدام سازمان ملل را در این زمینه کم اثر کند. پس از این تاریخ بود که صدام در اکتبر ۱۹۸۴ اعلام کرد که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روابط دیپلماتیک را با آمریکا از سر خواهد گرفت.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    2 1
    ما 8 سال مظلومترین ملت تاریخ بودیم. طرف متخاصم ما فقط صدام نبود، آمریکا، فرانسه، شوروی، آلمان، انگلیس، ایتالیا، کویت، عربستان، مصر و اردن هم بودند
  • میرزا IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    سلام .مردم دنیا بدانند و بهوش باشند .خصوصا ملت عزیز ایران ، امریکا جنایت میکنه .کمک ب مجرم میکنه .دستور ترور میده .و این موضوع را مخفی میکنه بعد از چند سال خودش فاش میکنه .پس الان هم دروغ میگه و بعد فاش میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس