حجت الاسلام رئیسی

رئیس قوه قضاییه گفت: امروز مبارزه با فساد حتی در مباحث انتخاباتی به عنوان گفتمان غالب در کشور تبدیل شده است. مبارزه با فساد خواست جدی حکومت و مردم است و نباید اجازه داد اصلاً فسادی شکل بگیرد.

به گزارش مشرق، آیت ‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضائیه، با تبریک دهه کرامت، هجرت امام رضا (ع) به طوس را بزرگ‌ترین هجرت بعد از هجرت پیام پیامبر اعظم (ص) دانست که زمینه سازی برای شکل گیری تمدن رضوی را به دنبال داشت.

رئیس قوه قضائیه از انسان‌هایی که در یک یا چند علم و حرفه و صنعت نام آور می‌شوند، به عنوان «انسان‌های بزرگ» یاد کرد اما در عین حال متذکر شد: «بزرگی» با «بزرگواری» تفاوت دارد؛ «بزرگواری» ریشه در شخصیت افراد دارد و معلوم نیست هر انسان «بزرگی»، «بزرگوار» باشد.

رئیسی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید محسن حججی به عنوان نمونه‌ای از انسان‌های بزرگوار یاد کرد و افزود: انسان‌های بزرگوار دارای بزرگی روح، اخلاق و منش انسانی هستند، حتی اگر در عرصه علم یا فنون سرآمد نباشند و یا در عنفوان جوانی قرار داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه با ذکر خاطره‌ای از سفر اخیرش به عراق گفت: در عراق با یک بانویی ملاقات کردیم که همسر و ۹ فرزندش شهید شده بودند اما همچنان با صلابت بود و با یک عظمت روحی به ما روحیه می‌داد و می‌گفت سلام مرا به مقام معظم رهبری برسانید و بگویید ما تا آخر پای کار هستیم.

رئیسی با الگو معرفی کردن انسان‌های بزرگواری که در چارچوب فرهنگ دینی رشد می‌کنند، تصریح کرد: وجود مقدس امام رضا (ع) آمدند تا انسان‌هایی دارای بزرگی روح و کرامت نفس بسازند.

رئیس دستگاه قضا، اولین جلوه کرامت نفس را توجه به خدا و دیگر خواهی در پرتو خداخواهی عنوان کرد و گفت: در دستورالعملی که برای حفظ کرامت انسانی در قوه قضائیه صادر شده، تأکید کرده‌ایم که باید به دیگران و خواست آنها، حتی اگر یک فرد زندانی باشد، توجه شود.

رئیسی با بیان اینکه «اگر کسی مرتکب جرمی شده، مجازات شود اما نباید شخصیت او شکسته شود که قابل باز اجتماعی شدن نباشد»، متذکر شد: مبادا کسی به ‌خاطر برخوردی نامناسب تحقیر شود که مجبور بشود با پول و رشوه و پارتی بازی حق خود را بگیرد.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر این‌که همه مردم دارای شخصیت انسانی هستند و باید کرامت‌شان حفظ شود، به توصیه امام علی (ع) به مالک اشتر درباره حفظ حرمت انسان‌ها، تصریح کرد: ما به عنوان پیروان مکتب حضرت علی (ع) باید به کرامت دیگران توجه کنیم و اجازه ندهیم کرامت انسانی آنها آسیب ببیند.

رئیسی افزود: یکی از مسائل مهم که باید در همه بخش‌های نظام مورد توجه قرار گیرد، توجه به مردم و خواست و دغدغه‌های آنهاست و یکی از موضوعات مهم در حفظ کرامت، مبارزه با فساد است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه «امروز مبارزه با فساد حتی در مباحث انتخاباتی به عنوان گفتمان غالب در کشور تبدیل شده است»، گفت: مبارزه با فساد خواست جدی حکومت و مردم است و نباید اجازه داد اصلاً فسادی شکل بگیرد که لازم باشد با آن مبارزه کنیم.

رئیسی افزود: باید روحیه مبارزه با فساد و کژی‌ها همه جا حاکم باشد و در کنار نظارت‌های پسینی به موضوع پیشگیری و اقدامات پیشگیرانه هم توجه ویژه داشته باشیم تا از بروز مفاسد جلوگیری شود.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت سالروز تأسیس «جهاد سازندگی»، این نهاد انقلابی را از یادگارهای امام خمینی (ره) دانست و با انتقاد از انحلال آن گفت: قرار بود جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی ادغام شود اما متأسفانه این مجموعه تعطیل شد و امروز به جای آنکه سالروزش را گرامی بداریم باید بگوییم یادش بخیر!

رئیسی افزود: جهاد سازندگی در دهه اول انقلاب منشأ خدمات درخشانی بود و اوایل انقلاب همکاران این مجموعه با یک روحیه جهادی در کنار دیگر بخش‌ها از جمله همکاران دستگاه قضائی فعال بودند و به‌خاطر حضورشان در خط مقدم در دوران جنگ هم لقب سنگرسازان بی سنگر را گرفتند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امروز به شدت نیاز به روحیه جهادی داریم اظهار داشت: از وقتی جهاد سازندگی ادغام و منحل شد جای خالی فعالیت‌های منسجم جهادی احساس می‌شد؛ گر چه جوانان عزیزی هستند که ماه عسل خود را وقف خدمت به محرومان و روستاییان می‌کنند.

رئیسی بر سازماندهی و ایجاد سازوکارهای لازم برای هماهنگی هر چه بیشتر فعالیت‌های گروه‌های جهادی در کشور تأکید کرد و گفت: روحیه جهادی نیاز امروز نظام اداری ماست و باید این قدرت عظیم ملی که برای خدمت و گره‌ گشایی از کار مردم پای کار آمده، سازمان پیدا کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس