کد خبر 1241418
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
اوج گرفتن مصرف علت خاموشی‌های خارج از برنامه

سخنگوی صنعت برق با بیان این که سه روز بسیار گرم را پیش رو داریم، گفت: روز گذشته نیاز مصرف به ۶۵ هزار و ۹۰۰ مگاوات رسید که تاکنون در صنعت برق سابقه نداشته است.

به گزارش مشرق، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به این که نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند، خاطرنشان کرد: هم اکنون شاهد فاصله ۱۱ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق هستیم که این میزان فاصله تولید و مصرف را باید با فعالیت‌ها و برنامه‌های جابجایی بار صنایع و مشترکان عمده پر کنیم و یا اگر امکان پذیر نباشد، ناچار از اعمال خاموشی خواهیم شد.

او درخصوص دلایل خاموشی های خارج از برنامه شب گذشته نیز اظهار کرد: به منظور حفظ پایداری شبکه، رله‌های فرکانسی بکار گرفته شده است و هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر برود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله ها به صورت خودکار بکار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می کنند.

بیشتر بخوانید:

۲ دلیل اصلی قطعی برق

وی با عذرخواهی از مشترکان به دلیل بروز این گونه خاموشی‌های خارج از برنامه، تصریح کرد: در صورتی که رله‌های فرکانسی به درستی عمل نکنند، شاهد خاموشی گسترده ای در کشور خواهیم بود و به همین دلیل به این رله‌ها جهت حفظ پایداری شبکه برق کل کشور نیازمندیم.

سخنگوی صنعت برق در عین حال با اشاره به این که در روزهای گذشته نیز تعدادی از واحدهای نیروگاهی در مجموع به ظرفیت ۲۰۰۰ مگاوات از مدار تولید خارج شد، یاداور شد: هم اکنون تمام تاسیسات ما تحت فشار شدیدی قرار دارند بنابراین در این شرایط حفظ پایداری شبکه سراسری نیازمند همکاری و کاهش مصرف همه مشترکان است.

رجبی مشهدی با بیان این که سال گذشته پیک مصرف برق ۵۸ هزار و ۲۵۳ مگاوات بود، یاداور شد: کمبود بیش از ۱۰ هزار مگاواتی برق با صرفه جویی و مدیریت بار قابل جبران است اما  ساخت نیروگاه امری زمان بر است که حتی با فرض داشتن زمان مناسب، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای ساخت این میزان نیروگاه نیاز خواهیم داشت.

وی رشد متعارف مصرف برق را ۴ تا ۵ درصد عنوان کرد و گفت: این درحالی است که امسال شاهد حداقل ۱۴ درصد افزایش مصرف هستیم که پاسخگویی آن براحتی مقدور نیست.

رجبی مشهدی از مهمترین دلایل این میزان افزایش مصرف را ناهنجاری دمایی توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: در این شرایط شاهد افزایش یکباره و شدید دما درهمه نقاط کشور هستیم که باعث افزایش استفاده از وسایل سرمایشی در کنار استفاده از سایر وسایل برقی می شود.


وی افزایش مصرف برق بخش صنعتی و کشاوزی و اضافه شدن یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق را از دیگر دلایل بالا رفتن مصرف برق عنوان کرد و افزود: این درحالی است که امسال شاهد پدیده ای به نام استخراج رمز ارز هم هستیم که به دو بخش غیرمجاز و مجاز تقسیم بندی می شوند.

رجبی مشهدی ادامه داد: مراکز مجاز که براساس دستور رئیس جمهور تا پایان شهریور تعطیل هستند ولی مراکز غیرمجاز اگرچه تاکنون بیش از ۳۵۰۰هزار مرکز کشف شده اند اما همچنان نیازمند افزایش مبارزه و جمع آوری و شناسایی این مراکز غیرمجاز هستیم.


وی در عین حال با اشاره به ضرورت همکاری و مدیریت بار توسط صنایع نیز اظهارداشت: متاسفانه در تعدادی از استان ها شاهد عدم همکاری صنایع هستیم و همین موضوع مشکل را مضاعف کرده است  در حالی که براساس مصوبات دولت، صنایع موظف به کاهش ۵۰ درصدی مصارف از سال ۱۳ تا ۲۱ هستند.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: در صورت همکاری صنایع، ما هم در ماه های بعدی با آنها نهایت همکاری را خواهیم داشت.


رجبی مشهدی در عین حال تاثیر راهکارهای مدیریت مصرف را در جلوگیری از بروز خاموشی بسیار مهم  آنی عنوان کرد و اظهار کرد: در صورتی که مشترکان از سایه بان برای کولرهای آبی استفاده و از دور کند این نوع کولرها بهره بگیرند، شاهد کاهش ۲۰۰۰ مگاواتی مصرف برق خواهیم بود.


وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر دمای کولرهای گازی در کشور به جای ۱۸ روی ۲۵ درجه تنظیم شود، شاهد کاهش ۵۰۰۰ مگاواتی مصرف برق خواهیم بود.


سخنگوی صنعت برق گفت: با هر یک درجه افزایش درجه ترموستات کولرگازی، ۳ درصد از مصرف برق این نوع کولرها کم می شود.
 

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • جواد IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    9 0
    بهونه های الکی و مسخره...دیروز سه بار برق خونه قطع شده...ساعت 13 تا 16 ساعت 18 تا 21 و ساعت 23 تا 1 بامداد ما ادمیم به قرآن لعنتی ها
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      4 0
      بهانه بهانه بهانه ..... همه اینها بهانه 8سال کارنکردن و اشراف پروری دولتِ "ول- معطلِ" غربگرای خود کم بین است. ما در شهر بناب در کنار نیروگاهی هستیم که آلودگی آن زندگیمان را تباه کرده و مزید بر آن در این روزها هم، سه نوبتِ تقریباً دوساعته (تقریبا پنج شش ساعت) خاموشی هم اهدایی آن به این شهر است . خدا یا چه می شد به جای این دولت افسادی یک چوب خشک عنایت می کردی !!!
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    8 1
    ۸سال روحانی وافساد طلبان خودی وخاندانشان نه تنها یک کیلو وات برق کارزیربنایی وتولید برق انجام ندادنند،چیزی که بود را هم غارت کردن(معلوم نیست اینهمه پول مالیات،نفت گاز بنزین انرژی ومعادن ومنابع مالیات وییمه وبانک...)کجا رفته!؟
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    7 0
    دولت دروغگو،تله برجانی وخاندان فاسد روحانی دراین ۸سال نه تنها(کارزیربنایی توسعه ای وبازسازی و تولید برق ،مسکن،ترابری،اشتغال..‌‌)انجام نداده بلکه تمام ثروت مملکت را(از بتزین،سوبسید وارز دولتی،نفت،گاز،بیمه،مالیات،معادن،منافع....)را هم غارت کردنند-وحالا یک خرابه با بدهیهای زیاد لرای کشور ودولت جدید بوجود اوردنند که دولت فقط یک راه داشته باشدوآنهم(بتن کردن،تعلیق وپلمپ پیشرفتها والتماس برای تله برجامی)این فقط سیاست بقول خودش هوشمندانه خاتمی بوده که میخواسته اینطوری انتقام بگیره ومملکت را در دامن غارتگران واربابانشان بیاندازد
  • DE ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    4 1
    نتیجه عضویت احمقانه و عمدی دولت بنفش در معاهده پاریس میشه خاموشی تعدادی از نیروگاههای حرارتی کشور جهت جلوگیری از انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای! چیزی که اصلا ربطی به کشور ما نداشت. و عدم دادن مجوز به بخش خصوصی جهت احداث نیروگاههای گازی کوچک و عدم ارتقا شبکه نگهداری و عدم آینده بینی باعث مشکلات حاد کشور و مردم در اوج گرما شده. سواله واقعا که کار دیگه ای موند که اینها انجام نداده باشن تا اعتصابات عمومی رقم بخوره؟ حق نیست که گفته بشه دوره اینها از دوره قاجار بدتر بود برای کشور؟
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    4 0
    لعنت بر اصلاح طلبان
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    4 0
    با این قطعی برق های مکرر لوازم برقی مردم خراب میشه کارگر از کارش می مونه خمیر نانوایی ترش میکنه و یک عالم مشکل دیگه که برای همه به وجود میاره مقصرشم اصلاح طلبان دولت کرین کارتی غرب کداست که فقط ماموریتشون ضربه به نظام مردم و ایران است اونایی میگفتن انرژی هسته ای بدرد نمی خوره کجا هستند خاک بر سر هرچی غرب گداست
  • DE ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 0
    علت خاموشی‌های خارج از برنامه چیست؟ الان را نمیدانم .ولی این را میدانم که اون اوایل انقلاب که آقای خاموشی سرپرستی وزرات نیرو را داشت اینقدر خاموشی نداشتیم. فقط یک خاموشی داشتیم.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    9 0
    چرادرکشور که این همه نورخورشید وانژی خورشیدی داریم ازپانلهای خورشیدی وتوسعه وفراگیرکردن ان دربین مردم ونصب انها درپشت بامهابه کاربرده نمیشود چرباداشتن این همه انرژی باد دربیشتر کشور ازجریان انژی باد برای تولید برق بکاربرده نمیشود ؟؟؟ گاز ذغال سنگ انرژی هسته ای انرژی اب ووو
  • وطن پرست DE ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 1
    هیچی دیگه حالا مقصر رله های برق هستند. یک سال دیگه می موندید مقصر الکترون ها می شدند. البته مقصر اصلی رسانه ها هستند که در طی این هشت سال بجای مطالبه گری جهت افزایش تولید برق دنبال مطالب زرد بودند. اون سالی که اقای رایفی پور هشدار داد چرا سانسورش کردید؟
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    5 0
    ننگ به دولت روحانی دروغ گو گفتید برق را مجانی کردیم؟!! چرا امروز بخش خصوصی حاضر نیست درساخت نیروگاه سرمایه گذاری کند چون با این وضع سودی ندارد که هیچ ضرر سنگین هم دارد من احمق سهامدار یک سهام نیروگاهی شدم که قیمتش یک پنجم شده یعنی از 1000 اومده 220 تومان یعنی 65 درصد در ضررم قیمت نیروگاه بجهرم تقریبا در حد عرضه اولیه 2 سال و نیم پیش شده است آیا خنده دار نیست سهام برقی 220 تومان معامله شود جوک بزرگی است نهه؟ تف به ذات مسببینش با این وضع کدوم احمقی میاد تو صنعت برق سرمایه گذاری کند
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 1
    ملت رو خر فرض کردید ترکیه با این همه کولز گازی و این همه سرانه جمعیتش برق کم نمیاره عربستان تمام جاده هاشم مثل روز روشنه با اون درجه حرارت و گرمای هوا خطوط انتقال نیروتون فرسوده هستش کلی اتلاف انرژی دارید برید ماینر های بیت کوینتون رو خاموش کنید تکنولوژی ندارید پس کشور های عربی باید همیشه خاموش باشند از گرما ملی گرایی رو از آقای اردوغان یاد لگیدید زنده باد ترکیه که اینهمه واسه نسل جونش امکانات ایجاد کرده🇹🇷🇹🇷🇹🇷 یک تیر برق نمیبینی اینجا همش تیر برق و کابل خود نگهدار
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 0
    توعراق داعش شکست خورده دکل های برق راهدف قرارمیدهد تا نگرانی امنیتی به وجودآورد توایران هم دولت اصلاح طلب شکست خورده باقطع برق درفصل گرم سال میخواهد نگرانی امنیتی به وجودآوردو همانند سال 88 به شکل دیگری فتنه به وجودآورد خدایا این یک ماه چقدردیر میگذرد
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 0
    لعنت خدا بردولت ظالم الان روزانه ۳تا ۴نوبت قطعی های ۴ساعته داریم وسایل برقی دارن میسوزن چه بلایی قبل رفتن قراره سرمردم بیاره این دولت نامرد
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    3 0
    داریدملت راروانی میکنین مابه کمترازمحاکمه دولت راضی نمیشیم لعنت بی پایان خدابردولت روحانی
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 0
    امروز سه بار برق ما ثطع شد ۸:۳۰ تا ۱۰:۳۰ ۱۱ تا ۳ و ۶ تا ۸ البته فعلا ضمنا با صرفه جویی نمیش۱۱ هزار مگاوات رو جبران کرد
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    مستند پایان بازی رو دیدید؟ از خودمون غافل شدیم بس که دنبال ... بودیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس