تشخیص زود هنگام کم شنوایی در نوزادان و کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که طبق پروتکل های کمیته مشترک شنوایی نوزادان معروف به JCIH نوزادانی که با کم شنوایی مادرزادی مواجه هستند باید تا 3 ماهگی شناسایی شوند و تا 6 ماهگی اقدامات لازم جهت پیشگری از تاثیر کم شنوایی بر گفتار و زبان کودکان باید آغاز شود. در نتیجه والدین باید در نظر داشته باشند که نوزادان حتما تا قبل از 3 ماهگی تست های غربالگری شنوایی را در کلینیک های شنوایی سنجی کودکان انجام دهند. در ادامه راه های تشخیص کم شنوایی کودکان، تست های غربالگری شنوایی و اقدامات لازم را شرح خواهیم داد.

شنوایی سنجی کودکان و اهمیت انجام تست های شنوایی سنجی در بدو تولد

انواع کم شنوایی کودکان

کم شنوایی کودکان که در شنوایی سنجی کودکان قابل تشخیص می باشند به 4 نوع تقسیم می شود:

۱- کم‌ شنوایی انتقالی: در این نوع کم شنوایی مانعی برای رسیدن امواج صوتی از مجرای گوش به داخل گوش وجود دارد.

۲- کم شنوایی حسی عصبی: در کم شنوایی حسی عصبی حلزون و سلول‌های مویی شنوایی آسیب دیده اند.

۳- کم شنوایی آمیخته: کم شنوایی انتقالی و حسی عصبی بطور همزمان کمک شنوایی آمیخته نامیده می شود.

۴- کم شنوایی مرکزی: کم شنوایی کودکان با نوروپاتولوژی مشخص و کم شنوایی کودکان به علت های نامشخص از علل کم شنوایی مرکزی هستند. این کودکان آستانه شنوایی نرمالی دارند اما در درک کردن دچار مشکل هستند.

شنوایی سنجی کودکان و اهمیت انجام تست های شنوایی سنجی در بدو تولد

عوامل کم شنوایی در کودکان

در علم شنوایی سنجی کودکان عوامل مختلفی برای کم شنوایی مطرح شده است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. کم شنوایی نوزادان و کودکان می تواند علت مادرزادی، ارثی یا اکتسابی داشته باشد. عوامل محیطی و ژنتیکی می تواند عامل کم شنوایی کودکان شود. عوامل قبل از تولد، حین تولد، پس از تولد و گاها دلایل ناشناخته نیز از دلایل غیرژنیتکی کم شنوایی کودکان است. می‌ توان گفت ۵۰ درصد کم شنوایی های مادرزادی به علت عوامل محیطی و ۵۰ درصد ارثی می باشد که در این نوع ۶۰۰ سندروم وجود دارد که همراه با نقص شنوایی می باشند. در کم شنوایی های ژنتیکی یا ارثی ۷۰ درصد موارد غیر سندرومی و ۳۰ درصد موارد سندرومی (ارثی) می باشند.

منظور از کم شنوایی محیطی عفونت های باکتریایی، ویروسی، استفاده از داروهای اتوتوکسیک، ضربات فیزیکی و صوتی است. سندروم آلپورت، کروزون، آشر، پندردو واردنبرگ از علل کم شنوایی های هستند.

تست های شنوایی سنجی کودکان و نوزادان

تست های شنوایی کودکان و نوزادان غیرتهاجمی است و شامل دو نوع تست به نام تست OAE و تست AABR می باشد.

تست OAE

اولین و مهمترین تست شنوایی سنجی کودکان و نوزادان تست OAE است. غربالگری شنوایی نوزادان به ویژه نوزادان با اختلالات رشدی، تخمین حس شنوایی، تمایز بین جز حسی و عصبی در افت های شنوایی حسی عصبی از جمله کاربردهای تست OAE می باشد. با انجام این تست می توان انسدادهای کانال گوش، وجود مایع در گوش میانی و آسیب های سلول های مویی بیرونی حلزون شنوایی را تشخیص داد. از این تست برای بررسی عمکلرد حلزون و عصب شنوایی کاربرد دارد. تست OAE را می توان هنگامی که کودک خواب است انجام داد و نیازی به بیدار بودن کودک نیست اما نکته مهم این است در زمان تست کودک باید ساکت و بدون حرکت باشد. برای انجام این تست از پروب استفاده می شود که با قرار دادن پروب داخل و تولید صدا، صداهای برگشتی را ضبط می کنند. اگر حلزون گوش سالم باشد اکویی برای پاسخ به صدای ارسالی تولید می کند.

شنوایی سنجی کودکان و اهمیت انجام تست های شنوایی سنجی در بدو تولد

تست AABR

تست AABR برای بررسی اعصاب شنوایی و مراکز بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد. این تست از حساسیت بالاتری نسبت به تست OAE دارد. تست حتما باید در کلینیک شنوایی سنجی کودکان و زیرر نظر ادیولوژیست و در محیطی آرام با دیوارهای عایق صوت انجام شود. برای انجام این تست باید کودک حتما در حالت خواب باشد. اگر کودک خواب طبیعی نداشت با استفاده از داروهای خواب آور می توان کودک را برای یک الی دو ساعت به خواب برد. زمان تقریبی برای انجام تست AABR یک ساعت است. ادیولوژیست تعدادی الکترود به سر و پیشانی کودک می چسباند و هدفونی را داخل گوش نوزاد یا کودک قرار می دهند. با استفاده از هدفون ها صداهایی با کانال گوش کودک ارائه می شود و پاسخ عصب توسط الکترودهایی که به سر و پیشانی کودک چسبانده شده است ثبت می شود.

اگر ادیولوژیست از انجام این تست پاسخ قبول دریافت کند که کودک شنوایی نرمالی دارد و سالم است و اما اگر پاسخ رد بگیرد باید آزمایشات و تست های شنوایی سنجی کاملتری انجام شود تا میزان کم شنوایی نوزاد یا کودک مشخص شود.

بهترین زمان انجام تست های شنوایی سنجی کودکان و نوزادان

از همان بدو تولد می توان با انجام دو تست OAE و  AABR کم شنوایی نوزادان و کودکان را تشخیص داد. البته لازم است بدانید که نوزادانی که با زردی بالا، کمبود اکسیژن و یا با بستری در بخش nicu متولد می شوند حتما تست های شنوایی سنجی کودکان را انجام دهند.

طبق تحقیقات، بین نوزادی تا نوجوانی احتمال ابتلا به عفونت های گوش بالاست، در نتیجه والدین باید دقت کنند اگر مشکلی در گفتار و درک کودکان خود دارند حتما تست های شنوایی سنجی کودکان را در فواصل زمانی که ادیولوژیست تعین می کند انجام دهند. البته توجه داشته باشید که تست شنوایی سنجی برای نوزادان تازه متولد شده قبل از ترخیص از بیمارستان انجام می شود. زیرا بهتر است کم شنوایی دائمی نوزادان تا قبل از 3 ماهگی تشخیص و اقدامات لازم تا قبل از 6 ماهگی صورت گیرد تا در روند رشد گفتار و زبان کودک اختلالی پیش نیاید. در نظر داشته باشید، اگر تست شنوایی سنجی کودک شما قبل از 3 ماهگی طبیعی بود، بهتر است در 6 ماهگی و یکسالگی نیز شنوایی سنجی کودکان انجام شود.

شنوایی سنجی کودکان و اهمیت انجام تست های شنوایی سنجی در بدو تولد

چه آزمایش و تست شنوایی سنجی برای کودک شما مناسب است؟

مهم ترین ملاک برای تعیین نوع تست شنوایی سنجی کودکان سن کودک و خلاصه پرونده پزشکی کودک در حین بارداری مادر و تولد نوزاد است. اولین و بهترین گزینه در بین تست های شنوایی سنجی تست OAE است، همچنین، با توجه به جواب این تست ها ادیولوژیست تصمیم می گیرد که تست های دیگر را انجام دهد یا خیر.  

برای کودکانی که بیشتر از یک سال سن دارند باید از مجموعه تست های شنوایی سنجی کودکان (تست تمپانومتری، تست OAE و  تست AABR) استفاده کند. تست تمپانومتری برای بررسی پرده گوش و گوش میانی کودک مورد استفاده قرار می گیرد. که بهتر است قبل از انجام تست های OAE و  AABR انجام شود.

کلینیک شنوایی شنجی کودکان سمعک پیروزی

کلینیک سمعک پیروزی واقع در شرق تهران می باشد که با حضور متخصصان گوش و حلق و بینی و ادیولوژیست جهت تشخیص و درمان انواع بیماری های گوش و همچنین تجویز سمعک فعالیت می کند. همچنین این کلینیک جدیدترین دستگاه ها و تجهیزات تخصصی و پیشرفته شنوایی را در اختیار دارد و تمامی تست ها و آزمایشات شنوایی سنجی کودکان را با کمترین خطا انجام می دهد. برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وبسایت سمعک پیروزی مراجعه نمایید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس