کد خبر 1238741
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
سعید آجرلو

اینکه آرای باطله چه سرانجامی خواهند داشت بستگی به عملکرد دولت آینده دارد و چه بسا رضایت از دولت موجب ایجابی شدن این آرا و "مشارکت مثبت" شود.

به گزارش مشرق، سعید آجرلو تحلیلگر مسائل سیاسی و مدیرمسئول روزنامه صبح نو در یادداشتی به بررسی علل میزان قابل توجه آرای باطله در انتخابات ۲۸ خرداد که به نسبت انتخابات‌های گذشته  رشدی حدود ۱۰ درصدی داشت، پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:‌

به واسطه اینکه درباره آرای باطله سخن فراوان گفته شده، سعی می‌کنم از موضعی متفاوت به چند نکته درباره این آرا اشاره کنم.

۱/ آرای باطله "پدیده" انتخابات ریاست جمهوری بود چرا که به صورت پیش بینی نشده به رتبه دوم  دست یافت و در انتخابات شوراها نیز در برخی حوزه‌ها گوی سبقت را از سایر رقبایش ربود. در حالی که بسیاری عدد مشارکت را در حدود ۴۰ تا ۵۰ پیش بینی می‌کردند، میزان نهایی مشارکت کسی را شگفت زده نکرد. از همین رو آنچه موجب شگفتی در این انتخابات شد، آرای باطله بود نه میزان مشارکت. آرای باطله جدی ترین "اپوزیسیون" برنده و بازندگان این انتخابات است.

۲/ میزان آرای باطله را بیش از هر چیز باید ادامه عملکرد دولت روحانی و واکنشی به مساله "کارآمدی" دانست. کم شدن رابطه صندوق رای با حل مشکلات اقتصادی در انتخابات مجلس یازدهم خود را بیان کرده بود اما این بار نه فقط در قالب عدم مشارکت که در رای باطله خود را نشان داد. دومین میزان رای باطله قبل از این مربوط به دور اول انتخابات سال ۸۴ یعنی دقیقا در پایان دوره ۸ ساله دولت اصلاحات در حدود ۱۷/۴ درصد بود که حدود یک میلیون و دویست هزار نفر را شامل می‌شد؛ رگه‌هایی از "اعتراض فعال" در سطح صندوق رای. نکته جالب بالا بودن نرخ رای باطله از متوسط این نرخ در پایان دو دولت مورد حمایت اصلاحات است که نیاز به دقیق شدن دارد.

۳/ آرای باطله بخشی از "بحران نمایندگی" نیروهای سیاسی را "نمایندگی" می‌کند. اگر در دوره‌های گذشته در حدود ۲ الی ۳ درصد آرای باطله چندان معنای سیاسی نمی‌داد اما در این انتخابات، میزان تقریبا ۱۳ درصدی آرای باطله حتما یک "امر سیاسی" و "مساله سیاسی" است که البته بیش از هر جا ریشه در جامعه شناسی سیاسی دارد. به همین واسطه رای باطله، "رای بی‌سر" یا "رای بی‌نامزد" است که ضمن رای منفی به نامزدهای "حاضر" به دنبال نامزد "خود" می‌گردد و راه به قدرت رسیدن او را از مسیری غیر از صندوق رای نمی‌جوید. این نوع از مشارکت در عین حال "خشم" خود را از نیروهای سیاسی موجود نشان می‌دهد و به نحوی به هیچ جریانی "نمایندگی" نمی‌دهد و از جریان‌های سیاسی موجود عبور می‌کند و به تعبیری می‌تواند نمادی از "نه" به جریان‌های سیاسی رسمی در صحنه انتخابات باشد.

به واسطه بی‌سر بودن این رای، چندان عجیب نیست که از راست افراطی تا چپ افراطی، از احمدی نژاد تا تاج زاده بر موج این رای سوار شوند. گرچه تا حدود زیادی صورت این آرا "نهان" است اما لیدر سیاسی این آرا "پنهان" است و جنبه رازگونه دارد. پیش از این اصلاح طلبان خود را نماینده "جامعه جنبشی" در سال ۷۸ و ۸۸ معرفی کردند و خود را حد فاصل "خیابان" و "سیاست" دانستند. این میزان رای باطله اما خود "رای جنبشی" است که خود را در عبور از اصلاحات تعریف کرده است و طبیعتاً ممکن است به خط تجدیدنظرطلبی در اصلاحات قدرت بیشتری بدهد.

۴/ رای باطله در حد فاصل "مشارکت ایجابی" و "تحریم" جنبه "مشارکت منفی" دارد. در حالی که در تحریم نوعی "قهر" و شاید "بی‌طرفی" نسبت به انتخابات و حتی نوعی احساس "از خودبیگانگی" و "شی‌ء گشتگی" به سیاست مشاهده می‌شود، در رای باطله همچنان "امر سیاسی" زنده است اما خود را به جای "رای مثبت" در "رای منفی" بیان می‌کند. این جنس از رای عملا جنبه‌های "بی‌طرفانه" تحریمی‌ها را پررنگ می‌کند و فضای درونی سیاست را متکثرتر خواهد کرد. ما با نیروهای اجتماعی مواجه هستیم که نیروی سیاسی متناسب با تفکر خود را نیافته‌اند اما از سیاست کناره نگرفته‌اند. به تعبیری خواسته‌هایشان بزرگ‌تر از نامزدهای در صحنه اما رویکردشان همچنان متناسب با سایز صندوق است. این افراد بر خلاف تحریمی‌ها که با نهاد انتخابات قهر کرده‌اند فقط با نامزدها قهر هستند نه با صندوق. پیش از این اصلاح طلبان خود را نماینده جامعه جنبشی در سال ۷۸ و ۸۸ معرفی کردند و خود را حدفاصل "خیابان" و "سیاست" دانستند. این میزان رای باطله اما خود "رای جنبشی" است که خود را در عبور از اصلاحات تعریف کرده است. "بی قدرتان" این بار قدرت خود را در "نه" به نامزدهای سیاسی بیان کردند نه در مشارکت مثبت و تحریم.

 ۵/ رای سفید یک کنش اعتراضی و از سر دلخوری و سرخوردگی و شاید یک مرحله قبل از رادیکالیسم و یا حتی ناامیدی است؛ به دنبال رساندن صدای خود است چون احساس می‌کند که صدای او شنیده نمی شود. در عین حال مایل نیست که گلایه و یا حتی خشم خود را تبدیل به رادیکالیسم کند و البته هنوز ناامید و افسرده نشده و مانند تحریمی‌ها بی‌طرف یا حتی قهر با صندوق نیست و شکل منفعلانه به خود نگرفته است. از همین رو رای باطله صورت منفی مشارکت و صورت مثبت تحریم است.

۶/ اینکه آرای باطله چه سرانجامی خواهند داشت بستگی به عملکرد دولت آینده دارد. چه بسا رضایت از دولت موجب ایجابی شدن این آرا و "مشارکت مثبت" شود حال آنکه عدم رضایت از دولت می‌تواند این آرا را به آرای تحریمی اضافه کند. البته پدیده بودن آرای باطله در صورت ادامه بحران کارآمدی می‌تواند منجر به قاعده و با جذب آرای تحریمی به وزن این آرا در سال‌های بعد افزوده شود. این "نه" به نیروهای سیاسی و اعتراض به کارآمدی را نه از راه غیرسیاسی بلکه باید از راه سیاسی درمان کرد. چیزی حدود ۲۳ میلیون رای که نصیب اصول‌گرایان و در صدر آنها سید ابراهیم رییسی شد، می‌تواند فرصتی برای احیای سرمایه اجتماعی ایجاد کند. بیش از یک سوم از واجدان شرایط به تحول امید دارند و با اقدامات شجاعانه و استفاده از ظرفیت‌های مردمی می‌توان این سرمایه را پس از احیا گسترش هم داد تا هم رای باطله را تبدیل به مشارکت مثبت کرد و هم رفته رفته از حدود ۵۰ درصدی که رای نداده‌اند، کاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • فاطمه IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    10 10
    رای سفید رای باطله نیست. رای ماخوذه صحیح است
    • محسن CH ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      4 0
      نه عزیزم، هر برگ رأیی که حاوی نام یکی از کاندیداهای موجود نباشد، به بیان دیگر، هر برگ رأیی که در سبد رأی هیچیک از کاندیداها ریخته نشود، در سبد آرای باطله ریخته می شود، یعنی رأیِ باطله است. بنده خودم دو بار در شعبه حضور داشته ام و یک بارش مسئول حوزه بودم.
    • محسن CH ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      6 1
      در پاسخ قبلیِ بنده به این نظر، که کلمۀ «عزیزم» بکار برده بودم، نام صاحب محترم کامنت رو نخونده بودم. عذرخواهی می کنم.
    • جوجه تیغی بدنساز IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      0 2
      محسن من پسرم عزیزم عزیزم عزیززززمممممم
    • محسن US ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      1 0
      جناب جوجه تیغی بدنساز، گویا منظور بنده رو درست متوجه نشدید، و البته اِشکال از بیانِ نارسای من بوده. منظورم این بود که اگه نام اون کاربر محترم رو خونده بودم، دیگه ایشون رو با اون لفظ خطاب نمی کردم، چون شرعاً چنین خطابی به شخص نامحرم صحیح نیست.
  • 088526 IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    4 5
    امیدوارم نظام و دولت جدید جبران کنه این رای اعتماد مردم را
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      0 0
      زحمت بکشی و بیائ حوزه تد صف وایسی .. بعد رای بی نام یا چرند بنوبسی بندازی تو صندوق .. شرکت کردی لا اقل بنویس چی میخواهی ...والا همه که دفتنرای دادن همه مشکل داشتن .. همه از دولت حاضر گلایه دارند .. دولت جدید که نیامده که. عملش نشان رفتارش خواهد بود.. به هر حال زحمتی کشیدی ،،، فقط بگی امدم و نامزدها را تایید نمیکنی .. اقایان یادتان باشی جمهور اسلامی است .. اگر با کلمه اسلامی ناراحتی خیلی ها خون دادند تا انچه هست به ثمر نشست .. اگر نه هر چه اسلام شناس تر واجد رای است .. نمبتوانی با این حرف مخالف باشی ... اصلاح طلبها همین را میگویند .. دین را بردارید ... جمهور تنها .. ر جمها تنها حد اقلش یا لیبرال است یا سووسیلیست یا کمونیست ،،، و نو فکران یک نو. میزارن جلو جمهور اینج باید گفت بس کنید ... انچه که تا کنون دیدید همان لیبرالیسم است و دشمن جمهور .. کسورهای دیگر ببینید .... فکر کنید
  • IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    3 6
    اول که همه عاشقان ایران و حامیان جمهوری اسلامی حتما نمازخون و روزه بگیر نیستن که فتوای حرام و حلال رای سفید رو عمل کنند.دوم هم تشخیص اینکه رای سفید به ضرر نظام هست با خود فرده ممکنه تشخیص بده بنفع نظامه فقط حضورش.
  • محیا IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    2 5
    من خودم رای سفید دادم ولی طرفدار نبودم اما بد ایران را هم نمیخواستم.اخرش برای خاطر خودم رای دادم چون من توی این کشور زندگی میکنم هر اتفاقی بیفته منم درگیرش میشم بالاخره
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    0 3
    قراره این آقایون به اصطلاح اصلاح طلب برای مردم کار کنند یا مردم قراره به این آقایون خدمت کنند؟!!! مردم در انتخابات سال ۹۸ و ۱۴۰۰ ثابت کردند که دیگر تمایلی ندارند این آقایون برایشان کار کنند. این آقایون اگه واقعا طمع قدرت ندارن تنها راه حلی که دارن عذرخواهی از مردم و اعلام بازنشستگی است ،و نه تهدید دولت و حاکمیت برای تشکیل دولت ائتلافی و پیدا کردن جایی برای این آقایون تو دولت و کشور. همانطوری که جناب آقای حداد عادل فرمودن نقشه سیاسی کشور تغییر کرده و می بایستی طیف جریان انقلابی با ارائه تعریفی نو از انقلابی گری در گام دوم انقلاب و آغاز قرن جدید و با تحول در گسترش دایره معیارها و شاخص ها تا آنجا که می تواند این قشر از مردم را جذب جریان انقلابی نماید و این کار شدنی و امکانپذیر است .
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    4 0
    خیلی از افراد چون نامزد آنها در انتخابات رد صلاحیت شده بود، بزرگی کردند و در انتخابات شرکت کردند ولی رای سفید دادند که اگر شورای نگهبان این رویه خود را اصلاح نکند ممکن است این آرای سفید و یا باطله در دوره بعدی تبدیل به عدم مشارکت بشود
  • احمد DE ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    3 1
    خلاصه این متن اینکه همه از نظام راضی ان، اگه هم رای باطله هست تقصیر دولته . برای زمان دولت آقای ریسی هم تا دو سال اول بازم همه تقصیر ها گردن دولت حسن روحانی عه، برای دو سال دوم حالا باید فکر کنیم ببینیم چی میتونیم گیر بیاریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس