کد خبر 1240105
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
مرگ «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع سابق آمریکا

«دونالد رامسفلد»، وزیر دفاع اسبق آمریکا که شامگاه چهارشنبه فوت کرد معمار جنگ عراق و یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های سیاسی آمریکا بود.

به گزارش مشرق، «دونالد رامسفلد»، وزیر دفاع اسبق آمریکا که شامگاه چهارشنبه فوت کرد معمار جنگ عراق و یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های سیاسی آمریکا بود.

رامسفلد به گفتن جملات نامفهوم و جنجالی و یا جملاتی که قساوت قلب او را نشان می‌داد معروف بود، اما یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین جملات او در روز ۱۱ آوریل ۲۰۰۳ بیان شد.

بیشتر بخوانید:

رامسفلد روانه دار مکافات ابدی+ عکس

 او در آن تاریخ، در حالی که رسانه‌ها تصاویری از هرج و مرج و آشوب در عراق و غارتگری‌ها در این کشور منتشر می‌کردند در پاسخ به این سوال که چرا نیروهای آمریکایی کاری برای جلوگیری از این اتفاقات انجام نداده‌اند گفت: «[عراقی‌ها] خودشان می‌دانند دارند چکار می‌کنند. دارند کار وحشتناکی انجام می‌دهند. همه چیز به هم ریخته است و در آزادی، به هم ریختگی وجود دارد. ملت آزاد، آزادی دارند مرتکب اشتباه شوند، مرتکب جرم شوند و کارهای بد انجام دهند. البته، آزاد هم هستند که زندگی‌شان را بکنند و کارهای شگفت‌آوری انجام دهند.»

«راشا القیدی»، یک شهروند عراقی و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در یادداشتی در نیویورک‌تایمز نوشته که این جملات رامسفلد را هنوز به خاطر دارد. او از وزیر دفاع اسبق آمریکا به عنوان سیاستمداری یاد کرده که کشورش را از هم گسسته و آواره کرده است.

القیدی می‌نویسد: «آقای رامسفلد که سه‌شنبه درگذشت هرج و مرج و آشوب را مصداق آزادی توصیف کرد. این جملات او علامتی از مسیر پیش روی عراق بود و برای من، نخستین مواجهه با آن چیزی بود که  قرار بود از خط مشی رامسفلد (و ایالات متحده) درباره عراق تجربه کنم: یعنی بی‌تفاوتی‌ها و توجیه‌گری‌های آشکار در برابر واقعیت‌های میدانی که در ناتوانی ارتش اشغالگر برای محافظت از این کشور ناپایدار تازه به اشغال درآمده، خودش را نمایان می‌کرد.»

    خانواده «دونالد رامسفلد» بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) در بیانیه‌ای از مرگ وی در سن ۸۸ سالگی خبر دادند.

رامسفلد در زمان تصمیم‌گیری دولت‌های پیشین آمریکا برای حمله و آغاز جنگ‌های تجاوزکارانه علیه کشورهای افغانستان و عراق، سکان پنتاگون را در دست داشت.

وی یک دوره در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷ در دولت «جرالد فورد» و یک دوره در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ در دولت «جورج دبلیو بوش» سمت وزارت دفاع آمریکا را عهده‌دار بود. او در سال ۲۰۰۶ و بعد از به‌قدرت رسیدن دموکرات‌ها در کنگره آمریکا، ریاست پنتاگون را از دست داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس