کد خبر 1230881
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
وعده نامزدهای پاستور برای پایان واکسیناسیون در ۱۴۰۰

انجام واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ تا قبل از پایان ۱۴۰۰، وعده ای است که دو سه نفری از ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده اند. اما، اینکه چقدر بتوان به این هدف دست یافت، مهم است.

به گزارش مشرق، وعده های انتخاباتی نامزدها برای رفتن به پاستور، موضوع تازه ای نیست. اما، با توجه به پاندمی کرونا که دنیا و کشور ما را گرفتار خودش ساخته است، می شد پیش بینی کرد که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حتماً به بحث واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ ورود کنند. زیرا، شرایط زندگی مردم در ۱۶ ماه گذشته به شدت تحت تاثیر کرونا قرار داشته و حالا برای رها شدن از وضعیت موجود، لحظه شماری می کنند. در این بین، برنامه واکسیناسیون علیه این ویروس منحوس، تنها گزینه ای است که دولت ها برای رهایی از شر کرونا در پیش گرفته اند. هر چند که با توجه به جهش هایی که در این ویروس شاهد هستیم، بعید است که به این زودی ها بتوان از شر آن خلاص شد. اما، حداقل می توان به روزهای عادی زندگی نزدیک شد. بنابراین، وعده به سرانجام رساندن برنامه واکسیناسیون تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰، می تواند قابل تامل باشد.

بیشتر بخوانید:

برنامه اصلاحات برای مظلوم‌نمایی

بر اساس گزارش های روزانه وزارت بهداشت، تا روز گذشته ۴ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۲۴۲ نفر دوز اول و ۸۰۲ هزار و ۵۹۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۸۳۶ دوز رسید.

طبق آنچه که به عنوان نظر کارشناسی مطرح می شود، این است که حداقل باید ۷۰ درصد جمعیت کشور در مقابل بیماری کرونا واکسینه شوند تا بتوان به ایمنی جمعی رسید. بر همین اساس، جمعیتی بالغ بر ۶۰ میلیون نفر را شامل می شود که باید واکسن بزنند. لذا، وقتی این اعداد و ارقام را در ظرف زمانی بررسی می کنیم، می بینیم که اگر واکسن هم به موقع تامین شود، فرصت تزریق نخواهیم داشت و نمی توان امیدوار بود که حداقل ۶۰ میلیون ایرانی تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ بتوانند به طور کامل واکسن بزنند.

به گفته محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، تا پایان پاییز ۱۴۰۰ برآورد ما تهیه ۱۲۰ میلیون دوز واکسن برای دستیابی به مرحله ایمنی است تا زمستان آرامی را داشته باشیم و اگر خوش‌بینانه صحبت کنیم تا پایان پاییز حتی می‌توانیم کل جمعیت کشور را واکسینه کنیم.

این ادعا در حالی مطرح می شود که فعلاً روند تزریق دوز دوم واکسن به تاخیر افتاده و اغلب مراکز واکسیناسیون به دلیل نداشتن واکسن دوز دوم، فعلاً پذیرش ندارند. در عین حال، موضوع استفاده از واکسن های ایرانی مطرح است.

گفته می شود که اولین واکسن ایرانی آماده تزریق عمومی، واکسن کووایران برکت باشد که مسئولان ستاد اجرایی فرمام امام (ره)، تصمیم گیری برای این مهم را به وزارت بهداشت واگذار کرده اند.

حسن جلیلی مدیر پروژه واکسن برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، با عنوان این مطلب که مستندات لازم را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده ایم و تصمیم گیری برای تزریق عمومی واکسن کووایران برکت با وزارت بهداشت است، گفت: اکنون بیش از یک میلیون دوز واکسن تولید کرده ایم و منتظر اجازه مصرف هستیم.

وی با بیان اینکه تا پایان خرداد ۱۴۰۰ بیش از ۳ میلیون دوز واکسن کووایران برکت تولید می‌کنیم و این ظرفیت به تدریج افزایش می‌یابد، افزود: تا پایان شهریور به صورت تجمعی بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید خواهیم کرد.

جلیلی با بیان اینکه اکنون در مرحله سوم کارآزمایی واکسن برکت هستیم، اضافه کرد: در تهران و کرج بر اساس پروتکل، ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر واکسن دریافت کرده اند و با احتساب مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر تا عصر روز گذشته به بیش از ۱۵ هزار نفر واکسن تزریق شده است.

وی گفت: امکان داوطلب شدن برای تزریق واکسن برکت در تهران و کرج وجود ندارد، اما در مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر افراد می‌توانند داوطلب دریافت این واکسن شوند.

طبق گفته رئیس سازمان غذا و دارو، برای ادامه برنامه ملی واکسیناسیون، سهم واکسن های ایرانی ۶۰ درصد و واکسن های خارجی، ۴۰ درصد خواهد بود. یعنی اینکه ظرفیت تولید واکسن ایرانی باید حداقل به ۸۰ میلیون دوز برسد تا بتوان ادامه برنامه واکسیناسیون را پیش برد. البته ناگفته نماند که نمی توان به تامین سهم ۴۰ درصدی از محل واکسن های خارجی امیدوار بود. همان طور که در ابتدای شروع برنامه واکسیناسیون در کشور، می بایست تا کنون حداقل ۱۶ میلیون دوز واکسن خارجی در اختیار ایران قرار می گرفت که خلف وعده شده و سنگ اندازی ها در مسیر دسترسی به واکسن برای ایران، با مشکلاتی همراه شده است.

بررسی ها و پیش بینی ها حکایت از این واقعیت دارد که واکسیناسیون جمعیت هدف کشور تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰، قدر سخت و دشوار خواهد بود. مگر اینکه واکسن های مورد نیاز به موقع تامین شود و مراکز واکسیناسیون نیز افزایش یابد. زیرا، در این شرایط، اگر حجم تزریق افزایش یابد، شاهد ازدحام بیش از حد مراجعان و در نتیجه با بروز مشکلاتی همراه خواهد شد.

باید دید می توان ۱۲۰ میلیون دوز واکسن را در ۸ ماه باقی مانده از سال ۱۴۰۰، تهیه و تزریق کرد یا خیر.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس