عراقچی

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در خصوص روند پیشرفت مذاکرات «وین» درباره برجام گفت که برای رسیدن به توافق نهایی هنوز موارد فنی زیادی وجود دارد که باید حل شود.

به گزارش مشرق، «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس‌ هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین روز گذشته (شنبه) در گفت‌وگو با شبکه «پرس‌ تی‌وی» تصریح کرد که طرف‌های مذاکره‌کننده در خصوص برجام باید به جمهوری اسلامی ایران تضمین دهند که اتفاقات گذشته‌ مجدداً در آینده تکرار نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

عراقچی: فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع‌بندی نهایی در وین برسیم

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: «در وهله اول آن‌ها باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان دهند آن‌چه که در گذشته رخ داده است‌، در آینده مجدداً تکرار نخواهد شد و برای تحقق این امر نیاز به بحث‌های حقوقی، فنی و سیاسی زیادی است و تاجایی که لازم باشد به این بحث‌ها ادامه خواهیم داد».

وی در ارتباط با روند پیشرفت مذاکرات وین تصریح کرد: «هنوز موارد فنی زیادی برای رسیدن به توافق نهایی وجود دارد که باید حل شود».

پیش از این،؛ معاون وزیر امور خارجه با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعا توافق نخواهد کرد، گفت: فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع بندی نهایی در وین برسیم. (جزئیات بیشتر)

از طرف دیگر، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز با تأیید اظهارت عراقچی گفت: «کاملا موافقم که نمی‌توان در روزهای آینده، انتظار نهایی‌شدن مذاکرات وین را داشت».

وی همچنین توضیح داد: «همچنین مشخص است که ما نمی‌توانیم تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۸ ژوئن) پیش‌نویس سند نهایی [مذاکرات وین] را مرتب و تکمیل کنیم».

با این حال، این دیپلمات روس با ابراز خوشبینی در خصوص روند مذاکرات گفت که با تمام اوصاف، توافق در مذکرات وین در دسترس است.

دور قبلی این مذاکرات (دور پنجم) از چهارم تا ۱۲ خرداد ماه در وین برگزار شد و پس از آن هیأت‌ها برای مشورت‌های بیشتر و تنفس به پایتخت‌ها بازگشتند و دور جدید این مذاکرات روز شنبه ۲۲ خرداد در وین مجددا از سرگرفته شد.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) روز شنبه (۲۲ خردادماه) در گرندهتل شهر وین برگزار شد. ریاست این نشست بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بود و «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران هم در رأس هیأتی برای شرکت در این نشست روز (شنبه) وارد وین شد و عهده‌دار ریاست هیأت ایران بود.

عراقچی همچنین روز گذشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیمان بیان کرد: آن چه می‌توانم بگویم این است که طرف‌های مقابل ما در نقطه‌ای هستند که باید تصمیم خودشان را بگیرند.
وی با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران تصمیمات سخت خودش را قبلا اتخاذ کرده است، توضیح داد: آن موقعی که در مقابل خروج ترامپ و آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت که در برجام بماند، تصمیم سخت ما آن موقع اتخاذ شده و الان نوبت طرف‌های مقابل ماست که تصمیمات سخت خودشان را بگیرند و اگر می‌خواهند برجام را حفظ کنند، باید انعطافات لازم را داشته باشند و باید تصمیمات خودشان را بتوانند بگیرند و ما آمادگی داریم مذاکرات را تا آن جایی که آنها بتوانند به تصمیم برسند، ادامه دهیم.
معاون وزیر خارجه ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعا توافق نخواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    1 1
    حاج عباس خدا قوت اما خودت رو خسته نکن با این جماعت سالوس و بدعهد راه بجایی نخواهی برد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس