کد خبر 1225074
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷
یمن

نیروهای یمنی ضربه امنیتی سختی را به پیکره متجاوزان سعودی در «جیزان» وارد کردند؛ ضربه ای که برای «ریاض» چاره ای جز متوسل شدن به فرافکنی به منظور سرپوش گذاشتن بر شکست خود باقی نگذاشت.

به گزارش مشرق، نیروهای مقاومت یمن در اوایل هفته جاری ضربه امنیتی مهلکی را به پیکره متجاوزان عربستان سعودی در «جیزان» وارد آوردند و آنها را به شدت غافلگیر کردند. عملیات بزرگ نیروهای مقاومت یمن علیه متجاوزان سعودی در محور الخوبه - وادی جاره و از ۳ مسیر اصلی انجام شد.

در این عملیات مواضع و پایگاه‌های ارتش عربستان سعودی در تباب الفخیده، التبه البیضاء، القمبوره، العمود، تویلق و قائم صیاب هدف قرار گرفتند. در جریان این عملیات، نیروهای یمنی کنترل دهها مرکز و مواضع وابسته به عربستان سعودی را به دست گرفتند. آنها خسارت‌های مادی فراوانی را به متجاوزان وارد کردند.

همچنین در این عملیات پیشروی‌هایی صورت گرفت و پایگاه و مواضع هدف گرفته شده عربستان سعودی به کنترل کامل در آمد و خسارات زیادی به نیروهای دشمن وارد شد. پس از آن، اداره اطلاع‌رسانی جنگی یمن، تصاویری از عملیات گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور در محور جیزان منتشر کرد. بر اساس تصاویر مذکور، نیروهای یمنی عمق خاک سعودی در جیزان را هدف قرار دادند.

تصاویر مذکور، حمله غافلگیرانه به متجاوزان سعودی را به نمایش گذاشتند. در این تصاویر، عناصر متجاوز مشاهده شدند که به سرعت به داخل عمق عربستان گریختند. برخی از آنها نیز به هلاکت رسیده و تعدادی نیز اسیر شدند. تصاویر پخش شده از انهدام ادوات و تجهیزات نظامی ارتش عربستان و تسلط نیروهای یمنی بر مواضع آنها حکایت دارد. در این تصاویر همچنین اجساد نظامیان کشته شده سعودی به نمایش درآمده است.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که نیروهای مقاومت یمن در جریان عملیات بزرگ جیزان موفق شدند بیش از ۸۰ عنصر مزدور سعودی را به هلاکت رسانده و یا زخمی کنند. این درحالی است که دهها تَن از مزدوران نیز به اسارت یمنی‌ها درآمدند.

عملیات بزرگ یمنی‌ها در جیزان موجب شد تا سعودی‌ها به منظور سرپوش گذاشتن بر شکست خود چاره‌ای جز متوسل شدن به فرافکنی نداشته باشند. آنها در کمال ناباوری ضربات متحمل شده در جیزان را تکذیب کردند؛ اقدامی که با واکنش فوری «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن مواجه شد. وی در این خصوص اظهار داشت: «ما می‌خواهیم به سعودی‌ها اعلام کنیم که برای تبادل اجساد عناصر متجاوز کشته شده در جریان عملیات بزرگ جیزان کاملاً آماده هستیم».

وی در ادامه مقامات ائتلاف سعودی را خطاب قرار داد و گفت: «اگر تصاویر مربوط به عملیات جیزان اینگونه شما را وحشت زده کرده است که حاضر نیستید حقیقت را ببینید، پس از عملیات‌های آتی و انتشار تصاویر آنها چه خواهید کرد؟

همچنین از رسانه‌هایی که در تصاویر و فایل‌های ویدئویی عملیات تشکیک می‌کنند، دعوت می‌کنیم تا با آن دسته از عناصر متجاوز به اسارت گرفته شده که تصاویرشان منتشر شده است، مصاحبه کنند».

علیرغم این اظهارنظر رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، مقامات سعودی و نیز رسانه‌های وابسته به دربار پادشاهی عربستان هیچ واکنشی به آن نشان ندادند. سکوت مقامات رسمی سعودی و رسانه‌های تحت الحمایه آنها در برابر پیشنهاد الحوثی برای مبادله اجساد کشته شدگان در جیزان، موجب شد افکار عمومی خیلی زود به دروغ پردازی‌های سران ریاض در خصوص عملیات بزرگ مقاومت پی ببرند.

آنچه که در جیزان اتفاق افتاد یک دستاورد نظامی، امنیتی بزرگ به شمار می‌رود و پیام‌های متعددی دارد. پیام اول یمنی‌ها از رهگذر عملیات بزرگ جیزان این بود که علیرغم تداوم تجاوزات نظامی و محاصره اقتصادی، مقاومت یمن همچنان از قدرت نظامی و توانایی امنیتی، اطلاعاتی فراوانی برای ضربه وارد کردن به متجاوزان سعودی برخوردار است.

پیام دیگری که در بطن عملیات بزرگ نیروهای مقاومت یمن در جیزان نهفته است، تثبیت معادله «حمله در برابر حمله» است. در واقع، مقاومت یمن پس از به هلاکت رساندن و زخمی کردن بیش از ۸۰ عنصر متجاوز و به اسارت گرفتن دهها تَن دیگر، این پیام را به سعودی‌ها مخابره کرد که تا زمان تداوم تجاوز نظامی، پاسخگویی یمنی‌ها به این تجاوزات نیز ادامه پیدا خواهد کرد؛ کما اینکه پیشتر نیز «سید عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش أنصارالله به این مسأله اشاره کرده بود.

افزون بر این، مقاومت یمن پیام دیگری را به سران عربستان سعودی مخابره کرد و آن، این است که یمن درعینِ پایبندی به تلاش برای برقراری صلح، تداوم عملیات‌های زمینی و هوایی علیه سعودی را در تناقض با این پایبندی نمی بیند. پیشتر نیز مقامات یمنی از جمله رئیس کمیته عالی انقلاب این کشور اعلام کرده بود که «صنعاء» برای تحقق صلح از آمادگی کاملی برخوردار است. تنها به فاصله کمی از این اظهار نظر، عملیات بزرگ جیزان انجام شد.

این نشان می‌دهد که یمنی‌ها «پایبندی به تحقق صلح» و معادله «حمله در برابر حمله» را ناقض یکدیگر تلقی نمی‌کنند. آنچه که در این زمینه برای یمنی‌ها حائز اهمیت به نظر می‌رسد، این است که حملات نظامی و غافلگیرانه در وهله اول پاسخی به جنایات و تجاوزات طرف مقابل است و در وهله دوم، عاملی بازدارنده برای جلوگیری از تجاوزات بیشتر متجاوزان به شمار می‌رود.

به طور کلی، نیروهای مقاومت یمن از رهگذر وارد ساختن یک ضربه امنیتی، اطلاعاتی سنگین به متجاوزان سعودی در شهر مرزی «جیزان» توانستند پیام‌های مورد نظر خود را با موفقیت به سران سعودی منتقل کنند؛ پیام‌هایی که احساس می‌شود صدای آنها در عمق دربار سعودی نیز شنیده شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس