دلار این هفته باز هم ارزان می‌شود؟

فارغ از این که شاخص‌های اقتصادی برای روال بازار در طولانی مدت چه تصمیمی می‌گیرند، تب‌وتاب این روزها تا کی و چه قیمتی ادامه دارد؟

به گزارش مشرق، در هفته‌ای که گذشته قیمت دلار در صرافی ملی ۱۱ درصد و در بازار آزاد ۱۲ درصد کاهش یافته است. در واقع در هفته تعطیلی کسب و کارها با کاهش تقاضای تجاری و مسافری شیب کاهش قیمت دلار تحت تاثیر اخبار مثبت مذاکرات وین تا آنجا ادامه یافت که روز پنج‌شنبه گروهی از مردم برای فروش دلارهایشان مقابل صرافی‌ها صف کشیدند.

حالا هم با آغاز دور چهارم مذاکرات وین به نظر می‌رسد خوشبینی‌ها دو چندان شده و اخبار هم هر روز به این انتظارات تورمی خوشبینانه دامن می‌زنند. امروز درحالی که ایرنا نوشته:« باب جدید مذاکرات برای احیای کامل برجام بازشد» ایسنا هم در جمله‌ای در گزارشش آورده:« همه برای نتیجه گرفتن در کوتاه‌ترین زمان ممکن در تلاش‌اند». حتی رویترز و نیویورک تایمز نیز از احتمال توافق در هفته آینده و و احیای برجام نوشته‌اند. سی‌ان‌ان هم در این میان از احتمال آزادسازی یک میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران خبر داده است.

طبیعتا با سیل اخبار مثبت این روزها آن هم در روزهای تعطیلی و همزمان با کاهش طبیعی تقاضا در بازار، ریزش هیجانی قیمت دور از ذهن نبوده. برخی ابتدای هفته حتی منتظر رسیدن دلار به ۲۰ هزار تومان بودند که البته بازار آن‌ها را هم ناکام نگذاشت و روز پنج‌شنبه دلار برای چند ساعت در بازار کانال ۲۰ هزار تومانی را لمس کرد. با این حال کمی بعد و به دنبال اولین خبر متناقض از مذاکرات برجامی نرخ دوباره از ۲۱ هزارتومان عبور کرد.

با پایان یافتن هفته در نرخ ۲۱ هزار تومان برای اسکناس آمریکایی ظاهرا همه منتظرند ببینند روند کاهشی روزهای اخیر بازار ارز به کجا ختم می‌شود و این هفته قیمت تا کجا امکان ریزش دارد؟

در ادامه پیش‌بینی کوتاه مدت ۵ کارشناس در پاسخ به این پرسش از سوی تجارت‌نیوز آمده است:

علی دینی‌ترکمانی، تحلیلگر پولی و مالی

«انتظارات بسیار پر اهمیت است و نمی‌توان آن را در تحلیل بازار نادیده گرفت و تنها بر اساس شاخص‌ها حرف زد. انتظارت می‌تواند باعث شود مردم ارزشان را در بازار عرضه کنند و به کاهش قیمت دامن بزنند. من گمان می‌کنم دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان نرسد، این نرخ احتمالا کف قیمت است.

البته با اخبار مثبتی که در این دو روز از برجام و آمریکا رسیده فردا صبح ممکن است بازار با یک شوک قیمتی کاهشی آغاز شود و حتی در طول هفته به ۱۸،۱۹هزار تومان هم برسد با این حال احتمال بازگشت به آن ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان و چندین ماه ماندن در این نرخ‌ها را می‌دهم.»

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز

« امروز نشستی در وین صورت گرفته که احتمالا منجر به تعیین تکلیف نهایی نشود. پس اگر همه اخبار در همین حالت فعلی باقی بماند، این هفته بازار به سمت صعودی شدن حرکت می‌کند چون تعطیلی کسب و کارها به پایان رسیده و طبیعتا مقداری تقاضای تجاری وارد بازار می‌شود. ممکن است این هفته نرخ به کانال ۲۲ تومان بازگردد و اگر همین روال ادامه پیدا کند آخر هفته شاید وارد کانال ۲۳ هزار تومان هم بشود».

بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس امور بانکی

«ریزش فعلی تحت تاثیر احتمالات برجام و آزادی منابع بلوکه شده، طبیعی و قابل پیش‌بینی است. در طولانی مدت اگر بخشی از منابع آزاد شود دست دولت برای تقویت طرف عرضه بازتر می‌شود اما در مقابل ما معضل رشد چشمگیر نقدینگی را داریم که دولت تلاشی برای کنترل آن نمی‌کند.

حتی تا ۱۰،۲۰ میلیارد دلار هم احتمالا نمی‌تواند تاثیر این مقدار نقدینگی را خنثی کند. بنابراین قیمت در میان مدت دوباره رشد می‌کند اما در چند روز آینده ریزش ادامه دارد و حتی ممکن است نرخ به ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان هم برسد. مردمی که در بورس ماندند و زیان کردند حالا چشمشان ترسیده و از ترس متضرر شدن در حال فروش دلارهایشان هستند».

محمود بهمنی، رئیس سابق بانک مرکزی

«در حال حاضر عامل اصلی افزایش نرخ ارز نبود مدیریت صحیح بر منبع ارزی است. اصلا قیمت ارز نباید اینقدر بالا می‌رفت و حالا هم انتظارم این است که با شرایط خوبی که به نظر می‌رسد پیش‌ رو است، روند حتما کاهشی باشد. قطعا در شرایط فعلی می‌توان با مدیریت صحیح، قیمتی کمتر از ۲۰ هزار تومان را برای دلار داشت».

میترا تاتاری، کارشناس بازارهای مالی

« احتمال اینکه احیای برجام دلار را به زیر قیمت ۲۰ هزار تومان هم بکشد وجود دارد اما وضعیت در این بازه قیمتی ثابت نمی‌ماند زیرا اقتصاد کشور با دلار کمتر از این قیمت همخوانی نخواهد داشت».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    7 1
    بازی دلار هم مثل کرونا دیگه خسته کننده شده.
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      6 3
      تا این دولت و تفکر مذاکره به هر قیمت با دشمن سرکار باشد اوضاع همین است و بدتر هم می شود
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      0 1
      انشاا.. دولت بعد وخوب بیاد ببینیم دیگه این بهانه تمام میشه یا هشت سال دیگه تکرار همین حرفهاست.
  • US ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    مثل اینکه بعضی ها از بهبود نرخ ارز خیلی ناراحتند چون برای اغراض سیاسی‌شان بد است
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    0 2
    دلار هیچ وفت زیر 20 تومن نمیره با این تحریم ها
  • اردلان IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    0 0
    طلا که ارزون نشده جنسا هم که سر به فلک کشیدن بازارا رو هم که تعطیل کردن اخه چه فرقی میکنه دلار ۲۰هزاری یا ۱۸ هزاری ما که دلار نمیخوریم که پایین اومدنش سیرمون کنه
  • SE ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    0 0
    بدستور فری دست قشنگه الان وقت پائین کشیدنه تا بعد مذاکرات وین و پیروزی بروبچ در انتخابات دوباره بکشند بالا و بگن این بایدن هم بیده از آب درامد
  • Mehran IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    1 0
    این قیمت ها غیر واقعی هستن و فقط برای انتخابات بعد انتخابات دوباره بدبختی ها شروع میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس