کد خبر 1246468
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
انحصار در تأسیس داروخانه از بین برود/ آیین نامه جدید منافع دلالان را به خطر انداخت - کراپ‌شده

داروساز گفت: آیین‌نامه‌ قبلی داروخانه‌ها سال ۱۳۳۴ نوشته شده و در طول این ۶۵ سال هیچ اراده‌ای برای اصلاح این آیین‌نامه وجود نداشته است.

به گزارش مشرق، با تغییراتی که در آیین نامه جدید تاسیس داروخانه ها توسط وزارت بهداشت در ابلاغیه‌ی ۸ خردادماه ۱۴۰۰ صورت گرفت، حدنصاب جمعیتی و حدفاصله از داروخانه دو مانع جدی بر سر راه اخذ مجوزهای داروخانه‌ها که به بازار سیاه مجوزها و انتظار طولانی داروسازان برای اخذ مجوز داروخانه انجامیده بود برداشته شد، دیگر اینکه در آیین نامه جدید به دو مطلب مهم یعنی خدمات مشاوره‌ای و اثر انگشت الکترونیک که به حضور فعال داروساز منجر می‌شود، پرداخته که پیرامون این موضوع با دکتر زرین کارشناس سلامت گفتگو کردیم.

بیشتر بخوانید:

تجارت سلامت با خریدوفروش میلیاردی مجوز داروخانه‌ها

زرین، داروساز، درخصوص آیین نامه جدید داروخانه‌ها، توضیح داد: داروسازان جوان نخبگانی هستند که در دو راهی انتخاب بین رشته پزشکی و رشته داروسازی با علم به سخت بودن این رشته، رشته داروسازی را انتخاب کردند تا بتوانند پس از گذراندن تحصیلات برای ارائه خدمات بهتر در کنار جامعه باشند، اما متأسفانه پس از فارغ التحصیلی و هنگام خدمت‌رسانی به جامعه، با شرایطی محدودکننده مواجه می‌شوند و آن انحصاری است که در مجوز تاسیس داروخانه‌ها وجود دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: داروسازان جوان چند سال هست که پیگیر اصلاح آیین‌نامه‌ای هستند که از سال ۱۳۳۴ نوشته شده و در طول این ۶۵ سال هیچ اراده‌ای برای اصلاحات این آیین‌نامه وجود نداشته است، درحالیکه در کشورهای اروپایی و در کشورهای پیشرفته علوم دارویی و علوم پزشکی هر ساله قوانین‌شان به روز می‌شود. در خصوص آیین‌نامه جدید با وجود ایراداتی که دارد، می‌توان آن را یک گام به جلو تلقی کرد و از آیین‌نامه دفاع نمود تا اینکه بتوان در آینده ایراداتی که دارد را ویرایش کرد.

این کارشناس سلامت با تاکید بر شکستن انحصار با آیین نامه جدید، تاکید کرد: مهمترین موضوعی که در بحث آیین‌نامه جدید وجود دارد شکستن انحصار است. با وجود انحصار در هر قانونی خدمات کیفیت پایین‌تری خواهد داشت، بطور مثال در صنعت خودرو و انحصاری که در این حوزه وجود دارد منجر به این شده است که با گذشت زمان کیفیت جای خودش را به کمیت داده و اجازه رقابتی شدن بازار وجود نداشته باشد.

وی در ادمه افزود: این آیین‌نامه بیشتر خدمات‌محور است، یعنی داروسازان جوان می‌توانند از علمی که در طول این سال‌ها کسب کردند به مردم ارائه دهند و به جای فروش صرف دارو بتوانند ارائه این خدمات را بهتر کنند. نکته مثبت دیگر آن اضافه کردن شروط فنی برای اخذ امتیاز پروانه بهره‌برداری است که در نهایت منجر به خدمات‌رسانی بیشتر به مردم می‌شود. خدمات قابل ارائه توسط داروساز مسئول فنی، عبارتند از: آموزش روش‌های پیشگیری در بیماری‌ها، پایش برنامه دارویی بیماران، تزریق واکسن، عرضه تست‌های تشخیصی سریع است که داروخانه‌ها با حضور داروساز خدمات‌محور می‌شود.

بیشتر بخوانید:

جزییات اقدامات راهبردی در توسعه خدمات دارویی

زرین با اشاره به اتاق‌های مشاوره‌ای تعبیه شده برای داروخانه‌ها جهت استفاده بهتر مردم از خدمات داروخانه‌ها اظهار داشت: اضافه کردن امتیاز مربوط به ایجاد اتاق مستقل مشاوره نکته بسیار مثبتی است و دیگر اینکه امکان ثبت امضای الکترونیک و اثر انگشت است که حضور مسئول فنی را الزامی می‌کند، درحالیکه در قوانین قبلی متأسفانه در اثر ضعف بازرسی‌ها، حضور مسئول فنی به یک شیفت یا حتی شیفت‌های دو الی سه ساعته تقلیل پیدا کند و در واقع مسئول فنی در داروخانه حضور نداشت، که این برای جامعه از جهت توضیحات لازم در مورد نحوه صحیح مصرف دارو و مشاوره‌های دارویی بسیار خطرناک است.

وی در خصوص رنگ روپوش و بومی بودن موسس داروخانه، گفت: تفکیک رنگ روپوش طبق آیین نامه جدید باعث می‌شود تا مراجعه‌کننده سردرگم نشده و بداند که دکتر داروساز در این مجموعه کیست و مشاوره دارویی را از آن باید بگیرد، نکته مثبت دیگر کاهش امتیاز اولیه در شهرهای محروم با هدف تسریع تأسیس داروخانه و توزیع خدمات دارویی عادلانه است و مورد دیگر اقامت مؤسس در ناحیه‌ی جغرافیایی محل تأسیس داروخانه الزامی است که این باعث می‌شود از خرید و فروش پروانه‌ها و کارهایی غیرقانونی از این قبیل جلوگیری ‌شود.

زرین در پایان، تشریح کرد: ارزش یک پروانه به ۸ میلیارد می‌رسد، که سود بانکی ماهانه آن ۹۰ میلیون تومان است، لذا زمانی که کسی برای تاسیس داروخانه این میزان هزینه می‌کند، قطعاً به دنبال سود بیشتری است و نگاه او به داروخانه نگاه تجاری بوده و خدماتی نیست و در این شرایط مسئول فنی‌ در این داروخانه نیز باید یک فروشنده دارو باشد. اینجا بحث سلامت مردم مطرح نیست و بایستی سریعاً فروش را بالا برد تا داروخانه توجیه‌ اقتصادی داشته باشد که خوشبختانه با آیین‌نامه جدید این انحصار شکسته می‌شود و این قیمت‌های نجومی‌ برای پروانه تاسیس داروخانه‌ها تاحدودی از بین می‌رود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس