کد خبر 122489
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۰

یک روزنامه صهیونیستی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بغداد ، نمایندگان ایران در مذاکره را توانمندتر از طرف غربی دانست و اذعان کرد که تحریم‌های جدید، سیاست هسته‌ای ایران را تغییر نداد.

به گزارش مشرق به نقل از  فارس، روزنامه صهیونیستی معاریو امروز (22 می) در مقاله‌ای به موضوع مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران پرداخت که قرار است فردا در بغداد پایتخت عراق برگزار شود.

«ایتان جلبوع» رئیس مرکز رسانه‌ای دانشگاه بارایلان و کارشناس مسائل آمریکا در این مقاله ابراز عقیده کرد که «غرب برگ‌های بهتری در مقایسه با گذشته در دست دارد ولی باید بتواند قدرت چانه‌زنی و مانور ایران را کنترل کند».

معاریو در ادامه به قلم جلبوع نوشت: غرب انتظار بالایی از دور آتی مذاکره با یران دارد که قرار است فردا در بغداد آغاز شود. مذاکرات، دو ماه گذشته در استانبول از سر گرفته شد و طرفین فضا را مثبت خواندند و از پیشرفت [مذاکرات] سخن گفتند. وزیر خارجه اتحادیه اروپا، نماینده غرب خانم اشتون در ظاهر خیلی از موضع جدید ایران تمجید کرد.

این روزنامه انتخاب بغداد از جانب ایران برای مکان دور دوم مذاکره با غرب را نشانه کنترل ایران بر مذاکرات دانست و نوشت: بغداد خشن، پس‌زمینه نامناسبی برای مذاکرات بین‌المللی است اما اقدام ایران در انتخاب آن، نشانه قصد ایران (بزرگ‌ترین عامل تاثیرگذار بر عراق) برای کنترل بر مذاکرات و پیشبرد آن به سویی که در خدمت منافع هسته‌ایش باشد، است.

معاریو در ادامه به وجود شکاف میان ایران و غرب اشاره کرد و نوشت: میان غرب و ایران هنوز شکاف‌های وسیعی درباره شروط مذاکره و نه فقط نتایج آن، وجود دارد. ایران از غرب می‌خواهد که تحریم‌ها را در ابتدا بردارد و غرب نیز ایران می‌خواهد که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و به بازرسان آژانس اجازه دهد که مطمئن شوند ایران به تعهداتش عمل می‌کند. غرب خواستار مذاکرات سریع است و ایران دنبال وقت بیشتر است.

معاریو اذعان کرد: تحریم‌های جدید سیاست هسته‌ای ایران را تغییر نداد... نمایندگان ایران می‌دانند چگونه مذاکرات را بسیار بهتر از خانم اشتون [و نمایندگان غرب] پیش ببرند.

این روزنامه افزود: در همه نشست‌ها برای مذاکرات قبلی، ایرانی‌ها موفق شدند نمایندگان غرب را گمراه کنند. علاوه بر این، در اول ژوئن قرار است اتحادیه اروپا تحریم‌های شدیدتری علیه نفت ایران اعمال کند و سران ایران زمان زیادی ندارند. غرب امروز برگ‌های بهتری در مقایسه با قبل دارد ولی باید بتواند قدرت چانه‌زنی و مانور ایران را محدود کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس