کد خبر 1241396
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
انحصار در تأسیس داروخانه از بین برود/ آیین نامه جدید منافع دلالان را به خطر انداخت - کراپ‌شده

حذف اجبار دو پارامتر حد نصاب جمعیت و فاصله، به عنوان دو رکن اساسی انحصار و شکستن قیمت نجومی پروانه­ های تاسیس داروخانه، اجازه فعالیت به نیروی فعال، دلسوز و با انگیزه را می‌دهد.

به گزارش مشرق، در هشتم خرداد ماه امسال، همزمان با ابلاغ آیین نامه جدید تاسیس داروخانه، امید به ایجاد تحول بزرگی در نحوه ارائه خدمات دارویی ایجاد شد.

بیشتر بخوانید:

ارتقای خدمت‌رسانی با رفع انحصار مجوز داروخانه

حذف اجبار دو پارامتر حد نصاب جمعیت و فاصله، به عنوان دو رکن اساسی انحصار و شکستن قیمت نجومی پروانه­ های تاسیس داروخانه، این اجازه را به نیروی فعال، دلسوز و با انگیزه میدهد که بتوانند از دانش خود برای دسترسی بهتر مردم به خدمات استفاده کند.

نصف بودن تعداد سرانه داروساز در ایران ( ۳ داروساز به ده هزار جمعیت ) در مقابل آمار کشورهای پیشرو ( ۶ داروساز به ده هزار جمعیت)، باعث محرومیت مردم مناطق کمتر برخوردار و تسهیل نبودن دسترسی به دارو و خدمات دارویی شده بود. علاوه بر کمبود سرانه داروخانه­ ها و داروساز، انحصار ایجاد شده توسط ضوابط قبلی، باعث ایجاد قیمت های نجومی و کاذب برای پروانه های تاسیس داروخانه شده بود که متاسفانه به بازار های سیاه خرید و فروش مجوز منتهی می شد.

با آیین نامه قبلی، نقش محوری داروساز در ایجاد رویه صحیح مصرف دارویی، به حاشیه رانده شده بود و داروخونه ها به دلیل دیدگاه صرفا تجاری خود متاسفانه تخلفات زیادی را مرتکب می ­شدند. داروخانه ها به دلیل نقش بی بدیل خود در حلقه درمانی بیماران، صرفا نمی تواند سوپرمارکت دارویی باشد. ادامه ضوابط قبلی به دلیل نجومی شدن پروانه ها، این اجازه را به دلالان و پراتیک ها میداد، تا با دید سودآوری خود، روی اخلاق حرفه ای داروسازی پا گذاشته و به خاطر منفعت شخصی، سود تجارت دارو را بدون توجه به اولویت های مردم و نظام سلامت مورد توجه قرار دهند. داروخانه ها محل کسب و کار و مغازه داری عده ای از افراد غیر متخصص و غیر متعهد نیستند.

با برداشتن انحصار که گام بسیار مبارکی در فضای پویای داروسازی است، داروخانه ها ملزم به ارائه خدمات صحیح، اصولی و مطابق با منشور حقوق بیماران میشوند. متاسفانه اگر شرایط منطبق با آیین نامه قبلی ادامه پیدا میکرد، بعد علمی داروساز کاملا فراموش می‌شد و متضرر واقعی مردم می‌شدند، زیرا داروخانه ها خود را ملزم به ارائه خدمات نمی‌دیدند.

ایجاد اتاق مشاوره داروساز برای اولین بار در آیین نامه را، شاید بتوان نقطه عطفی در توسعه خدمت فروشی، حفظ حریم شخصی بیماران و پیشگیری از عوارض ناشی از مصرف دارو دانست. علاوه بر این، با در نظر گرفتن حق امتیاز برای این موضوع، جایگاه علمی داروساز در کشور مستحکم شده و حق فنی پرداخت شده وجهه عرفی و قانونی پیدا می‌کند.

علاوه بر آن تعریف خدمات جدید در داروخانه مانند انجام واکسیناسیون ها و تست های تشخیص سریع، به مردم این اجازه دسترسی گسترده تر خدمات را می‌دهد.

همچنین با در نظر گرفتن اینکه داراخانه ها به عنوان یکی از در دسترس ترین مراکز سلامت برای مردم در حوزه درمان بیماری ها است، تجویز داروها زیر نظر داروساز، به مردم این امکان را میدهد تا با هزینه کمتر به خدمات مراکز سلامت دسترسی کافی را داشته باشند.

ایجاد سازوکار های لازم و تخصیص مشوق در آیین نامه جدید برای کنترل و پایش اصالت دارو، تسهیلات مناسب برای معلولین، پارکینگ و... خدمت محوری را در آیین نامه جدید تبیین می کند.

از دلسوزان حوزه نظام سلامت و متخصصان متعهد و مردم عزیز به عنوان ذی نفعان اصلی، انتظار میرود که با حمایت خود از ضوابط اصولی این آیین نامه، خدمت را جایگزین وضعیت موجود نظام دارویی کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس