کد خبر 1241543
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
قیمت برق نمیاه مصرف برق نمایه قبض برق

سخنگوی صنعت برق با بیان این که سه روز بسیار گرم را پیش رو داریم گفت: روز گذشته نیاز مصرف به ۶۵ هزار و ۹۰۰ مگاوات رسید که تاکنون در صنعت برق سابقه نداشته است.

به گزارش مشرق، "مصطفی رجبی مشهدی" با اشاره به این که نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند، خاطرنشان کرد: هم اکنون شاهد فاصله ۱۱ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق هستیم که این میزان فاصله تولید و مصرف را باید با فعالیت‌ها و برنامه‌های جابجایی بار صنایع و مشترکان عمده پر کنیم و یا اگر امکان پذیر نباشد، ناچار به اعمال خاموشی خواهیم شد.

رجبی مشهدی درخصوص دلایل خاموشی‌های خارج از برنامه شب گذشته نیز اظهار داشت: به منظور حفظ پایداری شبکه، رله‌های فرکانسی بکار گرفته شده است و هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله‌ها به‌صورت خودکار بکار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

فیلم/ کنایه چمران به وضعیت آب و برق کشور

وی با عذرخواهی از مشترکان به دلیل بروز اینگونه خاموشی‌های خارج از برنامه، تصریح کرد: در صورتی که رله‌های فرکانسی به درستی عمل نکنند، شاهد خاموشی گسترده‌ای در کشور خواهیم بود و به همین دلیل به این رله‌ها جهت حفظ پایداری شبکه برق کل کشور نیازمندیم.

سخنگوی صنعت برق در عین حال با اشاره به این که در روزهای گذشته نیز تعدادی از واحدهای نیروگاهی در مجموع به ظرفیت ۲ هزار مگاوات از مدار تولید خارج شد، یادآور شد: هم‌اکنون تمام تاسیسات ما تحت فشار شدیدی قرار دارند، بنابراین در این شرایط حفظ پایداری شبکه سراسری نیازمند همکاری و کاهش مصرف همه مشترکان است.

رجبی مشهدی با بیان اینکه سال گذشته پیک مصرف برق ۵۸ هزار و ۲۵۳ مگاوات بود، افزود: کمبود بیش از ۱۰ هزار مگاواتی برق با صرفه‌جویی و مدیریت بار قابل جبران است، اما ساخت نیروگاه امری زمان‌بر است که حتی با فرض داشتن زمان مناسب، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای ساخت این میزان نیروگاه نیاز خواهیم داشت.

وی، رشد متعارف مصرف برق را ۴ تا ۵ درصد عنوان کرد و گفت: این درحالی است که امسال شاهد حداقل ۱۴ درصد افزایش مصرف هستیم که پاسخگویی آن به‌راحتی مقدور نیست.
رجبی مشهدی از مهمترین دلایل این میزان افزایش مصرف را ناهنجاری دمایی توصیف و خاطرنشان کرد: در این شرایط شاهد افزایش یکباره و شدید دما در همه نقاط کشور هستیم که باعث افزایش استفاده از وسایل سرمایشی در کنار استفاده از سایر وسایل برقی می‌شود.

وی افزایش مصرف برق بخش صنعتی و کشاوزی و اضافه شدن یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق را از دیگر دلایل بالا رفتن مصرف برق عنوان کرد و افزود: این درحالی است که امسال شاهد پدیده‌ای به نام استخراج رمز ارز هم هستیم که به دو بخش غیرمجاز و مجاز تقسیم‌بندی می‌شوند.

رجبی مشهدی ادامه داد: مراکز مجاز که بر اساس دستور رئیس جمهور تا پایان شهریور تعطیل هستند، ولی مراکز غیرمجاز اگرچه تاکنون بیش از ۳۵۰۰ هزار مرکز کشف شده‌اند اما همچنان نیازمند افزایش مبارزه و جمع‌آوری و شناسایی این مراکز غیرمجاز هستیم.

وی با اشاره به ضرورت همکاری و مدیریت بار توسط صنایع نیز اظهار داشت: متاسفانه در تعدادی از استان‌ها شاهد عدم همکاری صنایع هستیم و همین موضوع مشکل را مضاعف کرده است، در حالی که بر اساس مصوبات دولت، صنایع موظف به کاهش ۵۰ درصدی مصارف از ساعت ۱۳ تا ۲۱ هستند.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: در صورت همکاری صنایع، ما هم در ماه‌های بعدی با آنها نهایت همکاری را خواهیم داشت.

رجبی مشهدی تاثیر راهکارهای مدیریت مصرف را در جلوگیری از بروز خاموشی بسیار مهم و آنی عنوان کرد و اظهار داشت: در صورتی که مشترکان از سایه‌بان برای کولرهای آبی استفاده و از دور کند این نوع کولرها بهره بگیرند، شاهد کاهش ۲ هزار مگاواتی مصرف برق خواهیم بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر دمای کولرهای گازی در کشور به جای ۱۸ روی ۲۵ درجه تنظیم شود، شاهد کاهش ۵ هزار مگاواتی مصرف برق خواهیم بود.

سخنگوی صنعت برق گفت: با هر یک درجه افزایش درجه ترموستات کولرگازی، ۳ درصد از مصرف برق این نوع کولرها کم می‌شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    15 0
    اون 250 هزار میلیارد تومنی که قراره به اون برادران خاص به اسم صنعت فولاد بدن رو خرج ساخت نیروگاه کنید
    • وطن دوست RO ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      1 0
      این روحانی و ادمهاش، فکری در سر دارند می خواهند مثل بنزین مردم عصبانی کنند درگیری و زد و خورد بعد از فرصت استفاده کرده فرار کنند معلومه عمدی هست یک روز اب هر روز قطعی برق و واکسن کرونا و بی احترامی به مردم گرانی .......حتما بوی خیانت هست شک نکنید
    • سعید IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      1 0
      تو بی کفایتی و بی عرضگی مسئولین شکی نیست ولی بخدا مردم هم نامرد شدن. بخدا من هر روز آخر وقت تو شرکت میچرخم کامپیوترهای روشنو خاموش میکنم. کولر گازیو روشن میزارن میرن. دیگه نمیدونم چی بگم.
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 0
      برق منطقه ما با اینکه گفتن حداکثر ۹۰دقیقه اغلب بیشتر از ۲ساعت قطع میشه.یه روزم دوبارقطع شد. توخونه مریض داریم که ردی تشک طبی که با برق کار میکنه استراحت میکنن، وقتی برق قطع میشه، باد تشک خالی میشه، مریض مون توان ندارن خودشون رو جابه جا کنن،منم تنهایی نمیتونم،باید زنگ بزنم یکی بیاد کمک. اگر از روتشک برداشته نشن، زخم بستر میشه. اگر کمک دیرتر برسه، از درد آه و ناله شون بلند میشه. ما رو به خدا و اولیاش ببخشید، و برق رو قطع نکنین. جونی مون ، سرنوشت مون همه تباه شد از این یکی دیگه بگذرین
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    30 1
    تاحالا چه غلطی میکردین چراتواین سالها مشکلات رارفع نمیکنین الان بیشترا نصف ساعتها قطعی داریم پمپ اب ما سوخت تو الان پول ۸ میلیونی تعویض رامیدی
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    28 6
    مگه ملت خرن عربستان قطر امارت اصلا بارندگی ندا رن پس جرااونها حتی یک ثانیه این جهنم دایمی مارا تجربه نمیکنن
    • SE ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      17 2
      چون پرتکل پاریس را تصویب نکردند و با اگر کردند به به آن عمل نکردند و دیوانه نفت سوزاندند و برق تولید کردند.
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      1 8
      از کجا به حرفات مطمئنی که میگی اونجا جهنم رو تجربه نمیکنن؟
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    27 0
    بی عرضگی خودتون در شناسایی واحد‌های غیرمجاز استخراج رمزارز رو دارید با تحت فشار قرار دادن مردم بدبخت جبران میکنید. چرا هیچ سالی اینطور نبود؟ حالا میخوای قطع کنی قطع کن. چرا دو بار و سه بار در روز؟! رسوا بشید یک روز انشاءالله.
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    16 0
    خاک بر اون سرتون کنن کلا ، خاک
  • برق IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    13 7
    ]چرا شفاف نیستید چقدر صادرات به سایر کشور ها دارید چرا در یک روز 4 ساعت ستارخان باید قطع شود این هم توطئه امریکا یا توطئه صادرات برق و کمکهای نقدی به کشورهای دیگر است
  • RO ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    14 2
    رجبی مشهدی گفته ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای تولید 10000 مگا وات لارم است اگر مبلغ فوق را به ازای هر دلار 25000 تومان حساب کنیم برابر 8 میلیارد دلار میشود در حالیکه هزینه ساخت نیروگاه بوشهر با 1000 مگا وات ظرفیت نولید، بین 5 تا 11 میلیارد دلار هزینه شده است و اینجاست بیعرزگی سران کشور هویدا میشود.
  • پرویز IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    9 3
    سؤال ناقابلی دارم میشه بفرمایید چه مراکزی درحال استخراج رمز ارز مجاز هستند.
  • علی IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    10 0
    اینا حرف مفته فقط پول مردم رو میخورن و یه ذره دل نمیسوزونن
  • مهدی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    8 0
    علت قطعی برق اینه: تولید برق در ۸ سال دولت قبل ۸۵ درصد رشد داشته و تو این دولت ۲۰ درصد. علت این قطعی ها نامتوازن بودن رشد مصرف و به فکر نبودن مسولان برای تولید مورد نیاز برق است.
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    3 3
    روحانی گفت آب خوردنمون هم به آمریکا وصله نفهمیدید
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    5 0
    در روستای ما در تنکابن با قطع برق آب هم قطع میشه چون منبع آب واسه جمعیت ۶۰ سال پیشه و در سالهای اخیر ی مشت مستضعف نو کیسه اومدن ویلاسازی کردن با استخر و منبع آب هنوز همونه . آب اون منبع هم آب چاه هست که بعد افتتاحش چاه های شخصی همه خشک شد . آب چاه هم نداریم یعنی .
    • ناشناس IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      7 0
      زمیتهای آن ویلا ها را مجانی تصاحب کردند . یا همشهریان شما پولش را گرفتند ؟؟ اونوقت شماها چرا با پولش رفتید تهران و کرج ملک خریدید ؟؟
  • جانباز IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    10 0
    از خجالت و شرم باید بمیرید . هر چند شما مسئولین بی عرضه حتی از شرمندگی برابر این مردم مظلوم ، هیچ بویی نبردید. مرگ و ننگتان باد. حیف آن همه حماسه شهادتها و ایثارگری که در برابر نفهمی شما نقش بر گور شد. ت.. بر رویتان. مرگ و ننگتان باد هزار بار. بمیرید و بمیرید هرچند لیاقت آن را هم ندارید.در دنیا بی آبرویمان کردید ننگتان باد. و تو منتشر کننده ، لااقل با سانسور حذفش نکن و بگذار تا درد بی درمان مردم کمی با این حرفها دلشان آرام گیرد
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    7 0
    خدا لعنت کنه باعث بانی اش را . بعصی مسولین فقط عطش صندلی دارند حتی اگر کار بلد نباشند . سوالی که از اصلاح طلبها هست اینه شما که زیر ساختهای کشور را به دوره اشکانیان رساندید با چه رویی دنبال صندلی بودید که رییس جمهور شوید
  • احمد IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    7 0
    سخنگوی وزارت نیرو بفرمایند در این 8 سال چه میزان به تولید برق کشور اضافه شده است؟ بجای اینکه پشت سر هم اظهار کنید میزان مصرف بالا رفته و باید صرفه جویی شود بایستی به فکر تولید برق به میزان مورد نیاز بودید!! طبیعی است همه ساله مصرف برق بالاتر می رود و بایستی تمهیدات لازم را قبلاً می اندیشید.
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    6 0
    از خداوند منان می خواهیم آتش جهنم را نصیب مسئولین بر عرضه و بی کفایت دولتی بکند، خداوند لعنتتان کند. با این بی عرضه گی ها به جای کشور هیچ پیشرفتی نمی کند. ایران ١۴٠۴، یک کشور عقب مانده و جهان سومی می باشد.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    3 1
    به جای صرف بودجه های کلان برای ساخت سد و نیروگاه های آبی، بهتر است بودجه بخش آب و برق کشور را صرف ساخت نیروگاه های خورشیدی، بادی و هسته ای کرد که صرفه ی بالای اقتصادی دارند. نباید فقط به نیروگاه های آبی تکیه کرد،که عمر مفید آنها کمتر از ٢۵ سال است.
    • ناشناخته IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      3 0
      خدا می دونه ملت روزی چند بار شما و هفت نسل تون رو آباد می کنن با این وضعیتی که درست کردین وسط کلاس برقا بره من نتم قطع بشه تو میای برا من جزوه می نویسی اگر اون هسته ای بی صاحاب رو بتن نریخته بودین برای رضایت کدخدای پدرسگ الان انقدر مشکل تامین برق نداشتیم اگر نمی گفتین نیروگاه ساختن صرفه اقتصادی ندارد و ول نمی کردین به امون خدا اگر یک جو مدیریت داشتین وضع ما این نبود خدا ازتون نگذره که گند رو شما می زنین بعد می ندازین گردن رهبری و رهبر فحش گند کاری ها و خیانت های شما رو می خوره مشرق منتشر کن
  • آزادیخواه IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    1 9
    درود بر دکتر روحانی مردی تنها در میدانی با دشمنان داخلی و خارجی کوردل.
  • GB ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    3 0
    لعن الله قوم الظالمین
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    3 1
    انرژی هسته ای را بزارید دم کوزه این همه زجر دادید که اترژی هسته ای داشته باشیم چی حاصل شد هیچی
    • آرامش قبل از طوفان IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      1 0
      هسته ای که خیلی وقت بتن بود و تازه از آکبند در آمده اگر هسته ای داشتیم و وارد معاهده پاریس نشده بودیم الان مشکل برق نداشتیم مشکل از هسته ای نیست مشکل از غربگدایی و نفوذی هاست
  • ی کارگر بدبخت IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    1 0
    توروخدا اعلام کنید فکر یخچال فریزر جاروبرقی و لباسشویی باشیم بسوزه ما بدبختیم شماتو خوشی خودتون
  • محمد IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    2 1
    خانه از پایبست ویران است و آب در هاون کوبیدن فکر کنم هیچ وقت درست نمیشه ،واسه مردم کشورم نگرانم ،بیچاره مردم نیاز به یک خان(قلدر) داریم
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 2
    صد رحمت به قاجار.نه نفت داشتن نه گاز داشتن و نه معادن غنی و سرشار داشتن و کلا هیچی نداشتن ولی مردمشون اینقدر در عذاب نبود .شماها بگید برای مردم چیکار کردید؟البته شما هم حق دارید 42سال قبل این مردم بودن که بین راحتی و آسایش و رفاه و دینداری ،سختی و جنگ و بی دینی را انتخاب کردن .حیف
    • مرگ بر ضد ولایت فقیه IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      1 0
      اشتباه می کنی جناب زمان شاه که کاباره و شراب فروشی ریخته بود و مردم سهمیه تریاک داشتند بی دینی نبود؟ زمان شاه که طبق آمار رسمی ۴۶ درصد مردم زیر خط فقر بودن و خود شاه هم هم جنس باز بود و هم دختر باز فساد نبود اگر هنوز زمان شاه بود یک آمریکایی خیلی راحت می توانست بیاید و در خانه شما را بشکند و خانواده تان را بکشد هیچ کس هم اخم به او نکند این جریان را به پای انقلاب نیاید نوشت که از دم با انقلاب بیگانه اند ما ۳۲ است با انتخاب غربزده ها خودمان را بدبخت کردیم امام راحل چرا انقدر به مردم خواهش کرد نگذارید غرب زده ها سرکار بیایند چون امروز را دیده بود ما خودمان بودیم که هاشمی و موسوی و خاتمی و روحانی را روی کار آوردیم مشرق نامردی اگر منتشر نکنی یا سانسور کنی
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 1
    جلوی استخراج رمز ارز تو مساجد بگیرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس