کد خبر 1236390
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
چرا مذاکرات با مصر به نتیجه نرسید؟ آیا جنگ غزه دوباره آغاز می‌شود؟

با وجود گذشت یک ماه از پایان درگیری در نوار غزه، هنوز توافقنامه آتش بس بین گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی منعقد نشده و شرایط شکننده منطقه احتمال آغاز دوباره درگیری را تقویت کرده است.

به گزارش مشرق، درگیری به وجود آمده بین گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی پس از ۱۲ روز به پایان رسید و حالا از پایان جنگ، قریب یک ماه گذشته است اما هنوز توافقنامه آتش بس که با میانجیگری مصر قرار بود به امضا دو طرف برسد با مانع تراشی‌های رژیم صهیونیستی منعقد نشده است. حال با این بهانه جویی‌ها زمزمه‌های احتمال آغاز دوباره درگیری به گوش می رسد و اوضاع شکننده هر لحظه ممکن است به یک جنگ جدید بیانجامد.

بهانه جویی‌ها و مانع تراشی‌های رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی طی جنگ ۲۰۱۴ همین شیوه را پیش گرفت و پس از پایان درگیری با مانع تراشی‌های مختلف از امضای توافقنامه آتش بس امتناع کرد. چرا که توافقنامه آتش بس بندهایی را در خود دارد که مانع تجاوزات دائمی صهیونیست‌ها خواهد شد. حال در جنگ اخیر نیز صهیونیست‌ها به این سمت پیش رفته‌اند و برای این امر بهانه‌هایی را برای خود فراهم کرده‌اند.

تجمیع پرونده‌های مجزا

صهیونیست‌ها در حال حاضر می‌خواهند به پرونده توافقنامه آتش بس پرونده اسیران رژیم صهیونیستی را نیز اضافه کنند آنها امضای توافقنامه آتش بس را منوط به آزادی اسیران خود کرده‌اند. اسیرانی که از سال ۲۰۱۴ در جریان جنگ ۵۱ روزه در نزد مقاومت هستند و تاکنون صهیونیست‌ها موفق به آزادی آنها نشده‌اند.

بیشتر بخوانید:

اردوگاه اماراتی-صهیونیستی در جزایر راهبردی یمن

صهیونیست‌ها این پرونده مجزا را -که از سال ۲۰۱۴ به عنوان یک پرونده در جریان بوده- با پرونده بازسازی نوار غزه، بازگشایی دائمی گذرگاه های نوار غزه و بهبود وضعیت اقتصادی نوار غزه ربط داده‌اند و می خواهند با سوء استفاده از موقعیت کنونی، پرونده بن بست رسیده اسیران خود را نیز به اتمام برسانند.

مطرح کردن حکومت خودگردان به عنوان بازیگر در نوار غزه

اقدام دیگری که آتش بس کنونی را به شروع یک جنگ جدید پیش می‌برد، تلاش برای واگذار کردن امور نوار غزه به حکومت خودگردان فلسطین است. وینسلاند، فرستاده سازمان ملل به نوار غزه که روز دوشنبه با «یحیی سنوار» فرمانده حماس در نوار غزه دیدار کرده بود به وی اعلام کرد اتحادیه اروپا و اسرائیل می‌خواهند بازسازی نوار غزه ، ورود کمک‌های نقدی قطر و بازگشایی گذرگاه‌های نوار غزه و ورود و خروج کالا به این منطقه از طریق حکومت خودگردان فلسطین صورت بگیرد و در این صورت این اقدامات اجرایی خواهند شد.

در همین حال جنبش حماس که این اقدام صهیونیست‌ها را با هدف دست اندازی بر نوار غزه توسط اشغالگران می‌داند، اعلام کرد مشکلی با واگذاری بازسازی نوار غزه به حکومت خودگردان ندارد منوط به اینکه اقدام حکومت خودگردان در این زمینه شکل انفرادی پیدا نکند و با مشارکت ملی انجام شود.

تلاش صهیونیست‌ها برای تغییر بازدارندگی و احتمال شروع دوباره جنگ

آنچه صهیونیست‌ها در حال بیان آن هستند حکایت از آن دارد که می‌خواهند مدیریت امور در نوار غزه را با وارد کردن حکومت خودگردان با اختلال مواجه کنند. نوار غزه با مدیریت مشترک گروه‌های مقاومت و تشکیل اتاق‌های مشترک در حال مدیریت یکپارچه است. آنها می‌خواهند با وارد کردن یک طرف فلسطینی که دیدگاه مخالفی نسبت به گروه‌های مقاومت دارد، این مدیریت یکپارچه را با مشکل مواجه سازند. از سوی دیگر در حکومت خودگردان فلسطین مزدورانی وجود دارند که برای رژیم صهیونیستی کار می‌کنند. تلاش برای وارد کردن حکومت خودگردان در فلسطین تلاش برای ایجاد اختلال در مدیریت یکپارچه نوار غزه به منظور تغییر بازدارندگی در منطقه است.

گروه‌های مقاومت با تحمیل خواسته‌های خود به رژیم صهیونیستی در نبرد «شمشیر قدس» بازدارندگی را به نفع خود تغییر دادند. حالا صهیونیست‌ها که پس از نبرد شمشیر قدس دوبار با هشدارهای مقاومت مجبور به متوقف ساختن راهپیمایی مجعول پرچم شده‌اند، می‌خواهند با وارد کردن طرفی که نه دیدگاه مقاومتی دارد نه، خواستار رویکرد گروه‌های نوار غزه است، موفقیت به وجود آمده را از بین ببرد.

نشست گروه‌های مقاومت

گروه‌های مقاومت با بررسی وضعیت موجود به دنبال این هستند تا با یک تصمیم یکپارچه رژیم صهیونیستی را پای امضای توافقنامه آتش بس بیاورند. امری که می‌تواند در صورت عدم التزام به تعهدات، زمان پایان درگیری با آغاز یک درگیری جدید بر صهیونیست‌ها تحمیل شود.

این نوع عملکرد رژیم صهیونیستی یک بار دیگر بر همگان ثابت می‌کند که تنها مقاومت است می‌تواند صهیونیست ها را مجاب کند که باید به تعهدات خود ملتزم بوده و دست از تجاوزکاری بردارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی NL ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 2
    این امارات زپرتی باید صافش کنیم که دیگه غلط زیادی نکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس