کد خبر 1220371
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
برجام نمایه

یک مقام وزارت خارجه آمریکا تأکید کرده دولت این کشور تحریم‌ها را تنها بعد از «بازگشت دوجانبه» تهران و واشنگتن به برجام رفع خواهد کرد.

به گزارش مشرق، یک مقام وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرده دولت «جو بایدن تحریم‌ها علیه ایران را تنها بعد از «بازگشت دوجانبه به توافق» رفع خواهد کرد.

پایگاه «واشنگتن‌اگزماینر» به نقل از منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده آمریکا نوشته هیأت‌های کشورهای غربی در آخرین دور مذاکرات وین به  «پیشرفت‌های معناداری» در خصوص احیای برجام دست پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

خوراک انتخاباتی کاسبان برجام جور میشه؟

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده به این پایگاه گفت: «دور جدید گفت‌وگوها در وین مثبت بود. شاهد پیشرفت‌های معناداری بودیم.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا با وجود این تصریح کرده کماکان «اختلاف‌های مهمی» میان طرف‌ها وجود دارد که بایستی رفع شوند.

چهارمین دور نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس) در گرندهتل شهر وین برگزار شده بود عصر چهارشنبه به پایان رسید.

در این نشست روسای هیأت‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند. هیأت‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده‌، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده ابراز رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاب آهنگ کنونی در ادامه گفت‌وگوها تاکید کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «موضع آمریکا همیشه این بوده که ما آماده‌ایم تحریم‌های ناسازگار با برجام را رفع کنیم، اما این کار را فقط در صورت بازگشت دوجانبه به پایبندی به توافق انجام خواهیم داد.»

وی همچنین تأکید کرد: «ماهیت دقیق گام‌های تحریمی که ایالات متحده برای محقق شدن این هدف باید بردارد، موضوع گفت‌وگو است.»

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند. 

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.  

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    10 4
    مذاکره کنندگان باید مراقب باشند که این حرف آمریکا را قبول نکنند چرا که آمریکا میخواهد بیاید توی برجام و بعد هم زیر قولش بزند و تحریم ها را لغو نکند وقتی هم که آمد ، دیگر نمی شود بیرونش کرد و ایران در این بازی ، سرش کلاه خواهد رفت. باید شرط رهبری را ایران محکم بایستد و تا قبل از اینکه کلیه تحریم ها را برندارد و راستی آزمایی هم نکند، ورود آمریکا را به برجام قبول نکند. البته از این دولت بی تدبیر اینگونه بر خواهد امد که باید دوباره سرش کلاه خواهد رفت!!!!
  • عبدالله مومن IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    21 7
    به زودی و پس از آمدن دولت جدید در ایران. مجبور خواهید شد که همه شروط جمهوری اسلامی ایران را قبول کنید.
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      3 6
      خطاب به آمریکا که شرط داره . چشم . زنبیل را میبرم بازار تا برات بخرم . اما چون تحرریم هستیم . گفتند گیر نمیاد . . یک چیز شرطی بود . هنداونه . آنهم بشرط کارد
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      1 9
      بارک الله به این فهم و شعور !!!!!!!!!!!!! انشاالله با دولت جدید امریکا را هم فتح خواهیم کرد بقول عباسی کاخ سفید را مسجد خواهیم کرد دو سه ماه صبر کنید
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    18 3
    مگه ایران خارج شده ؟؟؟؟!!!!!!!!!!! چند تا دوربین که مجلس می خواست خاموش کند که به لطف خیانت دولت ذلت ، هنوز روشن هستند . مذاکرات فرسایشی هم که به راهه. لغو همه تحریم ها هم در کار نیست ، چه برسد به راستی آزمایی و بحث خسارت 8 ساله برجام . چیزی که هست و واقعیت دارد این است ، که اقایان دولت خودسرانه با تروریست ها ی فرودگاه بغداد به مذاکره نشسته اند تا باطلی را به مردم و نظام و کشور تحمیل کنند و این عین خیانت است .
  • DE ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    8 4
    هیأت‌ها از وضعیت کلی مذاکرات ابراز رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاب آهنگ کنونی در ادامه گفت ‌وگوها و لق کردن تحریمها قبل از انتخابات تاکید کردند. زیرا لق کردن تحریمها بعد از انتخابات دیگه بدرد غربگداها نمیخوره و کار از کار گذشته است.در این جلسه گفته شد اگر رقیب ما انتخاب شود بین نیویورک و سانفراندیسکو را دیوار میکشد و دلار در امریکا میشود سه هَزار و سایه جنگ روی سر امریکا تا مرزهای آلاسکا بستنی خواهد آمد عجله کنید تحریمها را قبل از انتخابات لق کنید
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      3 2
      لق چیه؟ همون ...لق شماست؟؟؟
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    6 12
    آخرهم دوستداران انقلاب که هنوز خودرا خودرابه خواب عمیق زده اند خواهند فهمید که این جمهوری اسلامیه که نمیگذارد این قاعله ختم بخیر بشه ودوست دار ه تاوقتی جمهوری اسلامی برسر کاراست جنگ وخونریزی هم باشد
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      4 6
      معلوم است غربگدایی بیش نیستی مگر نه می دانستی که آمریکا از همان اول برجام هیچ تحریمی را لغو نکرد و حتی تعلیق هم نکرد.
  • بسم رب قاصم الجبارین.رای مابه سیدابراهیم رئیسی IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    4 2
    وعده های دروغ ،دولت ناکارآمد دروغگوتر
  • CA ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    2 1
    ایران هم تنها بعد از برداشتن کامل تحریم ها و راستی آزمایی مفاد قبلی رو اجرا خواهد کرد.دستاورد های جدید هم پای خسارات این 6 سال بدعهدی.
  • احمد IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    2 2
    خواب دیدید خیره مانه به برجان احتیاج دارین نه به طرفداران برجام.انشالله بعداز انتخابات تسویه میکنیم هم با شنا هن با طرف ارانتان
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    1 1
    مگه نمیگن تحریم لغوشده؟!پس اگه روکاغذنباشه وتخیلی قانونا قیمت مسکن وطلاوسکه وکالای ضروری که صدبرابرشدو دولتیها میگن برای تحریمه بایدبرگرده بقیمت سال 94یا95بجز این مضحکه ودروغی بیش نیست. مگه مسکن وماشین و... برای تحریم چندبرابرقیمتش نرفته بالاالان بالغوتحریم ایابرمیگرده به قبل ازتحریم؟؟؟ سیاستی کثیف ودروغ ک فقط برای انتخابات ک لاریجانی رای بیاره میگن تحریم لغوشده. پس اثارلغوش نباید مردم لمس کنند؟؟؟ ایناکه میگفتن بمدیریت ضعیف نیست گرانی خخخ
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    2 1
    فقط همین مونده بود سربرجام ، آمریکای خائن پیمان شکن برای ما شرط بگذاره....اون سیب و گلابی که میگفتند همین بود؟؟؟؟؟
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    8 4
    با سیاست قطعی وحرف آخر رهبری منافات داره پس منتفی است وحرف همان است که بیان شد ودیگر مذاکره و وراجی وتوافق وحرافی و نگارش متن واصلی وفرعی نداره!!
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    4 1
    اینها عواقب عقب نشینی های مکرر گروه مذاکره کننده دولت تحقیر امید از منافع ملی و حقوق مردم ایران است
  • سالار IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    0 1
    مشرق تو باور میکنی؟ من ک نه
  • میثم FR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    3 2
    بمب اتم رو بسازید.
  • IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    4 3
    از رییس جمهور متوهم ما هم بعید نیست که چنین حماقتی را انجام بدهد
  • پیروزه IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    8 3
    اگر به امریکا قبل از بر داشتن کامل تحریمها اجازه ورود به برجام بدهیم مثل این می ماند که اجاز گذاشتن اسلحه بر روی سرمان به امریکا داده باشیم همونطور که رهبرم گفت ما به امریکا اعتماد نداریم پس مواظب باشید دم به تله نگذارید کم گول نخوردیم
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    2 1
    یه چیز جالبی هست اینه که تازه دارن مذاکره میکنند که آمریکا برگرده ! یعنی داره میگه اگر بخوام برگردم این شرایط و دارم!! نه اینکه برای رفع تحریمها این شرایط و دارم ... یعنی برگشت به هشت سال پیش و شروع مجدد
  • هیچکس AE ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    0 1
    طرف میدونه بد فشار اومده عمرا تحریما رو برداره؟ حالا التماس کنه تحریما رو برداره راستی کی بود میگفت که تحریما اثری نداره!!!!!!!!!!!!!!!! احتمالا کمر به پایین بی حس بوده!
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    3 2
    معلوم نیست آقایان دارند در وین چه غلطی می کنند. دیگه کدام صحبت ایران داره به تعهداتش عمل میکنه آمریکا اگه خودش تحریم را بر داره که طبق قرارداد عمل میشه اگه هم بر نمیداره که ملت ما دارند این همه فشار را تحمل می کنند شما دولتمردان کم ایمان هم بیابید تا ۹۰ درصد غنی سازی بکنید تا بدونند چی به چی . . .
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    2 2
    اول رفع کامل تحریمها دوم راستی آزمایی بعدازیکسال سوم برگشت ایران به برجام
  • ناصر IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    3 1
    بابا چند بار باید بگم آمریکا شماها را سر کار گذاشته الکی با احساسات این ملت بازی نکنید آمزیکا تحریم ها را بر نمیدارد آدام باشید
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    2 1
    سوم خرداد آمد مگر قانون تصویب نکردید اینها میخواهند بگویند که ما نمی توانیم اجرا کنیم تیم مذاکره کننده را فرا بخوانید دیگر مهلت تا جای که سد دادیم هیچ هم گیر نیاوردیم ۱۰ سال هم مذاکره کنیم باز چیز دیگری میخواهند از اقتدار ایران دفاع کنید مجلس انقلابی
  • قب IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    1 0
    مذاکرات انتخاباتی
  • Sarbaz yazdani IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    0 0
    مردان و زنان و فرزندان راستی برخیزید و شمشیر راست ایرانی را برای راستی فرود آورید.همانا دشمنان یزدان با اهریمن همبسته شدند برای مرگ بیگناهان ستم دیده. فرزند ایران زمین#
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    0 0
    ایران کوتاه میاد ، بعد مثل الان جشن میگیرعمیگیره ما بردیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس