کد خبر 1222360
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۶
تاثیر عنصر لیتیوم در بروز افسردگی

مطالعات نشان می دهد نوترون ها ارتباطی را بین غلظت لیتیوم و افسردگی نشان می دهند.

به گزارش مشرق به نقل از مدیکال اکسپرس، اختلالات افسردگی از جمله بیماری‌های شایع در سراسر جهان است. دلایل آن پیچیده بوده و تا به امروز فقط تا حدی قابل درک است. به نظر می‌رسد عنصر کمیاب لیتیوم در این مورد نقش دارد. با استفاده از نوترون‌ها، یک تیم تحقیقاتی مستقر در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانز مونیخ ثابت کرده است که توزیع لیتیوم در مغز افراد افسرده با توزیع موجود در انسان‌های سالم متفاوت است.

بیشتربخوانید:

افسردگی در بین مبتلایان به نارسایی قلبی شایع است

لیتیوم برای بسیاری از ما با باتری‌های قابل شارژ آشناست. بیشتر افراد روزانه لیتیوم را از طریق آب آشامیدنی مصرف می‌کنند.

مطالعات بین المللی نشان داده است که میزان بالاتر لیتیوم طبیعی در آب آشامیدنی همزمان با نرخ پایین میزان خودکشی در میان مردم است.

دانشمندان در این مطالعه، مغز یک بیمار خودکشی کرده را بررسی کردند و آن را با دو فرد دیگر مقایسه کردند. این تحقیق بر روی نسبت غلظت لیتیوم در ماده سفید مغز به غلظت ماده خاکستری مغز متمرکز بود.

از آنجا که غلظت لیتیوم در مغز معمولاً بسیار کم است، تشخیص آن نیز بسیار دشوار است.

محققان مشاهده کردند در مجموع میزان لیتیوم در ماده سفید مغز فرد سالم در مقایسه با ماده خاکستری به مراتب بیشتر بود. در عوض، در مغز فرد خودکشی کرده، یک توزیع متعادل وجود داشت.

«گرگ شوپر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «نتایج ما کاملاً پیشگامانه است، زیرا ما برای اولین بار توانستیم توزیع لیتیوم را در شرایط فیزیولوژیکی تشخیص دهیم. از آنجایی که ما توانستیم مقدار کمی از عنصر موجود در مغز را بدون استفاده از دارو تشخیص دهیم و از آنجا که توزیع آن کاملاً متفاوت است، تصور می‌کنیم که لیتیوم واقعاً عملکرد مهمی در بدن دارد.»

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رشاش FI ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    1 1
    افسردگی از بدبختی و نداری و تنهایی می آید.وقتی شما دوربرتان شلوغ باشد تنها و بی کس نباشی و همه چیز از نظر مالی و زندگی بابب میل باشد به راحتی بچرخد اگر بجای عنصر کمیاب لیتیوم پلتنیوم هم بکار ببرید شخص میمیرد ولی افسرده نمیشود!
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    0 0
    چی میگه بابا این متن ها را کی ترجمه می کنه
  • مسعود IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    0 0
    مشرق بیشتر به این موضوع بپردازید بخدا من دور واطراف خودم را میبینم وخودم ومردم زیادی افسرده وعصبی هستند کمک کنید هر کار از دستتون بر می آید بخاطر آینده کشور و این بچه های کوچکی که زیر دست پدر ومادر افسرده پرورش میابد آیا اینها میتوانند آینده خوبی برا کشور عزیزمون بسازن از ما که گذشت به فکر کودکان ایران باشید تشکر.
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    0 1
    شما فکر میکنید یک وقت ما چرت وپرتی میگیم و توهین به یک مسئولی هم میکنیم از ته دل هست میدونیم نظام عوض شه کشور سالها عقب میرود احتمال جنگ داخلی هست وغیره بخدا از سوز جگرمون هست مردم درد کشیده را دریابید ما که پدر کشتگی با کسی نداریم بخدا مردم گرفتارند خیلی طاقتشون تمام شده خسته اند تو هر خونه پسر و دختر عروس و دامادی دارند دستشون نمیرسد 70 درصدشون.ومشکلات فراوان از اعتیاد بگیر وغیره
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    1 1
    من یکی خودم را عرض میکنم اگر بچه 6 ساله ام نبود وحس مسئولیت که سرنوشتش چی میشه خودم را خلاص میکردم.
  • مهدی IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    1 0
    خدا ریشه هرچی دوزده از سراین مردم قطع بخدا دیگه خسته شدیم من خودم رفتگر شهرداری زباله جمع میکنم یه پسر 5 ساله دارم یه دختر هم خدا همین روزا بهم میده خانومم افسردگی مریض که میشه خیلی اذیتم میکنه شب کارم بعضی موقعه اقد از این زندگی نگین خسه میشم ارزوی مرگ میکنم ولی بخاطر بچهام تحمل می کنم وگر نه تا حالا هزار بار خودمو خلاص کرده بودم ما قشر ضعیف باید حتما بمیرم تا کی باید زجر بکشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس