حاشیه‌های از حضور ۳ ساعته رئیسی در بهشت زهرا (س)

رئیسی با اشاره به اینکه در مناظره قبل بداخلاقی‌هایی شد و تهمت‌هایی به بنده زده شد گفت: اگر تهمت‌ها به من مشکل معیشت مردم را حل می‌کند به من تهمت بزنید و ناسزا بگویید.

سرویس سیاست مشرق - سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، امروز سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ در دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم که با محوریت مسائل «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» در استودیوی مناظرات رسانه ملی برگزار شد، به بیان برنامه‌های خود و نقد برنامه‌های دیگر نامزدها در این حوزه‌ها پرداخت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به رسانه ملی پیش از شروع مناظره در جمع خبرنگاران در سوالی که در مناظره اول مطرح شد که رقیب خود را چه کسی می‌دانید، گفت: رقیبم فساد و ناکارآمدی خواهد بود و الان می گویم رقیبم هم فساد و ناکارآمدی و هم وضع موجود و بداخلاقی‌های سیاسی خواهد بود.

وی افزود: مردم انتظارشان از مناظره بیان برنامه و کارنامه هست و به آنها اطمیبنان داده وضعیت اجرایی آتی به نفع مردم تغییر خواهد کرد و  ان شاءالله با اراده مردم و با اقدام این خدمتگزار این امید هست که شرایط به نفع مردم تغییر کند.

رئیسی با اشاره به اینکه در مناظره قبل بداخلاقی‌هایی شد و تهمت‌هایی به بنده زده شد گفت: اگر تهمت‌ها به من مشکل معیشت مردم را حل می‌کند به من تهمت بزنید و ناسزا بگویید و ببینند متک و ناسزاهای مناظره‌های چندسال پیش در این سالن مشکلات را حل کرد؟

وی با بیان اینکه من از ۵دقیقه‌ای که برایم اختصاص داده شد که در برابر سخنان ناروایی که مطرح شد از خودم دفاع کنم استفاده نمی‌کنم و پاسخ را به عهده مردم میگذارم که خوب پاسخ دادند و بعد از این هم خوب پاسخ خواهند داد، اظهار داشت: آذری‌های عزیز از جای جای استان‌های ترک‌نشین بنده را مورد محبت و لطف خودشان قرار دادند و تماس گرفتند و پیام دادند و من از محبت و لطفشان صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بنای استفاده از این ۵دقیقه را ندارم ولی آنچه بر من است این است که همان چیز که انجام می‌شود با رعایت اخلاق انتخاباتی و سیاسی و رعایت شئونات کسی که می‌خواهد در کسوت ریاست جمهوری و کاندیدای ریاست جمهوری باشد.

*********************

راهکار شما برای کاهش فاصله طبقاتی در کشور چیست؟

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداخت که محورهای آن به شرح ذیل است:

- در جلسه قبل برخی از بداخلاقی‌ها شد که به مثابه آنچه در قانون آمده به من اجازه دفاع داده شد که از آن استفاده نمی‌کنم و دفاع را در اختیار مردم می‌گذارم و امیدوارم در این نشست آنچه مطرح می‌شود بر اساس اخلاق باشد.

- فاصله طبقاتی محصول بی‌عدالتی و سیاست‌های نادرست اقتصادی و نوعی تصمیم‌گیری‌هایی است که به فاصله‌های مختلف منجر می‌شود و یکی برخوردار از حقوق نجومی می‌شود و دیگری هم حقوق کمتر. در نظام سلامت برخی ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون دریافت می‌کردند و برخی پزشکان و پرستاران دریافتی‌های ناچیزی داشتند.

- برخی بخشنامه‌ها صادر شده اگر رای مردم به بنده تعلق گرفت آن بخشنامه‌ها را تجدید نظر می‌کنم و چند برابر کردن حقوق برخی مدیران را به عدالت نزدیک کنیم.

- وقتی از عدالت حرف می‌زنیم عدالت در جذب و نگهداری نیروی انسانی و عدالت در ارتقا و پرداخت حقوق است و ظرفیت‌ها باید به عدالت توزیع شود. اگر همه ظرفیت‌ها به عدالت توزیع شود شاهد این میزان فاصله طبقاتی نخواهیم بود.

- پرداخت تسهیلات به شکل ناعادلانه موجب فاصله طبقاتی می‌شود. بسیاری از این فاصله‌های طبقاتی محصول تصمیم‌گیری‌های ناعادلانه است و این ارزای ۴۲۰۰تومانی اگر بدون نظارت تعلق گرفت در نتیجه عده‌ای یک شبه به آلاف و الوف می رسند و زندگیشان را از دست می دهند.

- نظام قیمت‌گذاری و نظارت بر تامین، تولید و مصرف می‌تواند به جلوگیری از فاصله طبقاتی منجر شود.

نقد شما به سخنان دیگر نامزدها چیست؟

- مثل هر دانشجویی که مراحل را می گذراند ما مراحل را گذراندیم و مدرک هم معادل نیست و یک مدرک حوزوی سطح 4 و یک مدرک دانشگاهی هست ولی نمی خواهم وارد این بحث شوم و این بحث من نیست.

- در سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم نسبت به هر حوزه که مسئولیت داشتم پاسخگو هستم و حتما باید نسبت به دوران مسئولیتم در دادستانی کرج و تهران پاسخگو باشم.

- رهبر انقلاب سال 82 بیانیه مبارزه با فساد اقتصادی دادند و در آن سال نمایشگاهی گذاشتم و تمام دولت را پشت ویترین گذاشتم و همه مسئولین از آن بازدید کردند.

- مسئولی که در بانک مرکزی بوده باید نسبت به دوره مسئولیت خود پاسخگو باشد و پاسخگوی اینکه هر روز یک بمب در سفره مردم منفجر می شود کیست؟

- ارز 4200 تومانی قبل از ریاست من بر قوه قضائیه تصویب شد و من آن وقت عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی نبودم ولی بحثی که مطرح است این است که چرا درست نظارت و اجرا نشد؟ و باید نظارت می شد که این پول به چه کسی داده شد و آیا به جیب مردم آمد یا نیامد؟

- مگر در کشور طرح وبرنامه کم است؟‌ سخن ما در نبودن برنامه و سیاست نیست بلکه در نبودن یک اراده قوی مجاهدانه است که پای کار بایست و مشکلات مردم را حل کند.

- حقوق کارگران باید با تورم متناسب سازی شود. معلمان ما باید حقوقشان متناسب سازی شود تا دغدغه سر کلاس رفتن نداشته باشند.

- وضعیت معیشت و کسب و کار مردم آسیب دیده و وضعیت اعتماد دولت در پایین‌ترین سطح خود است و پشتوانه سرمایه اجتماعی را به‌شدت نیازمندیم.

 - ملت به‌دنبال استقلال اقتصادی و سیاسی بوده اند و در استقلال اقتصادی به‌دلیل نگاه‌های شخصی و حزبی و جناحی گام های برداشته شده متناسب با آنچه باید نبوده.

- مردم از آسیب های اجتماعی نگرانند. نگاهی که در شعارهای مردم مثل‌ آزادی های اجتماعی در کنار استقلال مهم است و باید دولت‌ها به دنبال تحقق آن باشند. 

- 400 روز است که لایحه صیانت از حقوق بانوان در دولت آماده است. عدالت درکشور آسیب دیده است و مردم عدالت در همه شئون می خواهند.

برنامه شما برای تقویت دیپلماسی اقتصادی و ارتقای جایگاه اقتصادی ایران چیست؟

- هر دولتی کار را به دست بگیرد یکی از وظایف مهمش رفع تحریم های ظالمانه است و در این جهت تردید نباید کرد ولی در کنار این قضیه باید خنثی‌سازی تحریم‌ها هم در دستور کار عملی قرار بگیرد و اقتصادمان را هم شرطی نکنیم و تلاش شود تکانه ها بر آن تاثیر نکند.

- در همین سالن عده ای گفتند ما بلدیم با دنیا مذاکره کنیم ولی دانشجوی ترم اول وزارت خارجه هم می داند کسی که در حال مذاکره است، نباید بگوید مذاکره از آب خوردن لازم تر است و خزانه کشور خالیست.

- بحث از تولید و توسعه افتصادی که می‌کنیم در کنارش باید همه دستگاه‌ها حس بگیرند و وزارت خارجه نقش بسیار مهمی در کنار مناسبات سیاسی دارد.

- 15 کشور همسایه هزار میلیارد  واردات دارند که سهم ما 2درصد است و اگر دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم برای تولیدکننده بازاریابی می کنند و سهم صادرات ما از 20 میلیارد دلار به 40 تا 50 میلیارد دلار  در منطقه می‌رسد.

- دیپلماسی اقتصادی با حرف و سخن نمی شود و یکی از ماموریت‌های مهم ما برای وزارت خارجه دیپلماسی فعال اقتصادی خواهد بود.

برنامه شما برای افزایش ازدواج جوانان و حل مشکل اشتغال و مسکن چیست؟

- یکی از دغدغه های جدی جوانان ازواج و اشتغال و مسکن است. در جمع جوانان زیاد می‌روم و ارتباطم با جوانان همواره برقرار بوده است.

- اگر به جوانان در مورد ازدواج می‌گوییم در کنارش مسئله مسکن و اشتغال جوانان را حل کنیم و این که می شود یا نمی‌شود، آنهایی که معتقد به نشدن هستند نمی توانند در این عرضه حضور فعال پیدا کنند و ما معتقدیم در این کشور می‌توانیم و در این کشور 40 درصد ظرفیت تولیدی خالی است.

- چهل درصد ظرفیت تولیدی اقتصاد و ۷۰ درصد ظرفیت اقتصاد کشور خالی است و اقتصاد فضای مجازی و اقتصاد دریا فعال نشده است و بسیار می تواند اشتغال ایجاد کند.

- بیشترین هزینه مسکن زمین است و زمین در کشور کم نیست. از ما اشتغال و مسکن و از جوانان ازدواج.

جمع‌بندی

در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری باید مسائل کشور نه بصورت کلان بلکه حتی اقلیمی شناخته و معلوم شود در هر حوزه چه مسائلی هست و این مسئله چه راه حلی دارد و در این راه حل اولویت چیست و توانی باشد که این مسئله را حل کند.

- از اول پیروزی انقلاب افرادی بیشترین بهره را از آزادی در کشور می بردند و حرف‌های ساختارشکنانه می‌زدند و بیشترین اهانت را می‌کردند و تا حرفی می‌زدیم می‌گفتند آزادی نیست. کسی در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری ظاهر می شود و بیشترین حرفها را در زمینه ناامید کردن مردم و ایجاد سوال و شبهه در ذهن مردم ایجاد می کند و بعد میگوید نمی توانیم حرف بزنیم و اگر حرف بزنیم ما را می‌گیرند.

- مردم را چه فرض کرده‌اید؟ مردم وشعور و فهم دارند و من آمادگی دارم که با هریک از دولتمردان مورد ادعای آقایان به هر مجمع و پارک و اجتماع عمومی برویم تا ببینیم نگاهشان به دولت و بنده که خدمتگزار مردم هستم چیست؟

- در دور انتخابات قبل به من بسیار اهانت شد ولی از هیچکس شکایت نکردم. رقیب ما که آقایان کارمند آنان حساب می شوند 200شکایت به قوه قضائیه از دست دانشجو، پژوهشگر، رسانه ای و نماینده مجلس کردند ولی من یک شکایت نکردم. من قاضی و در جایگاه حکومت هستم و آقایان ادعای آزادی دارند.خیلی باعث تاسف است. چرا در عمل درست عمل نمی‌کنید؟

- جمهور یعنی باید حق همه مملکت با هرگویشی و در هر جایگاه و شهر و روستایی تضمین قانونی شود.

- فضای مجازی بهترین بستر برای نظارت بر دولتمردان است و ما این کار را در دادگستری اجرا کردیم و وعده‌هایی که آقایان می گویند را در عمل اجرا کردیم و هر قاضی با نگاه مردم ارزیابی می شود.

- در دوران کرونا 120هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند و این در دنیا الگو شد. 

- گشت ارشاد خواهیم داشت اما برای مدیران، چرا که «الناس علی دین ملوکهم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • RO ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    7 9
    رییسی به درد ریاست قضائیه می خوره
  • محمد مهدی IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    6 6
    درود بر آيت الله رئیسی. رای ما آیت‌الله رئیسی.
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    2 3
    زاکانی دمت گرم ایول الله و دوستات و مثل و امثالت این وزنه رو بزنی رفتیم فینال خوب دستاتا گچی کن که زدیم ها آ ماشالله نه خداییش انقلابی بود مقابل غده بدخیم افسادات پوشش بده رییسی رو ولا یخافون لومه لائم شاید مثل و امثال شما نباشی ولی محبتتان در قلبمان است و میباشد.
  • رضا IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    1 1
    آیت الله ریسی انسان است در جواب مهرعلیزاده باید گفت انیشتن هم درس کلاسیک خونده بود بمب اتم ساخت مولانا درس حوضوی خوانده بود مهم نیت و انسانیت است عالم بی عمل چو زنبور بی عسل
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
      2 0
      با اینکه من خودم به شخصه اعتقادی به تحصیلات کلاسیک محض ندارن ولی فکر نکنم زمان مولوی با حالا قابل قیاس بوده باشه مگه اون زمان اصلا تحصیلات اکادمیک به این شکل بوده! بعدش مولوی که نمی خواست رییس الوزرا بشه یه شاعر بود تو خونه اش می نشست وشعر می گفت.
  • کارشناس IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    0 0
    معادل سازی باعث کم ارزش شدن مدارک دانشگاهی شده است.
  • مهدی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    1 1
    باید به مهرعلیزاده گفت سواد توهم که سواد نیست. سوادی که نتواند به انسان ادب واخلاق یاد دهد ودروغ وتهمت بزند به چه دردی می‌خورد. درخت هرچه پر بارتر افتاده تر انسانی که عالم به علمش مثل آیت‌الله رئیسی متواضع...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس