کد خبر 1232486
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
آمار تزریق واکسن کرونا به مرز ۳.۵ میلیون دوز رسید

یک مطالعه کوچک نشان می‌دهد دز اضافی واکسن کووید ۱۹ ممکن است باعث افزایش محافظت در برخی از گیرندگان پیوند اعضا شود.

به گزارش مشرق به نقل از اسوشیتدپرس، یک مطالعه کوچک نشان می‌دهد دز اضافی واکسن کووید ۱۹ ممکن است باعث افزایش محافظت در برخی از گیرندگان پیوند اعضا شود.

در شرایطی که بیشتر افراد واکسینه شده بازگشت به شرایط عادی طبیعی را جشن می‌گیرند، میلیون‌ها نفر که به دلیل پیوند، سرطان یا سایر اختلالات داروهای خاص مصرف می‌کنند، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و مطمئن نیستند که واقعاً به کمک چه دارویی در برابر ویروس کرونا محافظت می شوند. به سختی می‌توان سیستم ایمنی ضعیف را برای واکسن‌ها افزایش داد.

بیشتر بخوانید:

ناتوانی آسترازنکا و فایزر در برابر کرونای هندی

مطالعه‌ای که به تازگی و در روز دوشنبه  صورت گرفته فقط ۳۰ بیمار پیوندی را ردیابی کرد، اما این یک گام مهم در جهت یادگیری این است که آیا دزهای تقویت کننده می‌تواند  به افراد پیوندی کمک کند یا خیر.

محققان از دانشگاه جان هاپکینز گزارش دادند، از ۲۴ بیمار که به نظر می‌رسید پس از دو بار واکسیناسیون هیچ گونه محافظتی ندارند، هشت نفر از آنها پس از تزریق یک دز  اضافی آنتی بادی ‌ای ضد ویروس تولید کرند و شش نفر دیگر که حداقل میزان آنتی بادی داشتند، همگی با دز سوم تقویت شدند.

دوری سگف، جراح پیوند هاپکینز که به هدایت تحقیقات کمک کرد، گفت:«این نتایج بسیار دلگرم کننده است؛ اگر فردی پس از دو دز تزریق همچنان در برابر ویروس ایمن نبود به معنی ناامیدی برای محافظت نیست».

تیم تحقیق امیدوار است که با همکاری موسسات ملی بهداشت، آزمایش دقیق‌تری از واکسیناسیون سوم را در ۲۰۰ گیرنده پیوند در تابستان امسال آغاز کند.

برای بیماران پیوندی، داروهای مهارکننده سیستم ایمنی آنها را در برابر ویروس کرونا بسیار آسیب پذیر می‌کند. اما پزشکان اصرار دارند که آنها نیز به امید حداقل محافظت، واکسن بزنند.

این مسئله فقط بعد از پیوند اعضا نگران کننده نیست؛ آلفرد کیم از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس گفت: یک مطالعه بر روی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، لوپوس و سایر اختلالات خود ایمنی نشان داد بدن آنها ۸۵ درصد آنتی بادی ایجاد کرده است، اما کسانی که از انواع خاصی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کردند، سطح بسیار کمتری آنتی بادی تولید کردند که باعث نگرانی می‌شود.

پژوهشگران تأکید می‌کنند، تحقیقات بیشتری برای تشخیص اینکه آیا دوز سوم واقعا کمک می‌کند، چه کسی بهترین کاندیدا است و آیا میان واکسن‌های  شرکت‌های مختلف تفاوت وجود دارد لازم است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس