کد خبر 1218269
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
اسرائیل

صهیونیست‌ها برای ادامه درگیری، محدودیت‌های زیادی دارند که لاجرم آنها را مجبور به خروج از درگیری می‌کند؛ در مقابل مقاومت که دشمن را غافلگیر کرده، توان استمرار میدان را دارد.

به گزارش مشرق، از دوشنبه هفته گذشته تا کنون درگیری بین گروه های مقاومت فلسطین در نوار غزه و رژیم صهیونیستی آغاز شده، تا کنون استمرار یافته است. با نزدیک شدن این درگیری به یک هفته سؤالی بسیاری این است که چه افقی پیشِ روی درگیری حاضر قرار دارد و این درگیری تا کجا و چه زمان ادامه خواهد یافت؟

صحنه درگیری

در میدان درگیری حاضر برخلاف جنگ های گذشته نوار غزه، این مقاومت بود که با انتشار پیام تهدید علیه تجاوزگری های رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی و محله شیخ جراح قدس، این رژیم را تهدید به حمله قرار داد. مقاومت با هدف قرار دادن شهرک های نزدیک نوار غزه و پس از آن نقاطی از قدس غربی و منطقه بئرالسبع- که در اختیار رژیم صهیونیستی است- به استمرار تجاوزگری های رژیم صهیونیستی در قدس پاسخ داد.

این حملات در حالی در میدان انجام شد که بین رژیم صهیونیستی و گروه های مقاومت فلسطینی از یک هفته پیش از آن حملات متقابلی وجود داشت.

با حملاتی که مقاومت در پاسخ به تجاوزگری رژیم صهیونیستی در قدس انجام داد صهیونیست ها نیز حملات هوایی خود را علیه مناطق مسکونی در نوار غزه آغاز کردند. حملات صهیونیست ها با گذشت زمان توسعه یافت و به مرور شهروندان غیر نظامی بیشتری هدف حملات این رژیم قرار گرفتند.

با توسعه حملات رژیم صهیونیستی به مناطق شهری، گروه های مقاومت مناطق دورتری از فلسطین اشغالی را هدف قرار دادند. مقاومت ۲ روز پس از آغاز درگیری، تل آویو و مناطق شمالی فلسطین اشغالی را- که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری نوار غزه و نزدیک مرز لبنان قرار داشتند- هدف قرار داد.

همین حجم از حمله و مقابله به طور متبادل در حال حاضر بین دو طرف در حال استمرار و دنبال شدن است. این در حالی است که مردم غزه مظلوم به رغم ضربات سختی که به شهروندان و غیر نظامیانش وارد شده، خواستار استمرار مقاومت است و در نقطه مقابل رژیم صهیونیستی از یک سو دچار تشتت سیاسی شده و از سوی دیگر شاهد درگیری بین فلسطینیان ساکن سرزمین های ۱۹۴۸ و شهرک نشینان صهیونیست است.

رایزنی های دیپلماتیک

همزمان با آغاز درگیری بین دو طرف مصر که همواره میانجی اول درگیری های دو طرف بوده، با اعزام دو هیئت به نوار غزه و سرزمین های اشغالی، طرح اولیه ای را برای آتش بس ارائه کرد. این طرح مورد قبول دو طرف قرار نگرفت. صهیونیست ها طرح مورد نظر خود را به مصر ارائه کردند تا آن را به عنوان طرح خود ارائه کند. این اقدام صهیونیست ها در حالی صورت می گیرد که آنها به ظاهر اعلام می کنند هیچ طرح صلحی را قبول ندارند و به درگیری ادامه خواهند داد. اما اخبار سری فاش شده از محافل داخلی رژیم صهیونیستی حکایت از آن دارند که نتانیاهو هم از «السیسی» و هم از «ابومازن» خواسته است، هر چه زودتر آتش بس را برقرار کنند. چند کشور غربی از جمله فرانسه، آلمان و روسیه هم در حالی رایزنی برای پایان دادن به درگیری هستند.

شروط مقاومت برای آتش بس

براساس دو اظهار نظری که از سوی دو نفر از مقامات جنبش حماس ارائه شده، شروط مقاومت برای آتش بس، مربوط به قدس و همان عواملی است که موجب آغاز درگیری شد.

پایان دادن به تجاوزات شهرک نشینیان در مسجدالاقصی و عبادت آزادانه مسلمانان در مسجدالاقصی، جلوگیری از آواره کردن ساکنان فلسطینی محله شیخ جراح شهر قدس، پایان دادن به حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و آزادی تمامی فلسطینیانی که در درگیری های اخیر بازداشت شده اند شروط مقاومت برای آتش بس هستند.

همانطور که در بالا اشاره شد رژیم صهیونیستی که پنهانی خواستار آتش بس است اما در ظاهر در بوق ادامه جنگ می دمد هنوز شرایط مشخصی را مطرح نساخته است.

افق پیشِ روی درگیری های حاضر

با توجه به آنچه در میدان در حال انجام است و به آن اشاره شد، به نظر می رسد رژیم صهیونیستی به زودی به سمت آتش بس حرکت کند. اما از آنجا که آنها با ابتکار مقاومت مجبور به ورود به این درگیری شده، هنوز موفقیتی کسب نکرده اند به نظر می رسد تا کسب یک دستاورد حداقلی به سمت آتش بس حرکت نکنند. احتمال ترور یکی از رهبران و فرماندهان مقاومت یا استمرار حملات برای وارد کردن خسارت های بیشتری که بتوانند از آن بهره برداری رسانه ای کنند می توانند بخشی از سناریوی موفقیت سازی رژیم صهیونیستی باشد.

اما با این وجود آنها در عرصه داخلی با دو مشکل اساسی روبرو هستند که مجبورند برای حل آنها به سمت آتش بس طی روزهای آینده حرکت کنند. مشکل نخست صهیونیست ها درگیری هایی که در داخل این رژیم یا آنچه آنها جبهه داخلی می نامند آغاز شده است. درگیری کنونی در شهرهای فلسطینی نشین سرزمین های ۱۹۴۸ و صهیونیست های افراطی به شدت آنها را به صرافت انداخته است. علاوه بر این، ارتش رژیم صهیونیستی شاهد تشدید درگیری با جوانان فلسطینی در کرانه باختری نیز هست.

مشکل دوم صهیونیست ها پایان مهلت «یائیر لاپید» برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی است. دو هفته از این مهلت باقی است اما با اعلام «نفتالی بنت» مبنی بر اینکه به هیچ وجه با «لاپید» ائتلاف نخواهد کرد از هم اکنون شکست او قطعی شده است و صهیونیست ها باید با انحلال کنست، به سمت انتخابات پنجم بروند.

علاوه بر دو مشکل فوق، فشاری که از خارج به صهیونیست ها وارد می شود آنها را وادار می کند به سمت آتش بس حرکت کنند. ایالات متحده و اتحادیه اروپا تاب استمرار حمایت از جنایت های رژیم صهیونیستی را که به شدت در رسانه ها منعکس شده ندارند. کشورهای حامی فلسطین و افکار عمومی کشورهای غربی هم فشار بر رژیم صهیونیستی را تشدید کرده اند. مجموع این عوامل به صهیونیست ها فرصت استمرار درگیری را نمی دهد.

آمادگی مقاومت برای استمرار درگیری

با توجه به محدودیت هایی که رژیم صهیونیستی برای استمرار درگیری دارد، مقاومت از محدودیت های کمتری برخوردار است و اعلام کرده، آمادگی جنگی چندین ماهه را نیز داراست. کنار هم قرار دادن این شرایط یک نتیجه بیشتر در بر ندارد و آن هم اینکه صهیونیست ها ناگزیر اند برای آتش بس به شروط مقاومت تن دهند. اما تجربه سال های گذشته نشان می دهند آنها در انعقاد آتش به گونه ای عمل خواهند کرد که بتوانند دوباره بازگشت به این مرحله را داشته باشند. به عنوان نمونه صهیونیست ها هم اکنون حکم تخلیه خانه فلسطینیان محله شیخ جراح را تعلیق کرده اند اما این تعلیق یک تعلیق محدود است که با گذشت زمان توسط صهیونیست ها پی گیری خواهد شد. ضمن اینکه صهیونیست ها در شکستن تعهداتی که به آن ملتزم شده اند یدطولایی دارند.

به طور کلی درگیری حاضر ظرفیت استمرار را برای صهیونیست ها ندارد و با توجه به محدودیت های بیشتر رژیم صهیونیستی برای آنها از هم اکنون شمارش معکوس پایان درگیری را آغاز کرده است. اما این منوط به تحقق شروط مقاومت است که بعید به نظر می رسد صهیونیست ها به سادگی و به طور کامل به آنها تن دهند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    4 0
    القدس لنا.مرگ بر رژیم نامشروع جعلی یهودی
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    رژیم اپارتاید صهیونیستی محکوم به نابودی است . هیچ فاشیستی تا حالا نمونده . اتفاق افریقای جنوبی می افته و فلسطینیها مسلط میشن.
  • IR ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    جبهه مقاومت از عراق،لبنان،سوریه،یمن و....همزمان باید حمله کرده وضربات قاطع و ویرانگر واردآورده واین غده سرطانی رانابود وصهیونیست های نجس رامجبور به فرار کنند و ایران به درستی بایدصحنه رامدیریت وپشتیبانی نموده و کار را یکسره کند، ان شاءالله
  • FR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    بزودی تمام میشه متاسفانه من به شخصه دوست ندارم اینطوری تمام بشه یک خانه یک صاحبخانه یکیشان باید از صحنه کنار بره
  • پیمان IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    1 0
    نیروهای محور مقاومت با گذر زمان برای مبارزه با دشمنان روز به روز قوی تر و اماده تر و جسورتر میشند
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    تا پاره شدن اسراییل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس