کد خبر 1195829
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۷
اعتیاد نمایه

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر از چرایی عدم ماندگاری ترک اعتیاد در بین معتادان و بازگشت مجدد آنها به مصرف مواد مخدر گفت.

به گزارش مشرق، رضا تویسرکان منش، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ماندگاری و بهبودی معتادان بعد از ترک اعتیاد کم است یعنی کم می‌بینیم کسی سالیان زیاد به این امر (ترک اعتیاد) پایبند باشد، اظهار کرد: به دلیل پیچیدگی بیماری اعتیاد است که بیماری بسیار با عوامل متعدد زیستی و فیزیولوژیک، فرهنگی و اجتماعی و غیره است.

بیشتر بخوانید:

ترامادول دروازه ورود به اعتیاد

وی افزود: در همه دنیا این مشکل وجود دارد، آن چه به عنوان هدف نهایی می‌گوئیم که فرد مصرف کننده نباشد کم اتفاق می‌افتد چون فردی که مواد مصرف می‌کند بخصوص مواد روان گردان، تغییراتی در فیزیولوژی مغز او اتفاق می‌افتد که بازگشت این فرد به شرایط اولیه بسیار دشوار است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اصطلاحاً گفته می‌شود مغز او «های جک» می‌شود یعنی به گروگان گرفته می‌شود.

تویسرکان منش بیان کرد: چرا مکرر در اخبار بیان می‌شود یک معتاد شیشه‌ای سر فرزند خود را برید؟ معتاد شیشه‌ای پدر خود را کشت؟ چطور ممکن است آدمی که این میزان احساس نسبت به فرزند خود و عزیزترین کس خود دارد فرزند خود را این چنین بکشد؟ چون مواد تغییری در ذهن او ایجاد می‌کند و دچار توهماتی می‌شود که رابطه بهم می‌خورد و فکر می‌کند این بچه دشمن اوست و دچار پارانویید می‌شود و آن فرزند را به صورت هیولا می بیند و این اقدام را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

ورشکستگی در انتظار مراکز ترک اعتیاد

وی ادامه داد: فردی که مغز او این میزان تحت تأثیر است که زن، فرزند، شوهر، مادر و پدر خود را از بین می‌برد، بیمار روانی است و دچار بیماری مزمن روانی شده و راه ساده ای برای بازگشت او وجود ندارد.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: تعریف اعتیاد می‌گوید بیماری عودکننده است یعنی راه تشخیص این بیماری این است که مکرر عود می‌کند و تکرار می‌شود. الان مطرح شده که یکسری تئوری‌های ژنتیکی وجود دارد یا افراد کمبودهای هورمونی دارند و یکسری تجارب در گذشته داشتند که این موارد تأثیرگذار بر وضعیت اعتیادشان است.

تویسرکان منش بیان کرد: مقوله اعتیاد شبیه آپاندیس نیست که عمل کنید و تمام شود، فردا درمان می‌کنید و انگیزه می‌دهید و فرد خوب به زندگی برگشته است و یک حادثه اتفاق می‌افتد و فرد دوباره به اعتیاد برمی‌گردد، یک افسردگی باعث بازگشت می‌شود. خیلی از این افراد دچار بیماری‌های کمبود هستند یعنی فرد افسردگی، دوقطبی یا سایکوز را داشته و سراغ مواد هم رفته است بنابراین بیماری زمینه‌ای هم وجود دارد.

وی ادامه داد: اینها باعث می‌شود فرد دوباره به اعتیاد بازگردد. مواد محرک بخصوص تغییرات عجیبی در مغز ایجاد می‌کنند. رنگ، بو، ابعاد، فاصله و غیره را تغییر می‌دهد.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا افراد دنبال اعتیاد می‌روند، گفت: یکی از علت‌های اصلی لذت است، فرار از رنج و رسیدن به لذت است. بنابراین اگر شما دنبال این لذت بروید و این را تجربه کنید، کنار گذاشتن آن سخت است. اوجی که فرد بدان می‌رسد، بی دردی که بدان می‌رسد قابل ترک نیست.

تویسرکان منش تاکید کرد: وقتی فرد ماده مخدر را مصرف می‌کند همه غم‌های عالم اعم از بدهی، اجاره خانه، بیکاری و غیره را فراموش می‌کند و به دنیای دیگری وارد می‌شود. اتفاق بدی که رخ می‌دهد این است که دفعه بعدی که مصرف می‌کند این حالت به فرد دست نمی‌دهد. باید دوز مصرف را بالا ببرد که با تکرار مصرف تحمل بدن بالا می‌رود. در نتیجه وابستگی نیز ایجاد می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین یعقوبی IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    با سلام خودم بعداز ۷سال پاکی لغزش کردم اما بخاطر فقر و بیکاری و نبودن کار درست و خرابی های گذشته و عقب افتادگی از زندگی ونداشتن سرمایه برای استفاده از فرصت ها و حمایت نکردن سازمان بهزیستی ازمهتادان لغزش کردیم مسئولین شعاردادن اما هیچ نوع عملکردی نداشتند با تشکر یک معتاد درحال عذاب
  • IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    ای خاک بر سر من که ایشون با این سطح شناخت و دانش نسبت به مسأله اعتیاد، مدیرکل فلان قسمت مبارزه با اعتیاد هم هستند. تقریباً ۷۰ درصد مطالبی که عنوان کردند اشتباه یا غیردقیق است. مثلاً کجا هر روز میشنویم که معتاد شیشه، سر فرزندش را برید؟! اتفاقاً نسبت به میزان شیوع شیشه، این اتفاق بسیار بسیار نادر است و از قضا مشکل همینجاست که بسیاری از جوانان چون شیشه مصرف میکنند و سر دیگران را نمی برند خود را تافته جدابافته میپندارند و به سومصرف خود ادامه میدهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس