کد خبر 1239891
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰

به گزارش مشرق سید یاسر جبرائیلی در کانال تلگرامی خود نوشت: این سخن شاید عجیب و مضحک به‌نظر برسد اما یکی از فجایع برنامه‌نویسی در کشور ما این است که قانون برنامه پنج‌ساله داریم، اما برنامه به معنی واقعی کلمه نداریم. یعنی برنامه‌های پنج‌ساله توسعه ما هرگز به این شکل نبوده‌اند که دقیقا مشخص کنند مسائل اولویت‌دار کشور در این پنج‌سال کدامند و برای حل این مسائل باید از کدام نقطه، توسط کدام دستگاه‌ها و از کدام مسیر، به چه نقطه‌ای برسیم.

به بند ت از ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه که ناظر به مسئله برق است، دقت بفرمایید: "دولت مکلف است... از طریق وزارت نیرو در طول اجرای برنامه نسبت به افزایش توان تولید برق تا ۲۵ هزار مگاوات از طریق سرمایه‌گذاری مؤسسات عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی و یا منابع داخلی شرکتهای تابعه یا به‌صورت روشهای متداول سرمایه‌گذاری از جمله ساخت، بهره‌برداری و تصرف (BOO) و ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT) اقدام نماید. خرید تضمینی برق بر اساس نرخ تعیین شده توسط شورای اقتصاد خواهد بود".

ظاهر ماجرا این است که وزارت نیرو مکلف شده است از مسیر مشخص شده، ۲۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کند. در طول برنامه ششم نصف این مقدار (یعنی ۱۲۵۰۰ مگاوات) به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده و در نتیجه این کم‌کاری، شاهد مشکلات امروز هستیم.

اما سوال اینجاست که آیا وزارت نیرو به تکالیف قانونی خود در برنامه ششم عمل نکرده است و باید مورد مواخذه و بازخواست از بابت ترک فعل قرار گیرد؟ متاسفانه پاسخ منفی است.

اگر به متن قانون دقت بفرمایید، با یک کلمه دو حرفی "تا"، تکلیف از روی دوش دستگاه مربوطه برداشته شده است: "تا ۲۵ هزار مگاوات...". یعنی اگر یک مگاوات هم در طول ۵سال

به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شد، مصداق "تا ۲۵هزار مگاوات" بود و وزارت نیرو به تکلیف خود عمل کرده بود. این "تا ۲۵ هزار مگاوات" عملا هیچ تفاوتی از حیث تکلیف قانونی با فی‌المثل " تا ۱۰۰هزار مگاوات" ندارد و یک عبارت بی‌خاصیت است.

این مدل برنامه‌نویسی، خیال‌پردازی نیز هست. اگر "مؤسسات عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی" به هر دلیلی حاضر به سرمایه‌گذاری در تولید برق نشدند، این قسمت از قانون نیز خاصیت خود را از دست می‌دهد.

برنامه‌ای شایسته عنوان "برنامه" است که فی‌المثل در حوزه صنعت برق مشخص کند دقیقا چند مگاوات ظرفیت در کدام نقطه با کدام منابع مالی باید ایجاد شود. غیر از این باشد، وجود و فقدان برنامه‌ای که با صرف زمان و هزینه مادی و معنوی فراوان تدوین و تصویب می‌شود، تفاوتی به حال کشور ندارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    4 0
    قشنگ گفتن ایشون، متاسفانه سازمان فرهنگ و ادب فارسی باید یک دوره فشرده اصطلاحات فارسی برای مدیران و قوانین کشور ایجاد کند تا هر برداشتی از هر کلمه یا نامه نویسی یا قانون گذاری نشود، اگر این میزان که صرف یارانه و رایانه و رایانک مالشی کرده صرف آموزش به مدیران کشوری و برنامه سازان بود وضعیت قطعا بهتر بود
    • علی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      0 0
      یا شاید هم نیاز به حقوقدانهای متعهد داریم تا این برنامه نویسی ها تحت نظارت ایشان نوشته شود.حقوقدان متعهد نه درس خوانده انگلیس و امثالهم.
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    6 0
    خب داداش ۳۲ سال غربزده های مفلوک و مزدور غرب در راس امور اجرایی بودن. معلومه پیشرفت نمی کنیم.
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    3 0
    قوانین دیگر هم مثل همینه اینقدر قانون بدون پشتوانه مالی و فنی توسط مجلس با اون هم هزینه اداری تصویب شده که این یک نمونشه
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    3 0
    بنام خدا بارک الله به این جوان خوش فکر. احسنت. فقط سوالی که خود را در اینجا مطرح می کند این است که نمایندگان مجالس ادوار و دولت ها و ستادها و شوراهای مختلف و وزارتخانه ها و سازمان های بازرسی چه می کردند و بابت چه چیزی از جیب ملت حقوق می گرفتند و علاوه بر این پس از کار در بخش های مختلف خود را متصف به رجال می کنند؟ بنظر می رسد اشرافیت مجلس و دولت را آلوده کرده است و بایستی در نظام برنامه ریزی کشور و همچنین کارکرد دولت تغییرات اساسی ایجاد شود. ضمنا نقش کارشناسان جوان و انقلابی و ذاتا دولتمرد را بایستی مورد توجه قرار داد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس