کد خبر 121522
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد با بیان اینکه ملاصدرا در حکمت متعالیه میان چهار روش معرفت‌شناسى یعنى وحى، عقل به شیوه فلسفى و کلامى و عرفان تنسیق و همآوایى برقرار کرد، گفت: ملاصدرا می‌گوید وقتى به بررسى در معانى بلند قرآن روى آوردم قرآن را مقصود هر طلب و فرجام هر شوقى یافتم.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در مورد ویژگی‌های تفسیر قرآن ملاصدرا گفت: به اذعان بسیارى از صاحب‌نظران، صدرالمتألهین از برجسته ‌ترین و در عین حال تأثیرگذارترین چهره علمى جهان اسلام و تشیع در چهار سده اخیر است.

وی افزود: از ابتکارات او بنیانگذارى حکمت متعالیه است که بر‌اساس آن میان چهار روش معرفت‌ شناسى یعنى وحى، عقل به شیوه فلسفى و کلامى و عرفان تنسیق و همآوایى برقرار کرد و با تأکید بر همسو بودن آنها، مبانى دینى را با تکیه به آنها اتقان و استحکام بخشید. صدرالمتألهین با چنین پیشینه و شاکله فکرى به سراغ قرآن آمد و تفسیرى بس ژرف از خود به یادگار گذاشت.

وی با بیان اینکه با توجه به آنکه «تفسیر القرآن الکریم» در مقاطع زمانى مختلفى فراهم آمده، شیوه تفسیر صدرالمتألهین در این تفسیر یکسان نیست، اظهار داشت: گاه مباحث تفسیرى او چنان طولانى است که سه جلد نخست از تفسیر او ـ چنان که اشاره کردیم ـ تنها به تفسیر 65 آیه از سوره بقره در کنار سوره فاتحه اختصاص یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه سخنانش تصریح کرد: او در این بخش متأثر از «تفسیر الکبیر» فخر رازى و مباحث طولانى اوست و گاه نیز یک جلد را به تفسیر سوره یس با 83 آیه اختصاص داده که در این بخش و نیز سایر جلدها بیشتر متأثر از شیوه تفسیرى شیخ طوسى در تبیان و علامه طبرسى در مجمع‌البیان است.

نصیری با بیان اینکه از نکات جالب توجه یأس صدرالمتألهین از ناکارآمدى فلسفه و رویکرد عاشقانه به قرآن است، بیان کرد: گفتار فرزانه‌اى کم نظیر همچون صدرالمتألهین که بیشتر عمر خود را در فهم و تبیین آرای فلسفى مشائیان، اشراقیان، نوافلاطونیان، رواقیان و... صرف کرده و عاشقانه و با ابزار یأس و ناامیدى از فلسفه به قرآن روى آورده براى بسیارى از جوانان و دانشجویان و کسانى دیگر که به قرآن و مباحث قرآنى به چشم مباحث صرفاً نقلى و متأسفانه از نگاه برخى کوته‌فکران مباحث سطحى و غیرعمیق که مفاخرت به همراه ندارد مى‌نگرند بسیار عبرت‌آور و درس‌آموز است.

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در پایان سخنانش گفت: صدرالمتألهین در آغاز تفسیر سوره مبارکه سجده چنین آورده است: پس از آنکه بیشتر کتاب ‌هاى فلاسفه ‌اى را که به دانش و تبحر اشتهار دارند، مورد فحص و بررسى قرار دادم و در بیشتر نگاشته ‌هاى اندیشه‏ورانى را که در زمینه دانش و شریعت نام آورند، به تدبر پرداختم، از تشنگى دستیابى به کشف و یقین مرا سیراب نکرد و حرارت و آتش اشتیاقم را در دست یافتن به شناخت حقایق دین خاموش نساخت، بلکه برعکس دریافتم که همه آنها از به دست آوردن حقیقت ناتوان‌اند و تنها از ظن و گمان پیروى مى‌کنند. در برابر، وقتى به بررسى درمعانى بلند قرآن روى آوردم قرآن را مقصود هر طلب و فرجام هر شوقى یافتم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس