کد خبر 1237339
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶
شش شهرستان دیگر افغانستان به کنترل طالبان درآمد

در افغانستان چه خبر است؟ آیا پیشروی‌های طالبان، عجیب و مشکوک نیست؟ آیا این تحولات با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور مرتبط است؟ با مذاکراتی که آمریکا و طالبان داشت چطور؟

به گزارش مشرق، جعفر بلوری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: مدتی است خبرهای مهم و در عین حال عجیب و «مبهمی» از افغانستان، کشور همسایه ایران منتشر می‌شود: «پیشروی سریع طالبان در شهرهای مختلف افغانستان و سقوط یک به یک شهرهای این کشور»!

طی ۱۰ روز گذشته، تقریبا روزی نبوده که خبری از سقوط شهری در افغانستان مخابره نشده باشد. اگرچه در لابه‌لای اخبار این سقوط‌ها، خبرهایی هم از بازپس‌گیری برخی شهرها به دست نیروهای دولتی مخابره شده اما خبر پیشروی‌های سریع طالبان، چیزی نبود که سایر اخبار بتواند آن را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. کار به جایی رسید که در برخی روزها اعلام می‌شد، ۸ شهر افغانستان در یک روز به دست طالبان افتاد! حالا هم خبر رسیده که، طالبان مدعی است، کنترل ۸۰ درصد این کشور را در اختیار گرفته و هیچ بعید نیست، خبر سقوط کابل را هم طی هفته‌ها یا حداکثر چند ماه آینده بشنویم! دیروز «ان‌بی‌سی نیوز» نوشت: «طالبان، خود نیز از سرعت پیشروی‌هایی که می‌کند، غافلگیر شده است»؟

در افغانستان چه خبر است؟ آیا پیشروی‌های طالبان، عجیب و مشکوک نیست؟ آیا این تحولات با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور مرتبط است؟ با مذاکراتی که آمریکا و طالبان داشت چطور؟ و بالاخره اینکه، آیا این تحولات خطری برای ایران خواهد داشت؟

برای رسیدن به پاسخ‌های این سؤال، ابتدا باید نکاتی روشن شود. نکاتی مثل اینکه، آیا این طالبانی که از آن حرف می‌زنیم، همان طالبانی است که مثل داعش سر می‌برد و قتل شیعیان را مباح و در برخی جاها حتی حلال می‌داند؟ بخوانید:

۱- آنچه در رسانه‌های افغانستان و سایر کشورهای جهان درباره تحولات جاری در این کشور منتشر شده نشان می‌دهد، در این پیشروی‌ها خبری از جنایت‌های هولناک، شبیه جنایات داعش در عراق نیست. طالبان حتی اعلام کرده کاری با شیعیان این کشور هم ندارد (و تا لحظه تنظیم این گزارش نیز خبری درباره جنایت این گروه علیه شیعیان افغان لااقل، مخابره نشده است). طبق این گزارش‌ها، خبری از قتل‌عام غیرنظامیان بی‌گناه و تخریب خانه‌ها هم نیست و آنچه هست، صرفا درگیری با نیروهای مسلح دولتی است. منابع خبری در این کشور حتی می‌گویند، درگیری‌ها با نیروهای نظامی دولت افغانستان است و غالبا نیز، همین نیروهای مسلح به همراه مقامات محلی خیلی راحت و بدون مقاومت به طالبان می‌پیوندند. شاید پاسخ یکی از سؤال‌های این یادداشت و «راز پیشروی‌های سریع طالبان»، در همین نکته نهفته باشد! اینکه چرا نیروهای مسلح و مقامات محلی مقاومت نمی‌کنند نیز در جای خود، نیاز به بررسی دارد که اینجا ما، فقط به گوشه‌ای از آن ‌اشاره‌ای کرده و می‌گذریم. طبق گفته‌های کارشناسان افغان که در ایران زندگی می‌کنند، طالبان، نیروی یکدست و منسجم نیست که صدر تا ذیل آن با هم هماهنگ بوده و مثل یک نیروی آموزش‌دیده ارتش عمل کند. بسیاری از اعضای این گروه، چه‌بسا، قربانیان جنگ و جوانانی هستند که خانواده خود را در ناآرامی‌ها از دست داده‌اند و به دلیل فقر و برای گذران زندگی یا حتی انتقام و یا داشتن یک نوع احساس تکلیف به این گروه پیوسته‌اند. جمعیت قابل توجهی از مردم افغانستان نیز بنا به دلایلی از جمله بی‌اعتمادی به دولت‌های خود، در بسیاری مواقع، مشکلات خود را نه با مراجعه به مراکز دولتی که، رجوع به ریش سفیدها یا همین بزرگان طالبان حل و فصل می‌کنند. به عبارتی، نیروهای طالبانی که امروز از آن حرف می‌زنیم، اولا نیروی یکدست و هماهنگی نیست ثانیا، با طالبانی که می‌شناختیم و مثلا سر می‌برید، تفاوت‌هایی کرده است. طالبان این تغییر رویه را رسما نیز اعلام کرده ‌اما میزان صحت و سقم این ادعاها نیاز به بررسی جدی دارد.

۲- فضای حاکم بر تحلیل رسانه‌های غرب به ویژه آمریکا از تحولات افغانستان این است که، چون آمریکایی‌ها در حال خروج از افغانستان هستند، این کشور در حال سقوط است که در این باره هم باید گفت، اولا آمریکایی‌ها با هماهنگی با همین طالبان و طی مذاکرات رسمی که با آنها داشتند، در حال خروج از افغانستان هستند و چنانچه بپذیریم، «این خروج آمریکاست که باعث سقوط افغانستان می‌شود»، خود به خود به این نتیجه خواهیم رسید که، طالبان در این پیشروی‌ها کاملا با آمریکا هماهنگ است. به این نکته هم باید توجه داشت که آمریکا، همزمان با خروج از افغانستان، در حال لنگر انداختن در پاکستان است تا دلایلی که در این ۲۰ سال به خاطر آنها در افغانستان حضور داشت را از دست ندهد! طی هفته‌های اخیر بارها اخباری از سفر مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا به پاکستان در بالاترین سطح برای تاسیس دو پایگاه بزرگ نظامی و اطلاعاتی منتشر شده است! این یعنی، آمریکا هنوز در منطقه حضور دارد. اما آنچه در این بین مهم است اینکه، آمریکا با هدف اعلامی مبارزه با تروریسم (القاعده و بعدها طالبان) به افغانستان لشکرکشی کرد و همه این تحولات که برشمردیم (مذاکره با طالبان، هماهنگی با این گروه شبه‌نظامی و...) نشان می‌دهد، آمریکا در رسیدن به هدفش شکست خورده است. از نوع تحلیل رسانه‌های آمریکایی(که در خطوط ابتدایی بند ۲ این یادداشت به آن اشاره شد) این برداشت را هم می‌شود کرد که، آمریکا با هماهنگی کامل با طالبان در حال انتقام‌گیری از مردم افغانستان است. آمریکایی‌ها چند تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده‌اند و به اهداف اعلامی خود نرسیده‌اند لذا بعید است، به راحتی از این کشور خارج شوند. با نیم‌نگاهی به مذاکرات پیدا و پنهان آمریکا با طالبان شاید تحولات جاری در افغانستان حاصل یک تقسیم کار بین این دو باشد. هدف نیز، تشکیل یک «دولت طالبانی» که در ظاهر با طالبان قبلی فرق دارد باشد. برای چه؟ برای آزردن کشوری که اصلا، هدف از لشکرکشی به منطقه، آن بوده است: ایران!

۳- بررسی اینکه تحولات جاری در افغانستان، چقدر می‌تواند برای ما که همسایه‌اش هستیم، مخاطراتی داشته باشد هنوز زود است. طبق آخرین گزارش‌ها، مردم افغانستان برای مقابله با پیشروی طالبان مسلح شده‌اند و اگر تحولات به همین شکل جلو برود، این کشور روزهای خونینی به خود خواهد دید. درباره ورود شیعیان افغانستان به این جنگ به طور مستقل نیز، خبر قابل توجهی مطرح نشده است، با این نظریه که آمریکایی‌ها به راحتی می‌توانند، این جنگ را به جنگ «شیعه و سنی» بدل کرده و به یکی از آرزوهای طولانی خود در منطقه دست یابند. ضمن اینکه، چنانچه این جنگ به همین شکل ادامه یابد، ما باید منتظر سیل پناهجویان افغان به کشورمان باشیم.

۴- یک نکته مهم درباره تحولات افغانستان، به دولت آقای «اشرف غنی» باز می‌گردد. بسیاری رئیس‌جمهور فعلی افغانستان را فردی غربگرا می‌دانند که هر آنچه آمریکایی‌ها طی این سال‌ها گفته، مو به مو اجرا کرده است. نتیجه این رویکرد نیز، امروز خود را نشان داده است! همین حالا که در حال مطالعه این یادداشت هستید هم، ایشان برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی (و احتمالا گرفتن کمک) به واشنگتن سفر کرده است. ریشه اصلی آنچه در افغانستان جریان دارد، به همان دلیلی که رسانه‌های آمریکایی در تحلیل خود می‌آورند، همین آمریکاست. اگر این تحلیل را که، «طالبان پس از مذاکره با آمریکا و هماهنگ با این کشور در حال پیشروی است» درست بگیریم، آقای ‌اشرف غنی باید متوجه شده باشد که، راه را ‌اشتباه رفته است. نزدیک‌ترین دلیل برای اینکه، نمی‌شود به آمریکایی‌ها اعتماد کرد، همین وضعیت افغانستان است. بحران‌های داخلی قبل از همه، راه‌حل‌های داخلی می‌طلبد. قطعا راه‌حل بحران افغانستان، رجوع به عامل بحران نیست. اگر آمریکا قرار بود افغانستان را آباد کند، در این ۲۰ سال آبادش کرده بود.

۵- اگر طالبان، همان طالبان ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰ شمسی باشد، قدرت گرفتن آن در افغانستان نه به صلاح ایران و نه به صلاح هیچ کشور دیگری در منطقه نخواهد بود؛ اما به صلاح آمریکا؛ چرا، خواهد بود! مگر اینکه، این گروه پرنفوذ تغییر رویه داده و صرفا قصد سهیم شدن در قدرت را داشته باشد که در این صورت، ماجرا متفاوت خواهد بود. شاید این گروه در حال پیشروی است تا پس از خروج آمریکا، با دستان پر وارد مذاکره شده و سهم بیشتری از قدرت را از آن خود کند. در این بین اما حواس‌ها به کشورهای فرصت‌طلبی مثل ترکیه نیز باید باشد. این کشور نشان داده برای رسیدن به برخی بلندپروازی‌ها، به استقبال ماجراجویی می‌رود. ماجراجویی‌های این کشور در ماجرای قره‌باغ، سوریه، عراق، یونان، لیبی و...نشان می‌دهد، برخی کشورها نانشان در بحران‌سازی است!

۶- می‌گویند «ناپلئون بناپارت»، برای حل برخی مشکلات و مسائل بعضا پیچیده کشوری، راه‌حل جالبی داشت. وقتی نامه‌های وزرا و فرماندهان نظامی و سایر مقامات را درباره برخی مشکلات و مسائل جاری حکومت دریافت می‌کرد، آنها را روی میز گذاشته و نمی‌خواند چون معتقد بود «مرور زمان» حلال برخی از این مشکلات خواهد بود یا به حل شدن برخی از آنها کمک خواهد کرد. مسئله افغانستان به دلیل داشتن بازیگران متعدد داخلی و خارجی پیچیده است و تحلیل و پیش‌بینی تحولات بعدی آن سخت. در تحولات جاری افغانستان نیز روزها و هفته‌های آینده به شدت حساس خواهند بود و بهتر از هر کارشناس و تحلیلگری آینده پیش روی افغانستان را، نشان خواهد داد. باید منتظر بود و اقدامات بعدی طالبان، آمریکا، ترکیه، دولت فعلی افغانستان و از همه مهم‌تر مردم این کشور را دید تا بتوان تحلیل دقیق‌تری از این تحولات داشت. در این بین هوشیاری و اقدام هیچ یک از بازیگرانی که برشمردیم، مهم‌تر و موثرتر از مردم شجاع افغانستان نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    4 2
    این حرکت طالبان قابل پیش بینی بود و البته ربط به تحولات منطقه هم دارد ترکیه هم بله تقریبا نقشه اش روشن و مشخص هست و مدیریت این مسائل با ترکیه است
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      2 4
      سفر چند ماه قبل سران طالبان و ملاقات با حسن روحانی در تهران...
    • روزبه IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      0 0
      پروفسورهای داخلی گوش به عنترنشنال سعودی، میشه بگن اگه باز ما مداخله نکنیم چه اتفاقی میتونه بیفته؟ سیل مهاجران افغانی، بی دولتی، نا امنی، قاچاق مواد و انسان، بحران حق آبه های دشت سیستان، گرایش به سلفی گری و ... بخشی از بحرانی خواهد بود که در مرزهای شرقی، کشور رو با مخاطره مواجه خواهد کرد، حالا دوستان دانشمند داخلی مثل جناب زیبا کلام هم میشه لطف کنن بفرمان دموکراسی آمریکایی که 20 سال پیش وارد منطقه شد کجا تشریف داره؟ یا منظورشون فقط، کشتار، تعدد سازمانهای تروریستی،مهاجرت،ویرانی،ناامنی و ... است که با وارد شدن آمریکاییها به منطقه هر روز بیشتر از دیروز شده
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      0 0
      رفتن غیر مترقبه دوستم به ترکیه از صحنه جنگ در فاریاب ببهانه بیماری چیست . چرا شما و غرب .. یک حکایاتی در پشت این بازی طالبان وجود داره . طالبان اونقدر که گنده اش میکنند توانائی ندارد . بیشتر جنبه تبلیغاتی و روانی موجب گرفتن شهرها و دهات دور دست شده . هدف احتمالا بمیدان بزدن نیروهای ملی و به طریقی کشتار آنانست . بازی کثیف آمریکا و دوستان منطقه ای
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      0 1
      بنظر شما روحانی چی به طالبان گفته
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    13 0
    طالبان همان حیواناتی هستندکه عروسی رابه خاک وخون میکشنو انسانهای پست وکثیفی که خونخواری درذات آنهاست کاش ایران درکنار ناتوبه این کشورکمک میکرد
  • همت الله IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    5 2
    جای حاج قاسم خالیه که از روز روشنتر کل ماجرا رو برامون بگه. فدای اون قد و بالاش که دیگه نداریمش.
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    6 3
    مردم افغان فاطمیون را تجربه کردند عجیب است که منش و مکتب فاطمیون را توسعه نمی دهند و نگاهشان به غیر است.
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      2 1
      فاطمیون در سوریه با همراهی ایران و دولت سوریه و روسیه و ایران و حزب الله موفق شدند در افغانستان نه دولتش مثل سوریه است نه ایران و روسیه حضور نظامی دارن
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    3 1
    احسنت گزارش خوب و نسبتا جامعی بود فقط نسبت به مواضع ایران چه نظامی یا سیاسی بهتر بود توضیحاتی داده میشد
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      3 0
      یادم هست بعد از حوادث 11 سپتامبر که آمریکا به افغانستان حمله کرد و آنجا اشغال کرد، صحبت از این بود که آمریکایی ها می آیند کشور افغانستان را آباد و پیشرفته می کنند و به عنوان الگو در منطقه می شود با این کار کشور ایران در وضعیت سرشکستگی و آچمز شدن قرار می گرفت که بگویند نگاه کنید هر کسی با آمریکا بود کشورش چه پیشرفت و توسعه ای نمود. اما در عمل دیدیم چه شد. قابل توجه همه که آمریکایی جماعت مانند انگل لستان فقط دنبال نابودی کشورهای دیگر و پیشرفت خود است.
  • ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    1 8
    راه حل افغانستان دست ترکیه هست فقط.امریکا چند ساله فقط افغانستان خورده و خوابیده هیچ اراده ای واسه جنگ نداشته فقط خواسته اونجا لنگر بندازه و نفوذ منطقه ای خودش رو حفظ کنه وگرنه چند هزار نفر تروریست کلاش بدست که اینهمه لشکر کشی و لفت دادن نداره.دولت افغانستان باید بجای کشیدن ناز بایدن با ترکیه وارد مذاکره بشه تا مثل تجربه لیبی که همه کشور غیر طرابلس توسط حفتر و نیروهای تحت حمایت امارات و عربستان و مصر تصرف شده بود و طی چند هفته با تسلط پهپادی کل این مناطق تصرف شده پاکسازی بشه وگرنه باید منتظر یک حکومت افراطی دینی دیگر در منطقه باشیم
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      0 1
      ۰۱:۳۰ ترکیه خود عامل نا امنی است و پس دهنتو بیبیند حرف مفتم نزن مزدور 200 دلاری.
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    11 0
    به زودی با تروریست های تکفیری و خونخوار طالبان و امارت اسلامی ایشان همسایه خواهیم شد.
  • مهدی IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    3 2
    در مقابل عبارت ناپلئون، امیدوارم با لگد دشمنان از خواب بیدار نشوید.
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      1 2
      الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن نامَ عَن عَدُوِّهِ أنبَهَتهُ المَكايِدُ .[غرر الحكم : 8672 .] امام على عليه السلام : هركه از دشمن خود در خواب غفلت فرو رود ، دسيسه های [دشمن] او را بیدار خواهد کرد .
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      2 2
      الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن نامَ عَن عَدُوِّهِ أنبَهَتهُ المَكايِدُ .[غرر الحكم : 8672 .] امام على عليه السلام : هركه از دشمن خود در خواب غفلت فرو رود ، دسيسه های [دشمن] او را بیدار خواهد کرد .
  • IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    2 0
    باید فکری کرد
  • دانیال GB ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    5 3
    آشکار است که این طالبان ، طالبان 20 سال پیش نیست. آن ها می گویند در این سال ها علیه اشغالگران خارجی و دست نشاندگان آن جنگیده اند. این سخن در هر جای دنیا برای هر مخاطبی موجه به نظر خواهد رسید. می توان آن ها را یک جنبش مقاومت علیه اشغال دانست. فراموش نکنیم یکی از قراترین پیام ها در شهادت شهید سلیمانی را طالبان صادر کرد. این طالبان طالبان 20 سال پیش نیست.
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    به نظرم اگر ایران مانند مساله قره باغ در روزهای آینده اظهار موضع رسمی کند خیلی از تکلیف مردم افغانستان حل خواهد شد
  • عبدالله مومن IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    8 2
    تحویل افغانستان به داعش وهابی
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      1 0
      الان وقتشه جهادیا برن افغانستان
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    7 0
    تروریست های حیوان از لونه هاشون اومدن بیرون
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      5 1
      اقا پس این متخصص افغانستان دقیقا داره چی کار میکنه؟
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    4 3
    بگویم چه خبر است؟ طالبان و دولت افغانستان با نقشه قبلی توسط آمریکا در حال بازی برای تجزیه افغانستان اند و خودشان هم نمی فهمند! حالا من تعجب می کنم از یک عده ای که طالبان رو تطهیر می کنند و این گروه وحشی رو که تظاهر به مردم دوستی و عدم فرق میان شیعه و سنی می کنه را عامل نجات مردم می دانند!!!! من کور نیستم و می بینم آن روزی را که عزم مردم شیعه افغانستان را بشکنند از کشته ها پشته ها بسازند!!! این تغییر رویه ظاهری هیچ وقت باطن طالبان رو عوض نمی کنه
  • محمد رضا IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    11 2
    چرا اخبارتون در مورد طالبان نسبت به قبل تا اینحد تغییر کرده؟ آیا ظریف این گروه تروریستی رو تطهیر کرده یا شما ..طالبان بصورت علنی و در مقابل دوربین ایران رو تهدید کردن و از تصرف مشهد و تایباد حرف میزنن
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      5 2
      دکتر ظریف کبیر صرفا مجری تصمیماته
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      1 1
      تو رو خدا لقب کبیر رو کنار ی بی سواد مثل ظریف قرار ندین باو
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    یاد جمله اشرق غنی افتادم که میگفت نفت در برابر آب....
  • ا.ک. IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    4 1
    یکی از دلائل تحولات اخیر میتواند تلاش آمریکا و پاکستان برای پرهزینه کردن مسیر عبور راه ابریشم از طریق افغانستان به ایران و تغییر مسیر آن به مسیری غیر از ایران (پاکستان-عربستان یا تاجیکستان-ترکمنستان)باشد.
    • یک افغانستانی شیعه IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      0 0
      پر هزینه کردن راه ابریشم ؟ این حرف شما کمی خنده دار است. اصلا با روی کار آمدن طالبان فکر و خیال راه ابریشم و وصل کردن خط آهن هرات به مزارشریف و تاجیکستان را به خواب باید ببینید. با نفوذ سنگینی که دولت امارات و قطر و عربستان و پاکستان و حتی آمریکا روی طالبان دارند هرگز اجازه بوقوع پیوستن چنین اتفاقی را نخواهند داد. مضاف بر اینکه خوده پشتون ها هم بطور تاریخی از شیعیان و آریایی تباران نزدیک به ایران بدبین بوده و وحشت دارند . من پیش بینی میکنم سرنوشت این طرح به سرنوشت طرح خط لوله گاز ایران به پاکستان و هند تبدیل خواهد شد.طالبان و کشور هایی که نفوذ روی طالبان دارند هرگز اجازه چنین چیزی را نمی دهند.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    2 2
    کل داستان 1-خروج آمریکا وناتو2- جنگ داخلی وقدرت گرفتن طالبان3- فرار و ترس ارتش افغانستان برای دفاع از مردم4-ورود پاکستان و ترکیه برای حمایت از جنگنجویان داوطلب5- ورود داعش 6-ورود دوباره آمریکا وناتو وآخر هیچ...ویرانی بیشتر افغانستان
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 6
    تمام اینها دامی است که آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران و خروج خود از بحران انجام می دهد ما به 100 احمد شاه مسعود دیگر در افغانستان احتیاج داریم
  • یک افغانستانی.حتما بخوانید IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    10 1
    خواهش میکنم حتما بخوانید و حقیقت را در یابید. ایران متاسفانه در تحولات افغانستان سکوت کرده.حداقل 50% جمعیت افغانستان شامل شیعیان هزاره و آریایی تباران تاجیک طرفدار کشور ایران هستند ولی ایران بنظر میرسد با طالبان پشتون تبار وارد نوعی تعامل شده است. باید بگویم ایران اشتباه بزرگی را در حال مرتکب شدن است.ایران فکر میکند طالبان ضد آمریکاست شاید فعلا اینگونه باشد ولی بترسید که اینها قدرت دستشان بیفتد و خرشان از پل بگذرد.بعنوان نمونه هرات از دیر باز خانه ی فارسی زبانان و ایرانی تباران بوده کاش می توانستید به مناطق تحت تصرف طالبان در هرات یک خبرنگار میفرستادید و میدیدید که چگونه مردم نواحی تحت تصرف طالبان در ولایت هرات سالها شستشوی مغزی شده و چقدر از ایران نفرت در دل دارند.بعد نظر مردم مناطق تحت تصرف طالبان را در مورد داعش و عربستان سعودی و ... بپرسید و ببینید که چقدر مردم اینها را دوست دارند ! ایران ستیزی و البته شیعه ستیزی بشدت در مناطق تحت تصرف طالبان موج میزند.فریب حرف های مقامات طالبان را نخورید اینها فعلا برای منافع شان میگویند ما با ایران و شیعیان و ... هیچ مشکلی نداریم. و اگرنه که ما در افغانستان بوضوح داریم می بینیم که ایران و البته شیعیان از نظر اینها هنوز یک رافضی و بعضا مرتد هستند.یادتان رفته که همین چند ماه پیش در قطر اینها گفتند که ما در حکومت امارت اسلامی آینده مان به هیچ وجه مذهب شیعه را برسمیت نمی شناسیم؟نویسنده نوشته ما ندیدیم طالبان با شیعیان کاری داشته باشد. شما در اینترنت سرچ کنید در روز 29 خرداد سال 1400 طالبان به محض تصرف منطقه شیعه نشین سرتگاب دایکندی صد ها خانه را به آتش کشیده و پس از انجام جنایت زمین سوخته به هیچ کسی رحم نکردند. بروید سرچ کنید که عربستان سعودی با چراغ سبز طالبان و حتی دولت اشرف غنی در حال ساخت ده ها مدرسه اسلامی زیر نظر مولوی های سعودی در افغانستان است. افغانستان تا ده سال آینده شعبه دوم عربستانه سعودی خواهد شد اما اینبار در مرز های شرقی ایران.
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      4 0
      افرین
    • حقگو IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      3 0
      درست است با داعش از غرب خواستن حمله کنن شکست خوردن ولی این بار از شرق می خوان حمله کنن ! بهتره تجربه صفویه رو درس عبرت بگیریم که هرچقدر عثمانی از غرب حمله کرد نتونست پیروز شود ولی اشرف افغان از شرق حمله کرد و پیروز شد .
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    3 5
    چو بیشه تهی ماند از نره شیر / شغالان درآیند آن‌جا دلیر دشمنان چون دیدن قاسم سلیمانی ها و احمد شاه مسعودها شهید شدند جرات پیدا کردند دوباره رفتار کثیف خودرا در رابطه با مردم مظلوم و ستم دیده همسایه ما تکرار کنند اما این نسل زنده و درجنگ است طالبان دست پرورده صهیونیزم جهانی است و هیچ فرقی بین یک طالب و داعشی و سرباز ارتش رژیم صهیونیسی نیست
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      5 3
      اگر فرصت کنند شکم زن باردار مسلمان را دریده ، طفل و مادر را بجرم مسلمان بودن شهید میکنند
    • حقگو IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      5 0
      احمد شاه خودش دستش به خون بی گناهان آلوده بود مثل ماجرای قتل عام کابل
  • جواد IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    4 1
    طالبان ضدیت و دشمنی با شیعیان را هرگز متوقف نخواهند کرد تغییر رویکرد مقطعی و برای فریبکاری است.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    1 0
    طالبان با آن ریشی که دارد ریشه در ارتجاع و سلفیگری دارد و صد در صد علیه جمهوری اسلامی خواهند بود و عدم ابراز آن در این برهه از زمان بدلیل جلوگیری از دخالت ایران در تشکیل دولت آنهاست و حتماً با آمریکا توافق کرده اند تا پس از خروج ارتش آمریکا از افغانستان یک رژیم وهابی تحت الحمایه سعودیها بر ضد جمهوری اسلامی در افغانستان بوجود آورند و ضمن قطع تمامی مراودات اقتصادی با ایران به تحریم بیشتر ایران مورد نظر آمریکا کمک کنند و یک تهدید امنیتی جدید را در غرب کشور برای ایران ایجاد نماید لذا لازم است تا دولتمردان ما به این مسئله واقف باشند.
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    3 0
    باید مراقب تحرکات منطقه باشیم. خدا رحم کنه
  • انرژی هسته ای IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    1 3
    حاج قاسم که رفت شغال ها شیر شدند
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    2 0
    مگه همینا نبودن که اومدن ایران
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    3 1
    شما که باید خوشحال باشی. بالاخره جنبش اصیل مردمی افغانستان داره باهاتون همسایه میشه. خخخخخ
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    3 1
    سقوط کابل و تسخیرش توسط طالبان حتمیه . ردخور نداره
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    4 0
    خدا بخیر بگذرونه
  • بیسیمچی IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    دوستان و نویسنده مقاله همه بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای را نام بردند غیر از اصلی ترین و خطرناکترین دشمن یعنی رژیم کودک کش صهیونیستی. تردید ندارم که با توجه به قدرت روز افزون مقاومت، ظرفیت های تازه رونمایی شده حماس در جنگ اخیر سیف القدس، توسعه ی توانمندی های نظامی و هسته ای ایران و به قدرت رسیدن جریان انقلابی در ایران، رژیم کودک کش قطعا در ماه ها و حتی روزهای آینده شاهد تنش های بیشتر در منطقه و حتی حملات دشمن به تاسیسات نظامی و هسته ای خواهیم بود. چنانکه در چند روز اخیر حمله ای به مرکز اتمی در کرج روی داده است. البته بنده شخصا برای جهاد با صهیونیست ها لحظه شماری می کنم. اما ترجیح می دهم این در گیری با یک حمله برق آسا و غافلگیر کننده علیه ما آغاز نشود.
  • ازاده IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    پاید خروج کامل آمریکا از منطقه صورت پذیرد
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    خبرای بد
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    خدا رحم کنه بهمون
  • CA ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    معلوم نیست بعد دیدار طالبان با روحانی چه خوابی برا ایران دیدن
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    0 0
    بحران هدفش ایران باشد آنگاه باید کشاندن جنگ به شرق ایران را هدف راهبردی دانست البته آغاز یک پروژه ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس