کد خبر 1219683
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹

خرید کالای دست دوم با وجود سختی‌های فراوان اگر به درستی انجام شود صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های شما به عمل می‌آورد. این موضوع به خصوص در خرید پیانو دست دوم که قیمت نوی آن بسیار بالاست چشمگیر خواهد بود. اگرچه این کار ریسک دارد ولی مطمئن باشید با رعایت نکات این مقاله خرید بسیار خوبی خواهید داشت.  

http://file.tesmino.ir/reportage/35483025/image_55352b9757802d6005bd1f0254147f9c4d5e5c7b.png

۱. پیانوی خیلی قدیمی نخرید

پیانوی عتیقه، ظاهر جذاب و فریبنده دارد. خیلی‌ها فکر می‌کنند ساز پیانو با افزایش سن بهتر می‌شود. بله این گفته تا حدودی درست است ولی واقعیت این است که عمر یک پیانوی آکوستیک نهایتاً ۶۰ سال است و بیشتر از آن وارد سن پیری و خرابی قطعات می‌شود. در یک پیانوی آکوستیک، هزاران قطعهٔ متحرک وجود دارد که ممکن است در طول زمان آسیب ببینند. یک پیانوی قدیمی تنها زمانی ارزش خرید دارد که به خوبی ترمیم و مرمت شده باشد؛ در غیر این صورت لذتی از آن نمی‌برید. 

۲. پیانو نیازمند رسیدگی است

هنگام خرید پیانو، تنظیم و نگهداری آن بر عهدهٔ شماست. پیانو با تغییر شرایط آب‌وهوایی نیازمند کوک مجدد است (معمولاً در شروع فصل پاییز و بهار). پیانوی آکوستیک یک ساز مکانیکی است و در طراحی آن از چوب و فلز استفاده شده است. رطوبت و دمای پایین می‌تواند تأثیر بدی روی قسمت‌های چوبی و قطعات فلزی مانند سیم‌ها بگذارد. همینطور نمد و زغال به کار رفته زیر کلیدها ممکن است در اثر رطوبت به هم بچسبند و عملکرد کلیدها را دچار اختلال کند. شما مجبورید یک ماه بعد از تحویل پیانو، مجدداً آن را کوک کنید. بعد از آن بسته به شرایط آب و هوایی هر ۶ ماه یا ۱ سال نیازمند کوک مجدد خواهید بود. لطفاً این کار را تنها در صورتی انجام دهید که تخصص لازم را دارید؛ در غیر این صورت از یک فرد متبحر کمک بگیرید.

۳. همهٔ برندها مثل هم نیستند

کیفیت پیانو مثل سایر لوازم الکترونیکی، از برندی تا برند دیگر متفاوت است و این موضوع روی قیمت پیانو نیز اثر می‌گذارد. در حال حاضر برندهایی مثل Yamaha, Baldwin, Kawai, and Steinway از بقیه اعتبار بیشتری دارند. در ایران یاماها نسبت به بقیهٔ برندها محبوب‌تر و البته خوش‌فروش‌تر است.

۴. مسئولیت جابه‌جایی پیانو بر عهدهٔ شماست

هنگام خرید یک پیانوی دست دوم، باید فکر جابه‌جایی آن از محل فروشنده تا منزل را بکنید. پیانوی آکوستیک نسبت به حرکات و جابه‌جایی بسیار حساس است. به هیچ عنوان حمل پیانو را به یک شخص ناوارد ندهید. این کار نیازمند مراقبت و توجه ویژه‌ای است. راننده‌ای که این کار را انجام می‌دهد باید فرد محتاطی باشد تا دست‌اندازهای جاده باعث وارد آمدن ضربه به پیانو نشود.

۵. قبل از خرید تست کنید

جنس دست دوم را حتماً قبل از خرید تست کنید؛ آن هم برای کالایی که این همه پول بابتش می‌دهید. اگر تا الان پیانو نداشتید، یک دوست نوازنده را با خود همراه کنید تا پیانویی که می‌خواهید بخرید را در محل تست کند. تمام کلیدهای مشکلی و سفید از یک طرف تا طرف دیگر باید تست شود. پدال‌ها را چک کنید مشکلی نداشته باشد. ظاهر پیانو را بررسی کنید و از نبود آسیب‌های فیزیکی پنهان اطمینان حاصل کنید. 

سپس یک آهنگ ساده بزنید تا ببینید حس خوبی به شما منتقل می‌کند یا نه. آیا کلاویه‌ها آنطور که باید راحت هستند؟ هر پیانویی حس و حال خودش را دارد. مطمئن شوید آهنگی که می‌زنید حس خوبی به شما منتقل می‌کند یا نه. به عنوان مثال اگر صدای بلند دوست دارید صدای آرام شما را راضی نمی‌کند و اگر صدای آرام و نرم می‌خواهید، صدای قوی و پر حجم رضایت‌بخش نخواهد بود. 

این نکته بسیار مهم است که جنس صدای پیانو را دوست داشته باشید و این کار را فقط با تست کردن پیانو می‌توانید بفهمید.

۶. قبل از خرید سوال بپرسید

قبل از خرید از فروشنده سوالات زیر را بپرسید:

ساخت چه سالی است؟

بسیاری از فروشنده‌ها جواب این سوال را نمی‌دانند یا اگر بدانند دقیقاً یادشان نیست. در چنین مواقعی شمارهٔ سریال پیانو را بخواهید. این شماره سریال جایی روی بدنهٔ پیانو درج شده است. با جستجوی سریال به همراه نام برند، اطلاعاتی مثل سال ساخت و محل تولید آن به دست خواهید آورد.

چه مدت استفاده می‌کنید؟

شما دنبال پیانویی هستید که به طور مرتب نگه‌داری و کوک شده باشد. اگر در این کار سررشته نداشتید از یک متخصص کمک بگیرید.

آیا در یک محیط مناسب نگه‌داری شده است؟

پیانو سازی است که همیشه باید در شرایط دمایی ثابت نگه‌داری شود. رطوبت زیاد و نوسان بالای دما (مثلاً دمای اتاق سرد است ناگهان گرم شود یا بالعکس) پدر پیانو را در می‌آورد. اختلاف دما باعث خرابی قسمت‌های چوبی و انبساط و انقباض قطعات فلزی از جمله رشته‌های سیمی پیانو خواهد شد. اگر پیانو در فضای باز، مثلا گاراژ، زیرزمین، زیر نور آفتاب یا هر جایی که کنترلی روی دمای آن نیست نگه‌داری شود مشکلات زیادی برای آن به وجود خواهد آمد. اکیداً توصیه می‌کنیم از خرید چنین پیانویی خودداری کنید.

چقدر و چگونه جابه‌جا شده است؟

پیانوی آکوستیک سازی نیست که مدام آن را به این طرف و آن طرف حمل کنید. جابه‌جایی پیانو می‌تواند روی قطعات مکانیکی آن اثر منفی بگذارد و حتی در ضربات شدید آسیب ببیند. بهتر است قبل از خرید مطمئن شوید که پیانو جابه‌جا نشده است. با اگر جابه‌جا شده به صورت حرفه‌ای و با مراقبت کامل انجام شده است.

آیا پیانو مشکلی دارد؟

معمولاً در خرید و فروش کالاهای دست دوم اصل بر اعتماد است ولی به هر حال ممکن است فروشنده نکته‌ای از قلم انداخته باشد. سعی کنید به صورت موکد از او سوال کنید که آیا پیانو مشکل خاصی دارد؟ حتی می‌توانید دلیل فروش آن را بپرسید و … . بالاخره از این گفتگو چیزی در می‌آید.

چقدر از آن استفاده کرده‌اید؟

این سوال خیلی مهم نیست ولی به هر حال چون استفادهٔ زیاد از یک وسیله روی استهلاک آن تأثیر می‌گذارد بد نیست بپرسید که چقدر از پیانو استفاده شده است. پیانویی که طی سال‌ها خاک خورده و از آن استفاده نشده دردسرساز است و پیانویی که به طور سنگینی از آن استفاده شده بدون مشکل نیست.

امیدواریم نکات بیان شده به شما کمک کند تا هنگام خرید یک پیانوی دست دوم، راحت‌تر تصمیم بگیرید. از خرید پیانویی که کوک نشده یا به درستی کوک نمی‌شود خودداری کنید. وقتی صدای پیانو درست نباشد زیبایی آن مهم نیست! پیانویی با کلاویه‌های شکسته به درد نمی‌خورد. اگر پیانوی دیجیتال می‌خرید حساسیت کلاویه به فشار را اندازه بگیرید. 

به این نکات توجه داشته باشید به خصوص اگر می‌خواهید پیانو را برای فرزند خود بخرید. یک پیانوی ناکوک، صدای نت‌ها را به شکل اشتباهی در ذهن شما یا فرزندتان تثبیت می‌کند و این در آینده به یک معضل تبدیل خواهد شد. وقت بگذارید و با حوصله جستجو کنید. مطمئن باشید بعداً که یک پیانوی دست دومِ تمیز و سالم خریدید از وقتی که صرف این کار کردید خوشحال خواهید شد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس