تشدید ناآرامی ها در بلفاست/ «بوریس جانسون» واکنش نشان داد

در آستانه نشست اضطراری مجمع ایرلند شمالی و تشدید ناآرامی ها در بلفاست، نخست وزیر انگلیس به حوادث بلفاست واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی اِسکای نیوز، در آستانه نشست اضطراری مجمع ایرلند شمالی درباره اعمال قرنطینه و محدودیت های کرونایی، بار دیگر خشونت در بلفاست مرکز ایرلند شمالی از سرگرفته شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی اِسکای نیوز، معترضان  یک اتوبوس را ربوده و آتش زدند و به یک عکاس خبرنگار نیز حمله کردند.

رئیس پلیس ایرلند شمالی در توییتر در این ارتباط نوشت: بی نظمی خیابانی باید متوقف شود.

این ناآرامی ها پس از اعمال پروتکل بحث برانگیز ایرلند شمالی و انگلیس، توافقنامه برگزیت و برخورد پلیس با متخلفان از محدودیت کرونایی آغاز شده است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم این خشونت ها را محکوم و در این باره اعلام کرد: من به شدت نگران صحنه های خشونت آمیز در ایرلند شمالی هستم. راه حل اختلافات گفتگو است نه خشونت یا جنایت.

این رد حالیست که معترضان به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) در هفته های اخیر در ایرلند شمالی به خیابان‌ها آمده و به اعتراض می پردازند.

در جریان برخورد پلیس با معترضان، اعتراضات به خشونت کشیده می شود.

به گزارش مهر، در دهم دی ماه سال گذشته مجلس عوام انگلیس توافق حاصله میان لندن و بروکسل درخصوص روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از اجرای توافقنامه برگزیت را با اکثریت قاطع تصویب کرد. مجلس عوام انگلیس این توافق را با ۵۲۱ رأی موافق در برابر ۷۳ رأی مخالف به تصویب رساند.

بر این اساس از روز اول ژانویه سال جاری میلادی روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا وارد مرحله جدیدی شد.

سران اتحادیه اروپا نیز در همان تاریخ توافق تجاری انجام شده میان این اتحادیه و انگلیس در خصوص شرایط مبادلات اقتصادی در دوران پسا برگزیت را امضا کردند.

تشدید ناآرامی ها در بلفاست

این توافقنامه به امضای «اورزلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا و «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا رسید.

از سوی دیگر، ۹ دی ماه سال گذشته نیز «سباستین فیشر» سخنگوی ریاست اتحادیه اروپا با انتشار پیامی اعلام کرد که ۲۷ کشور عضو این اتحادیه به اتفاق آرا با «درخواست موقت» توافق تجاری با بریتانیا موافقت کردند تا امکان اجرایی شدن آن از یکم ژانویه ۲۰۲۱ فراهم شود.

پس از نزدیک به یک سال کشمکش، انگلیس و اتحادیه اروپا سرانجام ۲۴ دسامبر سال ۲۰۲۰ (۴ دی ۱۳۹۹) به توافقی تاریخی درباره مقررات حاکم بر روابط بین خود پس از خروج بریتانیا از این اتحادیه موسوم به برگزیت دست یافتند.

توافق یاد شده به طرفین امکان تجارت بدون تعرفه کالا را می‌دهد و همچنین همکاری‌های نزدیک پلیس و نهادهای قضائی را ممکن می‌کند.

انگلیس با سپری کردن دوره انتقالی ۱۱ ماهه، سرانجام از روز یکم ژانویه ۲۰۲۱ از اتحادیه گمرکی و بازار واحد اروپایی خارج شد؛ اما اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۵ اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد که اقدام حقوقی علیه بریتانیا به دلیل عدم رعایت مفاد توافق «برگزیت» را آغاز کرده است.

کمیسیون اروپا در حالی از به جریان افتادن دو فرایند حقوقی علیه بریتانیا خبر داد که لندن اعلام کرده بود به طور یکجانبه آغاز برخی بازرسی‌های گمرکی در ایرلند شمالی را به تعویق انداخته است.

بروکسل بر این باور است که انگلیس به این ترتیب توافق دوجانبه برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا که اواخر سال ۲۰۱۹ به امضا رسید را نقض کرده است.

«ماروش شوچوویچ» معاون کمیسیون اروپا با ارسال نامه‌ای برای «دیوید فراست» مسئول روابط با اتحادیه اروپا در دولت انگلیس خواستار تجدیدنظر لندن در تصمیم خود شده بود.

بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از برگزیت در مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند هم مرز شده‌اند.

ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا و جمهوری ایرلند عضوی از اتحادیه اروپا است. بخش مهمی از کشمکش‌های لندن و بروکسل در مذاکرات برگزیت بر سر وضعیت این مرز مشترک پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود.

تصمیم اتحادیه اروپا برای به جریان انداختن دو فرایند حقوقی علیه بریتانیا در حالی اتخاذ شد که روابط بروکسل و لندن پس از پایان دوره انتقالی برگزیت همزمان با آغاز سال ۲۰۲۱ پرتنش بوده است.

رقابت بر سر تصاحب واکسن‌های بیماری «کووید ۱۹»، جایگاه نماینده اتحادیه اروپا در بریتانیا و حالا اختلاف بر سر اجرای توافق برگزیت از جمله عوامل تنش زا در روابط اتحادیه اروپا با بریتانیا طی چند ماه اخیر بوده‌اند.

بریتانیا هدف از تعویق آغاز روند بازرسی‌های گمرکی در ایرلند شمالی را فرصت دادن بیشتر به شرکت‌ها برای هماهنگی با مقرات جدید در دوره پسابرگزیت اعلام کرده است.

بنا به توافق برگزیت، ایرلند شمالی همچنان بخشی از بازار مشترک اتحادیه اروپا محسوب می‌شود تا به این ترتیب از بازرسی‌های مرزی در مرز با جمهوری ایرلند جلوگیری شود. احتمال بازرسی‌های مرزی در مرز ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند نگرانی‌هایی را بابت از سرگیری خشونت‌ها در این منطقه پدید آورده بود.

بریتانیا در توافق برگزیت متعهد شده بود که برای جابجایی کالاها میان ایرلند شمالی و دیگر بخش‌های خاک انگلیس برخی بازرسی‌های گمرکی را انجام خواهد داد. این در حالیست که لندن اجرای این بازرسی‌ها را به طور یکجانبه تا ماه اکتبر به تعویق انداخته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس