سالمندان

ایران علی رغم اینکه جزء کشورهای اسلامی است اما از الگوی رایج نرخ باروری بین کشورهای اسلامی تبعیت نکرده است و با وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعدد در تحولات ساختار جمعیتی دچار افت شدید نرخ باروری شد.

به گزارش مشرق، اهمیت جمعیت و لزوم وجود نیروی جوان و در سن کار و تولید در هر کشور موضوعی است که تقریبا اکثر کارشناسان جمعیتی و اقتصادی روی آن اتفاق نظر دارند. کشور جوان یکی از مولفه‌های قدرت برای هر سرزمینی است و به همین خاطر هم هست که این روزها بیشتر از ۵۵درصد کشورهای جهان مشوق‌ها و سیاست‌های جامع و کاملی برای افزایش جمعیت و ارتقای الگوی فرزندآوری اجرا می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

وزیر بهداشت: تا سال ۱۴۲۰ جمعیت سالمند کشور دو برابر می شود

چندسالی است که در ایران زنگ خطر برای بحران سالمندی به صدا درآمده است. به طور مکرر از کارشناسان جمعیتی می‌شنویم که روند کنونی کاهش رشد جمعیت، نهایتا تا سی سال آینده ایران را به کشوری سالمند تبدیل خواهد کرد.

شاید در نگاه عامه مردم این سالمندی و روند کاهشی جمعیت زیاد محسوس نباشد. اما آمارها نشان می‌دهد که ادامه وحفظ روند کنونی، سالمندی و عواقب آن را هر روز به جامعه ایرانی نزدیکتر خواهد کرد.

در این گزارش  و به مناسبت روز ملی جمعیت بر پایه آمار و ارقام، سیر سالمندی جمعیت ایران را بررسی خواهیم کرد.

سیر سالمندی جمعیت در ایران چگونه رقم خورد؟


استثنایی بزرگ به نام ایران

دکتر «مایکل لپیکا» از مرکز پژوهش‌های «پی» در بریتانیا به دنبال  پژوهشی با هدف چرایی رشد بالای جمعیت مسلمانان جهان، در مقاله تحلیلی خود تحت عنوان « چرا مسلمانان سریعترین نرخ رشد را در جهان دارند» می‌نویسد: در بین ادیان و فرق موجود در جهان، اسلام و مسلمانان بالاترین نرخ رشد جمعیت را دارا هستند که در آینده نسبت جمعیتی در بسیاری از کشورهای جهان را دگرگون خواهند کرد. البته این قاعده یک استثنای بزرگ به نام ایران دارد. ایران علی رغم اینکه جزء کشورهای اسلامی است اما از الگوی رایج نرخ باروری بین کشورهای اسلامی تبعیت نکرده است و با وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعدد در تحولات ساختار جمعیتی کاملا همانند کشورهای توسعه یافته دچار افت شدید نرخ باروری  شده است و با وجود عدم توسعه اقتصادی موردانتظار در آستانه سالمندی جمعیت قرار دارد.

چرا سالمندی به ایران رسید؟

سالمندی جمعیت کشور و تغییرات نگران کننده ساختار هرم سنی یکی از پیامدهای سقوط نرخ باروری در کشور بوده است. این روند بر اساس الگوهای آینده‌نگاری جمعیت همچنان ادامه خواهد داشت.

مطالعات جمعیتی اثبات می‌کند که طی سالیان آینده روند سالمندی جمعیت ایران با سرعت و شدت بیشتری تداوم خواهد داشت و در آینده نه چندان دور ایران با پدیده سالمندی قطعی جمعیت روبه رو خواهد شد.

سیر سالمندی جمعیت در ایران چگونه رقم خورد؟

سالمند به چه سنی اطلاق می‌شود؟

سازمان بهداشت جهانی رده‌بنی سنی را اینگووه طبقه‌بندی می‌کند: ۴۵تا ۵۰سال میانسال، ۶۰تا۷۹سال سالمند جوان، ۷۵تا۹۰سال سالمند و ۹۰به بالا خیلی سالمند.

مقایسه نرخ رسد جمعیت کشور با نرخ رشد سالمندان

یکی از نتایج قابل تامل پژوهش‌های تحولات سالمندی این است که هم اینک نرخ رشد جمعیت سالمندان کشور بیش از سه برابر میانگین نرخ رشد جمعیت کل کشور است. این یعنی زنگ خطر سالمندی در کشور به صدا درآمده است و باید به زودی منتظر پدیده‌ای تحت عنوان «سونامی سالمندی» در ایران باشیم. همین آمارها حاکی از آن است که طی حدود ۲۰ سال آینده، نسبت نرخ رشد جمعیت سالمندان به نرخ رشد جمعیت جمعیت کل کشور، ۱۶ به یک خواهد بود.

بر اساس مقایسه نقشه توزیع سالمندی جهان در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۵۰ در می‌یابیم که ایران تنها طی ۳۰سال آینده از یک کشور جوان به یک کشور سالمند قطعی تبدیل خواهد شد. به عبارت دیگر در حالی که در سال ۲۰۲۰ سالمندان بالای ۶۰سال تنها ۱۰درصد جمعیت ایران را تشکیل داده‌اند ولی در نتیجه سرعت پدیده سالمندی جمعیت، در سال ۲۰۵۰ حدود ۳۳درصد جمعیت کل کشورسالمند خواهند بود. علی رغم اینکه ایران هنوز مسیر پیشرفت تکنولوژیک و پویایی اقتصادی را نپیموده است؛ درصد قابل توجهی از جمعیت خود در چرخه کار و اولید را از دست خواهد داد.

سیر سالمندی جمعیت در ایران چگونه رقم خورد؟

تغییرات میانه سنی کشور

میانه سنی کشور از ۲۵سال در سال ۱۳۸۵ به ۳۰سال در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است. به عبارت دیگر در همین دهه گذشته چهره ایران به طور میانگین ۵سال پیرتر شده است. واکاوی تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بالا رفتن میانه سنی کشور مبحث مفصل و مهمی است که مجال دیگری می‌طلبد.

بر اساس داده‌های آماری منتشر شده در دهه اخیر تعداد خانواده‌های بدون فرزند و تک فرزند(دونفره و سه نفره) بیش از ۵.۶درصد افزایش پیدا کرده‌اند. در مقابل خانواده‌های بیش از دو فرزند (پنج نفره و بیشتر) با کاهش سقوط گونه و کاملا محسوسی در حدود ۱۷/۵ دردصد روبه‌رو شده است.

سیر سالمندی جمعیت در ایران چگونه رقم خورد؟

جمعیت ضامن امنیت

بدیهی است که تغییرات ساختار جمعیتی در هر جامعه‌ای می‌تواند منشاء بسیاری از تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و امنیتی باشد.با بروز  پدیده سالمندی جمعیت و کاهش نیروی کار کشور، نیازمندی به مهاجران خارجی و پذیرش نیروی کار غیربومی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. ورود گسترده این مهاجران می‌تواند زمینه‌ساز مخاطرات امنیتی جدی برای کشور باشد. کما اینکه این وضعیت امروزه در بسیاری از کشورهای سالمند و مهاجرپذیر جهان قابل رویت است.

با تداوم روند کنونی سالمندی جمعیت و افزایش میانگین سنی با تاثیرگذاری در توان نظامی و دفاعی کشور، ضریب امنیتی کشور به شدت کم خواهد شد. این همان اتفاقی است که امروزه در کشورهایی مثل ژاپن، سوئدو... می‌توان مشاده کرد. همچمین تحولات ساختارهای جمعیتی منجر به تغییراتی خواهد شد که جابه‌جایی نسبت مذهبی و قومیتی جمعیت از قضا در ایران اسلامی در استان‌ها و شهرهای مرزی در حال وقع است می‌تواند به یکی از وقایع مهم امنیتی تبدیل بشود. لذا امنیت بر پایه جمعیت یا به عیارت دیگر امنیت جمعیتی گرایشی است که باید به صورت جدی در دستور کار اصلاح قرار بگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    1 13
    زنهای بدبخت چه گناهی کردن، تو آزمایشگاه ها با رحم های مصنوعی از هر زوج داوطلب برای کمک به کشور، صد تا فرزند درست کنید. خرجشون هم دولت بده.
  • جلال IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    1 0
    آقابیایید به نوزادان حقوق مادام العمر بدید مسکن بهشون بدید واسه پسرها پول بیمارستان ومدرسه رورایگان کنید براشون سهمیه شیرخشک ومکمل غذایی روبهشون بدید. ببیند رشد جمعیت تاده سال آینده چند برابر میشود.. من ده ساله ازدواج کردم یه فرزند پسر هشت ساله دارم. درتوان وقدرت مالیم نیست بکنمش دوتا نمیتونم..
  • IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    3 2
    سی سال دیگر جمعیت ایران صد میلیون خواد بود سی ملیون سالمند سی میلیون مهاجر خارجی
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    2 0
    اینو به کسانی بگید که فقط فکر خودشان بودن و نمی گذاشتن جوان ها ازدواج کنند و بچه دار شوند ان هم از خودخواهیو خودمحوری حالا که کار از کار گذشته میخوان چکارش کنند!؟ کاری که خودشان با مردم بدبخت کردن حالام باید نتیجه رو ببینند زمانی که با موانع مختلف ازدواج ها رو اشرافی و سخت کردن و با گرانی اونو غیر ممکن الان هم لابد سالمندی تو راه باید خانه سالمندان هی ایجاد کنند و نیرو از خارج وارد کنند مثل آلمان البته از تکنولوژی برای نگهداری از سالمندانی که نگهداری اونا سخته هم باید در نظر داشته باشند ممکنه هر کسی قادر به نگهداری نباشه اونم یک مشکله!
  • مهربان توسی GB ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    2 2
    اگه دولت و حکومت به معیشت و منزلت اقشار مختلف توجه کنه و درد نان و آب و جانپناه نباشه رشد جمعیت و ازدواج و زادوولد بیشتر میشه
  • علی IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    6 0
    به نظر من با شرایط بسیار بد اقتصادی اصلا کسی ازدواج میکنه که بخواد بچه بیاره . میزان مهاجرت هم کعه متاسفانه رو به افزایش است
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    2 0
    چشمتون روشن بالاخره از خواب بیدار شدین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس