عراقچی

معاون وزیر امور خارجه با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعا توافق نخواهد کرد، گفت: فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع بندی نهایی در وین برسیم.

به گزارش مشرق، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین امروز (شنبه) در پایان دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام عنوان کرد: امروز ششمین دور مذاکرات با یک جلسه کمیسیون مشترک شروع شد و تصمیم بر این گرفته شد که به کار سرعت بیشتری داده شود و مذاکراتی که کماکان مورد اختلاف است را در جلسات متعدد کارشناسی و سیاسی مورد بحث قرار دهیم و راه‌حل‌های لازم برای آنها پیدا شود.

وی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: با وضعیت پیچیده‌ای مواجه هستیم به این دلیل که هم بازگشت آمریکا به برجام یکسری مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی آزمایی اقدامات آمریکا، از پیچیدگی‌هایی برخوردار است و باید برای آن برنامه ریزی شود و در آن خصوص دقت شود و برای آن شاخص تعیین شود.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: همین‌طور اقداماتی که ایران باید انجام دهد، طبیعتا با توجه به پیشرفت‌های سریع علمی و فنی که ایران در این مدت انجام داده نحوه تنظیم آنها با بازگشت به برجام پیچیدگی‌های خودش را دارد و اینها بحث‌های مفصلی را می‌برد و مجموعه این اقدامات در چه جدول زمانی باید انجام شود. 

* آمریکا باید قدم اول را بردارد و آمریکا باید همه اقداماتش را ابتدا انجام دهد 

عراقچی خاطرنشان کرد: مسلما آمریکا باید قدم اول را بردارد و آمریکا باید همه اقداماتش را ابتدا انجام دهد و بعد جمهوری اسلامی ایران راستی آزمایی می‌کند و بعد از آن است که به تعهداتمان برمی‌گردیم. این ملاک کار ماست، ولی همین احتیاج به جدول بندی و جدول زمانی داریم و این‌که مشخص شود در چه روزی اگر به جمع بندی رسیدیم، بعد مراحل تایید و تصویب آن در هر کشور چگونه باشد؟ در چه مدت انجام شود و بعد چه مقدماتی باید برنامه ریزی شود و نهایتا در چه روزی به اجرا می‌رسیم و در آن روز آمریکا باید چه کار کند و بعد چگونه راستی آزمایی شود.

به گفته وی همه این‌ها مراحل مذاکراتی جزیی و فنی و بحث‌های سیاسی و حقوقی دارد.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت: بلافاصله بعد از کمیسیون مشترک، جلسات مذاکراتی را شروع کردیم و مذاکرات ظرف روزهای آینده نیز ادامه خوهد داشت و تا به یک جمع بندی دست یابیم و به شکلی به موقعیتی برسیم که ان‌شاءالله تصویر تقریبا کاملی را از یک توافق نهایی داشته باشیم که وقتی این بار به پایتخت‌ها برمی‌گردیم، قابلیت تأمل و تصمیم گیری را داشته باشیم.

عراقچی: فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع‌بندی نهایی در وین برسیم

به گزارش مشرق، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) امروز در گرندهتل شهر وین برگزار شد. ریاست این نشست بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بود و «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران هم در رأس هیأتی برای شرکت در این نشست امروز (شنبه) وارد وین شد و عهده‌دار ریاست هیأت ایران بود.

* به دنبال دستیابی به یک توافق مطلوب و خوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ادامه می‌یابد؟ بیان کرد: ما به دنبال دستیابی به یک توافق مطلوب و خوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این مسیر نه عجله می‌کنیم و نه وقت را تلف می‌کنیم.

عراقچی در عین حال گفت: هر چه زودتر برسیم، البته بهتر است، مهم این است که در این توافق آن اصولی که ایران بخواهد رعایت شده باشد و شاخص‌هایی که بخواهیم به آن رسیده باشیم.

معاون وزیر خارجه با بیان این‌که وقایع زمانی در این رابطه هیچ ارتباطی با مذاکرات ما ندارد، گفت:‌ انتخابات ریاست جمهوری در پیش است. امیدوارم انتخابات پرشکوهی با مشارکت مردم باشد و آن‌چه مردم تشخیص می‌دهند، در صندوق‌ رای‌ها مشخص شود.این یک عمل بسیار مهمی برای کشور است، ولی به جای خودش انجام خواهد شد.

* مذاکرات ما موکول به انتخابات نیست/ فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم

وی گفت: مذاکرات ما موکول به انتخابات نیست، قبلش و بعدش. برای ما آن‌چه ملاک است این است که در مسیر تحقق خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران حرکت کنیم. تاریخی برای خودمان ملاک قرار نمی‌دهیم که چه زمانی برسیم یا نرسیم، قبل از چه اقدام دیگری باشد یا نباشد.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: تا هر زمانی که طول بکشد و نیاز بدانیم که مذاکرات را ادامه دهیم برای این‌که به مطلوب خودمان برسیم، مذاکرات ادامه خواهد یافت، بدون این‌که وقتی تلف کنیم، یا اجازه دهیم دیگران وقت تلف کنند.

عراقچی بیان کرد: به شخصه فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم. تصور بنده این است حداقل یک بار دیگر باید جمع بندی مذاکرات به پایتخت‌ها منتقل شود و در این دور از مذاکراتی هم فکر نمی‌کنم ما به جمع بندی نهایی برسیم.

عراقچی: فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع‌بندی نهایی در وین برسیم

* حتی نمی‌توانم پیش بینی کنم این دور چند روز طول می‌کشد

وی درباره دور بعدی نشست کمیسیون مشترک برجام نیز افزود: نمی‌شود پیش بینی کرد و من حتی نمی‌توانم پیش بینی کنم این دور چند روز طول می‌کشد. به هر میزان که لازم باشد این جا خواهیم بود که بتوانیم بار بعد که به تهران می‌رویم مجموعه کاملا منقح و شسته رفته داشته باشیم و اگر توافقاتی شده روشن باشد و اگر موارد اختلافی هست به حداقل رسیده و آنها هم روشن باشد و بتوانیم تصویری را منتقل کنیم که ان‌شاءالله تصمیم گیری درباره آن برای تهران مقدور باشد و اگر مقدور نباشد مذاکرات ادامه خواهد یافت. 

* طرف‌های مقابل ما در نقطه‌ای هستند که باید تصمیم خودشان را بگیرند

عراقچی درباره مواضع کشورهای ۱+۴ در مذاکرات وین نیز بیان کرد: طبیعتا کشورها مواضع خودشان را دارند و به همین دلیل است که مذاکرات شکل می‌گیرد و مذاکرات ادامه می‌یابد و هدف ما در مذاکرات، نزدیک کردن مواضع به همدیگر است. این جزییاتی دارد که مربوط به موضوعات مذاکراتی می‌شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: آن چه می‌توانم بگویم این است که طرف‌های مقابل ما در نقطه‌ای هستند که باید تصمیم خودشان را بگیرند.

عراقچی: فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع‌بندی نهایی در وین برسیم

عراقچی با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران تصمیمات سخت خودش را قبلا اتخاذ کرده است، توضیح داد: آن موقعی که در مقابل خروج ترامپ و آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت که در برجام بماند، تصمیم سخت ما آن موقع اتخاذ شده و الان نوبت طرف‌های مقابل ماست که تصمیمات سخت خودشان را بگیرند و اگر می‌خواهند برجام را حفظ کنند، باید انعطافات لازم را داشته باشند و باید تصمیمات خودشان را بتوانند بگیرند و ما آمادگی داریم مذاکرات را تا آن جایی که آنها بتوانند به تصمیم برسند، ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعا توافق نخواهد کرد.

 دور قبلی این مذاکرات (دور پنجم) از چهارم تا ۱۲ خرداد ماه در وین برگزار شد و پس از آن هیأت‌ها برای مشورت‌های بیشتر و تنفس به پایتخت‌ها بازگشتند و دور جدید این مذاکرات امروز مجددا از سرگرفته شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    3 0
    چرا عباس اقا هنوز کار به گریه زاری نرسیده ؟؟؟
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      1 0
      من هم از این روحانی و تیمش دل خوشی ندارم ولی اینکه وندی شرمن تو خاطراتش اومده گفته "گریه کردم عراقچی کوتاه اومد" ،اینم میتونه یه حیله و دروغ برای تفرقه افکنی و خراب کردن ذهن مردم باشه.باید ببینیم نتیجه چی میشه
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      1 0
      وندی نباشه و بخاطر اشکش کوتاه نیاد کاری نمیشه
  • SE ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    4 0
    آقای اوراقچی هسته ای تمام کن این باز را ادامه مذاکرات را بگذار بعهده دولت بعدی چون با روش التماس احقاق حقوق امکان پذیر نیست
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      0 0
      فروشنده ها ولکن نیستند - می خواهند مفت بفروشند طرف مقابل ناز میکنه نمی خره
  • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    2 1
    دولت آمریکا تا بعد از انتخابات قصد نداره . کار را تمام کنه . بهمین لحاظ ضرورت شرکت وسیع در پای صندوق های رای . پیام قوی به آمریکا خواهد داد . که امیدوار به ضعف ایران و ایرانی نباشد .. هم میهنان لطفا توجه کنند .
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    0 0
    ای کلک، ما هم فکر میکردیم دقیقاً هفته آخر به نتیجه میرسه ، چون دوستان اروپا و آمریکا که چیزی توی چنته ندارند ، به هر حال یهویی باید این اتفاق میافتاد لامصب ولی کور خوندید
  • افشین IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    2 0
    من فکر نمیکنم شما کلا به نتیجه برسید > جمع کنید برگردید، وقت مارو هم تلف نکنید
  • ایزانی IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    1 0
    عابّاس آآآآآآآآآآآ از رو نمیری الهی بمیری مردم از شر تو و دستپختت راحت بشن بخدا پیغمبر خدا(ص) از داشتن فرزندی مثل تو ناراحت است تو باید به عنوان بهترین اوراقچی جهان جایزه نوبل بگیری
  • پیروزه IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    0 0
    همان روز اول گفتم و بیشتر مردم قبل از برجام به این قرار داد خوش بین نبودند ایا هند و پاکستان که جزه ان پی تی نیستند کسی انها را زیر سوال جواب برد هم بمب اتم ساختند و هم پیشرفتهای بزرگی در انرژی هسته ای رسیدند ما چقدر هزینه دیپلماسی ضیعف اقایان را بدهیم اگر قدرت داریم باید جلویشان بایستیم تا بفهمند با کی طرفند واگر ضعیفیم پس انژی هسته ای برایمان فدیده ای ندارد فکر می کنید این کشورهای پیشرفته چطور به علم و ثروت رسیدند با پنهان کاری بله با بوق وکرنا نباید مردم جهان بفهمند ما داریم چکار می کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس