کد خبر 1233819
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
انتخابات ایران در عراق؛ قربانگاه سردار دلها

سه چهار کیلومتر دورتر از شهادتگاه سردار دلها در منطقه «کرخ» در بخش غربی بغداد، سایه حضور پرنور سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» بر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در عراق، امروز جمعه احساس شد.

به گزارش مشرق، جمعی قابل توجهی از ایرانیان مقیم عراق که اغلب آنها از زنان ایرانی دارای همسران عراقی هستند، با نصب عکس هایی از سردار دلها بر سینه های خود، در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در محل سفارت ایران در بغداد شرکت کردند تا همچنان دین بزرگی را که این سردار شهید بر ملت ایران دارد، گوشزد کرده باشند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد در فاصله سه چهار کیلومتری از محل شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس فرمانده فقید نیروی الحشد الشعبی واقع شده است.

سفارتخانه ایران در بغداد در جوار رودخانه دجله تنها محل اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری ایران در پایتخت عراق نیست، بلکه در منطقه مقدس «کاظمین» نیز یک شعبه اخذ رای دایر شده که این شعبه نیز به همین فاصله کوتاه از قربانگاه شهید سلیمانی واقع شده است. در ۵ کنسولگری ایران در عراق نیز انتخابات جریان دارد.

شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی سپاه قدس و ابومهدی المهندس فرمانده فقید الحشد الشعبی و همراهانشان در سپیده دم ۱۳ دیماه ۹۸ به دستور جنایتکارانه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری سابق آمریکا در حومه فرودگاه بین المللی بغداد در غرب پایتخت عراق به شهادت رسیدند.

ایرانیان مقیم عراق امروز به نشانه وفاداری به خون این سردار دلها و دیگر شهدای مقاومت، تصاویری از این فرمانده شجاع و ساعد بریده اش را بر سینه زده و در پای صندوق های رای حضور یافتند.

انتخابات ایران در عراق؛ قربانگاه سردار دلها

 یکی از زنان ایرانی در این باره گفت که شرکت در انتخابات نوعی وفاداری به این خون های پاک ریخته شده در دفاع از کشور و قضایای امت اسلامی است.

خانم «خدیجه مرداوی» گفت: «ما به کوری چشم آمریکا و دشمنان اسلام و ایران در انتخابات شرکت کرده ایم تا بگوییم قدردان این خون های پاک امثال سردار شهید حاج قاسم هستیم.»

او می گوید شرکت در انتخابات به نوعی انتقام گرفتن خون شهید سلیمانی و تاکیدی بر ادامه راه این شهید و همه شهدای مقاومت است.

به گفته وی، در طول ۱۸ سال گذشته که به همراه شوهر عراقی اش به این کشور آمده، سه بار است که در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت می کند.

خانم مرداوی دارای چهار فرزند است که یکی در ایران متولد شده و بقیه در طول این ۱۸ سال در خاک عراق به دنیا آمده اند.

این بانوی ایرانی به عنوان هماهنگ کننده زنان ایرانی در شهرک صدر در شمال شرقی بغداد فعالیت می کند.

به گفته وی، غیر از زنان ایرانی که شوهرانشان به دلایل امنیتی در شهرک صدر از معرفی آنها به کمپین زنان ایرانی در عراق خودداری می کنند، بیش از یکصد زن ایرانی دارای شوهر عراقی در شهرک صدر مقیم هستند.

انتخابات ایران در عراق؛ قربانگاه سردار دلها

بانوی دیگری نیز تاکید کرد که شرکت در انتخابات، کمترین نشانه قدردانی از این سردار شهید است که جانش را در راه آسایش و راحتی ملت ایران از دست داد.

«فاطمه اکبر زاده» با نام بردن از سردار شهید سلیمانی، اشک در چشمانش حلقه می زند و با بغض در گلو، ساده و بی پیرایه ادامه می دهد: «خدا بیامرزد شهید سلیمانی را، انسان بزرگی بود». وی عکس سردار دلها را جلو دوربین بالا می برد و می گوید: «می خواهم قدردان خون پاک این شهید باشم و برای همین در انتخابات شرکت کرده ام.»

فاطمه اکبرزاده از اهالی مشهد مقدس است که از بعد از سقوط رژیم صدام در ۲۰۰۳ به همراه شوهر عراقی اش به عراق آمده است.

وی می گوید چهار فرزند شامل دو دختر و دو پسر دارد که پسرها را داماد کرده، یک دخترش نیز ازدواج کرده و دختر چهارمش در آستانه عروسی است و امروز هم، همسر عراقی اش او را به سفارت ایران آورده تا رای خود را به صندوق بریزد.

انتخابات ایران در عراق؛ قربانگاه سردار دلها

برخی از شرکت کنندگان در انتخابات امروز در محل سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران نیز با حمل تصاویری از امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی حضور یافتند تا همچنان پایبندی خود را به آرمان ها و خط مشی امام راحل (ره) نشان دهند.

انتخابات ایران در عراق؛ قربانگاه سردار دلها

جالب توجه اینکه برخی از خانواده ها با وجود دمای بالای هوای عراق، امروز کودکان خردسال خود را در این روز رای گیری، همراه داشتند، تا از نزدیک اولین انتخابات ایرانی را مشاهده کنند.

انتخابات ایران در عراق؛ قربانگاه سردار دلها

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در سخنانی پیش از این گفته بود که اقشار مختلفی از ایرانیان مقیم عراق در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرده اند.

«ایرج مسجدی» افزود: ایرانیان مقیم در عراق از اقشار مختلف اعم از خانم ها، آقایان، بانوان ایرانی دارای همسران عراقی، ایرانی تبارهای ساکن عراق، شرکت ها و موسسات ایرانی مجری پروژه ها و ارائه خدمات فنی - مهندسی و همچنین، دیپلمات های ایرانی فعال در عراق هستند.

 در شهرهای مختلف عراق ۱۴ حوزه اخذ رای برای ایرانیان مقیم ایجاد شده که این حوزه ها در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در شهرهای بغداد، کربلا، نجف، کاظمین، بصره، سلیمانیه و اربیل دایر شده اند.

 حجت الاسلام «غلامرضا اباذری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز که مسئول رسیدگی به زنان ایرانی مقیم عراق است، گفت، حدود دو هزار و ۵۰۰ زن ایرانی دارای شوهر عراقی در بغداد وجود دارند و مجموع زنان ایرانی دارای شوهر عراقی در کشور عراق حدود هشت هزار نفر است.

انتخابات ایران در عراق؛ قربانگاه سردار دلها

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران و آیت الله «سید مجتبی حسینی» نماینده ولی فقیه در عراق امروز در همان ساعات اولیه شروع رای گیری، در پای صندوق های آراء حضور یافته و در انتخابات شرکت کردند.

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار شامل ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر مرد و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر زن واجد شرایط رای دادن هستند.       

همچنین یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر از رای دهندگان، رای اولی واجد شرایط شامل ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و ۶۸۵ هزار و ۱۶۰ نفر زن هستند.

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور و دو انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه های انتخابیه برگزار می شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس