کد خبر 1235352
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
موج جدید خاموشی در راه است

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: براساس پیش بینی در هفته جاری و هفته آینده، میانگین دمای هوا ۱ تا ۱.۵ درجه گرمتر خواهد شد که همین موضوع احتمال افزایش شدید نیاز مصرف برق را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش مشرق، در هفته گذشته میانگین دمای کشور  در حدود ۳۶ درجه بود این درحالی است که براساس نقشه های هواشناسی، دمای هوا بین ۱ تا ۱.۵ درجه افزایش خواهد یافت که با رسیدن میانگین دمای هوا به ۳۸ درجه در کشور، احتمال آنکه رکورد نیاز مصرف برق به ۶۲ هزار مگاوات افزایش یابد وجود دارد.

 هفته گذشته با رسیدن نیاز مصرف به بیش از  ۶۰ هزار مگاوات، شاهد شکاف ۶۰۰۰ مگاواتی در تراز بین تولید و مصرف بودیم، که طبق اعلام مسوولان برقی این هفته با توجه به شرایط موجود، احتمال تشدید این شکاف بیشتر شده است.

غلامعلی رخشانی مهر- معاون هماهنگی توزیع توانیر و  دبیر ستاد راهبری اوج بار صنعت برق  تنها راهکار جلوگیری از بروز قطعی برق در این شرایط را تنظیم و مدیریت درست مصرف عنوان و اظهار کرد : در کشور حدود ۲۴ هزار مگاوات از برق تولیدی کشور به وسایل سرمایشی اختصاص دارد.   پیک برق در بازه ساعت های ۱۲ تا ۱۸ رخ می دهد،   اگر فرض کنیم که این اوج بار برای سه ماه رخ دهد در حدود ۴۵۰ ساعت در سال اوج مصرف داریم که برای پاسخگویی به این نیاز مصرف باید ۷ تا ۸ هزار مگاوات نیروگاه احداث شود.

وی  با تاکید بر این که در همه دنیا، مصارف در این ساعت ها را مدیریت می کنند، خاطرنشان کرد: در ایران نیز  همانند سایر نقاط دنیا، مصارف به ساعت هایی غیر از ساعات پیک منتقل می شود.   در اوایل خرداد ماه شاهد رشد  بیش از ۳۰ درصدی مصرف برق بودیم،   بخش کشاورزی به دلیل کمبود بارش ها این دو گروه از ابتدای امسال رشد مصرف زیادی را تجربه کرده اند که در بخش کشاورزی به دلیل کمبود بارش ها شاهد افزایش پمپاژ آب ودرنتیجه بالا رفتن ۱۸ درصدی مصرف برق بودیم و پس از آن نیز بخش صنعت بود که در رده دوم مصرف قرار داشت.

طبق اعلام توانیر، رخشانی مهر در خصوص انتشار جداول خاموشی ها نیز گفت: این جداول احتمالی است، اما در صورت تداوم همکاری مشترکان، خاموشی ها اعمال نخواهد شد. در صورتی که همه هموطنان کولرهای گازی روی عدد ۲۵ درجه تنظیم و از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند و استفاده از وسایل پرمصرف برقی را نیز به ساعات خنک روز یا پایانی شب موکول نمایند، می توانیم به طور قطع اطمینان دهیم که شاهد قطعی برق نخواهیم بود.

معاون همانگی توزیع توانیر  از همه مشترکان صنعتی و کشاورزی نیز به دلیل همکاری در طرح های مدیریت بار و کاهش مصرف برق تقدیر کرد و گفت: همه این تلاش ها برای پایدار ماندن شبکه و جلوگیری از بروز خاموشی ها صورت می گیرد. در بخش خانگی نیز می توان این جابه جایی بار را با  موکول کردن استفاده از وسایل پرمصرف برقی مانند اتو، جارو برقی، ماشین لباسشویی و... به ساعات خنک روز یا پایانی شب انجام داد.

رخشانی مهر همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص میزان ذخایر آب پشت سدهای کشور نیز گفت: ذخیره آب پشت سدها حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که این به معنای نصف شدن توان تولید انرژی نیروگاه های برق آبی است.   ذخایر آب سد ها را باید برای کشت پاییزه، احتمال تداوم خشکسالی و مصرف آب شرب و... تا حد امکان حفظ کنیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    0 0
    چرا لوسترها،چراغ ها و خیلی وسایل روشنایی غیر ضروری مغازه های سطح شهر در طول روز را قطع نمی کنید.آیا می ترسید یا نمی توانید؟
  • samshokri1221 IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    کمک به مردم فلسطین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس