شکست گنبد آهنین

یک پایگاه آمریکایی اذعان کرد که حماس تاکتیک‌های جدید موفقیت‌آمیز و نگران‌کننده‌ای با هدف اشباع آتش‌بارهای گنبد آهنین بکار گرفته است.

سرویس جهان مشرق - پایگاه تحلیلی نظامی دفاعی «وار زون» از زیرمجموعه‌های تایم آمریکا در گزارشی به قلم «جوزف تریویتک» با اشاره به اینکه حملات راکتی انبوه و ادامه‌دار چالش‌های جدیدی متوجه سامانه گنبد آهنین اسرائیل می‌کنند نوشت: نیروهای فلسطینی در کمتر از چند روز بیش از هزاران راکت از نوار غزه به سمت شهرهای اسرائیل شلیک کرده‌اند. ارتش اسرائیل تنها توانسته صدها مورد از این راکت‌ها را به لطف سامانه‌های دفاعی گنبد آهنین و موشک‌های رهگیر تامیر منهدم کند.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


تاکتیک‌های جدید حماس گنبد آهنین را با چالش‌های جدی مواجه کرده است

محدودیت‌های گنبدآهنین در برابر حملات انبوه

این گزارش می‌نویسد: با این حال، تعداد راکت‌ها موجب شده تا محدودیت‌های استفاده از سامانه گنبد آهنین علیه حملات اشباعی انبوه و ادامه‌دار برجسته شوند و مورد توجه قرار بگیرند. این همان تاکتیکی است که در جریان دور اخیر خشونت‌ها بکار گرفته شده است. چنین واقعیتی دشمنان اسرائیل را بر آن می‌دارد تا زرادخانه‌های خود را بسط و گسترش دهند و بدین طریق عملاً به درون سامانه گنبد آهنین نفوذ کنند.

گردان‌های قسام شاخه شبه‌نظامی گروه فلسطینی حماس و همچنین جهاد اسلامی فلسطین مسئول اصلی این حملات هستند، حملاتی که بزرگ‌ترین راکت‌باران مرکز اسرائیل را شامل می‌شوند. با این وجود، صرف‌نظر از میزان موفقیت اخیر گنبد آهنین و همچنین تعداد موشک‌های رهگیر، ارتش اسرائیل پیشاپیش اذعان کرده که قادر نبوده همه راکت‌هایی که از غزه به سمت اسرائیل شلیک شده‌اند را رهگیری و منهدم کند. همچنین اخباری مخابره شده‌اند مبنی بر اینکه حجم حملات اخیر موجب اشباع سامانه‌های دفاعی اسرائیل شده‌اند و اینگونه نبوده که اسرائیل برخی راکت‌ها را نادیده گرفته باشد.

روش جدید برای دور زدن گنبد آهنین

به اعتقاد نویسنده حماس و جهاد اسلامی فلسطین اقدام به ذخیره‌سازی راکت کرده‌اند تا بتوانند دست به اینگونه حملات اشباعی بزنند و سپر دفاعی گنبد آهنین را دور بزنند. هر دوی این گروه‌ها از ایران و همچنین سوریه حمایت دریافت می‌کنند. حماس به مدد حمایت‌های بیرونی همچنین توانسته‌اند راکت‌های دارای برد طولانی‌تر را در داخل غزه تولید کنند.

صرف‌نظر از تاکتیک‌های ترکیبی مورد استفاده گروه‌های فلسطینی، سامانه گنبد آهنین در مواجهه با شلیک ده‌ها یا حتی صدها راکت در بازه‌های زمانی نسبتاً کوتاه مدت به لحاظ ظرفیت و لجستیک محدودیت‌های اساسی دارد. مشخص نیست اسرائیل مجموعاً چه تعداد از آتش‌بارهای گنبد آهنین را به خدمت گرفته است، اما تا سال ۲۰۱۴ قرار بود در نهایت حداقل ۱۵ سامانه کامل در میدان مستقر شوند.

تاکتیک‌های جدید حماس گنبد آهنین را با چالش‌های جدی مواجه کرده است

محدودیت‌های آتش‌بارهای گنبد آهنین

در ادامه این گزارش آمده است: اگر یک آتش‌بار گنبد آهنین سه یا چهار یگان پرتاب داشته باشد و هر یگان به ۲۰ موشک رهگیر مجهز باشد، این بدان معناست که هر آتش‌بار در یک زمان واحد فقط بین ۶۰ تا ۸۰ موشک تامیر آماده شلیک دارد. اگر ۱۵ آتش‌بار موجود باشند و هر آتش‌بار دارای چهار یگان پرتاب کاملاً مجهز باشد، در آن صورت مجموعاً ۱۲۰۰ موشک رهگیر در دسترس قرار دارند. با اینکه آتش‌بارها به گونه‌ای مستقر شده‌اند که برخی نواحی را همپوشانی می‌کنند، اما هیچکدام از آتش‌بارها در هیچ کجا قادر نیست به حملات موشکی در تمام مناطق تحت پوشش شبکه دفاعی پاسخ دهد. به عبارت دیگر، تعداد موشک‌های رهگیر که در جریان حملات موضعی آماده شلیک هستند احتمالاً به یک آتش‌بار یا تعداد ناچیزی از مجموع آتش‌بارهای مستقر محدود می‌شود.

به علاوه، مفهوم عملیاتی ارتش اسرائیل حداقل در برخی موارد به گونه‌ای است که به منظور افزایش احتمال رهگیری موفق، دو موشک تامیر به سمت یک هدف واحد شلیک می‌شوند، هرچند در پاسخ به حملات اشباعی انبوه شاید اینگونه نباشد.

تاکتیک‌های جدید حماس گنبد آهنین را با چالش‌های جدی مواجه کرده است

همه به ضعف و ناتوانی گنبد آهنین پی برده‌اند 

پرتابگرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دوباره نسبتاً به سرعت بارگیری می‌شوند و موشک‌های رهگیر از قبل در محفظه‌های پرتاب قرار داده می‌شوند، اما این فرآیند به صورت آنی انجام نمی‌گیرد، به ویژه در جریان راکت‌باران که آتش‌بار موشکی خودش نیز در معرض هدف قرار دارد.

بنابراین، به سهولت می‌توان دید که حملات پرحجم و مکرر در یک منطقه مشخص می‌توانند آتش‌بارهای گنبد آهنین را اشباع سازند. کسانی که این حملات را به اجرا می‌گذارند، آشکارا به این واقعیت پی برده‌اند.

هزینه بالای موشک‌های گنبد آهنین

در بخش دیگری از این گزارش به بحث‌های مالی و هزینه‌های گزاف تهیه و خرید موشک‌های تامیر اشاره شده و آمده است: موضوع اختلاف هزینه نیز مطرح است، به ویژه اگر حملات اشباع‌سازی تداوم داشته باشند، درست همانگونه که در نبرد اخیر اتفاق افتاده است. این امر می‌تواند به تمام شدن موجودی موشک‌های تامیر بینجامد و تهیه مجدد این موشک‌ها ضرورت یابد. قیمت دقیق هر یک از موشک‌های نسل کنونی تامیر مشخص نیست و قیمت آنها طبق گزارشات پیشین بین ۴۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دلار است. این موشک‌ها حتی با قیمت ۱۰۰۰۰۰ دلار نیز در مقایسه با دیگر موشک‌های رهگیر ضدموشک و موشک‌های زمین به هوا گزینه بسیار گرانی هستند. در عین حال، حتی در صورت لحاظ نمودن قیمت پایین‌تر، اگر اسرائیل بیش از ۲۰۰ موشک رهگیر را طی چند روز گذشته شلیک کرده باشد، هزینه آن بیش از ۸ میلیون دلار می‌شود. طبق همین محاسبه، ۱۰۰۰ مورد رهگیری موفق به معنای شلیک مجموعاً ۴۰ میلیون دلار موشک است.

در جریان آخرین نزاع بزرگ میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه در سال ۲۰۱۴، اسرائیل حدود ۲۲۵ میلیون دلار کمک اضطراری مشخصاً به منظور تقویت زرادخانه موشک‌های تامیر خود از آمریکا دریافت کرد. آن نزاع حدود هفت هفته طول کشید و بنابر گفته ارتش اسرائیل، فلسطینی‌ها طی آن حداقل ۴۵۶۴ راکت و خمپاره شلیک کردند.

ما قیمت دقیق انواع مختلف راکت‌هایی که حماس و جهاد اسلامی فلسطین به سمت اسرائیل شلیک می‌کنند را نمی‌دانیم، اما این راکت‌ها جزو سلاح‌های غیرهدایت‌شونده هستند و قیمت آنها بسیار ارزان‌تر از موشک‌های رهگیر تامیر است. گزارشات پیشین حکایت از آن دارند که موشک‌های قدیمی‌تر و ارزان‌تر قسام متعلق به حماس هر کدام فقط ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار هزینه می‌برند.

تاکتیک‌های جدید حماس گنبد آهنین را با چالش‌های جدی مواجه کرده است

داده‌های جدید درباره ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین

این پایگاه آمریکایی در پایان گزارش خود نسبت به این واقعیت هشدار داد که با وجود قابلیت‌ها و هزینه‌های سامانه گنبد آهنین، ذکر این نکته ضروری است که هیچ سامانه دفاع موشکی یا دفاع راکتی کامل و بی‌عیب‌ونقص نیست. این سامانه‌ها اگرچه لایه‌های دفاعی جدیدی را به وجود می‌آورند، اما در عین حال ممکن است به دشمنان انگیزه دهند تا سلاح‌های بیشتری را در میدان مستقر سازند و در راستای اشباع‌ آنها تلاش کنند. با توجه به این واقعیت، باید در راستای دفاع از خود در برابر تهدیدات گوناگون از راکت‌های غیرهدایت‌شونده ارزان گرفته تا موشک‌های بالستیک قاره‌پیما تلاش کرد.

حداقل طبق چرخه کنونی حملات راکتی و اقدامات تلافی‌جویانه اسرائیل، احتمال آن بسیار است که مجموع تعداد راکت‌هایی که در قالب منازعه جدید از غزه به سمت اسرائیل شلیک می‌شوند از مجموع تعداد مربوط به جنگ سال ۲۰۱۴ فراتر رود و این امر در یک بازه زمانی فشرده‌تر اتفاق افتد. با توجه به این مسئله، این احتمال نیز وجود دارد که نبرد کنونی مجموعه‌ای از داده‌های جدید درباره کارایی کلی سامانه گنبد آهنین در مواجهه با حملات ادامه‌دار در مقیاس گسترده‌تر فراهم بیاورد که برای اسرائیل و دشمنانش و همچنین دیگر خریداران کنونی و آتی سامانه مزبور جالب و جذاب هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    15 27
    تند تند بگید هلوا شاید دهنتون شیرین شد اون حجم از موشک شلیکی چقدر تلفات داشتن این مهمه وبس
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      17 8
      تند تند بگو تلفات و خسارات و سوراخ موش خزیدن اسراییل و تظاهرات تو کل دنیا تو این ده روز کجا و کل تلفات اسراییل تو 80 سال گذشته کجا ؟؟؟ البته اون حللللوا است که خوشمزه است و این هول و ولا است که تو هم داری هم نوشتی
    • سید محمد IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      9 3
      چرا خود گنبد آهنین ها رو نمیزنید جاشون با دوربین هایی فیلم گرفتن تقریبا مشخص غیر از کمک اطلاعاتی ایران تعداد بالا مناطق گنبد رو بزنین بعد راحتتر همه جا رو بزنین
    • عبدالله مومن IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      6 6
      باید اسمش را تنبک آهنین گذاشت. هههههههههههه
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      4 3
      سلام ای بندگان بزرگ خدا سلام ای عزیزانی که علی رغم خیانت آل سعود و آل نهیان و ........ با عظمت تمام صهیونیست جهانی را به زانو درآوردید سلام ای بغض های شکسته سلام ای ناله های غریبانه و سلام ای بزرگ ترین بندگان خدا تمام توان خود را جمع کنید و آیه وقاتلوهم حتی لا تکون فتنه را مجددا تفسیر کنید ما نیز با تمام توان پشت و دعا گوی شما هستیم و می گوئیم که قلوبنا معکم یا امت اسلام فی فلسطین المطلا . یا حسین (ع)
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    49 16
    اسمش را باید به آبکش پنبه ای تغییر بدهند. به امید موشک هایی که خود این سامانه ها را راحت هدف قرار بدهند
  • علی IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    13 6
    اصلا راه دیگری وجود ندارد جز اینکه حماس رادارهای گنبد آهنین را با شلیک های بیشمار و انبوه در یک لحظه اشباع کند و در همان حین موشک های کارساز خود را شلیک کند راه های دیگر این است که حماس به موشک هایی با سرعت بالاتر و ارتفاع بالای ۷ کیلومتر مجهز شود و یا اینکه بتواند موشک کروز قاچاق و استفاده نماید، در هر صورت حماس و فلسطین باید به سیاست ناامن سازی شهرک های اسراییلی جهت افزایش مهاجرت معکوس از اسراییل با قوت ادامه دهد.
    • مهرداد IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      6 1
      دستور دیگه ای نداری؟ ۲۵۰ فلسطینی کشته شدن جون آدما ارزش نداره !!
  • کسری BG ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    44 10
    خدا کنه حماس بتونه مقر این جانور کثیف نتانیاهو رو بزنه تا بتونیم از دیدن جسد کریه تیکه پاره شدش لذت ببریم
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    19 5
    ما هم باید به این موضوع اهتمام بورزیم که سامانه های پدافندی ما هم در مقابل هجوم انبوه قطعا موفق نخواهد بود و در کنار موفقیت آن به دنبال راه حل آن در صورت استفاده معکوس توسط دشمن را داشته باشیم.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      7 7
      ما به سرعت تمام محل پرتاب این موشکها را با خاک یکسان میکنیم و محلی برای پرتاب باقی نمیماند
  • PL ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    14 5
    جالب اینجاست که این راکت‌های حماس قدیمی بودن و در حد ترقه بازی و حماس گفته بود میخاد از شر این راکت های قدیمی خلاص بشه جا برای موشک های نقطه زن و جدید باز بشه. در واقع با موشک های جدید میخان گنبد آهنی رو آبکش کنن
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    4 21
    شما جچرا فقط یک طرف رو میبینید ؟ اگه گنبد اسرائیل اشباع بشه راکت های حماس تمام نمیشه؟ هزینه موشک اسرائیل را با درآمد اسرائیل مقایسه کنید شاید بار مالیش کمتر از راکت های حماس باشه. بعدم با حرف ها مقرضانه اعتبارتون کم میشه. فیلم ها به وضوح قدرت و چابکی گنبد آهنین رو اثبات میکنه. شما خودتون چی دارید؟ مثلا راکت باران بشه سامانه ای دارید؟ نکنه با پرتابگر سه فروندی؟
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    11 3
    از خفت برجام چه خبر لال شدید
  • دلاوری IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    7 17
    آره قشنگ از 70 هزار نفر غزه ای که آواره شدن معلومه که گنبد آهنین کم آورده.بابا یارو میاد با هواپیماش بمبای سهمگینی میاره میندازه رو سر این بدبختا ،یا احتمالا موشک پرتاب میکنه ،بعد شما میگین گنبد آهنین کم آورده؟سیستم پدآفندی رو تقویت کنن ،البته اگه داشته باشن .اینا باید تمام هواپیماها رو بزنن این چه ربطی به گنبد آهنین داره.
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    13 3
    حماس باید ابتدا با شلیک کلی راکت دست ساز سامانه ی گنبد آهنین رو اشباع کنه و بعد بلافاصله شروع کنه به زدن موشک‌های اصلی و قوی تا پدر اسرائیل در بیاد. از اون طرف هم اسرائیل اگه جلوی راکت‌های اولیه رو بگیره باخته و اگر هم نگیره بازم باخته....
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      4 3
      احسنت
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    11 5
    در یکجنگ واقعی حماس و حزب الله می توانند سامانه گند آهنین را با راکت مشغول کنند تا ایران موشک های قدرتمند بالستیک را بفرستد.
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      6 2
      والا من هن که اطلاات نظامی ام زیر صفره می دونم که سامانه های پدافندی جهت راکت و موشک های میان برد و دوربرد و بالستیک متفاوته گنبد آهنین فقط برای مقابله با راکت هست و برای موشکهای دوربرد ساماته های پاتریوت و پیکان را استفاده می کنند.
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    19 12
    چراهمه تاکیدبراین دارندوازگنبدآهنین صحبت میکنند؟بعدشلیک اولین موشک به منطقه اتمی دیمونابایداسم گنبدآهنین به گنبدسفالی تغییرمیکرد,حالاچه رسدبه امروزی که رژیم منحوس وکودک کش صهیونیست عاجزازرهگیری موشکهای مقاومت است.
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    12 10
    هرچه فیلم دیدیدم از پرتاب موشک ها بود از برخورد آنها به هدف فیلم ندارید ؟ اینطور که شما هر روز از اوضاع اسرائیل می نویسید باید تا حالا سرزمین های اشغالی آبکش شده باشد !!
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      8 6
      شده عزیز. فیلم پرتاب رو غزه میگیره، خوش خیالی است فکر کنیم همه اصابت ها رو هم اسراییل پخش میکنه
  • CA ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    17 12
    عجب بابا ، چندین هزار موشک زدید کل خسارتش اندازه یه حمله اسراییل نبوده ، این داستانا چیه واقعا میگید واسه خودتون ؟؟؟؟
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      1 5
      خوب حجم آتش موشکی و توپخانه ای رژیم صهیونیستی خیلی سنگینتر از حماس هست طبیعتا خساراتش هم بیشتره حماس چیزی برای از دست دادن نداره و خوب شلیک را‌کت ها با تعداد زیاد و آتش سبک جهت اجرای سیاست النصر بالرعب و ایجاد جو وحشت در اسرائیل هست که به نظر می رسه موفق بوده.
  • NL ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    7 3
    تاکتیک بهتر اینه که از موشکهای بارشی که در هوا به قطعات کوچک تبدیل میشن استفاده بشه در موج اول.مثلا 50 تا راکت وقتی به آسمان دشمن میرسه تبدیل به موشک های کوچکتر بشه و رادار رو اشباع کنه اگه مثلا به 10 بخش تقسیم بشه میشه 500 هدف! بلافاصله و با فاصله زمانی خیلی کم موشکها یا راکت های اصلی شلیک بشه مثلا 200 تا اونوقته که خسارات زیادی متحمل میشه دشمن.و در هر موج حمله بهمین صورت.
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      5 3
      دمت گرم ! البته خیلی از کشورها هم اکنون اینگونه موشک ها که مجهز به سرجنگی خوشه ای هستند رو در اختیار دارند.
  • ali IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    9 3
    نفت سوریه و یمن و عراق و عربستان .... را می دزدند برای همین موشکهای تامیر
  • ،،، IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    10 2
    باید راه نفوذ به پناهگاه زیر زمینی صهیونیست ها را بدست آورد.
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    5 1
    ببخشيد باب ميل شما نمي جنگيم و كشته نمي شويم ايندفعه شما كشته شويد دفعه بعد ما كشته ممي شوم
  • مجتبی از زنجان IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    5 19
    یه جور از جنگ فلسطین و اسراییل انعکاس می دهید انگار ایران خودش مشکلات نداره هر چند چیکار کنید آخه مشکلات ایران رو منعکس بدهید میگه حل میشه هی روزگار
    • LB ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      13 6
      از ادبیاتت معلومه نیروی فارسی آموخته واحد 8200 اسراییل هستی. شما نگران پوشک خودت باش نه مشکلات ایران. هر کشوری مشکلات داره. هیچ جا بهشت نیست. آدم فقط توی بهشت بی مشکل و راحته
    • مجتبی از زنجان IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      4 0
      اینو راست میگی هر کشوری مشکلات داره
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    2 5
    چرا چندتا نظامی صهیونیست به اسارت درنمی آیند، نقطه ضف دشمن ترسو همین است.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    3 3
    موشک های هوشمند و تاکتیکی بسازید.
  • حسام IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    2 3
    دستمریزاد ایوبی های دیگری پرورش دادید که از آزادی قدس دست کشیده وبه قتل عامی در حلب دست زدند که نه مغول ها نه نازی ها ونه تاتارها چنین نکرده بودند. باید به سیاست بازانمان که از سیاستمداری بی اطلاعند گفت دستمریزاد متاسفانه ثنا گویی جای تعمق وتعقل وتحقیق را گرفته.اللهم عجل لولیک الفرج
  • ایوب IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    2 4
    برچیدن حکومت سیصد ساله فاطمیون شمال آفریقا قتل عام آن ها در مصر قتل عام حلب که وحشیانه ترین سر بریدن ها در تاریخ بشری از نظر جنیستی وجمعیتی است را در کارنامه ایوبی ها بخوانید .سپس از عواقب تکرار تاریخ تصمیم بگیرید. متاسفانه گوش شنوایی نیست .
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    2 2
    خوب که چی؟ کل موشکهاییکه زدید به اندازه یه موشک اسراییل نبوده،یا این یکی که میگه تند و تند بگید هلوا!!! البته منظورش بنده خدا حلواست! تا دهنشون شیرین بشه!! یعنی دلتان برای غزه ایها میسوزه یا اسراییلیها؟ طرفدار کی هستین؟ظالمها یا مظلومها؟اگه از مظلومها دفاع میکنید،بدانید که این حرامزاده ( اسراییل ) در 54 سال پیش در مدت شش روز ارتش همه کشورهای عربی رو لول کرد! اما امروز به لطف انقلاب ما در مقابل فقط بخشی از مردم فلسطین چند روز بیشتر نمیتونه تاب بیاره و مجبوره آتش بس رو بپذیره، چون دوستان عزیز و گرامی ابعاد جنگ فقط تعداد کشته ها و میزان تخریب ساختمانها نیست ، ابعاد بسیاری داره مثل سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، اعتباری و .....بنابراین اینقدر ساده اندیش نباشید و مثل بچه ها از روی لجبازی اظهار نظر نفرمایید.
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    0 2
    گروه مقامت به نظر من برای سر کار گذاشت گنبد آهنین باید ۴۰۰ موشک خالی آهنی کم ارزش شلیک کنه ،وقتی موشک های گنبد آهنی را تموم کرد ،موشک های اصلی خودش رو شلیک کنه.
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    0 3
    ولک اسرائیل موشک نمیخواد ،همینطور برو داخلش،وا...موشک تاکتیک ماتکیک چیه .
    • DE ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      4 0
      بیا برو پس ولک
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    1 3
    من در خبر ها خوندم که ،نخست‌وزیر اسرائیلی ایران رو متهم کرده که پهپاد فرستاده،به نتیاهو میگم که ،پس شما چطور جرأت می کنید و می گوئید.آقای فخری زاده عامل به شهادت رسوندش ما بودایم،مگر شما ها،مرد هستید،و ما مرد نیستم ،خیلی دور برداشتی خیلی حیف که دست کوتاه خرما سرنخیل،حیف .
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    0 3
    از چَف استفاده کنید. رادارها رو مختل میکنه.
  • FR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    5 2
    اسرائیل 5درصد از قدرت نظامیش را هم استفاده نکرد چون این نه جنگ بود ونه دشمنش قدرت چندانی داشت دراین جنگ نه خبری از بمب افکن و جنگنده بود نه موشک جواب موشک فقط وفقط با تانگ بود و پهباد که آن هم بیشتر برای شکار رزمندگان و تونلها استفاده میکرد نه تخریب شهرها خود بگوئید خود بخندید خودباور کنید
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      1 3
      چون همشون تو پناهگاه بودن برای همین
  • FR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    4 0
    حالا ذوق کردن آتش بسه فردا که رفتن خونه دیدن خانه ای برای زندگی نیست وزن و بچه ویا شوهر یا خواهر برادر و پدر مادر نیست آنوقت افسردگی میاد سراغشون
  • FR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    5 1
    نمیتدونم چرا گنمبد اهننین که کارایی نداره غزه هم بتنهایی از پس اون برآمده و اسرائیل را نابود کرد چرا ایران و لبنان سوریه و حشدالشعبی همکاری نکردن وکار را تمام نکردن و قدس را آزاد نکردن دوم چرا الان بخاطر آتش بس اینقدر جشن پایکوبی میکنن
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    1 3
    در این جنگ 11 روزه هم طبق معمول جبهۀ مقاومت داشت پیروز می شد و پذیرفتن آتش بس در حالیکه شکست اسراییل داشت رقم میخورد از طرف اعراب خائن و ظریف هیچکاره به حماس تحمیل شد.
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    1 2
    مهم ایجاد مهاجرت معکوس و فرار سرمایه داران از سرزمینهای اشغالی هست که شدت گرفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس