مجلس

جمعی از نمایندگان طرح تحقیق و تفحص از سازمان مرکزی تعاون روستایی را در مجلس کلید زدند.

به گزارش مشرق، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از سازمان مرکزی تعاون روستایی را کلید زدند که طرح مذکور جهت رسیدگی در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار گرفته است.

متن تحقیق و تفحص از سازمان مرکزی تعاون روستایی  به شرح زیر است:

تقاضای تحقیق و تفحص در خصوص عملکرد سازمان مرکزی تعاون روستایی

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۰ را به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری نمودند، لازم است مجلس از حیث وظیفه نظارتی خود نسبت به پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌های در مسیر تولید اقدام کند. یکی از موانع در مسیر تولید محصولات کشاورزی و صنایع دستی بروکراسی اداری و عملکرد ضعیف سازمان‌های مرتبط با شرکت‌های تعاونی روستایی است.

سازمان‌های مذکور در خرید تضامنی محصولات استراتژیک کشاورزی همکاری داشته و در این خصوص از شرکت‌ها و اتحادیه‌ها مبالغی را اخذ نموده و موظف به نظارت صحیح و کامل نسبت به شرکت‌های تعاونی و توزیع اقلام تنظیم بازاری و کیفیت آنها و ... هستند.

در مواد (۱۳۵ تا ۱۳۸) قانون شرکت‌های تعاونی مصوب ۱۳۵۰/۰۳/۱۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی ساختار نهادهای ناظر بر شرکت‌های تعاونی مشخص شده است. براساس ماده (۱۴۶) قانون مذکور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صورت ملاحظه تخلف در اداره امور شرکت‌ها یا اتحادیه‌های تعاونی و یا در مواردی که یک یا چند نفر از اعضاء هیئت مدیره یا مدیرعامل یا بازرسان قادر به انجام وظایف خود نباشند با استفاده از کلیه اختیارات پیش بینی شده برای مجمع عمومی عادی و فوق العاده شرکت یا اتحادیه مربوط می‌تواند شرکت یا اتحادیه مذکور را منحل کند یا اعضاء مزبور را برکنار و جانشین آنان را در درجه اول از بین اعضاء و در غیر این صورت به طور موقت تا تشکیل مجمع عمومی از اشخاص صاحب صلاحیت دیگر تعیین نماید.

احکام متعددی از قانون شرکت‌های تعاونی سازمان‌ها و دستگاه‌هایی را ناظر بر شرکت‌های تعاونی دانسته اما متأسفانه در خصوص توزیع کالاهای اساسی که تولید داخل بوده و توسط کشاورزان و دامداران تولید می‌شود و شرکت‌های تعاونی روستایی و عشایری و سازمان‌های ناظر بر آنها متولی مدیریت توزیع محصولات کشاورزی و دامی و همچنین تأمین نهاده‌های کشاورزی و دامی هستند. اما متأسفانه شاهد ورشکستگی شرکت‌های تعاونی روستایی و عشایری متعددی در سطح کشور بوده و از طرفی به خاطر عملکرد ضعیف تعاونی‌ها و سازمان‌های ناظر دلالان سود جو و سوء استفاده کننده عملاً به کشاورزان و دامداران ضرر و زیان‌های هنگفتی وارد می‌کنند.

با توجه به ساختار موجود در سازمان‌های مرکزی تعاون و مرکزی تعاون روستایی و با توجه به وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص و با عنایت به اینکه سازمان‌های مذکور بعضاً تا بیست درصد از سود اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی و تولید را دریافت نموده و بعضاً کارمزدهایی از خریدهای تضامنی ... دریافت میکنند. لازم است بررسی شود عملکرد این سازمان‌ها و دستگاه‌ها به چه نحو انجام می‌شود. بنابراین برای روشن شدن این موضوع که تا چه میزان سازمان‌های مذکور به تکالیف خود عمل نموده‌اند لازم است در این حوزه تحقیق و تفحص انجام گیرد.

موضوع اصلی تحقیق و تفحص از سازمان مرکزی تعاون روستایی

محور اصلی بررسی نحوه عملکرد هر یک از دستگاه‌های ناظر و متولی مدیریت شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی به ویژه سازمان تعاون روستایی در زمینه حمایت از کشاورزان و دامداران در تامین نهاده‌های کشاورزی و دامی و توزیع محصولات کشاورزان و دامداران به نحو بهینه و موقعیت و نحوه محاسبه و اخذ سودهای ۲۰ درصد و ۱۰ درصد از شرکت‌ها و اتحادیه‌های توسط سازمانهای مذکور و تعیین نحوه هزینه کرد درآمدهای حاصل از این محل

۱- بررسی نحوه هزینه کرد منابع حاصل از عملکرد سازمان‌های متولی و ناظر بر شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی

۲-بررسی نحوه عملکرد سازمانهای متولی و ناظر بر شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی در آموزش اعضا و دیگر وظایف قانونی

۳-بررسی حساب ها و گردش مالی سازمان‌های متولی و ناظر بر شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی در آموزش اعضا و دیگر وظایف قانونی

۴-بررسی میزان حقوق و مزایای کارکنان و مدیران سازمان‌های متولی و ناظر بر شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی

۵-بررسی نحوه بهره برداری ساختمان‌ها و انبارهای متعلق به سازمان‌های متولی و ناظر و شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی و نحوه هزینه کرد درآمدهای حاصل از اجاره آنها.

اسامی امضا کنندگان طرح تفحص از سازمان مرکزی تعاون روستایی:

حسینعلی حاجی دلیگانی - الهام آزاد - سید مصطفی آقا میرسلیم- موسی احمدی- محمدرضا احمدی- احسان ارکانی- سلمان اسحاقی- علی بابایی کارنامی- مجتبی بخشی پور -مجتبی توانگر -محمد صالح جوکار -انور حبیب زاده بوکانی- علی خضریان- حسن رزمیان مقدم -ابراهیم رضایی- یعقوب رضازاده

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سعید IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    0 0
    سازمان تعاون روستایی ای که بر اساس قوانین کشاورزی 50 سال پیش دارد کار می کند، و طی این دهه گذشته هم بسیاری از دامنه کاری آن یا بخش خصوصی و یا به وزارتخانه های دیگری واگذار شده است و هیچ گامی در روند توسعه درون سازمانی برنداشته است، به والا این سازمان فقط بار مالی بر گردن دولت و بیت المال دارد. و باید برچیده شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس