کد خبر 1225654
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۲
رام‌الله سفرای چهار کشور اروپایی را فراخواند

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان سفرای انگلیس، بلغارستان، چک و اتریش را در اعتراض به مواضع ضد فلسطینی نمایندگان این کشورها در نشست فوق العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل فراخواند.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین سفرای چهار کشور اروپایی انگلیس، اتریش، چک و بلغارستان را در اعتراض به مواضع این کشورها در قبال بررسی نقض حقوق بشر و جنایات اسرائیل در فلسطین در نشست فوق العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل فراخواند.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان اعلام کرد که مواضع نمایندگان انگلیس، اتریش، چک و بلغارستان در حمایت از تل آویو، در واقع چراغ سبزی به اسرائیل برای تشدید حملاتش در اراضی فلسطین است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل به تازگی قطعنامه تشکیل کمیته تحقیق برای بررسی نقض حقوق بشر در اراضی فلسطینی توسط اسرائیل در جنگ اخیر علیه نوار غزه را با ۲۴ رأی موافق تصویب کرد. نمایندگان ۹ کشور از جمله آلمان، اتریش، انگلیس، چک، بلغارستان به این قطعنامه رأی منفی دادند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن اعلام آغاز تحقیقات خود برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در فلسطین از ماه آوریل گذشته تاکنون، تأکید کرد که در این تحقیقات، علاوه بر اقدامات و رویکردهای مغایر با حقوق بشر «ریشه و علل اصلی» تنش‌ها نیز مورد بررسی و مطالعه قرار خواهد گرفت.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنحشنبه در یک جلسه فوق‌العاده با حضور اعضای شورا اعلام کرد که حملات هوایی و موشکی اسرائیل به غزه می‌تواند مصداق بارز «جنایت جنگی» قلمداد شود.

نشست فوق‌العاده روز پنجشنبه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به بررسی موارد نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در اراضی فلسطین از جمله حوادث و درگیری‌های اخیر در قدس شرقی و نیز مناقشه یازده روزه غزه اختصاص داشت که طی آن نیروهای حماس و ارتش اسرائیل به مدت یازده روز به تبادل آتش سنگین راکت، توپخانه و حملات هوایی پرداختند.

در پایان این نشست قطعنامه‌ای با ۲۴ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع به تصویب رسید که بر اساس آن قرار است یک «کمیسیون تحقیق بین‌المللیِ مستقل و دائمی» بررسی موارد نقض مقررات حقوق بشردوستانه و حقوق بشر را در جریان تنش‌ها و مناقشات اخیر میان اسرائیل و فلسطینیان آغاز کند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی منابع مطلع و رسانه‌های بین‌المللی، حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه طی یازده روز جنگ و درگیری از ۱۰ تا ۲۱ ماه مه، دست کم ۲۵۴ شهید برجای گذاشت که ۶۶ تن از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

این نخستین بار است که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یک کمیسیون تحقیق بدون تعیین محدوده زمانی برای انجام ماموریتی را تشکیل می‌دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس