حجاریان

جریان تندرو اصلاحات معتقد است که اصلاحات صندوق محور مرده است. اصلاح‌طلبان رادیکال با سرزنش افرادی که پای صندوق رفته و رأی داده‌اند؛ معتقدند که دیگر دوران رای دادن تمام شده است.

سرویس سیاست مشرق- او دو پرده تندتر از میرحسین موسوی است! این جمله را محمدعلی ابطحی در یک جلسه اینترنتی در میان اصلاح‌طلبان در وصف شیخ گوشه‌نشین اصلاحات بر زبان آورده است.

ابطحی می‌گوید:بیانیه مجمع روحانیون مبارز را موسوی‌خوئینی‌ها نوشته و سایرین امضاء کرده‌اند، در آن بیانیه تحریم انتخابات از سوی زعمای اصلاح‌طلب آمده بود که: «مجمع روحانیون مبارز انتخابات را مهندسی شده و نشانه‌ای از خلافت اسلامی می‌دادند» [۱]

جملات این بیانیه موبه‌مو شبیه به یکی از آخرین مقالات سعید حجاریان است؛ عضو تندرو جبهه اصلاحات در وب‌سایت مشق نو مدعی شده بود که مدل امارت اسلامی افغانستان ممکن است اذهان برخی نیروهای درون ایران را تحریک کند و آن‌ها به فکر «امارت اسلامی ایران» بیفتند[۲]

حالا همان دست واژه‌ها بی کم‌وکاست از زبان موسوی‌خوئینی‌ها نیز جاری‌شده و در بیانیه مجمع روحانیون مبارز هدف‌گذاری می‌شود.

تا پیش‌ازاین مجمع روحانیون مبارز سعی می‌کرد حداقل در ظاهر فاصله‌اش را با افراطی‌های جبهه اصلاحات حفظ کند؛ اگر طیف تندرو در بیان نظراتش چون به موزه فرستادن تفکر حضرت امام(ره) بی‌محابا عمل کرده و دست به ساختارشکنی می‌زد؛ شیوخ مجمع روحانیون مبارز سعی می‌کردند حداقل در ظاهر حفظ حرمت کرده و با بیان جملاتی در وصف امام خمینی(ره) عوام‌فریبی کنند.

خبر مرگ اصلاحات اعلام شد/ اعلام خلافت موسوی‌خوئینی‌ها بر تحریمی‌ها!

اما حالا دیگر همه پرده‌ها افتاده و مجمع روحانیون در آخرین بیانیه خود «استراتژی ظاهرسازی» را کنار گذاشته و اعلام همبستگی رسمی با ساختارشکنان رادیکال می‌کند.

سؤال آن است که چرا شیخ گوشه‌نشین اصلاحات پس از مدت‌ها غیبت به صحنه آمده و با جمع‌کردن نیرو برای رویارویی شمشیر تیز می‌کند؟ پاسخ تنها در یک جمله است. هوای رهبری در جبهه اصلاحات، حذف خاتمی و اعلام جانشینی، موسوی خوئینی را به طمع انداخته تا به میدان آمده و فریاد هل‌من‌مبارز سر دهد.

آمدن موسوی‌خوئینی‌ها به صحنه و بالا بردن آنتالپی مجمع روحانیون مبارز با مقدمه‌چینی همراه بوده و البته موافقان و مخالفانی نیز در میان اصلاح‌طلبان دارد.

 زمستان سال قبل مصطفی کواکبیان از تحریمی‌های انتخابات در مصاحبه‌ای می‌گوید: «وقتی خود آقای خاتمی رهبری‌اش را قبول ندارد، چه اصراری داریم که چنین جایگاهی به ایشان بدهیم؛ این‌گونه چهره کاریزماتیک ایشان را نیز از بین برده‌ایم، اجازه بدهیم احزاب اصلاح‌طلب استقلال خودشان را حفظ کنند» [۳]

نماینده سابق لیست امید در لابه‌لای حرف‌هایش از شیوع یک بحران جدی در میان کادر رهبری و تشکیلات اصلاح‌طلبان خبر می‌دهد. در آن زمان لیدر فعلی اصلاحات(خاتمی) سعی کرد این اپیدمی بدون درمان را با انحلال شورای سیاست‌گذاری و تأسیس جبهه اصلاحات برای مدتی درمان کند.

البته بسیاری می‌دانستند که این اتفاق تنها مسکنی ضعیف برای دوران گذار است و به‌زودی سطح اختلافات آن‌قدر بالا می‌رود که قابل‌کنترل نیست. زیرا جریان تندرو اصلاحات با پرچم تحریم انتخابات تلاش می‌کند؛ میانه‌روها را کنار زده و با اجرای یک کودتای نرم آن‌ها را برای همیشه از شطرنج سیاست حذف کند.

جریان افراطی اصلاحات معتقد است که اصلاحات صندوق محور مرده است؛ و باید قاتلان آن را پیدا کرد! اصلاح‌طلبان رادیکال با سرزنش خاتمی؛ کروبی و سایر افرادی که پای صندوق رفته و رأی داده‌اند؛ معتقد است که دیگر دوران مبارزه پارلمانتاریستی به پایان رسیده و  ایده‌های سانتی مانتالیستی چون صبر و مقاومت جواب نمی‌دهد. این جریان تندرو با مستندسازی هزینه‌ها و نتایج آخرین شورش خیابانی در سال ۸۸ به جمع‌بندی‌های جدید رسیده است.

خبر مرگ اصلاحات اعلام شد/ اعلام خلافت موسوی‌خوئینی‌ها بر تحریمی‌ها!

موافقان و مخالفان فرقه جدید در اصلاحات

موسوی‌خوئینی‌ها گمان می‌کند که می‌تواند پس از سال‌ها پنهان ماندن از قضاوت‌های عمومی به میدان آمده و صفوف درهم‌شکسته و وضعیت ناامیدکننده اصلاح‌طلبان را بازسازی کند. او در محافل خصوصی بارها به شکل رهبری خاتمی انتقاد کرده و او را مسبب اصلی ناامیدی طبقه متوسط خوانده بود.

روایت است که موسوی‌خوئینی‌ها  لیست شکل‌گرفته در انتخابات آخرین دوره شوراها در شهر تهران را «باج‌خواهی» برخی اشخاص و گروه‌ها از خاتمی خوانده و آن را مایه سرافکندگی بیان کرده است.

البته داعیه خلافت در جبهه اصلاحات از سوی موسوی‌خوئینی‌ها مخالفانی نیز دارد؛ محمود صادقی آبان ماه امسال در مصاحبه با خبرآنلاین در پاسخ به سؤالی پیرامون احتمال رهبری او در میان اصلاح‌طلبان با تأکید ویژه می‌گوید: «خاتمی چه بخواهد و چه نخواهد رهبر اصلاحات است، الباقی باید دور او جمع شوند و نقش مشاوره‌ای دارند».

اما همه ماجرا فقط به همین شکل مصاحبه‌ها از زبان اصلاح‌طلبان ختم نمی‌شود. نگاهی به دو نامه خوئینی‌ها نشان می‌دهد حضور او در صف اصلاح‌طلبان برای برخی از آن‌ها تنها جنبه کارکردی داشته و خوئینی ها میان گعده‌های غیررسمی و تصمیم‌ساز هنوز جای پای محکمی ندارد. آنالیز دو نامه اخیر او به‌خوبی شرح جالبی بر ماجرا است. نامه اول او به رهبر انقلاب که با عتاب و خطاب و کلماتی سطحی در نقد سیاست منطقه‌ای ایران نوشته‌شده بود با استقبال شدید رسانه‌های اصلاح‌طلب روبرو می‌شود. روزنامه اعتماد نزدیک به حزب اعتماد ملی با تیتر جذاب «جنجال نامه آیت‌الله» به استقبال نامه او رفته و این نامه را دلسوزانه خوانده بود! دیگر رسانه‌ها ازجمله شرق عکس نیم‌صفحه اول خود را به این نامه پرحاشیه اختصاص می‌دهند.

خبر مرگ اصلاحات اعلام شد/ اعلام خلافت موسوی‌خوئینی‌ها بر تحریمی‌ها!

اما چند ماه بعد نامه دوم او که به بدنه اصلاح‌طلبان و در قامت رهبری این جریان و با نقد هاشمی به شکل شگفت‌آوری از صفحه اول رسانه‌های اصلاح‌طلب حذف و بایکوت می‌شود! حتی روزنامه شرق نقدی مهم بر این نامه نوشته و او را متهم می‌کند که حاضر به حضور در میان جامعه نبوده و تنها از طریق کانال تلگرامی‌اش حرف‌های خود را می‌زند. ماجرا بسیار جالب است، برای آن دسته از اصلاح‌طلبانی که از رانت رسانه و موقعیت ویژه برخوردارند؛ موسوی‌خوئینی‌ها خطری بالقوه برای رهبری خاتمی قلمداد شده و باید به‌شدت میل او به گرفتن موقعیت جدید سرکوب شود!

خبر مرگ اصلاحات اعلام شد/ اعلام خلافت موسوی‌خوئینی‌ها بر تحریمی‌ها!

خبر مرگ اصلاحات اعلام شد/ اعلام خلافت موسوی‌خوئینی‌ها بر تحریمی‌ها!

خبر مرگ اصلاحات اعلام شد/ اعلام خلافت موسوی‌خوئینی‌ها بر تحریمی‌ها!

خلیفه جدید علیه خط‌شکن قدیمی

برای طیف میانه‌رو جبهه اصلاحات(کارگزاران؛ اعتماد ملی، ندای ایرانیان) موسوی غایب بهتر از مردی است که به دنبال سهم خود آمده است! از نگاه آن‌ها بهترین مأموریت برای او قرار گرفتن در موقعیت «خط‌شکن» است. آن‌ها از خوئینی‌هایی که در صف اول سپر دست گرفته و بازی را به سود اصلاح‌طلبان بر هم بزند بسیار مهم‌تر و استراتژیک تر از عضوی از مجمع روحانیون مبارز می‌دانند، که سودای رهبری داشته باشد! آن‌ها موسوی‌خوئینی‌ها را در قامت افشاگر روزنامه سلام بهتر از سیاست‌مداری می‌دانند که دلش می‌خواهد خلیفه جبهه اصلاحات شود. اما برای جناح تندروی برانداز و پا انداز در جبهه آمریکایی ها  با محوریت حزب اتحاد و باقی‌مانده‌های حزب منحله سازمان مجاهدین انقلاب به صحنه آمدن موسوی خوئینی و تحریم آخرین انتخابات و رأی ندادن او نشانه‌های دیگری دارد؛ کودتاچیان در جناح اصلاحات برای سربلند کردن نیاز به یک رهبر کاریزماتیک دارند؛ تند رو ها در حال اجرای مقدماتی هستند تا به‌زودی اعلام خلافت موسوی خوئینی ها با عبور از آخرین مرز مشترک با خاتمی برپا شود.

البته آمدن به این وضعیت جدید برای شیخ اصلاح طلب قاعدتا بدون هزینه نیست، موسوی خوئینی ها به خوبی می داند که دوران عرض اندام او گذشته و نسل جدید اصلاح طلب برای پیرمردهای فسیل شده حتی تره نیز خرد نمی کندتعارف رهبری جبهه اصلاحات از سوی تندروها به یک چپ دهه شصتی از سر ناچاری و نسیمی گذرا برای طوفانی سهمگین است، آسیاب حذف شدن توسط کودتاچیان رادیکال به نوبت است.

خبر مرگ اصلاحات اعلام شد/ اعلام خلافت موسوی‌خوئینی‌ها بر تحریمی‌ها!


[۱] https://www.mashreghnews.ir/news/۱۲۲۵۹۴۲

[۲]http://mashghenow.com/tag/hajjarian/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 92
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    71 13
    کمتر از ده سال دیگه منتظر باشید تا با اصلاحات همون کاری رو بکنیم که با منافقین کردیم. جای شما وطن فروش ها و خائنین تو ایران نیست. کمتر از ده سال دیگه.
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      7 16
      میشه بگی عدد ۱۰ سال رو از کجا آوردی
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      6 1
      زیاد سختش نکن
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      12 0
      زیباکلام: 2/5 میلیون رای همتی تیر خلاص به شقیقه اصلاح طلبان بود.
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      15 13
      تا 10 سال دیگه نیستید
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      4 0
      چون برنامه داریم و شبانه روزی داریم دنبالش می کنیم. اگه تا 10 سال دیگه اسمی از اصلاحات وطن فروش دیدی بیا بهمون نشون بده. بلایی به سرتون بیاریم که سر رجوی و اتباعش نیاورده باشن.
    • سوخته IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      4 3
      مرگ بر ضد ولایت فقیه . هر کسی در هر حزبی .
  • بینام US ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    59 8
    چهل روز دیگر، اعضای این دولت بالمره از قدرت ساقط میشوند و انشالله راه نفوذ بالمره بسته خواهد شد
    • محمدایوب IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      36 2
      انشاالله با محاکمه روحانی مرحمی بردل خسته مردم وروشدن. دست این بی شرفان وطن فروش
    • حجت IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      1 0
      باز رفتی پشت سیستم نشستی؟ از مریم جونت اجازه گرفتی؟ پیرپاتال منافق
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      3 8
      اره مثل اون 8 سال گل و بلبل میشیم
  • بختیاری IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    46 2
    به دررررررررررررررررررررررررررررررررررررک که سقط شد.یک مشت خــــــــــــــــائن وجــــــــــــاسوس وبرانداز زوار دررفته جمع شدن با اسم رمز توســــــــــــعه اقــــــــتصادی تــــوســــــــعه ســــــــــــیاســــــــی واصــــــــلاحــــــــات !!!گرفتید؟
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    71 20
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      6 0
      بیانیه روحانیون مبارز اظحر من الشمسه
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    63 3
    حضرت امام فرمودند خطر روحانی فاسد از ساواکی ها بیشتر است واین مردک از همانهاست خوئینی های مزدور
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      32 1
      کل معممین موجود در بین اصلاح طلبان از هاشمی و بیات گرفته تا عبداللّه نوری و خوئینی ها و روحانی جملگی فقط مقدماتی را از دروس حوزوی فرا گرفته و شیفتگی ایشان به قدرت چنان بوده است که دیگر دنبال ادامه بحث و درس حوزه را رها کرده و به سیاست بازی چسبیده اند به گونه ای که هیچکدام از این جماعت از هیچ عالمی تأییدیه اجتهاد ندارند، کار به جایی رسیده است که از قحط الرجالی به سید حسن خمینی علامه می گویند!!
    • ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      1 0
      قدرت طلبی و مال حرام آدم رو خراب میکنه
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    22 3
    نفوذی وطن فروش
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    8 17
    مثل سال 88 که می گفتید اصلاحات مرد
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      2 11
      من اصلاح طلب نیستم ولی این حرف رو تایید می کنم قبلاً این حرف گفته شده ولی به نظرم حرف درستی نیست
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      15 0
      الان ماهیتشون کلا رو شده
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      5 1
      هم هر کدون خواستن رای بیارن گفتن ما اصولگرا نیستیم ما انقلابی هستیم
    • حیدر صالح IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      1 0
      به ۱۷:۲۲ تو دروغ میگی! اصلاحچی هستی
  • ئایب IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    31 3
    موسوی‌خوئینی‌ها اول باید اون خونه مصادره ای که مفتی گرفته رو پس بده
  • کسری US ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    26 2
    واقعا خبر مرگشون
  • حجت IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    14 2
    از رفیق شفیق جناب خوئینی ها نمی خواین سراغی بگیرین؟ برادر کشمیری رو می گم
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      9 2
      همونى كه با هم در دانشگاه پاتريس لومومبا تحصيل كرده بودند ؟! خخخخخ !
    • حجت RU ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 0
      #مرگ_بر_منافق
  • DE ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    18 3
    فسیل ها اصلاحات را باید در یک اتوبوس قرار داد و به کمپ آلبانی فرستاد تا در کنار ربع پهلوی و بقیه ... به تمرین دمکراسی بپردازن و تحمل دگراندیشان را از نو یاد بگیرن
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    15 1
    لعن علی عدوک یا علی
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    14 2
    مخاطب اصلی وتمام وکامل ،بیانیه امام خمینی که فرمودند اخوند بدتر از شاه وساواک! همین روحانیون مبارز هستند .
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    7 2
    اصلاح طلبان صرفا ماله کش و سوپاپ اطمینان بودند. با مرگ اصلاحات حالا تکلیف همه مشخصه .
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    6 13
    سال ۸۴یادتان نره تحفه تان چی از آب در آمد.
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      14 2
      بهتر از تحفه 76 و 80 و 92 و 96 تان بود
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      12 1
      تحفه ما چندین برابر کل 32 سالتون فقط مسکن ساخت، حیف که مثل شما اپوزوسیون شد.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    9 3
    محتشمی پور رو ببین. همچی همراه هادی خامنه ای با افتخار و غرور و لبخند داره وسط جماعت اغتشاشی 78 قدم میزنه انگار یه پیروزی بزرگی بدست آورده یا یه جای مهمی رو از اشغال دشمن آزاد کردن! الحمدلله که مرگ و حساب کشی هست
  • شین شامالا IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    9 1
    فارغ از هر تفکر و تحلیل به این نکته توجه کنید که اصولا اصلاح طلب ها موج سوارانی هستند که دنبال قدرت و پست و مقام هستند. شعار اصلاحات از سوی مردم در دل جامعه و دانشگاه به وجود آمد که امثال محمد خاتمی افسار آنرا به دست گرفتند و الان هم بر موج تحریم انتخابات سوار میشوند.
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 1
    سومین عکس غلط املایی داره مسلحانه باصادنوشته شده.باسین بیشترموضوعیت داره
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    6 0
    خودشون با عملکرد افتضاحشون قاتل خودشون بودند، حالا اومدن دنبال قاتل بروسلی می گردند.
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    3 8
    من از اصلاح طلبها خوشم نمیاد ولی فعلا اجازه بدین ببینیم دولت آقای رییسی چیکار میکنه.بعد از چهار سال باید قضاوت کنیم که آیا شما هم همتای اصلاح طلبها تشریف دارین یا نه.
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    8 0
    مقتولی که قاتلش خودش بود
  • DE ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    7 1
    من پیشنهاد میکنم به اصلاح طالبان اول خویینی ها را مانند ممد چاخان یا همون ممد خالی بند بفرسن چند سالی پیشنماز یه مسجدی خارج از کشور بشه بعد بیاد لیدر اصلاحات بشه سر نعش اصلاحات عزا بگیره .
  • فریده توتونچی IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    این نظام را یک فقیه مجتهد جامع الشرایط با تکیه برتمام شرایط وواقعیت ها ونیازهای زمان خود وبعد از خود ایجاد کرده وهیچ شخص وجریانی هرگز نمیتواد در روند وحرکت رو به جلوی آن خللی وارد کند اما جریان اصلاح طلبی که اهیج گونه درکی از حقیقت انقلاب اسلامی نداشته ونداردکودک ناقص الخلقه وعقب افتاده ای است که توانایی وکشش رسیدن به سن سن بلوغ رانداشته وبه علت نقص شدید مرده است ونیاز به کالبد شکافی علت مرگ یا گشتن دنبال قاتل یا... ندارد البته اگر مدعیان اصلاحات توانایی درک این حقیقت را نیز داشته بشند.
    • DE ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      0 0
      +++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++++++ +++++
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    3 1
    امروز مهم‌ترین وظیفه ، کمک به تقویت دولت منتخب ملت و افزایش مشارکت‌ برای عبور مردم از مشکلات زندگی است. در فضای مجازی و حقیقی، کنایه، زبان تند و داغ و درفش را کنار گذاشته، به شایعات توجه نکنیم و به عنوان یک انقلابی، تلاش کنیم تا سرمایۀ اجتماعی نظام و رضایتمندی مردم را افزایش دهیم.
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    6 3
    کل معممین موجود در بین اصلاح طلبان از هاشمی و بیات گرفته تا عبداللّه نوری و خوئینی ها و روحانی جملگی فقط مقدماتی را از دروس حوزوی فرا گرفته و شیفتگی ایشان به قدرت چنان بوده است که دیگر دنبال ادامه بحث و درس حوزه را رها کرده و به سیاست بازی چسبیده اند به گونه ای که هیچکدام از این جماعت از هیچ عالمی تأییدیه اجتهاد ندارند، کار به جایی رسیده است که از قحط الرجالی به سید حسن خمینی علامه می گویند/جواب / تو حتما اطلاعات حوزوی نداری که این حرف های توهین امیز را زدی . اگر تو علامه هستی اعلام کن تا اثار علمیت را بخوانیم و نظر بدهیم . فعلا که خودت را وارد گناه و معصیت کردی.
    • DE ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      3 0
      تمام این تیترها نسبی هستند نه مطلق مثلا سقراط و بقراط و ارسطاطالیس و اقلیدس که از اقلید آباده در استان فارس خودمون رفته بود یونان قدیما فکر میکردند کل دنیا از چهار عنصر آب و خاک و آتش و آفتاب تشکیل شده تا دانشمندان و محمدعلی اف یا مندلییوف دانشمند روسی در شیمی گل کاشت و دنیای شیمی را با جدولش دگرگون کرد و همه عناصر کشف نشده را طوری پیش بینی کرد که بهش شک کردند همه اش را تو جیب کتش قایم کرده حالا اقلیدس اونروز با اقلیدس امروز واقعا سوادشون و معلوماتشون و دامنه اطلاعوتشون یکی است نه. خب من هم وقتی خودم را با اطرافیانم میسنجم میبنم همه غیر از خودم علافه اند منظور علامه اند. هویجوری باور کن
  • رضا IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    5 1
    مرگ اینها از اون مرگهای طبیعی نیست ها، من این و بگم و هشدار هم بدهم، اینها روی اصحاب کهف را هم سفید میکنند و از زیر خروارها خاک و سنگ لحد یهو دیدی سر بر میارند. باید مواظب باشیم.
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    3 3
    فسیل ها اصلاحات را باید در یک اتوبوس قرار داد و به کمپ آلبانی فرستاد تا در کنار ربع پهلوی و بقیه ... به تمرین دمکراسی بپردازن و تحمل دگراندیشان را از نو یاد بگیرن-/جواب / تو با این پرچم بیگانه اومدی از قبل از انتخابات داری بین مردم تفرقه می اندازی و مشرق نیوز هم همه پیامهایت را منعکس می کند . . مرتب به مردم توهین می کنی و مشرق نیوز هم با تو همکاری می کند .و جوابهایت را سانسور می کند .
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    4 1
    عاقبت کسی که درس تفسیرش پیش از انقلاب رنگ و لعاب مارکسیستی داشته است جز عاقبت به شری انتظار نمی رود.
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    6 1
    تا حالا از طریق صندوق رای ، همراه با فریب و تزویر و فرافکنی و حرافی ، کارشان پیش می رفت ، حالا که نقششان در پادویی و مزدوری ، برای عموم آشکار شده است، صندوق رای ، کارایی ندارد ، در نتیجه دستور تغییر تاکتیک رسیده ، مثل تغییر سفیر انگلیس با تاکتیک های مختلف ، پس چندان دور از انتظار نبود که پادوها هم تاکتیک ، عوض کنند .
  • یاور IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    5 1
    خبر مرگش واقعا
  • یاور IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    6 1
    موسوی خویینی ها از خدا بترس... همیشه که زنده نیستی. روز حسابی هم هست
  • محسن مدرس US ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    7 2
    مشرق عزیز: من این مطلب رو شاید بدون اغراق ده بار خواندم نگارش فوق‌العاده زیبا و تحلیل عمیق و فکت های مستند نویسنده محترم با شناخت دقیق از اصلاح طلبان مطلب رو نوشته دم شما گرم ؛ .
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    5 1
    عباس عبدی در اعتماد نوشت: " ....آنان که خودشان مساله هستند، قادر به ارائه راهبرد برای حل مساله نیستند».عباس عبدی در این یادداشت، جریان اصلاح طلب را جماعتی پیر، فاقد شجاعت، بسته، خسته، ناتوان، ساده لوح، فرصت طلب، حرّاف و فاقد راهبرد معرفی کرده است
  • انقلابی MX ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    5 0
    اصلاحات ناکارامد
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    3 1
    دیگه یواش یواش دارن چریک می شن بپیوندن به مریم رجوی
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    4 1
    اینبار با حزب سفیانی خروج نکنند صلوات ....
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    3 0
    ای کاش جناب ایه الله رئیسی یک پرتال مردمی داشت ما علاقه مندان راهش می رفتیم و بدور از سیاست بازی کمکش می دادیم . چند روز پیش یک سایت که متعلق به طرفداران طالبان بود خواندم دچار وحشت شدید شدم . اینها چه نظراتی در باره شیعه دارند .وقتی ما که همگی ایرانی و محب اهل بیت ع هستیم اینطور با هم دشمنی می کنیم ...... حالا اقای رئیسی امده و همه به او امیدوار شدند باید دشمنی و سیاست بازی را کنار بگذاریم و بخاطر خدا کمکش کنیم .
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    ما از دو سال پیش بوی مرگ اصلاحات و احزاب دولت ساخته را حس کرده بودیم یکسال قبل هم گفتیم اصلاحات مرده که حضرت مسیح (ع) هم نمی تواند او را زنده کند امروز تئوریسین اصلاحات یعنی حجاریان به مرگش اعتراف کرد ملت روز جمعه 28 خرداد 1400 جنازه اش را حمل کردند روز 11 مرداد نیز به طور کامل تدفین خواهد شد که دیگر جنازه اش دیده نشود
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    5 0
    یک بار برای همیشه کار سرمایه های جهود را یکسره کنید
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    4 0
    ای لعنت بر آن اصلاحات که تو لواسون خانه ....دارد ای لعنت بر ... با اون جابر انصاری
  • یکی از همه MX ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    از اعلام احتضار ظاهری اصلاحات به وسیله خودشان باید احتیاط کرد. قومی که به این راحتی دست از قدرت نمی کشند. جبهه ی انقلاب حواسها لطفا جمع باشد.
  • سرافراز GB ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 0
    نباید خام کسانی شد که میگویند دولت باید شامل ظریف و از این دست آدمها باشد. دولت برای اینکه بتواند چهار سال دیگر پاسخگو باشد بایستی از نفرات سازشکار دوری کند تا کارها به یک نتیجه ی مشخص برسد.
  • صمصام CA ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    3 0
    به نظر ما سلاح اصلی آمریکا هم در این منطقه که ما در جمهوری اسلامی مراقب این معانی هستیم، نفوذ است -نفوذ در مراکز حسّاس و تصمیم‌گیر- ایجاد تفرقه است، ایجاد تزلزل در عزم ملّی ملّتها است، ایجاد بی‌اعتمادی میان ملّتها، میان ملّتها و دولتها، دستکاری در محاسبات تصمیم‌گیران و وانمود کردن اینکه حلّال مشکلات این است که زیر پرچم آمریکا بروید و تسلیم آمریکا بشوید.. بیانات رهبر معظم انقلاب .۱۳۹۸/۰۸/۲۴
  • ناشناس IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    4 1
    لعنت برفتنه گر تاریخ
  • ناشناس IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    مشرق اگر مردی این مطالب را اعلام کن
  • ناشناس IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    مشرق آی آرزو را به خواهد برد که خواسته بین ایرانی ها دو دستگی ایجاد کند
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    اصلاح طلبان بدانند برای رفتن یا نرفتن پای صندوق نظرشان هیچ اهمیتی برایم نداشت.
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    دوستان من از جریان اصلاحات خوشم نمیاد ولی واقع بین باشید لطفا.اول بزارین ببینیم دولت آقای رییسی چه عملکردی از خودش نشون میده بعد.تا اونجا که من یادم میاد دولت خاتمی بهترین دولت بود و امیدوارم دولت رییسی هم مثل اون به درد ملت بخوره وگرنه.................
  • امیر IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    کاش بجای خبر مرگ اصلاحات خبر مرگ اصلاح طلبها هم اعلام می شد. خدایی چی می شد.
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    خدارا شکر که وطنفروشان سقط شدند .بخصوص شیخ ابراهیمهای زنجانی=ماسونی وعمامه بسرهای کابالائیسم واسکاتلندیهاوووووووو =دشمنان قرانو اسلامو تشیع=انجمنهای شبه حجتیه.همدستان دری اصفهانیو جیسون رضائیان ومسی علی نژادها ووووووووووووووووو.
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    اقای حجاریان احمق هارا دور خودت جمع کردی از فیزیک بیا بیرون چهل سال از انقلاب گذشته هنوز تو دروس دبیرستانی در جامیزنی احمق هارا دور خودت جمع کردی دکون ببند این موسوی خوینیها یادش رفته اسناد سفارت امریکا رادزدید بدبخت لباس ... تن کرده عامل ام ای... فکرمیکنه همه مثل حجاریان وموسوی خوینیها احمقند بساط تون جمع کنید تو گرما زایی وگرما گیری درجامیزنید دنیای متا فیزیک هم هست این قدر مثل انگلیس خبیث نباشیدمردم خام نکنید رای رییسی دیدین این ریزش عقل کودن شماست.برید بمیرید حیف ازنون کهشمامیخورید ادم نماها .
  • DE ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    یعنی اقای حجاریان خودتون نمی دونید یا خودتون رو به اون راه زدید؟ اصلاحات از وقتی که به کل مردم ایران یعنی هشتاد میلیون نفر و خواسته هایشان پشت کرد و از انقلاب واسلام فاصله گرفت سکته کرد مرد!
  • محمد IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    اگر این مملکت بیافته دست امریکا نه تو مانی و نه من ای عاشقان امریکا و غرب
  • DE ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 0
    اصلاحات 32 ساله به مردم ایران پشت کرده .
    • DE ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      0 0
      ۱۱:۵۵ - اصلاحات 32 ساله به مردم ایران پشت کرده ....خاکم وَچوک خوب شد قیچی زدی .همین تکه اش کافی بیدَه بیده
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    افراد خائن به انقلاب خمینی کبیر و مردم سالاری دینی باید محاکمه شوند مرگ بر امریکا
  • US ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    خوئینیها از خدا بترس... تو حوزه به شما چی درس میدن که اینجوری از آب درمیایین؟
    • DE ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      2 0
      خوئینیها از خدا بترس... تو حوزه به شما چی درس میدن که اینجوری از آب در میایین.// باران که در لطافت طبعش خلاف نیست -در باغ لاله روید و در شوره زار خس .هر کسی از ظن خود شد یار من -از درون من نجست اسرار من/ که دزدی با چراغ آید گزیده تر بَرد‌کالا....
  • DE ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    2 0
    من مخالف انحلال اصلاح طالبان هستم.چون اینطوری هرچی غربگدای وابسته خود ناباور دلال و پورسانت بگیر و رانتخوار شیتیلی .ِ..هست جمع شده اند زیر دست ممد چاخان.منحل بشن پخش میشن همه جا را اصلاحات میزنند گند همه جا را میگیره.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    لعنت بر اصلاح طلبان وطن فروش خائن
  • بیدارشده ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    در پررویی جماعت اصلاحطلب همین بس که ۸سال از رئیس جمهور مملکت مطالبه گری نکردند و حالا از آقای رییسی که هنوز مسئولیت را تحویل هم نگرفته اند، شروع به مطالبه گری و حتی تخریب میکنن.
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 0
      حالا تو چرا میسوزی ؟
  • CA ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    اصلاحطلبان اختاپوس صفت در این چهل روز باقیمانده بارها رنگ عوض خواهند کرد. یک روز تخریب میکنند،روز دیگر دم از انتقال تجربه میزنند ، یک روز میگویند رییس جمهور حد اقلی و روز دیگر ادعا و تمنای تشکیل دولت وفاق ملی دارند.دولت انقلابی باید بی توجه به این حرفها تیمی قوی بچیند تا مملکت را از پرتگاهی که اصلاحات تدارک دیده اند نجات دهد.
  • AM ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست. امیدواریم ان‌شاء‌الله مسئولین کشور در این زمینه هم کاملاً با چشم باز، با دل محکم، با توکّل به خدا، با ذکر «حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل» ان‌شاءالله جلو بروند و توفیقات الهی شامل حالشان بشود و ملّت را خرسند و خوشحال کنند.
  • AM ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    اتّحاد ملّی را حفظ کنید. کشور ما احتیاج به اتّحاد دارد؛ اتّحاد ملّت ایران. ملّت ایران در خیلی از امور صدایشان صدای واحد است، خواستشان خواست واحد است، [امّا] مسئولان میتوانند این را از بین ببرند. هنر مسئولان ما این است که این اتّحاد را، این همصدایی را تکّه‌تکّه نکنند، ملّت را تکّه‌ِتکّه نکنند، اینها را از بین نبرند. مسئولین کشور مراقب باشند که این اتّحاد را زیاد کنند.
  • DE ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    یکی از مشکلات ما در ایران اینستکه افراد را قبل از ورود به عرصه سیاسی روانشناسی نمیکنیم و تحقیق در مورد دوران کودکی و تربیت شخص نمیکینم .و قتی کسی در منزل توسری خور باشد و مانند دیکتاتورها او را کنترل کنند و دایم زیر سیم جیم قرار گیرد و تفتیش شود بزرگ که شد غربگدا و وطنفروش و وابسته و حقیر میشود و این ناخودباوری و یا خود ناباوری او را شخصی حقیر میکند که اتفاقا چون فشار خانواده دیگر همراهش نیست و خود را آزاد میبیند به نقاط بالایی هم سعود میکند ولی با همان روحیه کودکی و تربیت غلط.
  • جواد US ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    الفاتحه مع الصلوات
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    این روزها توضیح یک روند ضروری به نظر میرسه. معمولا اصلاح طلبها هر 8 سال یک بار میان روی کار و گند میزنن به اعتماد عمومی. بعد اصولگراها میان روی کار، که به جهت گندکاری اصلاحاتی ها مشارکت کنه، دور دوم انقلابی ها هم مشارکت عالی میشه، بعد که روحیه مردم شارژ شد دور سوم بلز مردم هوس اصلاح‌طلب‌ی به سرشون میزنه از خوشی، و بعد دوباره روز از نو روزی از نو. گندکاری شروع میشه. دور دوم به اوج می سه و بعد دوباره انقلابی ها میان که درست کنند اوضاع رو
  • CA ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    الفاتحه
  • F IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    کاش متن رو با این همه تندی نمی نوشتید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس