پالایشگاه آبادان

متخصصان ایرانی در حال تلاش برای جوان‌سازی پالایشگاه ۱۰۹ ساله آبادان با اجرای فاز ۲ و از مدار خارج کردن برج‌های تقطیر قدیمی این پالایشگاه هستند.

به گزارش مشرق، ۱۰۹ سال پیش بود، یعنی سال ۱۲۹۱ که پالایشگاه آبادان با ظرفیت اولیه ۲۵۰۰ بشکه در روز کار خود را آغاز کرد. این پالایشگاه با افزایش پله پله ظرفیت، در سالهای متمادی لقب بزرگترین پالایشگاه جهان را یدک می‌کشید.

بیشتر بخوانید:

عرضه نفتای سبک پالایشگاه آبادان در بورس انرژی

پالایشگاه آبادان که در ۱۰۹ سال گذشته نقش موثری در تأمین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور داشته، هنوز هم با تولید گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌های نفتی، گوگرد، خوراک پتروشیمی ها و ... نقش موثری در تأمین نیازهای کشور ایفا می‌کند.

یکی از مشکلات پالایشگاه آبادان، گپ‌های فنی واحدهای فرآیندی و حتی یوتیلیتی آن بود که به علت قدمت زیاد و عدم رسیدگی به موقع ایجاد شده که در طی سالهای گذشته با بررسی‌های فنی و ایده‌پردازی‌های مهندسی متخصصان داخلی، با برطرف شدن برخی ایرادات فنی که موجب کاهش بازدهی و هدررفت انرژی در این پالایشگاه می‌شد، فعالیت روزانه آن سودده تر شد، اما همچنان مشکل بازدهی پایین واحدهای قدیمی و فرسوده پالایشگاه به قوت خود باقی بود.

طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان که از آن با عنوان فاز ۲ پالایشگاه آبادان یاد می شود، در سال ۱۳۹۵ با هدف نوسازی پالایشگاه، ارتقای کیفی محصولات تولیدی و تثبیت ظرفیت پالایشی آن در مرز ۳۶۰ هزار بشکه کلید خورد.

این طرح که هم‌اکنون بر اساس اعلام محمدرضایی، دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مهدی آرامی، مجری طرح فاز ۲ پالایشگاه آبادان به ۸۰ درصد پیشرفت اجرایی رسیده، در صورت تکمیل و بهره برداری، جان تازه‌ای در کالبد پالایشگاه ۱۰۹ ساله می‌دمد.

اگرچه ابرپروژه فاز ۲ پالایشگاه آبادان با فاینانس خارجی و تأمین اغلب تجهیزات از کشور فاینانس‌کننده در حال اجرا هست، اما با فعالیت مستمر قریب به ۴۸۰۰ نیرو که ۴۰۰۰ نفر آن از بومیان استان خوزستان هستند و به عبارتی با ۱۰۰ درصد اجرای پروژه توسط کارگران، مهندسان و متخصصان ایرانی در حال تکمیل است. البته به نظر می‌رسد تکمیل این فاز چندسالی به طول بینجامد اما با اولویت بندی اجرا به برخی واحدها، بخش قابل توجهی از نتایج مدنظر از احداث این ابرپروژه تا یکسال آینده قابل تحقق است، از جمله تثبیت ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه، افزایش ظرفیت عملی تولید فرآورده‌های مفیدی چون نفت سفید و بنزین و همچنین کاهش سهم نفت کوره از سبد محصولات پالایشگاه به نفع محصولات پرارزش‌تر.

پالایشگاه ۱۰۹ ساله آبادان هنوز جای کار بسیاری دارد؛ چرا که از طرفی با تکمیل فاز ۲، به پالایشگاهی مدرن با رعایت الزامات زیست محیطی تبدیل شده و از طرفی دیگر، درحال حاضر طرحی برای آغاز احداث فاز ۴ این پالایشگاه با تجهیزات روز صنعت پالایش نفت تعریف شده که در صورت عملیاتی شدن اجرای چنین طرحی در دولت‌های آینده، پالایشگاه‌ آبادان دوباره به عنوان یکی از پالایشگاه‌های بزرگ جهان که تولیداتی با کیفیت روز جهانی خواهد داشت، تبدیل می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • وطن پرست DE ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    3 0
    اسم اون کشور خارجی چیه؟ دمش گرم که سرمایه گذای کرده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس