کد خبر 1225706
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۱
لیزر جایگزین ترس از جراحی کیست/ انتقال عفونت منتفی می شود

بیمارانی که از کیست مویی و ترشحات چرکی ناشی از این ناهنجاری رنج می برند و ترس از جراحی با چاقو و بستری شدن در بیمارستان دارند می توانند با لیزر این بیماری را درمان کنند.

به گزارش مشرق، داوود تاج بخش متخصص جراحی عمومی، اظهار داشت: کیست مویی و ترشحات چرکی این بیماری گاهی به دلیل ترس افراد از جراحی باعث عفونت‌های شدید بعدی می‌شود که همین امر روند درمان را طولانی و پیچیده‌تر می‌کنند به همین دلیل بیمارانی که از این مشکل رنج می‌برند باید از تکنیک‌های برداشت کیست از طریق لیزر اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:

گره یا ندول‌های تیروئید

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه لیزر همزمان با برش باعث سوزاندن رگ‌های خون دهنده ناحیه عمل می‌شود و همین امر سبب می‌شود عمل کاملاً بدون خونریزی باشد. این در حالی است که با توجه به صدمه حداقلی اعصاب و بافت‌های پیرامونی، بیمار بعد از عمل نیز دردی احساس نمی‌کند و ترمیم زخم سریع‌تر از جراحی با چاقو اتفاق می‌افتد.

تاج بخش ادامه داد: در جراحی با لیزر، کیست نیازی به پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم ندارد و از روز بعد بیمار می‌تواند حمام بگیرد و داخل زخم را با آب و صابون بشوید در حالی که در جراحی معمولی پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم ضروری است.

وی با بیان اینکه بیهوشی در هنگامی جراحی کیست مویی حذف شده است؛ افزود: با توجه به حداقل برش دیگر نیازی به بیهوشی عمومی یا نخاعی و بستری شدن در بیمارستان نیست و درد جراحی با لیزر بسیار کم است به طوری که بیمار از روز بعد از عمل کیست می‌تواند راحت بنشیند در حالی که در جراحی معمولی بیمار به مدت چند هفته باید در منزل استراحت کند.

این متخصص جراحی گفت: در گذشته به دلیل جراحی عمیق و برداشت کیست مویی بیمار تا مدت‌ها امکان تحرک چندانی نداشت و همین امر باعث می‌شد روند درمان و بهبودی را دشوار می‌کرد ضمن اینکه آمبولی و لخته شدن خون در بیمارانی مسن و یا کم تحرک حتی گاهی منجر به فوت می‌شد در حالی که در شیوه‌های مدرن جراحی با لیزر، فعال شدن بیمار بلافاصله بعد از ترخیص است که البته همین موضوع احتمال ابتلاء به آمبولی را به صفر می‌رساند.

تاج بخش با اشاره به اینکه انتقال عفونت‌های خطرناک و هپاتیت در عمل با لیزر وجود ندارد، افزود: ممکن است بعد از جراحی، کمی احساس سوزش، خارش، درد و بی حسی در محل برش جراحی باشد یا ممکن است کمی ترشح و کبودی و برآمدگی کوچکی در این قسمت مشاهده شود. البته باید گفت این علائم طبیعی هستند و جای نگرانی ندارد نکته مهم این است که محل جراحی را نباید خاراند و یا کرم و پودر نزد.

وی اضافه کرد: معمولاً برای درمان کیست مویی در بارداری از دارو درمانی استفاده می‌شود. به شرطی که داروها برای جنین مضر نباشد. برای مثال در این مرحله داروهای آنتی‌بیوتیک و یا آنتی‌میکروب استفاده می‌شود یا از داروهایی که در رفع درد و التهاب فرد موثرند.

تاج بخش خاطرنشان کرد: در دوره بارداری اگر در موارد حاد مجبور به جراحی شدید، هرگونه درمان باید به سه ماهه دوم موکول شود. این کار معمولاً به علت اینکه عفونت در بدن منتشر نشود و به جنین نرسد، انجام می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس