کشاورزی از جمله شغل‌هایی است که انسان با سابقه طولانی و از زمان‌های بسیار دور برای رفع مایحتاج روزانه زندگی به آن مشغول بوده و فعالیت داشته است. در کشور ما با توجه به تنوع آب‌ و هوایی در فصول مختلف سال، تقریباً در تمام طول سال شاهد زنده بودن شغل و فعالیت‌های کشاورزی با انواع محصولات در شهرهای گوناگون هستیم. از اولین ملزومات کشاورزی داشتن زمینی حاصل‌خیز به همراه آب برای آبیاری و باروری محصولات کشت شده است که آبرسانی به محصولات در زمین‌های کشاورزی نیاز به تجهیزات مختلفی برای رساندن آب از چاه یا رودهای جاری به سمت محصول کشت شده با پمپ فشارقوی و سایر ملزوماتی که برای کارکرد مناسب پمپ بکار می‌رود می‌باشد.

http://file.tesmino.ir/content/35484462/image_22bef101023ab8733a15baf62f79ae105138ec71.png

در سال‌های اخیر با کاهش بارندگی‌ها و گرم شدن زمین که کمبود منابع آبی زیر زمینی را در پی داشته است، توجه به آبرسانی کشاورزی به موضوع با اهمیتی در کشور و دنیا تبدیل شده است که ملاحظات خاصی در زمینه صرفه‌جویی و استفاده صحیح آن لحاظ گردیده است. لذا صنعتی کردن فعالیت‌های کشاورزی و استفاده از تجهیزات مناسب و پمپ‌ با حداکثر فشار آبرسانی بالا و صرفه‌جویی در مصرف میزان آب مورد نیاز زمین کشت شده، جزء لازمه‌های بخش کشاورزی امروزی به شمار می‌رود. نصب بوستر در میانه آبراه و همچنین استفاده از تابلو برق‌های کنترل میزان آب و سایر گزینه‌های مرتبط با مصرف برق و ... در کاهش مصرف آب با بازدهی بالا مؤثر خواهد بود. در این نوشتار سعی خواهیم کرد با معرفی فناوری‌های نوین بکار رفته در بخش کشاورزی و صنعتی شدن فعالیت‌های کشاورزی، تجهیزات مناسب در این زمینه را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

کشاورزی صنعتی و آبرسانی صحیح

با شروع فصل‌های گرم سال یعنی بهار و تابستان در اغلب نقاط کشور و شهرهای مختلف، فصل کشت انواع محصولات متنوع کشاورزی آغاز می‌شود. هر منطقه‌ای با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌ و هوایی و کیفیت زمین و میانگین میزان بارندگی در فصول مختلف سال و همچنین مقدار و شدت گرمای خورشید، تنوع محصول خاصی را دارد که حیات تمامی این محصولات به آب وابسته است. پروژه‌های آبرسانی عظیمی که برای رشد این محصولات طراحی و اجرا می‌شود و همچنین تجهیزاتی که آب مصرفی را از سرچشمه یا چاه به زمین منتقل می‌کنند باید برابر مطالعات زیست‌ محیطی، کارشناسی شده و نیز در نظر گرفتن اقلیم چند سال اخیر منطقه باید طرح‌ریزی و به مورد اجرا گذاشته شود. زیرا اگر موارد یاد شده مد نظر مهندسین و کشاورزان قرار نگیرد، آبرسانی غیراصولی به تجهیزات نامرغوب و بی‌کیفیت موجب هدر رفت حجم عظیمی از آب شده و بالطبع کاهش روزافزون و بیشتر منابع آبی را به‌ دنبال خواهد داشت. چه بسا که ممکن است زمین کشاورزیی که مورد آبرسانی قرار می‌گیرد نیاز به حجم بالایی از آب نداشته و با مصرف مقدار کمی آب متناسب با میزان درخواست آب محصول کشت شده، بهره‌دهی داشته باشد و این شرایط ایجاب می‌کند که توجه ویژه‌ای به نوع طرح‌ریزی باید داشت.

http://file.tesmino.ir/content/35484462/image_c05ec7ae3974dd3c0c8068a9843d65fd50068366.png

در کشاورزی‌های سنتی، اغلب آبرسانی به صورت کاملاً سنتی و بدون تجهیزات خاصی و از طریق حفر آبراه‌ها، نهرها و جوی‌های متعددی با مسیر طولانی انجام می‌گرفت که با این وجود مقدار زیادی از آب هدایت شده در مسیر برای رسیدن به زمین کشاورزی هدر می‌رفت و با وجود این که مقدار آب خروجی کافی در سرچشمه شروع آب وجود داشت، به بخش کشاورزی نمی‌رسید و از طرفی زحمات زیادی که برای انتقال آن صورت می‌گرفت با فرسایش مواجه می‌شد.

اما در سال‌های اخیر با ابداع شیوه‌های نوین کشاورزی و آبرسانی و استفاده از تجهیزات مناسب در این امر، کشاورزی شکل تازه‎‌ای به خود گرفته است. کمبود منابع آبی، بسیاری از مسئولین مربوطه و کشاورزان را به سمت استفاده از روش‌های نوین کشاورزی صنعتی سوق داده است که با طراحی و شکل‌دهی مناسب زمین‌های کشاورزی، هم بخش آبرسانی ساده و راحت شده و هم مقرون به‌صرفه بوده و از هدر رفت حجم عظیم آبی جلوگیری شده است.

مشاوران و مهندسین کشاورزی که با تحصیلات دانشگاهی، شیوه‌های جدید کشاورزی و آبرسانی را با استفاده از تجهیزات روز دنیا آموخته‌اند با ورود به زمین‌های حاصل‌خیز و قابل کشت، معلومات علمی خود را بر روی زمین پیاده سازی کرده و اجرایی نموده‌اند و با تغییر کاربری محل مورد نظر با توجه به قابلیت‌های زمین و همچنین شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی، به مرور زمان روش‌های صنعتی را جایگزین روش‌های سنتی گردانده و با کمک این نوع تغییر کاربری و روش کشاورزی، با کمترین میزان آبرسانی بیشترین محصول مورد نظر و باکیفیت را از زمین‌های قابل کشت حاصل نموده‌اند.

برای هر محصول کشاورزی که در طول مدت زمان کشت نیاز به آبرسانی دارد با توجه به پیش‌بینی مقدار آب مورد نیاز تا برداشت محصول و همچنین مقدار حجم و مساحت زمین کشت شده، باید تجهیزاتی از جمله دینام و پمپ متناسب با آن را برای پمپاژ و آبرسانی استفاده کرد. هر پمپ میزان فشار و اندازه خروجی خاصی دارد، لذا انتخاب درست و اصولی و استاندارد هم در میزان آب مصرفی صرفه‌جویی فراوانی خواهد شد و هم فشار برق مصرفی را نیز متعادل خواهد نمود. استفاده از بوستر پمپ در لوله‌های خطوط آبرسانی که بیشتر کاربردهای صنعتی را دارد، میزان فشار و حجم خروجی آب تنظیم شده و عمل آبرسانی با دقت و مقدار خاص در نظر گرفته شده هدایت خواهد شد.

از جمله تجهیزات بروز و نوآوری و هوشمندی که در بخش کشاورزی صنعتی و پربازده و نوین امروزی کاربردهای فراوانی دارند می‌توان در دسته بندی‌های مختلف شامل دستی و موتوری اشاره کرد که هر کدام با برنامه‌ها و تنظیماتی که بر روی آن اعمال شده است در صرفه‌جویی مصرف آب و برق اهمیت داشته و محصولی باکیفیت و فراوان را برای مصرف به بار خواهد آورد. از تجهیزات دستی شامل انواع داس و فرغون و آب‌پاش و بیل و ... و تجهیزات موتوری شامل انواع پمپ آبرسانی، مخازن آب و کود و شربرقی و ... می‌توان نام برد. از دیگر تجهیزاتی که در هدایت و کنترل آبرسانی نقش ویژه‌ای دارد، نصب تابلو برق در محوطه زمین‌های کشاورزی با رعایت موارد ایمنی کار با برق می‌باشد که گزینه‌های تعریف شده بر روی صفحه نمایشگر تابلو برق، کشاورز را در کنترل مقدارهای عبوری آب و برق و فرکانس برقی و ... کمک کرده تا بروز هرگونه ایرادی در تجهیزات را هشدار داده و به موقع در رفع آن اقدام گردد.

http://file.tesmino.ir/content/35484462/image_0a5d34484d669e02fa7ff3831c5f19856532ace9.png

کارگروه ویژه شرکت تلمبه موتور غرب (https://westpumpiran.com/) با سال‌ها تجربه کاری با حضور کارشناسان و متخصصین باتجربه و خبره در حوزه‌های مختلف کشاورزی، کارخانجات صنعتی، شرکت‌های آب و فاصلاب شهری و روستایی انبوه‌سازان خدمات خود را ارائه می‌دهد. از جمله تجهیزات و محصولات قابل ارائه این شرکت انواع پمپ و الکتروپمپ و الکتروموتور بوده و با تولید انواع تابلو برق و بوستر پمپ و پکیج بوسترپمپ در آبرسانی سهم عمده‌ای را دارد. همچنین با برقراری تماس با مشاوران و کارشناسان این شرکت از خدمات طراحی، ساخت و اجرای اتوماسیون صنعتی تابلو برق و طراحی و ساخت سایر تجهیزات و ملزومات کشاورزی صنعتی می‌توان استفاده کرد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس