کد خبر 1239806
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
منابع سیاسی لبنان:گزینه استعفای حریری همچنان مطرح است/ آرامش نسبی در طرابلس

منابع سیاسی لبنان اعلام کردند که گزینه استعفای سعد حریری همچنان مطرح است و تا سپتامبر آینده نمی‌توان درباره پرونده تشکیل دولت در این کشور نظر قطعی داد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری النشره، منابع سیاسی لبنان اعلام کردند که تشکیل دولت همچنان در بن بست است و به نظر نمی‌رسد نشانه‌هایی از حل این چالش در آینده نزدیک وجود داشته باشد.

این منابع تاکید کردند که ماه سپتامبر آینده یک مرحله محوری درباره تشکیل دولت لبنان خواهد بود و تا آن زمان نمی‌توان نظر قطعی در این زمینه داد؛ به ویژه اینکه «سعد حریری» نخست وزیر مکلف با توجه به عواملی که مانع تشکیل دولت مورد نظر وی یعنی دولت «تکنوکرات» بدون حضور احزاب سیاسی می‌شود چندین گزینه را مورد بررسی قرار داده که اصلی‌ترین این گزینه‌ها استعفای وی است که در محافل سیاسی نیز مطرح می‌شود.

منابع مذکور تاکید کردند که در حال حاضر چندین سناریو درباره دولت آینده وجود دارد که تا ماه سپتامبر آینده مشخص می‌شود. یکی از سناریوهای محتمل در این زمینه استعفای سعد حریری و تشکیل یک دولت انتخاباتی به ریاست شخصی است که حریری وی را معرفی می‌کند و این فرد باید نمایندگی ملی و سیاسی داشته باشد.

آرامش نسبی در طرابلس پس از درگیری‌های خشونت‌آمیز

از سوی دیگر معترضان لبنانی شب گذشته در طرابلس با صاحبان مغازه‌ها درگیر شدند که به دنبال آن نیروهای امنیتی و عناصر ارتش معترضان را مجبور به عقب‌نشینی کردند.

ارتش لبنان همچنین راه‌های اصلی طرابلس را که توسط تظاهرات کنندگان لبنانی در اعتراض به قطعی مداوم برق مسدود شده بود باز کردند.

دیروز (چهارشنبه)، تصاویری از حضور خودروهای زرهی در خیابان‌های شهر طرابلس و درگیری مردم معترض با نظامیان لبنانی در این شهر منتشر شد که حاکی از تشدید اوضاع امنیتی و تنش میان طرفین است.

نظامیان لبنانی برای متفرق کردن معترضان از شلیک هشدار استفاده کردند. تظاهرات کنندگان خواستار استعفای مسئولان سیاسی شده و از آنها خواستند تا پاسخگوی وضعیت فعلی کشور باشند.

این اعتراضات به دلیل بالا رفتن نرخ بیکاری، قطعی برق، افزایش قیمت دلار، کمبود اقلام اساسی و افزایش قیمت‌ کالا رخ داده است و به همین دلایل، برخی از بازارها و مغازه‌ها تعطیل بوده و اعلام کردند که نمی‌توانند با این وضعیت به فعالیت خود ادامه دهند.

تظاهرات‌کنندگان به چندین بانک، فروشگاه و دفاتر سیاسی حمله کرده و به آن خسارت وارد کردند که پس از اقدامات نیروهای امنیتی لبنان متفرق شدند.

در پی درگیری میان معترضان در جاده طرابلس-الضنیه در منطقه العیرونیه و ساکنان محلی که قصد باز کردن جاده را داشتند، یک نفر کشته شد.

همچنین در درگیری‌ها در منطقه الضم و الفرز طرابلس سه نفر زخمی شدند.

منابع امنیتی در عین حال از دستگیری افراد مسلح در طرابلس که اقدام به تیراندازی هوایی کرده بودند از سوی نیروهای ارتش لبنان خبر دادند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس