جدیدترین اخبار کرونا در ایران|مراقب سویه دلتا باشیم/ تغییر علائم و افزایش موارد بستری/ استان‌های جنوبی کانون نگرانی پیک پنجم+ نقشه و نمودار

ثبات نسبی در آمارهای منتشر شده از همه‌گیری کرونا در ایران اگرچه به نوعی امیدوارکننده است اما به گفته کارشناسان طولانی شدن تثبیت پیک چهارم عاملی برای نگرانی از جهش ناگهانی بیماری با سویه دلتا است.

به‌گزارش مشرق، درحالی نوسان‌های آمار منتشر شده رسمی از همه‌گیری کرونا در کشور یک هفته گذشته قابل توجه نبوده و در برخی شاخص‌ها روند ثابتی تجربه شده اما ورود ویروس هندی یا همان سویه دلتا به برخی از نقاط جنوبی کشور این نگرانی را ایجاد کرده که طولانی شدن از بین رفتن پیک چهارم عاملی برای جهش ناگهانی و آغاز پیک پنجم با این نوع از ویروس باشد.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید دارند شناسایی سویه دلتا از یکی دو ماه گذشته باعث بروز مشکلاتی در سراسر جهان و البته زادگاهش همان سرزمین هفتاد دو ملت شده است، به‌صورتی که اکنون برخی از کشورهای توسعه یافته که اتفاقاً بخش عمده‌ای از جمعیتشان را هم واکسینه کرده‌اند نگران از بروز پیک‌های جدید کرونایی شده‌اند و شاهد مثال این روند هم ابتلای نزدیک به ۳۰۰۰ بیمار جدید در کشور انگلستان است.

این گروه همچنین با اشاره به ورود ویروس جهش یافته هندی به استان‌های جنوبی کشور معتقدند آرامش آماری در نمودارهای روزانه ارایه شده اگرچه می‌تواند امیدوار کننده باشد اما تغییر رفتار این نوع از ویروس و البته متفاوت بودن علائم آن که اتفاقا بیشتر افراد زیر ۴۰ سال را هدف گرفته می‌تواند دردسری بزرگ برای کشور شناخته شود.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان در سویه دلتا اگرچه بعضا علائم تنگی نفس، کاهش سطح بویایی و چشایی، کاهش اشتها و درد عضلانی وجود دارد اما این علائم بسیار خفیف‌تر بوده و نشانه‌ها به سمتی رفته که گویی یک سرما خوردگی سخت برای بیمار ایجاد شده است و این موضوع نه تنها کادر درمانی بلکه خود بیماران را هم به اشتباه می‌اندازد و تبعات نگران کننده‌ای خواهد داشت.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند تغییر علائم شبیه به سرما خوردگی سخت باعث مراجعه دیرهنگام بیمار به مرکز درمانی شده و همین امر با درنظر گرفتن افزایش قدرت سرایت و بیماری زایی می‌تواند تعداد موارد ابتلا را در دوران یاد شده ایجاد کند و در نهایت بعضا هم کادر درمان با توجه به علائم یاد شده دچار اشتباه شده و به‌جای آغاز درمان کرونا با درمان مناسب سرماخوردگی بیمار را روانه منزل می‌کنند.

این گروه تاکید دارند در شرایط فعلی برای مدیریت بهترین راهکار افزایش سطح تست‌های سریع و رایگان در سراسر کشور و البته سرعت عمل در انجام واکسیناسیون است چون افرادی که واکسن دریافت می‌کنند شانس ابتلا به این نوع از ویروس برای آنها کاهش چشمگیری خواهد داشت به عنوان مثال فردی که هر دو دُز واکسن را دریافت کرده باشد شانس ابتلای یک به بیش از ۲۲۰۰۰ دارد که این سانس مدیریت بحران را برای کادر درمانی بهبود می‌دهد.

تهران شرایط بهتری نسبت به ابتدای خرداد دارد

در همین حال  فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به کُندی روند بهبود شرایط پیک چهارم در پایتخت اظهار داشت: اگرچه در مجموع ۱۰ روز گذشته شرایط بهتری را نسبت به ابتدای خرداد ۱۴۰۰ تجربه می‌کنیم، اما روند بهبودی شرایط همه‌گیری در تهران بسیار کند است که این طولانی شدن درکنار کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند مشکل آفرین باشد.

علیرضا زالی در ادامه افزود: در این شرایط همچنین با کندی ترخیص بستری‌ها از بیمارستان‌های تهران وجود دارد که البته در خیز سوم هم این شرایط تجربه شده است؛ اما بررسی‌های آماری نشان می‌دهد روند بهبودی شرایط در پایتخت نسبت به سایر استان‌ها کند است که باید مراقب این روند باشیم.

موج سهمگین کرونای در استان هرمزگان

وضعیت کرونایی هرمزگان بسیار وخیم است و تخت‌های بیمارستانی دیگر جوابگوی حجم مراجعه کنندگان و بیماران نیست. 

همه آمارها در استان هرمزگان بیانگر رشد قابل توجه این بیماری هستند و هیچ نشانه و علامتی مبنی بر پایان پیک در این استان دیده نمی‌شود، روزانه افراد زیادی بیمار، بستری، قرنطینه و یا جان خود را از دست می‌دهند و خبری از کاهش این آمار نیست. 

وضعیت نقاط مختلف استان در حال حاضر وخیم گزارش شده و ویروس انگلیسی کرونا در این استان جولان می‌دهد، میناب یکی از آلوده‌ترین شهرستان‌های استان به ویروس انگلیسی است که موجب شد حجم قابل توجهی از جوانان به این بیماری مبتلا شوند. 

با گذشت هفته‌های زیادی از پیک کرونای هرمزگان، هنوز عزم راسخی از مسئولان برای خروج از وضعیت فعلی وجود ندارد و سهل انگاری و بی ثباتی تصمیم گیری در این استان و در کشور برای مدیریت بحران هرمزگان دیده می‌شود. 

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا ۲۹۲۸۴۲ بوده است که اکثر تستهای روزهای اخیر مثبت بوده و روند بیماریابی سرعت گرفته است. 

وی افزود: وضعیت مراجعه به بیمارستان‌ها بحرانی هست و روزانه شمار زیادی از بیماران کرونایی برای بستری به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، در حال حاضر ۶۶۶ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از مجموع بیماران بستری متاسفانه وضعیت ۱۱۱ ناپایدار است و در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند، از این تعداد وضعیت ۲۰ نفر بحرانی است و شرایط وخیمی دارند. 

وی تصریح کرد: میزان بیماران قرنطینه خانگی رشد نشان می‌دهد و از ۱۰ هزار بیمار مبتلا و قرنطینه در منزل گذشته است که این امر هم نگران کننده خواهد بود. 

نوروزیان تاکید کرد: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان ۵ بیمار دیگر را شامل چهار مرد و یک زن در محدوده سنی ۳۷ تا ۸۳ از شهرستان‌های بندرعباس، سیریک، قشم و بشاگرد گرفت و شمار جان باختگان کرونایی در این استان به ۱۳۶۴ نفر رسید.

خیز دوباره کرونا در استان کرمان

طبق آخرین آمار رنگ بندی کرونایی اعلام شده در حال حاضر از ۲۳ شهرستان استان کرمان، ۱۳ شهرستان بافت، بردسیر، سیرجان، شهربابک، جیرفت، رفسنجان، رودبار جنوب، زرند، کرمان، کهنوج، فاریاب و منوجان در وضعیت نارنجی و ۱۰ شهرستان ارزوئیه، رابر، قلعه گنج، ریگان، فهرج، نرماشیر، بم، راور، کوهبنان و انار در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، وضعیتی که در آمار مبتلایان و بستری‌ها طی سه هفته اخیر در استان کرمان تقریبا ثابت بوده و به گفته مسئولان شکننده است.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۴۲۵ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۲۴۴ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۲۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۹۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۴۵  مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه با بستری ۱۰۱ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۲ هزار و ۱۲۰ مورد رسیده است.

وی به فوت ۵ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار نفر رسیده است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه قبل از مدیریت و کنترل موج چهارم کرونا وارد موج پنجم بیماری در استان شویم تصریح کرد: دو استان همجوار ما یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی، قرمز و فوق قرمز قرار دارند و رفت و آمد و مراودات بین این دو استان با استان کرمان نگران کننده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

هشدار برای آغاز پیک پنجم کرونا در استان فارس

بررسی نقشه شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز کرونایی و همچنین مقایسه آن با دو هفته قبل کاملاً نشان می‌دهد که استان‌های فارس و هرمزگان و تا حدودی بوشهر و سیستان و بلوچستان اکنون به کانون‌هایی از نگرانی برای آغاز پیک پنجم کرونا آن هم با ویروس جهش یافته هندی تبدیل شده‌اند.

این موضوع سبب شده که مسئولان استان فارس هشدارهای خود را در این زمینه مطرح و مرتب اعلام می‌کنند که مردم همچنان بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پای‌بند باشند و شرایط را ساده نپندارند.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۹۳۶ هزار و ۹۱۷ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده ۲۶۸ هزار و ۵۸۰ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۱۰۸ هزار و ۳۲۷ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۶ هزار و ۵۸۲ بیمار مثبت شناسایی و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۸۵ هزار و ۱۶۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

بر این اساس هزار و ۳۵ نفر  در بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند که از این تعداد ۱۳۷ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۷ هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان باختند که با این حساب مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به  چهار هزار و ۷۱۰ نفر رسید. 

هفته‌های سخت کرونایی پیش‌روی استان گلستان

روند بستری بیماران کرونایی در گلستان همچنان افزایشی بوده و به در حال رسیدن به ۳۰۰ نفر است. این در حالی است که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان پیش بینی کرده هفته‌های سختی در پیش خواهد بود.

پایین بودن رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در ستادهای انتخاباتی کاندیداهای شورای شهر که تعدد زیادی دارند، یکی از نگرانی‌ها برای کنترل کرونا است که با توجه به عدم رعایت این دستورالعمل‌ها در ستادهای انتخاباتی و همچنین کم توجهی شهروندان دیگر در سطح شهر و بازگشت به زندگی عادی جمع زیادی از مردم، به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده با موج دیگری از بیماری مواجه خواهیم شد.

علی متکی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در این باره اظهار داشت: تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان در ۴ روز اخیر از ۲۵۹ نفر به ۲۹۳ نفر رسیده و متأسفانه این آمار در حال افزایش است.

وی گفت: از این تعداد ۵۲ بیمار در بخش آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند که حال ۲۴ نفر آن کاملاً وخیم بوده و به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان بیان داشت: با توجه به ازدحام در ستادهای انتخاباتی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به نظر می‌رسد روزها و هفته‌های سختی را در پیش داشته باشیم.

متکی درباره آخرین رنگ بندی شهرهای استان هم گفت: در حال حاضر گرگان و علی آبادکتول در شرایط نارنجی کرونایی و سایر شهرها در وضعیت زرد قرار دارند اما با توجه به شرایط کنونی احتمال افزایش شهرهای نارنجی در استان وجود دارد.

ویروس جهش یافته هندی جنوب استان بوشهر را تهدید می‌کند

سعید کشمیری با اشاره به اینکه تجمعات در ستادهای انتخابات در شهرها و روستاها سبب نگرانی برای شیوع کرونا شده است اظهار داشت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مصوب از سوی نامزدان، عوامل اجرایی و مردم برای برگزاری انتخاباتی به دور از هرگونه خطر انتشار و ابتلا به بیماری کرونا، امری لازم و ضروری است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر، پایبندی عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: با توجه به خطر تجمعات انسانی در انتقال ویروس کرونا، ضروری است همه گروه‌ها در ستاد انتخاباتی کاندیداها از هرگونه حضور در تجمع که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در آن نقض شده، خودداری کنند.

وی از تهدید خیز جدید ویروس کرونا در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس جهش یافته هندی کرونا در  همسایگی شهرستان‌های جنوبی این استان با هرمزگان، خطر خیز جدید ویروس کرونا این مناطق را تهدید می‌کند.

کشمیری با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر تصریح کرد: میزان ابتلا و بستری در بیمارستان‌های شهرستان‌های جنوبی به‌ویژه کنگان افزایش یافته و این نگران کننده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های ۱۰ گانه استان بوشهر خاطر نشان کرد: شهرستان‌های جم، عسلویه و دیلم در وضعیت زرد و دیر، دشتی، تنگستان، بوشهر، دشتستان و گناوه نیز در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به ثبت ۶ فوتی دیگر در روز گذشته تصریح کرد: ۴ آقا و ۲ خانم روز گذشته بین سن ۴۶ تا ۸۳ سال در بیمارستان‌های استان بوشهر به سبب ابتلا به کرونا جان باختند و تعداد فوتی‌های کرونایی استان بوشهر به یک‌هزار ۲۰۹ نفر رسید.

وی با بیان اینکه از آغاز شیوع کرونا تاکنون بیش از  ۴۷ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند گفت: روز گذشته ۸۱ بیمار جدید در مراکز درمانی استان بوشهر بستری شدند و اکنون ۳۲۳ نفر در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند.

کشمیری با بیان اینکه هم اکنون ۳۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۲۴ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تنها راه مصون ماندن از ابتلا به بیماری کرونا را رعایت دستورالعمل بهداشتی دانست و تأکید کرد: اگر چه تزریق واکس کرونا در حال اجراست، ولی تا واکسیناسیون بخش عمده‌ای از جامعه، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک و پرهیز از دورهمی‌ها در فضای سربسته بهترین راه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.

شناسایی ۸۹ مورد جدید ابتلا در استان سمنان

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت:  در ۲۴ ساعت اخیر (منتهی به ابتدای چهارشنبه) یک بیمار کرونایی در سطح استان جان خود را از دست داده در نتیجه تعداد بیماران فوتی کرونایی در استان از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون به عدد یک هزار و ۱۱۱ رسید.

وی افزود: طی ۲۴ ساعت منتهی به امروز همچنین ۸۹ مورد بیمار جدید کرونایی نیز در سطح استان سمنان شناسایی شده است همچنین آمارها نشان می‌دهد تعداد بیماران بستری استان به عدد ۱۴۶ رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بیان کرد: از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تاکنون در سطح استان سمنان ۴۰ هزار و ۳۲۵ نفر به این بیماری مبتلا شدند که ۳۰ هزار و ۲۱۱ نفر از این بین به صورت سرپایی مداوا و یا جان خود را از دست دادند و ۱۰ هزار و ۸۴۵ نفر نیز بعد از بستری در بیمارستان بهبود و مرخص شده‌اند.

دانایی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به امروز همچنین ۱۷ بیمار کرونایی نیز در سطح استان سمنان با بهبودی از بیمارستان مرخص شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون شهرستان‌های سرخه و آرادان در رنگ‌بندی زرد و شهرستان‌های سمنان، شاهرود، دامغان، مهدی‌شهر، گرمسار و دیگر شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

روند ثابت کرونا در استان آذربایجان‌غربی

در شرایط فعلی که روند کلی کرونا در آذربایجان‌غربی خطی و ثابت است، باید با رعایت هرچه بیشتر نکات بهداشتی و به‌ویژه استفاده از ماسک در تجمع‌ها و دورهمی‌ها، آمارها را به سمت کاهشی سوق داد تا استان از شر پیک چهارم خلاص شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی با ذکر آمار کرونا در استان گفت: در حال حاضر ۱۲ شهر آذربایجان‌غربی نارنجی و پنج شهر دیگر آن زرد رنگ هستند و در شبانه‌روز گذشته ۳۳۰ مورد مثبت ابتلاء به ویروس کرونا در استان ثبت شده تا تعداد کل مبتلایان به ۱۷۶ هزار و ۴۵۳ نفر برسد.

جواد آقازاده با اذعان به افزایش محسوس تعداد بستری‌ها در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی پس از چند روز کاهش، بار دیگر با شیب کندی رو به افزایش است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون ۶۷۵ نفر تحت عنوان بستری سندرم تنفسی، ۳۲۹ نفر تحت عنوان بستری مشکوک، ۱۵۱ نفر تحت عنوان بستری آی‌سی‌یو و ۲۴ نفر تحت عنوان ونتیلاتور در بیمارستان‌های استان تحت مداوا هستند.

وی با تشریح بستری‌های شهرهای آذربایجان‌غربی افزود: در شبانه‌روز گذشته ۷۰۰ نفر در بیمارستان‌های ارومیه بستری شده‌اند و در دو شهر خوی و مهاباد هم به‌ترتیب ۲۶ و ۱۵ نفر بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی درباره فوتی‌های کرونا در استان هم تصریح کرد: پنج نفر از شهروندان آذربایجان‌غربی در روز گذشته در اثر ابتلاء به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که سه نفر از آن‌ها اهل ارومیه و دو نفر دیگر هم اهل خوی و پیرانشهر بوده‌اند و در کل، مجموع جان‌باختگان کرونا در استان به چهار هزار و ۶۹۲ نفر رسید.

ثبت ۴۶۰ مورد ابتلای جدید کرونا در استان اصفهان

رضا فدایی با اشاره به اینکه برخی از استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی واکسن بیشتری نسبت به اصفهان دریافت کردند، گفت: با این‌حال تعداد واکسن تزریق شده در اصفهان بیشتر از آنهاست و تاکنون ۲۶۶ هزار دوز نوبت اول و ۸۱ هزار دوز نوبت دوم واکسن کرونا در استان اصفهان تزریق شده است.

وی افزود: از این تعداد حدود ۱۷۵ هزار دوز واکسن به سالمندان، ۵۴ هزار دوز به کادر بهداشت و درمان، ۲۰ هزار دوز به بیماران زمینه‌ای و خاص و هشت هزار دوز به مشاغل خاص تزریق شده است.

مدیر بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه میزان پوشش دوز نخست واکسن کرونا معادل ۶ درصد جمعیت استان و دوز دوم واکسیناسیون را ۲ درصد اعلام کرد، گفت: میزان پوشش واکسیناسیون کرونا برای جمعیت بالای ۸۰ سال ۶۵ درصد، بین ۷۵ تا ۸۰ سال ۶۷ درصد، بین ۷۰ تا ۷۴ سال ۶۱ درصد و بین ۶۵ تا ۶۹ سال ۱۰ درصد است.

وی ادامه داد:  با اینکه احتمال مرگ و میر ناشی از کرونا در میان سالمندان یک هزار برابر سایر افراد است ولی اگر غالب جمعیت سالمندان واکسیناسیون شوند به کاهش آمار فوتی‌ها و خالی ماندن نیمی از تخت‌های بیمارستانی منجر می‌شود به همین دلیل نیاز است که تزریق دوز دوم واکسن به آنها سریعتر انجام شود.

فدایی تصریح کرد:  به علت محدودیت تعداد واکسن‌های موجود، میزان واکسیناسیون در این هفته کاهش یافته اما امید است با تحویل واکسن‌های جدید از هفته آینده این کار با سرعت بیشتر در استان اصفهان انجام شود.

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای دیگر همگام با واکسیناسیون کرونا برای مردم، محدودیت‌ها را به مرور کم کردند، اظهار داشت: بنابراین ما نیز باید مراقبت لازم را داشته باشیم تا با توجه به شیوع ویروس‌های جهش یافته کرونا در برخی استان های جنوبی کشور، گرفتار موج‌های بعدی کرونا نشویم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گونه جهش یافته ویروس هندی در جنوب کشور شیوع یافته و نگران این هستیم که مانند دفعه قبل این موج به سایر استان‌ها از جمله اصفهان تسری یابد.

فدایی خاطرنشان کرد: تعداد بیماران سرپایی کرونا در اصفهان در اردیبهشت امسال به اوج خود در موج چهارم رسید و در زمان حاضر تعداد این بیماران سیر نزولی دارد اما همچنان تعداد آن بالا و معادل ۲ هزار نفر در هفته است.

وی با بیان اینکه میزان نمونه‌های مثبت تست کرونا در ۲ ماه نخست سال جاری به بیش از ۴۰ درصد هم رسید، افزود: این شاخص در زمان حاضر کاهش یافته و به حدود ۳۰ درصد رسیده اما همچنان رقم قابل توجهی است.

فدایی افزود: حدود ۸۰۰ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند که این رقم در مقایسه با ۲ هزار و ۵۰۰ نفر که در ۲ ماه نخست امسال داشتیم بسیار کمتر شده اما باید دقت کنیم که اِشغال بودن ۸۰۰ تخت برای بیماری ویروسی، هنوز زیاد است.

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به کاهش میزان مرگ و میر در بین بیماران بستری کرونایی، اظهار داشت: در زمستان پارسال حدود ۲۴ درصد از بیماران مثبت کرونایی بستری فوت می‌کردند اما در ۲ ماه اخیر این شاخص بین ۷ تا ۱۵ درصد بود.

فدایی بیان کرد: ویروس کرونا هنوز ضعیف نشده و وضعیت استان اصفهان شکننده است بنابراین بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید می‌شود.

در همین حال سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آخرین اعلام آمار کرونا در شبانه روز گذشته، اظهار داشت: ۴۶۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در اصفهان و ۲۲ شهرستان آن شناسایی که از این تعداد ۱۶۰  بیمار با حال وخیم تنفسی بستری شدند.

وی افزود: در همین مدت ۱۱ نفر مغلوب کرونا شدند و جان باختند و ۱۷۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها بستری و تحت درمان قرار دارند.

نجیمی ادامه داد: در همین مدت ۱۲۰ نفر از بیمارستان‌ها مرخص شدند و آمار بستری‌ها به ۸۷۶ نفر رسیده که امیدواریم هر چه زودتر تعداد موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از کرونا به صفر برسد.

شمار قربانیان کرونا در استان خراسان جنوبی به ۹۰۹ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۴۷آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۰ بیمار جدید شامل ۱۰ بستری و ۳۰ مورد سرپایی شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۸ مورد از بیرجند، ۱۲ مورد قاین، ۹ مورد از نهبندان و یک مورد جدید مبتلا به کرونا در زیرکوه شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه همزمان در شبانه روز گذشته از ۱۷۴ تست سریع کرونا نیز  ۳۴ بیمار جدید شناسایی شد، افزود: در حال حاضر ۱۹۶ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۵ نفر کرونا مثبتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از این تعداد ۴نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال دو نفر نامساعد است.

مهدی زاده گفت: تا کنون ۴۲ هزار و ۸۷۹ نفر در استان واکسن کرونا در نوبت اول و ۶ هزار و ۴۹۰ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

وی افزود: در شبانه روز گذشته با ثبت یک مورد فوت جدید، مجموع فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۹۰۹ نفر افزایش یافت.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان نیز گفت: افرادی که نوبت اول واکسن اسپوتنیک را در ۲۸ روز گذشته دریافت کرده اند  بر اساس فرخوانی که از طریق تماس تلفنی و پیامک خواهد بود ، نوبت دوم واکسن را دریافت می کنند.

شریف زاده افزود: این واکسن از روز چهارشنبه بین شهرستان‌های استان توزیع می شود و امیدواریم واکسیناسیون از پایان روز چهارشنه و پنج شنبه آغاز شود.

۵۳۳ مبتلای جدید به کرونا در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شد

سیدمحمد هاشمی شهری، اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی ۵۳۳ مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به ۴۲ هزار و ۸۷۰ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و ۴۲۴ نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۱۸ بیمار حاد تنفسی و ۱۵۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس