یادداشت مغرضانه دیپلمات‌های غربی حاضر در وین/ سالیوان: مذاکرات در مسیر درستی قرار دارد

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته تا زمانی که در مذاکرات وین بر سر تمامی موضوعات توافق حاصل نشود توافق نهایی حاصل نخواهد شد.

به گزارش مشرق، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه ضمن اشاره به پیشرفت‌های حاصل‌شده در مذاکرات جاری در وین در خصوص برجام بر ضرورت حل و فصل تمامی اختلافات برای حاصل شدن توافق نهایی تأکید کرد.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه «نشنال» تأکید کرد پیشرفت‌هایی حاصل شده اما «تا زمانی که بر سر همه چیز توافق حاصل نشود بر سر هیچ چیز توافقی در کار نیست.»

این مقام آمریکا گفت: «ماهیت دقیق اقداماتی که آمریکا باید برای بازگشت دوجانبه به پایبندی برجام در زمینه تحریم‌ها بردارد و توالی این اقدامات موضوع گفت‌وگوها است.»

وی اضافه کرد: «همان‌طور که گفته‌ایم مسیری طولانی در پیش داشته‌ایم. ما به پیشرفت‌هایی در جهت مشخص کردن رئوس کلی تفاهم در خصوص چگونگی بازگشت به پایبندی دست یافته‌ایم.»

این مقام آمریکایی گفت: «حین انجام مذاکراتی با این درجه از پیچیدگی مذاکره‌کنندگان تلاش می‌کنند پیش‌نویس متنی را که در آن مسائل اصلی مطرح شده باشد تهیه کنند اما باز هم باید بگویم، تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، هیچ توافقی در کار نیست.»

مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با نشنال مدعی شده‌اند «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و هیأت آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند به زودی دور جدیدی از مذاکرات در وین در خصوص برجام برگزار شود.

روز سه‌شنبه پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» گزارش داده بود مقام‌های آمریکایی به ایران اطلاع داده‌اند که «جو بایدن» حاضر به رفع تمامی تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» علیه ایران نیست زیرا معتقد است که بسیاری از این تحریم‌ها مبنای قانونی دارند.

گزارش «پولیتیکو»، همراستا با خبری بود که شامگاه دوشنبه «پرس‌تی‌وی» به نقل از منابع خبری آگاه منتشر کرده بود. این رسانه ایرانی گزارش داده بود ایالات متحده آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خودداری می‌کند.

بر اساس اطلاعاتی که این منابع در اختیار پرس تی وی گذاشته‌اند واشنگتن باید تمامی تحریم‌های ایران را اعم از قانون کنگره و دستورات اجرایی و مقررات اوفک و خزانه داری و دادگستری و ... را لغو کند که تاکنون حاضر به انجام این کار نشده است.

نمونه این تحریم‌ها دستورات  اجرایی ۱۲۹۵۹ و  ۱۳۵۹۹ و  ۱۳۸۷۶ و  ۱۳۹۴۹ رئیس جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن پرستی پاتریوت بخش ۳۱۱  و U Turn دلار است که هنوز هیچکدام از آنها لغو نشده است.

بنابر اطلاعات منابع نزدیک به مذاکرات وین، دولت آمریکا هنوز حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی و لغو دستور اجرایی ترامپ در این زمینه نشده است. (جزئیات بیشتر)

این خبر در شرایطی منتشرشده که تا کنون ۶ دور گفت‌وگو در شهر وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای توافق هسته‌ای برجام برگزار شده است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز دوشنبه گفت که احتمالاً دور بعدی مذاکرات برجامی وین یک هفته تا ۱۰ روز دیگر آغاز خواهد شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها در صورتی که واشنگتن، به صورت قابل راستی‌آزمایی به تمامی تعهداتش عمل کند اقداماتی را که در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش در پیش گرفته به عقب برخواهد گرداند. تهران گفته البته اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    16 0
    به درک
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      8 1
      خاک توسراین باندمذاکره ک. اینقدرتحقیرمیشن بازحاضرن التماس غرب کنن برای مذاکره.این ذلت پذیرانی نبودندکه بدروغ میگفتن مااسیروقت کشی و وقت تلف کردن غرب ومذاکره نمیشیم خخخخ اگه 1سال دیگم غرب ایناروسرکاربزاره ایناهی خودتحقیری میکنن وتا10سال دیگم التماس مذاکره میکنن البته جناب ریسی بزرگ ترمزاین مزدوران راخواهدکشیدیماه دیگه و غروروعظمت کشور رابرخواهدگرداند
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      1 0
      اگر همین الان تمام خواسته های آمریکا و بپذیریم فردا دوباره خواسته های دیگه مطرح می کنن، باید این مذاکرات بی نتیجه را پایان داد
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    14 0
    باید تا دیر نشده جلوی ادامه ی مذاکرات در وین گرفته شود و برای این امر لازم است جبهه ی انقلاب و مجلس انقلابی اقدام آجل بنمایند. ان شاء الله تا 45 روز دیگر دولت انقلابی وارد عمل خواهد شد و درسی به غربی ها خواهد داد که دیگر هرگز آرزوی هیچ توافقی بر سر هیچ چیز نکنند.
  • DE ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    23 0
    خواسته های امریکا مشروع نیست وسالهای ساله این حرفها ی مفت روتکرار میکنن.
  • محمد آرام IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    16 0
    ای رییس جمهور جدید ایران یه کلمه ی دیگر بگو ؛؛؛برجام بی برجام !!!!!!خیال همه را. راحت کن ؛؛؛که یه رو داری ؛؛؛نه بیشتر ؛؛؛؛تولید داخل وختم برجام ؛؛؛ول کنید ؛؛؛
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    14 0
    خاک تو سر ما اگه آمریکا بازهم ازمون باج بگیره
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    5 2
    انها میدونن که ما کوتاه نمیاییم.پس چرا ما را حول میدهند که ادامه بدیم و تا سلاح هسته ای بسازیم.اولا میخواهند ما هزینه مسلح شدن به قدرت هسته ای را بپردازیم.و جان نگیریم.دوما با یکی دوتا سلاح هسته ای چکار میتونیم بکنیم جز قدرت بازدارندگی.سوما وقتی قدرت هسته ای شدیم و جلوی اسراییل ایستادیم و در نهایت حذفش کردیم.پس هزینه حذفش میفته گردن ما و انها هم از شر اسراییل خلاص میشوند (دارند هزینه زیادی میدهند و بازدهی هم نداره.)منتها با گریه کردن روی جسدش و علم کردن پیراهن عثمان برای اینده بهانه داشته باشند.
  • يحيا IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    15 0
    تا اقتدار اقتصادي پيدا نکنيم و تا تحريمها بي اثر نشود تا توليد داخل رونق نگيرد تحريمها برداشته نخواهد شد.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      4 0
      آفررررین
  • لیلا IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    14 0
    خاک بر سر مسئولان ما،بیخود،! بلند شوند از سر میز مزاکره نحس ،که عیر از قلدری امریکا دیگر چیزی برای ما ندارد.ما که داریم سختیهای خود را میکشیم دیگر مزاکره که فقط هزینه بر ،برای ملت است چه بدرد میخورد!!!
  • سعید IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    8 0
    بعید میدونم امریکا با برداشتن تحریمها،راه را برای تجار چینی و روسی بخواهد هموار کند،مگر اینکه چکش به کله مبارکش خورده باشه.
    • احمد IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      5 0
      از شر دولت گرین کارتی راحت بشیم راه برای تاجرهای چینی و روسی هموار میشه. آمریکاییها راه تاجرهای خودشون رو بستن که خیل هم خوب کاری کردن.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    11 0
    آقای بایدن... تا توافق قبلی را اجرا نکنید، توافقی جدید در کار نیست!
  • علی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    9 0
    اتفاقا این دست همان چیزی است که ما میخواهیم .! مثلا 1. آمریکا باید از این منطقه گورشو گم کند 2. آمریکا باید تحقیق و تولید در خصوص سلاحهای هسته ای را متوقف کند .3.آمریکا باید فروش سلاحهای کشتار جمعی به کشورهای منطقه را متوقف کند . 4. آمریکا باید از حمایت تروریست های دنیا دست بکشد .5. آمریکا باید اسرائیل را مهار و دولتمردان جنایت کار اسرائیلی را محاکمه کند . 6. آمریکا باید دست از غارت و چپاول کشورهای اسلامی بکشد . 7....
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      7 0
      احسنت. ضمن این که این ها با توافق صورت نخواهد گرفت بلکه ان شاءالله با دولت مردمی و ایران قوی میسر خواهد شد. این غربی ها جز زبان زور چیز دیگری را نمی فهمند و توافق با آن ها جز مکر و فریب ما نیست.
  • علیرضا IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    12 0
    ننگ بر کسانی که بخواهند به بهانه رفع تحریمها ایران ولایت مدار را خلع سلاح کنند و ایران مقتدر را تبدیل به لقمه ای چرب برای شیطان بزرگ کنند.ننگ بر انها که هنوز دشمن قسم خورده را دوست میپندارند و به انها اعتماد میکنند.نفرین خدا بر کسانی که بخواهند در حوزه مذاکرات حتی یک کلمه در باره موشکی ایران سخن بگویند.خط قرمز این ملت سپاه پاسداران و صنعت موشکی است.
  • محمود IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    8 0
    بایددرمقابل امریکامقاومت کردوکوتاه نیائیم / مرگ برامریکا
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    5 0
    آمریکا فقط دنبال منزوی کردن ایران و ایجاد اتحاد علیه محور مقاومت هست
  • انرژی هسته ای IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    4 0
    گمشو چه غلط ها هزار بار ما رو معطل خودتون کردین و حق طبیعی ما رو گرفتین و باعث عقب موندن ما شدین آخرم تف انداختین روی برجام و خداحافظ حالا دو قورت و نیمتون هم باقیه؟ ولله سنگ پای قزوین اسمش بد در رفته
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    5 0
    آقای ظریف و بقیه لطفا سکه ها را پس بده می بینی که خنده تا بنا گوش هم جواب نداد.الاف کن کشور
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    3 0
    گور بابای امریکا. فقط آرزو می کنم وقتی به اقتدار رسیدیم و تحریم ها رو ناچارا برای از دست ندادن بازار ایران برداشتند، درب ورود کالای امریکایی و اروپایی رو خودمون به روشون ببندیم.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    4 0
    اینها نتایج مذاکرات بی حاصل و ابلهانه یک عده دیپلماتی است که نه زبان آمریکا را می فهمند نه زبان ملت ایران را...
  • عباس IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    اصلا مذاکره با امریکا معنی و مفهومی ندارد حیف که ایقدر تعلیق کردیم ایقدر صبر کردیم باید ایران قدرت و بمب هسته ای داشته باشد تا بتواند دربرابر امریکا حرفی به گفتن داشته باشد مذاکره کنندگان دوره روحانی هنوز متوجه نشده اند که هدف امریکاه از مذاکره باج گیری هست
  • علی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 0
    با سلام منظور آمریکایی ها یعنی چه؟ یعنی اینکه ایران از خلیج فارس خارج شود و ایرانیان ایران را تخلیه کنند دیگه مگه نه؟ پس موشکها را چکار کنیم نکنه برای داعش بگذاریم و بریم؟ احمق فکر کردی که ما هم مثل سرخپوستان آمریکا و یا سیاهپوستان آفریقایی تبار هستیم. اگر کمی همت بود پوزه همه شما به خاک مالیده میشد.
  • علی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    2 0
    با سلام از شوخی گذشته یعنی سر موشک، تانک، ماهواره، واکسن، شرکتهای دانش بنیان، آموزش و پرورش یعنی اجرای سند 2030، حجاب زنان، دامن دختران و.... باید توافق بشود وگرنه هیچ توافقی نخواهد شد،. اینجا ایرانه و ما ایرانی با کوله باری از تمدن و دینداری انشاءالله به گور خواهی برد و این آرزو ها را به گور خواهید برد.
  • علی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    3 0
    توافقی درکار نیست تازمانکه ایران درمقابل امریکا ضعف نشان بده آمریکا شرایط توافق را سخت تر میکندلازم است آقای رییسی وتیم قدرت مندش وارد میدان شودوبه این عروسک شب خیمه بازی ِمریکا پایان دهد
  • ناصر IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 0
    عراقچی مکار میشه از این بیشتر ملت ایران را سر کار نزارید بابا عمر شماها تمام شده نمیخواهید باور کنید تا بحال بزرگترین ضربه به این مملکت را دولت روحانی وارد کرده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس