کد خبر 1226852
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶

ریزش مو یک بیماری بسیار شایع است که در زنان و مردان رخ می دهد. تخمین زده می شود که حدود 50٪ از زنان و 60٪ از مردان در تمامی سنین در سراسر جهان دچار ریزش مو می شوند. طبق گزارشات انجمن ریزش مو در آمریکا ، تقریباً دو سوم مردان قبل از 35 سالگی دچار ریزش مو می شوند. اکثر موارد ریزش مو را می توان به طاسی الگوی مردانه / زنانه نسبت داد، که بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی یا ژنتیکی می باشد، به عبارت دیگر یعنی داشتن سابقه طاسی در خانواده.

سن مناسب کاشت مو چند سال است ؟

کاشت مو چیست ؟

به بیان ساده، کاشت مو به ترمیم طبیعی و دائمی مو، چه در مردان و چه در زنان منجر می شود. با این حال، الگوی ریزش مو که یک زن تحت آن قرار می گیرد ، با مردان متفاوت است.

عوامل موثر در تعین سن مناسب کاشت مو را می توان در دو عامل جنسیت و علت طاسی خلاصه کرد.

افرادی که به علت آسیب دیدن پوست سرشان موهای خود را از دست داده اند و یا بانوان محدودیت سنی برای انجام کاشت مو ندارند و در هر سنی می توانند اقدام به کاشت مو نمایند. معقوله ی سن مناسب کاشت مو بیشتر برای آقایانی مطرح می باشد که ریزش موی آن ها ژنتیکی بوده است (آلوپسی آندروژنی یا ریزش مو با الگوی مردانه) جامعه پزشکی سن بالای 25 سال را به کاشت مو به آقایانی که بصورت ژنتیکی موهای خود را از دست داده اند پیشنهاد می دهد.

ریزش مو در زنان می تواند به شکل ها و یا الگوهای مختلف باشد. عمدتا ، ما از نظر ریش مو زنانه به عنوان ریزش مو / طاسی الگوی مردانه (MPT) یا ریزش مو / طاسی الگوی زنانه (FPT) طبقه بندی و تحلیل می کنیم.

در مورد MPT ، الگوی ریزش مو به طور مشخص U شکل است. این کار با نازک شدن تاج یا یک خط موی در حال عقب رفتن شروع می شود، که به نازک شدن قسمت بالای سر می انجامد.

در مورد FPT در زنان، آلوپسی آندروژنتیک به صورت ریزش یا نازک شدن مو در ناحیه راس  (مرکز سر) در بالای ناحیه پیشانی ظاهر می شود. خط موی جلویی در بیشتر موارد در امان است. این نوع ریزش مو با سرعت کمتری نسبت به آقایان اتفاق می افتد و اغلب در سنین بالا زنان دچار این نوع از ریزش مو می شوند.

به گفته کارشناسان کاشت مو  مردان  در اوایل 20 سالگی ممکن است بهترین نامزدها برای جراحی ترمیم مو نباشند. زیرا ممکن است علت یا الگوی ریزش مو هنوز به طور کامل مشخص نشده باشد.

عکس کاشت مو در کلینیک ساعی

* بانک مو متقاضیان کاشت مو به روش FIT در سنین کم قابل پیش بینی نمی باشد و نمی توان تعیین کرد که در آینده چه وضعیتی خواهند داشت. عدم تثبیت ریزش مو در نواحی بانک مو به این معنا خواهد بود که افتراق و تشخیص بین موهای دائمی و موهایی که در آینده دچار ریزش خواهند شد سخت می باشد. در این صورت اگر فرد نسبت به کاشت مو اقدام نماید ممکن است موهای کاشته شده نسبت به ریزش مقاوم نباشند و بریزند همچنین ممکن است اگر ریزش مو شدید گردد و به طاسی بی‎انجامد بانک مو خالی شود و جای زخم کاشت مو مشخص گردد.

* هرچه سن شروع ریزش مو در افراد کم تر باشد، احتمال طاسی در آن ها افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو اگر شخصی در سنین کم اقدام به کاشت مو نماید ممکن است در بزگسالی از حجم موهای خود راضی نباشد و نیاز به کاشت موی مجدد پیدا کند.

وضعیت بانک مو

پشت و طرفین سر ناحیه ی بانک مو را تشکیل می دهند که اغلب شامل فولیکول‌هایی می باشد که از لحاظ ساختار ژنتیکی و بافتی نسبت به تاثیر هورمون‌های آندروژنی مقاوم‌ هستند. هورمون برجسته این دسته، تستسترون می باشد که با نام هورمون مردانه نیز شناخته می شود. این هورمون هم در بدن مردان و هم بدن زنان ترشح می شود.

هورمون‌های آندروژنی در آن دسته از افرادی که به آلوپسی آندروژنی دچار هستند ابتدا باعث کاهش ضخامت تار مو می شود و در آخر باعث ریزش مو می گردد.

بطور کلی فولیکول های مو را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

1. فولیکول های مقاوم در برابر هورمون های آندروژنی

2. فولیکول های حساس در برابر هورمون های آندروژنی

فولیکول های نواحی بانک مو اغلب در دسته ی فولیکول های مقاوم هستند گرچه در برخی افردا فولیکول های ناحیه بانک مو نسبت به هورمون های آندروژنی مقاوم نبوده که به این افراد کاشت مو توصیه نمی شود. زیرا این افراد ذخایر مناسبی برای استخراج گرافت‌ها ندارند.

عکس کاشت مو به روش FIT

نکاتی مهم در رابطه با کاشت مو

1. افرادی که دارای فولیکول های مو خفته هستند (کیسه هایی که معمولاً دارای مو در زیر پوست هستند و مو از آن ها خارج نمی شود) ممکن است پیوند موی آن ها موفقیت کمتری داشته باشد، با این حال یک مطالعه معتبر در سال 2016 بیان کرده است که با درمان  پلاسما می توان تا 75 درصد یا بیشتر از موهای پیوند شده رشد کامل داشته باشد.

2. مانند موهای طبیعی، موهای کاشته شده نیز با گذشت زمان نازک می شوند.

* حتی بهترین روش کاشت مو هم برای همه افراد مفید و جوابگو نیست. اگر به طور طبیعی طاس یا موهای شما کم پشت شده است یا به دلیل آسیب دیدگی موهای خود را از دست داده اید، کاشت مو روشی مناسب برای شما می باشد.

* افرادی که نازک شدن و طاسی گسترده و ریزش موی آن ها به دلیل شیمی درمانی یا سایر داروها می باشد و یا اسکار ضخیم پوست سر در اثر جراحات دارند، گزینه ی مناسبی برای تنجام کاشت مو نمی باشند.

تاثیرات کاشت مو در زمان مناسب

عوامل مختلفی در داشتن یک عمل موفق نقش دارد، از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در وحله ی اول باید نسبت به مشورت با پزشک متخصص برای درک این موضوع که آیا نوع الگو طاسی شما مناسب کاشت مو می باشد یا خیر اقدام کرد.

اگرعمل جراحی کاشت مو در سن کم انجام شود، ریسک نارضایتی را افزایش خواهد داد، زیرا ممکن است با گذشت زمان از حجم موهای فرد کاسته شود و در آخر به نارضایتی وی بی‌انجامد.

نکته دیگر که در ماندگاری موهای شما نقش بسزایی دارد، مهارت و علم پزشک انتخابی می باشد.

اغلب بیماران نتایج نهایی را پس از گذشت 6 تا 9 ماه پس از عمل مشاهده خواهند کرد، این بازه ممکن است تا 12 ماه نیز متغیر باشد. باید در نظر داشت که در 2 تا 8 هفته ابتدای پس از کاشت مو، موهای پیوند شده دچار ریزش خواهند شد و این یک روند طبیعی می باشد.

ریزش زودهنگام مو

بطور کلی هرچه در سن کم ریزش مو شروع شود، شانس طاسی را در بزرگسالی افزایش می دهد. در زمانی که با طاسی حاد مواجه هستید، پزشک معالج باید دقت بسیار بیشتری داشته باشد زیرا عمل کاشت مو برای این افراد دارای ریسک بالایی می باشد. این مسئله از دو جهت نیاز به دقت فراوان دارد:

- برداشت تعداد زیادی گرافت به معنی استفاده بیش از حد از ذخایر بانک مو می باشد.

-ریزش موی فرد ادامه خواهد داشت که این امر باعث خواهد شد تا موهای طبیعی فرد بریزد و حجم موهای وی بسیار کم شود که در این صورت اصلا وضعیت زیبایی نخواهد داشت. و یا اگر ریزش مو در فرد بسیار بیشتر پیشرفت کند در حدی که پزشک قادر به جبران طاسی های پیش رو نباشد، فرد مجبور به تراشیدن موهای خود خواهد شد که با این حال آثار زخم کاشت مو مشخص خواهد شد.

با این حال اگر شخصی در دهه 30 و یا 40 برای کاشت مو اقدام نماید با این مشکلات مواجه نخواهد بود زیرا وضعیت بانک موی آن قابل تشخیص می باشد و عمل موفقی را خواهد داشت.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس