کد خبر 1231271
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۷
تاثیر داروی دیابت در مقابله با التهاب ریه بیماران کرونایی

محققان با بررسی مکانیسم مولکولی فعالیت ضدالتهابی داروی دیابت «متفورمین» پی بردند که این دارو از التهاب ریه در حیوانات آلوده به کروناویروس جلوگیری می کند.

به گزارش مشرق به نقل از ساینس دیلی، متفورمین یک داروی کاهنده قند خون است که به طور گسترده‌ای تجویز می‌شود. این دارو اغلب به عنوان درمان زودرس (همراه با رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی) برای دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود.

متفورمین با کاهش تولید گلوکز در کبد، میزان قند خون را کاهش می‌دهد که به نوبه خود، پاسخ بدن به انسولین را بهبود می بخشد. اما محققان همچنین اشاره کرده‌اند که متفورمین دارای خواص ضدالتهابی است، اگرچه اساس این فعالیت مشخص نبود.

در مطالعه محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، مکانیسم مولکولی فعالیت ضدالتهابی متفورمین شناسایی شد و در مطالعات بر روی موش‌ها مشخص شد که متفورمین از التهاب ریوی در حیوانات آلوده به کروناویروس جلوگیری می‌کند.

اما در حالی که این مطالعات بالینی نشان می‌دهد فعالیت ضدالتهابی متفورمین، علاوه بر کاهش گلوکز خون، می‌تواند باعث کاهش شدت کووید ۱۹ و مرگ و میر شود، اما هیچیک از مطالعات توضیحی در این باره ارائه نکرده و آزمایش‌های بالینی بزرگ برای دستیابی به پاسخ‌های قطعی باید انجام شود.

«مایکل کارین»، سرپرت تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مطالعات کشت سلولی با استفاده از ماکروفاژها نشان می‌دهد که متفورمین فعالیت ضدالتهابی خود را با کاهش تولید ATP توسط میتوکندری انجام می‌دهد. ATP مولکولی است که میتوکندری برای ذخیره انرژی شیمیایی سلول‌ها از آن استفاده می‌کند که برای همه فرآیندهای سلولی ضروری است، اما تولید ATP در سلول‌های کبدی مسئول اثر کاهش گلوکز در متفورمین است.»

مقادیر کمتر ATP در ماکروفاژها منجر به مهار سنتز DNA می‌شود. تحقیقات بعدی نشان داد که پاکسازی میتوکندری آسیب دیده باعث کاهش التهاب می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس